Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237

    1.4 TSI 150 DSG 6vxl

    Är det någon som känner till denna motorn och växellåda?
    Finns det några kända fel eller är det en bra motor/växellåda?

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Var har du hittat ngt sådant? 1,4TSI 150 levereras normalt med 7-växlad DSG.

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Var har du hittat ngt sådant? 1,4TSI 150 levereras normalt med 7-växlad DSG.
    Den sitter i Seat Ateca som jag jämför med Tiguanen, men vad jag vet så är det en VW motor.
    Har ett helsike att hitta en Tiguan TSI 180 för provkörning men kan ev prova en Ateca om ett par veckor och ville bara veta om det är en motor med kända problem eller den är ok.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Det finns inga "Seat-motorer" - alla motorer som Seat använder är motorer som används gemensamt inom VW Group. Kombinationen 1,4 TSI och DSG6 är ovanlig men används när man kombinerar 1,4 TSI med fyrhjulsdrift. 1,4 TSI 150 tillhör den nya motorgenerationen EA211 med kamrem. DSG6 DQ250 är en beprövad dubbelkopplingslåda som används i alla möjliga modeller.

  5. #5
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Ahh! Det förklarar varför det var något som jag inte sett. Ett annat systerfabrikat inom koncernen i kombination med 4-hjulsdrift.

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Det finns inga "Seat-motorer" - alla motorer som Seat använder är motorer som används gemensamt inom VW Group. Kombinationen 1,4 TSI och DSG6 är ovanlig men används när man kombinerar 1,4 TSI med fyrhjulsdrift. 1,4 TSI 150 tillhör den nya motorgenerationen EA211 med kamrem. DSG6 DQ250 är en beprövad dubbelkopplingslåda som används i alla möjliga modeller.
    Vet du hur den motorn är jämfört med den som finns i Tiguanen, 2.0 TSI 180 DSG7?

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Vilka egenskaper tänker du på? Det är två olika motorfamiljer, båda familjerna är moderna och har fått flera utmärkelser. I övrigt är det uppenbara skillnader avseende effekt och vridmoment. 1,4 har kamrem, 1,8 har kedja. Här kan du läsa mer detaljerat om familjerna EA211 och EA888: http://www.cargroup.org/assets/speak...idt_oliver.pdf

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Vilka egenskaper tänker du på? Det är två olika motorfamiljer, båda familjerna är moderna och har fått flera utmärkelser. I övrigt är det uppenbara skillnader avseende effekt och vridmoment. 1,4 har kamrem, 1,8 har kedja. Här kan du läsa mer detaljerat om familjerna EA211 och EA888: http://www.cargroup.org/assets/speak...idt_oliver.pdf
    Förutom det uppenbara med effekt och vrid, skiljer det mycket i förbrukning?
    Har även 2.0 som sitter i Tiguan kedja?
    Borde ju vara bättre med kedja om man planerar ha bilen minst 5-6 år och köra 10-12.000 mil
    Finns det kända svagheter/problem med någon av dessa motorerna?
    Vilken av dessa motorer hade du själv valt till en SUV som Tiguan/Ateca om endast motorn var det som skiljde?

    Vore det inte för att jag oftast kör kortare sträckor (under 2 mil, stadskörning) så hade TDI 190 dieseln kanske varit ett alternativ, men vad jag förstått är det inte bra för partikelfiltret.
    Sen med den körningen vet jag inte heller om det är ekonomiskt försvarbart med tanke på att dieselnvarianten kostar extra i inköp.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Ang. priset så skiljer det 30' på en Tiguan TSI180 DSG och en TDI190.
    Men på det så ingår det en del utrustning på GT som TSI180 saknar, t.ex LED-strålkastare (9400:-).

    Jag har en Tiguan -12 TDI140 med 320Nm (nu beställt TDI190).
    Det räcker väl till, men jag kan tycka att det är klent vid omkörningar över 80.

    TSI150 med 250Nm skulle jag själv inte ta till en Alteca.
    Men det är väl bara att provköra. Kör du mestadels stadskörning kanske det kan vara bra.
    Altecan ligger ju skapligt till i pris och är ganska snygg.


    Har du inte sett så har Autogefühl bra reviewer på bägge:

    Tiguan
    https://www.youtube.com/watch?v=YP57qj6AmPA
    Alteca
    https://www.youtube.com/watch?v=zFa9mNGowLE
    Senast redigerad av Fredrix den 2016-09-01 klockan 18:05. Anledning: Video

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av Fredrix Visa inlägg
    Ang. priset så skiljer det 30' på en Tiguan TSI180 DSG och en TDI190.
    Men på det så ingår det en del utrustning på GT som TSI180 saknar, t.ex LED-strålkastare (9400:-).

    Jag har en Tiguan -12 TDI140 med 320Nm (nu beställt TDI190).
    Det räcker väl till, men jag kan tycka att det är klent vid omkörningar över 80.

    TSI150 med 250Nm skulle jag själv inte ta till en Alteca.
    Men det är väl bara att provköra. Kör du mestadels stadskörning kanske det kan vara bra.
    Altecan ligger ju skapligt till i pris och är ganska snygg.


    Har du inte sett så har Autogefühl bra reviewer på bägge:

    Tiguan
    https://www.youtube.com/watch?v=YP57qj6AmPA
    Alteca
    https://www.youtube.com/watch?v=zFa9mNGowLE
    Jodå jag vet att det är en del utrustning som skiljer också, därför räknar jag inte prisskillnaden som mer än 15 - 20K
    Gällande TDI 190 skulle jag helt klart kunna tänka mig en sådan men är lite orolig att min körning inte är direkt lämpad för en diesel eftersom det är mer kortare sträckor än långa och sällan över 3 mil, har hört att partikelfiltret kan ta skada om det inte får bli ordentligt varmt.

    Att Altecan sen har kommit in i bilden är att jag är orolig för att Tiguanens TSI 180 kanske sticker iväg över litern med min körning (65 -70% stads och resten motorväg/landsväg), Altecan är helt klart snygg utanpå men sämre inuti så därför hade jag nog föredragit en Tiguan.

    Provkörningen är inte så enkel eftersom ingen i Malmö området har vare sig Tiguan TSI 180 eller Alteca TSI 150 för provkörning, inte vad jag hittat iaf.

    Tack för länkarna, skall kolla dom när jag har tid, blir ju nästan 2 timmars "underhållning".

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    2,0 TSI i Tiguan har kamkedja, det är en EA888-motor. I en SUV hade jag valt en motor med större slagvolym, alltså 2,0 TSI. Men kör du mest korta sträckor i stadstrafik så skulle 1,4 TSI kunna vara ett mer lämpligt val. Jag tror att 1,4 TSI kan gå riktigt snålt om den inte belastas allt för hårt, dvs låg hastighet, ej släp osv. Den har 250 Nm och det räcker så klart för lugn färd men den är en fyrhjulsdriven bil och en del som ska släpas på.

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    2,0 TSI i Tiguan har kamkedja, det är en EA888-motor. I en SUV hade jag valt en motor med större slagvolym, alltså 2,0 TSI. Men kör du mest korta sträckor i stadstrafik så skulle 1,4 TSI kunna vara ett mer lämpligt val. Jag tror att 1,4 TSI kan gå riktigt snålt om den inte belastas allt för hårt, dvs låg hastighet, ej släp osv. Den har 250 Nm och det räcker så klart för lugn färd men den är en fyrhjulsdriven bil och en del som ska släpas på.
    Tror du man kan köra Tiguanen runt 0,8 milen med den körningen jag beskrivit?
    Ligger sällan över 120 km/h på motorväg och nästan alltid på cruise controll, tveksam om jag kommer ta med drag heller.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    Som nämnts i annan tråd så körde AMS på 0,84 när de testade TSI180.
    http://personbilar.volkswagen.se/con...ms_nr12-16.pdf
    Senast redigerad av Fredrix den 2016-09-02 klockan 00:17.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Kanske en dum fråga från mig, men... När man köper en ny bil är ju bränslekostnaden en av de mindre kostnaderna per månad. Särskilt om man som trådskaparen tänker sig att mest köra korta sträckor. Spelar det då verkligen någon roll om bilen drar några deciliter mer eller mindre? Jag menar det är ju en skillnad på 1,5-3 kr per mil samtidigt som värdeminskningen sannolikt kan anges i minst en handfull hundra kronor per månad? Med detta vill jag säga, köp den du tycker verkar vara trevligast att köra istället för att räkna småkronor... Att man trivs med sin nya bil varje gång man kör den, tycker i alla fall jag är viktigt.

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Kanske en dum fråga från mig, men... När man köper en ny bil är ju bränslekostnaden en av de mindre kostnaderna per månad. Särskilt om man som trådskaparen tänker sig att mest köra korta sträckor. Spelar det då verkligen någon roll om bilen drar några deciliter mer eller mindre? Jag menar det är ju en skillnad på 1,5-3 kr per mil samtidigt som värdeminskningen sannolikt kan anges i minst en handfull hundra kronor per månad? Med detta vill jag säga, köp den du tycker verkar vara trevligast att köra istället för att räkna småkronor... Att man trivs med sin nya bil varje gång man kör den, tycker i alla fall jag är viktigt.
    Det handlar inte om att räkna kronor och ören utan om att få en bild av totalkostnaden av ett bilbyte och visst är "nöjdheten" en mycket väsentlig del av bilköpet.
    Men eftersom jag idag har en ganska snål bil (0,65 milen) vill jag ju inte att bränslekostnaden sticker iväg samtidigt som man drar på sig kostnader för vad ett bilbyte kostar.
    En ökning med 0,2 milen blir en kostnad på ungefär 500/månad vilket är ok, men drar den nya bilen över 1 liter milen blir det en ökad kostnad med ca 1000/månad på bara bränsle.
    Allt handlar om prioritering var man vill lägga sin pengar.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Ok. På så sätt. Oavsett om du väljer 1,4 TSI eller 2,0 TSI så kommer den sannolikt inte att dra över 1 liter per mil (däremot ligger 2,0 TSI nära med 0,9 liter per mil i stad) men däremot kommer båda sannolikt att dra mer än 0,65 liter per mil.

  17. #17
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Kan rekommendera spritmonitor.de om du vill kolla förbrukning på olika bilmodeller, brukar ge en bra fingervisning.

    Om nån deciliter hit eller dit spräcker bilkalkylen så kanske begagnat är bättre så slipper du nybilssmällen på värdeminskningen. Ligger man på marginalen och försöke få ihop kalkylen med bränsleförbrukningen som sista lilla marginalförbättrare så silar man mygg och sväljer kameler sett till hur stor värdeminskningen är (räkna med 20% per år på Tiguan).
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  18. #18

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Kan rekommendera spritmonitor.de om du vill kolla förbrukning på olika bilmodeller, brukar ge en bra fingervisning.

    Om nån deciliter hit eller dit spräcker bilkalkylen så kanske begagnat är bättre så slipper du nybilssmällen på värdeminskningen. Ligger man på marginalen och försöke få ihop kalkylen med bränsleförbrukningen som sista lilla marginalförbättrare så silar man mygg och sväljer kameler sett till hur stor värdeminskningen är (räkna med 20% per år på Tiguan).
    Det spräcker inga kalkyler med någon deciliter hit eller dit, det handlar som sagt om andra saker som gör att jag inte vill ha en bil som ligger över litern milen, att den kommer dra mer än nuvarande (0,65 milen) är en självklarhet.
    Men kan jag ligga mellan 0,8 - 0,9 milen med den körningen jag har så är jag nöjd.

  19. #19
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av MacAllan Visa inlägg
    Det spräcker inga kalkyler med någon deciliter hit eller dit, det handlar som sagt om andra saker som gör att jag inte vill ha en bil som ligger över litern milen, att den kommer dra mer än nuvarande (0,65 milen) är en självklarhet.
    Men kan jag ligga mellan 0,8 - 0,9 milen med den körningen jag har så är jag nöjd.
    Absolut, vi har alla våra anledningar till våra önskemål. Det bästa är väl att testa en sådan bil under ett tag för att få reda på vad den drar, utöver det kan du nog bara gå på folks subjektiva bedömningar.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  20. #20

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Absolut, vi har alla våra anledningar till våra önskemål. Det bästa är väl att testa en sådan bil under ett tag för att få reda på vad den drar, utöver det kan du nog bara gå på folks subjektiva bedömningar.
    Visst hade det varit bästa lösningen, problemet är bara att jag har 9 mil till närmsta återförsäljare som har en Tiguan TSI 180 som kan provas och jag tror inte dom låter en ha den ett tag.
    Verkar tyvärr inte heller som det finns någon aktiv på forumet som har en sådan bil och kan komma med upplev inputt.

    Men det verkar som de flesta bedömningarna är att man kan hålla den under litern/mil och då tycker jag det är värt att gå vidare med Tiguanen istället för Seaten med den mindre motorn.
    Får bli en tur till Ängelholm och provköra en TSI 180 så får man ta det därifrån sen.

Liknande ämnen

  1. Tiguan TSI 180 DSG
    Av lasholm i forum Projektforum
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2015-10-16, 18:01
  2. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2015-03-12, 11:42
  3. Serviceintervall DSG 6vxl
    Av Schillen i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-08-26, 22:54
  4. Köpa Touran TSI 170 DSG.
    Av jockeb i forum VW-forum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2014-08-05, 20:29
  5. 1,4 TSI 140 blir 1,4 TSI 150 i VW Golf
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-05-10, 21:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin