Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Carlsson
    Ort
    Några mil utanför Uddevalla
    Inlägg
    54

    Tre olika färgbeteckningar på svarta Golf mk5 GTI

    Hej

    Jag börjar växa ur mk4an och siktar på en mk5 när besiktningen gått ut. Jag sökte på tre svarta mk5 GTI på volkswagentillbehör och fick följande resultat. Black magic, blackmagic pärleffekt och svart.

    Är det samma färg eller vad är skillnaden?

    Tack på förhand! [/FONT][/COLOR]
    Senast redigerad av Folka den 2016-09-23 klockan 15:22. Anledning: Tog bort reg-numret pga hänsyn

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Var sökte du? Är det bilregistret du går efter så kan där stå lite vad som helst. Även mycket värre skillnader än dom du redovisar.

    "Blackmagic pärleffekt" och "BLACK MAGIC" lär ju tveklöst vara samma iallafall. Och sannolikt även "SVART".

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Carlsson
    Ort
    Några mil utanför Uddevalla
    Inlägg
    54
    Hej, tack för snabbt svar

    Jag sökte på Volkswagentillbehör.se


    Tänkte om BLACK MAGIC och blackmagic pärleffekt har någon skillnad iom tillägget pärleffekt

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Det troliga är väl att "Black" är en solid svart kulör, "Black Magic" är en metallic och " Blackmagic pärleffekt" är en färg med pearl-effekt.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Carlsson
    Ort
    Några mil utanför Uddevalla
    Inlägg
    54
    Tack för ditt svar

    Ja jag tror också det. Vågar man maila VW och fråga?

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Carlsson
    Ort
    Några mil utanför Uddevalla
    Inlägg
    54
    Jag har gjort ett tappert försök till research, dock utan större framgång. Så nästa steg är att ta kontakt med VW, men jag vet inte vilket kategori min fråga hamnar under. Hittar ingen lämplig kategori.

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Det lättaste är väl att ringa eller fråga i närmaste VW affär. Det ska räcka att uppge regnummer.

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Kanske denna kan vara lite till hjälp?

    https://app-ssl.volkswagen.se/conten...24_-_VW349.pdf

  9. #9
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Det enklaste att göra om man på något sätt har tillgång till bilarna ifråga, är att kolla färgkoden. Antingen man själv har tillgång eller t.ex en säljare av en bil som man är spekulant på.

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Carlsson
    Ort
    Några mil utanför Uddevalla
    Inlägg
    54
    Stort tack till alla som skrivit i tråden! Särskilt tack till Peter L som löste frågan åt mig

    Ha en skön helg allesammans

  11. #11
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Eftersom denne Peter L inte verkar ha gett ett svar här på forumet, så kanske det kunde vara bra att redovisa svaret här.

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Carlsson
    Ort
    Några mil utanför Uddevalla
    Inlägg
    54
    Hej Håkan! Pelk (Peter L) länkade en broschyr där svaret fanns. Det visade sig finnas två svarta färger, vilket man kan se på broschyren

    Svaret är att black magic är pärleffekt och svart är solid.
    Senast redigerad av Folka den 2016-09-23 klockan 14:58. Anledning: Förtydligande

  13. #13
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Aha. Pelk är Peter L. Ja det ser man ju om man granskar det närmare. Bra att vi fick fram resultatet direkt i tråden också. Och kanonbra att du fått svar på frågan.

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Carlsson
    Ort
    Några mil utanför Uddevalla
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Aha. Pelk är Peter L. Ja det ser man ju om man granskar det närmare. Bra att vi fick fram resultatet direkt i tråden också. Och kanonbra att du fått svar på frågan.
    Precis Ja det är bra att få hjälp snabbt

    PS. Din Golf GTI mk5 är fin! Särskilt med tanke på att det är en Edition 30 .DS

  15. #15
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Tack! Erik som hade den innan tog väl hand om den och jag försöker göra likadant.

  16. #16
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Nu har det ju löst sig, men det är inga problem att ringa någon på reservdelar hos en VW-handlare så hjälper denne dig. Ett regnummer ger färgkoden, tex C9X som är Deep Black Pearl.

  17. #17

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Carlsson
    Ort
    Några mil utanför Uddevalla
    Inlägg
    54
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Tack! Erik som hade den innan tog väl hand om den och jag försöker göra likadant.
    Härligt med väl omhändertagen bil

    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Nu har det ju löst sig, men det är inga problem att ringa någon på reservdelar hos en VW-handlare så hjälper denne dig. Ett regnummer ger färgkoden, tex C9X som är Deep Black Pearl.
    Tack Björn! Jag har haft mycket kontakt med reservdelsavdelningen och dom har varit väldigt tillmötesgående och skrivit ut sprängskisser gratis och uppmuntrat mitt GTI intresse. Dom kan jag ringa när jag behöver få tag på färgkod

    ----

    Förresten, när ämnet ändå är uppe så passar jag på att fråga om tornado red och united grey metallic fanns under alla årsmodeller av Golf GTI mk5? Frågan gäller särskilt färgen united grey metallic (en färg som jag hade svårt för i början men som nu är min favoritfärg)

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Carlsson
    Ort
    Några mil utanför Uddevalla
    Inlägg
    54
    Jag håller på att katalogisera mängder av Golf mk5 GTI på både blocket.se och garaget.org och till min förvåning upptäcker jag att från 2007 så förkortas Blackmagic pärleffekt till endast "blackmagic" kort och gott. Samma gäller united grey metallic som sedermera blir united grey från och med 2007 årsmodell.

    Det kan ju vara en tillfällighet så jag ska höra med VW i nästa vecka för att få det verifierat

    Tur att det är helg och man har tid till sådant här

  19. #19

    Reg.datum
    dec 2015
    Namn
    Stephan Eriksson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    27
    Om det är volkswagentillbehor.se du använder ser du att namnkoden är densamma på Black Magic "z4z4" (av någon anledning anger VW Sverige inte den riktiga färgnamnet utan något annat). Att de skippat metallic eller pearl handlar säkert om att det tar plats i filen. Spara är alltis bra.

    Tornadorot finns kvar än idag på VIIan så den är densamma under alla år för V.

  20. #20

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Carlsson
    Ort
    Några mil utanför Uddevalla
    Inlägg
    54
    Hej Stephan! Tack för ditt inlägg ja precis, för när man läser broschyren från 2005 så används färgbeteckningen som kom på 2007 årsmodell trots att broschyren är från 2005. Det tolkar jag som att VW Sverige bara ändrat beteckningen snarare än färgen. Men det är inte viktigt egentligen. Det viktiga är att det följer ett bestämt mönster (vilket det gör, eftersom beteckningen ändras från 2007 årsmodell). Om saker och ting avviker från det ett bestämt mönster så fungerar inte jag

Liknande ämnen

  1. Tre GT Golf i jämförelse: GTD, GTE, GTI
    Av Marcus i forum Bilder och Videos
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-11-02, 00:03
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-02-16, 20:29
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-04-25, 01:28
  4. Svarta emblem Golf V GTI
    Av Zynodisk i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-01-16, 20:59
  5. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-11-26, 23:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin