Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956

    Bromsbelägg som slits orimligt snabbt, Passat Alltrack.

    Som har börjat avhandlas i en tidigare tråd om ett annat ämne så har det visat sig att bromsbeläggen bak på Passat Alltrack slits orimligt snabbt.

    Vissa får byta efter redan 3-4000 mil.

    Själv fick jag mina bytta på garanti vid 3000 mil. Trots att jag har kört med torkarens Auto-läge i AV när det har varit torrt ute, Detta sägs annars skall slita mer på beläggen.

    Men är det någon som vet varför det blir såhär?

    Uppenbarligen vet VW om att problemet finns, Men har dom gjort någon åtgärd?

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2013
    Namn
    Robban
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    39
    Mina belägg bak var också slut vid 3000-mila servicen. Fick nya på garanti. Fick förklarat för mig att beläggen slits mer på Passat Alltrack för att den är högre än vanliga Passaten, det blir någon slags turbulens under bilen som drar upp smuts etc framförallt på höger bak. VW ska tydligen jobba på en åtgärd, en slags "vinge" för att styra bort smutsen från bromsok/belägg.
    Senast redigerad av roblin den 2016-08-29 klockan 15:29. Anledning: stavfel

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Björn Lövdahl
    Ort
    Täby/Sollentuna
    Inlägg
    19
    Citat Ursprungligen postat av roblin Visa inlägg
    Mina belägg bak var också slut vid 3000-mila servicen. Fick nya på garanti. Fick förklarat för mig att beläggen slits mer på Passat Alltrack för att den är högre än vanliga Passaten, det blir någon slags turbulens under bilen som drar upp smuts etc framförallt på höger bak. VW ska tydligen jobba på en åtgärd, en slags "vinge" för att styra bort smutsen från bromsok/belägg.
    Jaha då är det väl bara att förbereda sig på att hosta upp för ett byte av bakbelägg i vår då när det är dags för 3000 mila service

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    sfadfgg
    Ort
    adfgg
    Inlägg
    25
    På Nilsson Bil i Skee, sa dem att det är bara så det är på den modellen. Servade vid 4000 mil och då var belägget nere på järnet höger bak, för dåligt tycker jag.

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    Lars
    Medlemsnr
    5408
    Ort
    Vindeln
    Inlägg
    20
    Fick mina bakre belägg bytta på garanti vid 6000mil. Eller egentligen 6700 då jag själv upptäckte det och skällde på verkstaden att dom inte påpekat det själva.

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2018
    Namn
    Göran Larsson
    Ort
    Billinge
    Inlägg
    2
    Jag har en Alltrack 2014 den har gått 6000 mil bytte skivor och belägg fram vid 5500 mil. Bak har jag bytt beläggen 3 ggr och skivorna nu vid 6000 mil. Har varit på VW i Helsingborg och Lund. här är man medvetna om problemet men får inget gehör från Svenska Volkswagen. Var i kontakt med sistnämnda under dagen men här var man inte intresserad av att lyssna utan hänvisade till verstaden

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Johan Lindvall
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    40

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    testa med att stoppa dit riktiga belägg i stil med brembos HP2000 serie.. dessa har 5-6ggr livslängd jämfört med original, och är i det närmaste linjära i bromsverkan, inget skrik eller dåligt kallbett.. framförallt tål dom upphettning till dryga 900°, jämfört med orginal som dammar bort på minuter strax över 300°.. dessa, gärna i kombination med kvalitetsskivor i stil med Zimmermann, bör helt eliminera problemet.

    vag lurar säkert ut nån "duglig" lösning som gör att orginal håller 20% längre, men sen lär man inte adressera problemet mer i vanlig ordning.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    testa med att stoppa dit riktiga belägg i stil med brembos HP2000 serie.. dessa har 5-6ggr livslängd jämfört med original, och är i det närmaste linjära i bromsverkan, inget skrik eller dåligt kallbett.. framförallt tål dom upphettning till dryga 900°, jämfört med orginal som dammar bort på minuter strax över 300°.. dessa, gärna i kombination med kvalitetsskivor i stil med Zimmermann, bör helt eliminera problemet.

    vag lurar säkert ut nån "duglig" lösning som gör att orginal håller 20% längre, men sen lär man inte adressera problemet mer i vanlig ordning.
    Hur funkar Brembo HP2000 med originalskivorna, det blir kanske skivorna som får ta smällen?

  10. #10
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Jag kör med HP2000 och originalskivor. Funkar utmärkt på både bana och väg. Jag har inte kört dom tillräckligt länge för att se ngt ev. extra slitage på skivorna.

  11. #11
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    testa med att stoppa dit riktiga belägg i stil med brembos HP2000 serie.. dessa har 5-6ggr livslängd jämfört med original, och är i det närmaste linjära i bromsverkan, inget skrik eller dåligt kallbett..
    "Inget skrik", det håller jag inte med om. Jag bytte till HP2000 belägg i frambromsarna förra sommaren, och under vissa perioder gnisslar dom nåt fruktansvärt under lätta inbromsningar (t.ex. i stadskörning). Vet inte om det har med väder och temperatur att göra men under vissa perioder verkar det vara värre, men ibland gnisslar de knappt alls.

    I övrigt är beläggen bra, gnisslet är enda nackdelen.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    spännande, kört hp2000 på 20-talet bilar, till vardags, bana, rally, på isen osv, dvs alla tänkbara förhållanden, och har ALDRIG hört ett pip ifrån dom.
    kör dom iofs nästan alltid i kombination med just zimmermann skivor, vilket för tankarna till att det kanske är dina skivor som har annan legering eller dylikt, alt. inte rätt installerade belägg(filade sadlar, avsaknad av glidskenor/pasta osv.)

    gick igenom 14 olika märken å typer av belägg på bruksbilen innan jag hamnade på just dessa, då linjäriteten, kvalitén, passformen och allsidigheten är helt i en klass för sig.
    efter 11200mil på samma uppsättning skivor och belägg så är nu beläggen nere på ~50% och skivorna fram ~1mm nedslitna, bak ~2mm.. i dessa mil är mycket buskörning, iskörning mm inkluderat.

    dom funkar utmärkt även med orginalskivor, och sliter väldigt lite på skivorna jämfört med orginalbelägg.
    vore kul om någon som har en sån här bil, med dessa problem, och kör längre streckor, vågade sig på att prova och återkomma med resultat.

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Bowman Appleseed
    Ort
    Vgr
    Inlägg
    167
    Nån som vet nåt bra ställe att inhandla dessa hp2000
    Jag har en passat alltrack 2014.

  14. #14

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Västkust
    Inlägg
    24
    Citat Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
    Nån som vet nåt bra ställe att inhandla dessa hp2000
    Jag har en passat alltrack 2014.
    LM-Motorsport har dessa till Gti iaf och tar 1500:- fram och 1100:- bak, passat vet jag inte men borde ligga däromkring.

  15. #15

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Bowman Appleseed
    Ort
    Vgr
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av _Fredrik_ Visa inlägg
    LM-Motorsport har dessa till Gti iaf och tar 1500:- fram och 1100:- bak, passat vet jag inte men borde ligga däromkring.
    Tack för ditt svar!

    Nu har jag hunnit byta till det mekgubben valde
    men någon annan har säkert nytta av infon!
    Senast redigerad av Bowen den 2018-04-05 klockan 16:13.

  16. #16
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av _Fredrik_ Visa inlägg
    LM-Motorsport har dessa till Gti iaf och tar 1500:- fram och 1100:- bak, passat vet jag inte men borde ligga däromkring.
    Samma som för mig när jag köpte HP2000 fram till Polon på 123bildelar.se. 1483kr betalade jag förra sommaren.

    Beläggen fanns inte listade för Polon men samma belägg fanns för Golf GTI mk5.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  17. #17
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Jag köpte också från LM-Motorsport. Nära och bra för mig. Jag hade bara glömt vad dom heter...

  18. #18
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    spännande, kört hp2000 på 20-talet bilar, till vardags, bana, rally, på isen osv, dvs alla tänkbara förhållanden, och har ALDRIG hört ett pip ifrån dom.
    kör dom iofs nästan alltid i kombination med just zimmermann skivor, vilket för tankarna till att det kanske är dina skivor som har annan legering eller dylikt, alt. inte rätt installerade belägg(filade sadlar, avsaknad av glidskenor/pasta osv.)
    Jag märkte att jag missade att svara på detta inlägg.

    Innan jag skulle montera mina HP2000 så läste jag att shimsen som är fastnitade på baksidan av bromsbeläggen är belagda med ett lågfriktionsmaterial (PTFE eller nåt sånt?) just för att slippa gnissel, och att man inte ska lägga någon pasta på detta eftersom det kan förstöra beläggningen. Även de ställen på beläggens kanter som glider mot bromsoket täcks ju av shimsen. Därför använde jag ingen pasta när jag monterade mina. Jag rengjorde förstås de ytor på bromsoket som belägget ligger mot.

    Skivorna är fabriksmonterade originalskivor men de hade ju gått ett par år med originalbelägg så de var lite "randiga".
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2018
    Namn
    Lasse Skoglund
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    135
    Köp EBC bromsbelägg Greenstuff skitbra, hade sånna på min Saab i 8 år höll dom och nästan 10 år utan byte. Dom bettar bra duktigt vid broms och dom kosstar ca 1000 lappen för paret. Och det bästa av allt man slipper bromsdammet på fälgarna då dom dammar minimalt kan jag lova.

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av fear50 Visa inlägg
    Köp EBC bromsbelägg Greenstuff skitbra, hade sånna på min Saab i 8 år höll dom och nästan 10 år utan byte. Dom bettar bra duktigt vid broms och dom kosstar ca 1000 lappen för paret. Och det bästa av allt man slipper bromsdammet på fälgarna då dom dammar minimalt kan jag lova.
    Jag har lätt kört över 10 000 mil utan att byta originalbelägg på flera bilar. Min senaste, en Golf 1.4tsi -11 med 9000 mil vid inbyte, beläggen fortfarande som nya. Inte många bilar som jag fått byta belägg på, trots många mil med många bilar.

Liknande ämnen

  1. Ljusövervakning Passat Alltrack?
    Av roblin i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-07-22, 21:09
  2. Tillvalsfrågor Passat Alltrack
    Av Cullberg i forum VW-forum
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2014-09-04, 18:31
  3. Byte bromsbelägg bak, passat 3c 2009
    Av Mulder-_- i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-10-26, 20:46
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-11-17, 17:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin