Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 60
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205

    Golf GTi -84 Special - Såld!

    Hallå igen!

    Då var de dags för ett nytt vw projekt från min sida
    För er som känner mig så vet ni att ja även har denna:


    Min Gule Mk1 har nu stått i ca3 år pga husköp och andra projekt, bland annat så har ja hållit på o göra i ordning en Audi S2 avant -93a.
    Nu är den nya maskinen i s2an klar och bromsade 600whp@727wnm vid 2.3bars laddtryck. Flyttar på sig

    Men jag har ändå letat och suktat efter att äga en gti 84 special sedan några år tillbaka.
    Sett några komma ut till salu för att bli sålda inom några minuter.
    Vissa för dyra, andra sopslut eller förstörda på något sätt,
    eller också helt enkelt för långt bort eller så har jag saknat pengar just då.

    I lördags kväll 20/8 så satt jag o kikade på Facebook på telefon och de dök upp en GTI 84 special. Stått många år och såldes som den såg ut på bilderna. Mossig och dann samt saknade stötfångare, lysen fram, grill, och skärmarna fram. Läste var den fanns någonstans men de var ingen plats ja kände till o tänkte att de är säkert på andra sidan Sverige, glöm det. Sparade iaf annonsen under bevakning och scrollade vidare. Några minuter senare plingade de till i luren då ngn hade taggat ngn kompis i annonsen ja nyss sparat och ja kollade till igen för att se vad som skrevs.



    Blev mer nyfiken o tänkte att kanske de är nu de är meningen ja ska slå till? Priset han begärde va helt ok och ja tänkte långtidsprojekt, ingen panik. Kollade upp var den fanns och de var knappt 14mil hemifrån.
    Idiot tänkte ja för mig själv, va väntar du på. Letade telefon nr, kolla efter reg nr på bilderna - ingenting.
    Bara skicka ett PM och hoppas få svar

    "Pling" på söndags morgonen plingade de till i luren och de var killen som annonserade Golfen. Vi började genast prata och han skickade lite fler bilder och tyckte absolut att den skulle räddas. De var egentligen hans kompis som köpt bilen men han hade inte Facebook så de blev inte av att annonsera. Ja var först till kvarn och den såg inte alltför illa ut.

    Ja fick ta den för utsatt pris i annonsen då ja förklarade läget och visade vilken vw - tok ja är
    Entusiast kan man väl säga

    Lätt mossig efter att ha stått på samma ställe i drygt 15år




    Jagade trailer och fick låna grannens på torsdagen 25/8 efter jobbet började resan ner till Järlåsa där bilen fanns.



    GTi:n hade bara gått 21300mil och hade enbart 8 ägare innan farbrorn hade fått tag i den. De hade tänkt plocka delar av den och sen skrota den. Men han blev genast övertalad att de är bättre att låta bilen gå vidare till ngn som vill renovera den. Inte mig emot
    Förväntade mig inget speciellt när ja kom ner utan ja föreställde mig de värsta = tokslut.

    De var den inte, tvärt emot helt sjukt välbehållen trots att den stått så många år. Inga stora rost rosor som syns och dörrarna samt bakluckan är i princip rostfria. Helt sjukt!

    Gubben som hade köpt den var jättetrevlig och berättade lite om hur de hade blivit som de blivit. Hans svärson berättade att han åkt vw sen långt tillbaka och ja visade mina bilar och han kände genast igen min gula mk1 turbo. Dig har ja ju följt i många år sa han

    De kändes skit skoj och de blev kanske lite lättare för hans svärfar att släppa ifrån sig bilen. De hade fått bättre bud än de ja gav och de förstår jag. Men ja lovade att ja skulle återkomma med bilder när bilen är färdig.

    Kommer bli en rullande renovering, när tillfälle ges.
    Nu först ska den få vakna till liv igen, tanken skall rengöras, alla bromsar ska ses över och sen ska vi se om vi inte kan försöka få liv i den iår

    Lite inredningsbilder:


    Suttit en överdragsklädsel som ramlade typ i bitar när ja tog loss den haha o såklart lite möglig under!



    Ikväll så skruvade jag dit grill och lyktor fram..


    Plockade även rent den invändigt, hittade en myransamling under baksätet haha!


    Jakten har börjat på delar, har hjul, skärmar m.m. på ingående
    Senast redigerad av golf666 den 2017-10-15 klockan 22:14.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Hagel
    Medlemsnr
    391
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 408
    Härligt, nu kan vi peppa varandra.

    O ja jag blir nog färdig först....hehehehe...

    Fast min o sonens har ju inte varit besiktigad sedan 1998 !!!!

    Men dom här skall räddas,kolla bara vad dom begär i sitt hemland...sjukt.

  3. #3
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Spännande
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  4. #4
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Kul att se att du är på G igen!
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  5. #5
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    720
    Härligt med nytt projekt!
    Vad är planen, orginalrenovering?
    Mattias Henriksson
    Passat Alltrack -20, Golf R -14 ,T4 Karmann Colorado -98

  6. #6

    Reg.datum
    feb 2015
    Namn
    Daniel Jacobsson
    Ort
    Torhamn
    Inlägg
    1
    Klart att man följer detta projekt när man såg hur bra skick den var på fb =)

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    [UPDATE 27/8]

    Gjorde ett litet ryck idag på kvällen iaf

    Spolade av den idag i dörrgångar, runt öppningen vid bakluckan och så utvändigt. Blev något renare

    Sen kollade ja o Norpan lite snabbt o gjorde några start försök. Men den uteblev än då soppa pumpen är död, säkringen likaså.
    Bytt säkring men fortfarande död. Så felsökning härnäst så får vi se vad de visar

    Nu står den inne i garaget för att få torka upp, sen ska ja städa ur den invändigt och felsöka bränslepumpen.



    Citat Ursprungligen postat av P.Hagel Visa inlägg
    Härligt, nu kan vi peppa varandra.

    O ja jag blir nog färdig först....hehehehe...

    Fast min o sonens har ju inte varit besiktigad sedan 1998 !!!!

    Men dom här skall räddas,kolla bara vad dom begär i sitt hemland...sjukt.
    Ja din är ju lite "fräschare" i lacken

    Ja min är sista besiktning 2001... men vi får väl se
    Ska försöka ha den körbar inom några veckor om de går iaf..


    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Spännande
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Kul att se att du är på G igen!
    tackar


    Citat Ursprungligen postat av Mattias Visa inlägg
    Härligt med nytt projekt!
    Vad är planen, orginalrenovering?
    Tack, De blir original renovering på sikt ja, men med lite andra hjul, lagom sänkning.


    Citat Ursprungligen postat av danjac Visa inlägg
    Klart att man följer detta projekt när man såg hur bra skick den var på fb =)
    Hehe bra o bra, men den är tectylad ordentligt i balkar osv så antagligen de som gjort att den klarat sig så bra
    De gör mig ingenting.. ska se om ja kan lyfta upp den lite imorn kväll och inspektera resterande golv, bromsrör, bakaxelinfästningar osv..

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Kör hårt nu Tobbe. Du får säkert bra puts på den. Tänkte du gå utanför originalramen mer än min?

  9. #9

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Kul och grattis till fångsten! Kommer självklart att följas =)

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Citat Ursprungligen postat av loadmaster Visa inlägg
    Kör hårt nu Tobbe. Du får säkert bra puts på den. Tänkte du gå utanför originalramen mer än min?
    Jag siktar på de maskinella först!
    När allt går och bromsar/chassie fungerar så kan ja börja på med de kosmetiska utvändigt.
    Men ja vet att ja har en lång väg att gå men den vägen är värd att gå när de är "klart"

    Troligen kommer ja köra på ngt likvärdigt som din utvändigt iaf, men de blir lite andra hjul o coilovers för min del.
    Fungerar motorn bra så kommer ja låta den vara orörd, tillsvidare iaf!

    Citat Ursprungligen postat av frisyren Visa inlägg
    Kul och grattis till fångsten! Kommer självklart att följas =)
    Tackar Kul med fler följare..

    [UPDATE 29/8]

    Beställde ett nytt tankrör idag, får se om jag har ngn tid i veckan att plocka ner tank och bränslepump för rengöring och översyn.
    Coilovers är på ingående dom med och har även hittat en uppsättning klassiska ATS cup fälgar.
    Man måste ju börja någonstans

    Återkommer när ja har meckat lite igen..

    stay tuned!!

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    [UPDATE 4/9]

    Bränslepumpen var stendöd, efter lite tvångsmatning med ström från ett externt batteri så gav den ifrån sig lite ljud.
    Och vips började den surra, men bara om man körde den polvänt!! haha!
    Så plockade loss den och får införskaffa en ny. Rann ngn brun sörja ur den!
    Ska plocka ner bränsletanken och rengöra den med.



    Tog loss ventilkåpan och plockade även ur spridarna idag.
    De ska ultraljuds tvättas på jobbet imorn och få nya tätningar samt ny ventilkåpspackning ska såklart monteras med.
    Den gamla var torr o gick sönder bara man tittade på den


  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Tobbe, du vet att jag har en tank och en ny 044 pump liggandes va? Din är säkert jääätterostig och igensatt

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Citat Ursprungligen postat av loadmaster Visa inlägg
    Tobbe, du vet att jag har en tank och en ny 044 pump liggandes va? Din är säkert jääätterostig och igensatt

    Japp

    Tank har jag en extra liggande själv så de löser sig.
    Men pumpen får du skicka upp A.S.A.P
    Skickar PM!

    [UPDATE 5/9]

    Bra sak vi har på jobbet, ultraljudstvätt


    Spridarna som nya efter en omgång i denna maskin!
    Rengöringsmedlet som va i efter att spridarna o bränslepumpens anslutning åkt runt här i ca40min var allt annat än rent..
    helt grå/brunt var de Efter rengöringen så blåste jag ur spridarna och duschade sedan i 5-56 o blåste igenom de lite försiktigt också!



    Fynd i mitt 2a garage idag, en bättre beg accumulator, huvlås,
    org gti växelspaksknopp samt gti emblem till grillen och ett extra till bakluckan



    Beställt ny ventilkåpspackning, nya spridartätningar iaf.
    Får se om jag hinner göra ett ryck imorn och få ner bakaxel + tank och slangarna till accumulatorn.
    Måste dit med nya bränsleslangar där då de gamla är bra murkiga..

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    [UPDATE 11/9]

    Har fortsatt med bilen nu i helgen,
    förra veckan hjälpte jag en kompis med hans bil så hade inte tid nån kväll alls.
    Men igår Lördag så blev de en hel dag i garaget!

    Hände en hel del som ni kan se på följande bilder.
    Målet nu är att plocka isär allt ja tagit ner, rengöring/blästring av alla delar
    underredet ska slipas rent runt bakaxel och tank osv. Därefter grundas osv.

    Beställt en hel del nya grejer som kommer under veckan.
    Bland annat nya bromsslangar, ny bränslepump, upphängningar till accumulatorn,
    nya grejer till bromsarna bak m.m.

    Allt för att få ner den på hjulen och kunna starta upp maskinen och köra den för egen maskin snart

    15" ATS cup, får duga till en början



    Plockade ner gamla accumulatorn inkl soppaslangar. Ingen mysig syn


    Höger infästning till bakvagn, ser värre ut än vad de är. Enbart ytrost vad ja kunnat knacka o se iaf!


    Likaså vänster sida, ofattbart lite rost och hel/frisk plåt fast bilen stått så länge.
    Detta ska slipas rent ordentligt de kommande dagarna. Sen epoxi grundas osv.


    Bärarmar och spindlar fram, har fler bärarmar.
    De ska blästras/lackeras och få nya bussningar/leder.
    Spindlarna ska blästras och få nya lager.


    De sjuka var alla bultar, allt släppte utan nå större metoder. Vissa av bultarna var fortfarande som nya "under ytan"..


    Bakaxel o tank. Bakaxeln ska plockas isär och renoveras. Och tanken göras rent ordentligt invändigt + utvändigt.


    Som bilen står nu, utan fram o bakvagn.
    Senast redigerad av golf666 den 2016-09-11 klockan 23:12.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Bärarmarna såg lite ansträngda ut
    När jag renoverade så lämnade jag in dessa på blästring och epoxi+lack, men så här i efterhand så hade det varit billigare att köpa nya kompletta. Jag lämnade in allt på en gång ( så som du antagligen tänkt också) på blästring, men priset jag fick kanske var i det högre laget.
    Och om du ska köpa nya framskärmar, köp inte Klokkerholms. Såvida du inte vill spendera X antal timmar för inpassning och efterjustering..

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Citat Ursprungligen postat av loadmaster Visa inlägg
    Bärarmarna såg lite ansträngda ut
    När jag renoverade så lämnade jag in dessa på blästring och epoxi+lack, men så här i efterhand så hade det varit billigare att köpa nya kompletta. Jag lämnade in allt på en gång ( så som du antagligen tänkt också) på blästring, men priset jag fick kanske var i det högre laget.
    Och om du ska köpa nya framskärmar, köp inte Klokkerholms. Såvida du inte vill spendera X antal timmar för inpassning och efterjustering..
    Haha ja verkligen! Jag har 2st betydligt bättre skick liggandes.
    Så ja gör iordning dom istället.

    Du lackade alltså, inte pulverlack?
    Lite på kul, va gav du för allt?

    Har en bra kontakt på blästring/pulverlack så de brukar inte bli alltför dyrt.

    Framskärmar har ja hittat några som är nytillverkade men som legat länge.
    Känns inte som att ja vill köpa några begagnade heller, de flesta är ju bra trötta.
    Men original skärmar hade väl varit att föredra såklart, just för passformens skull!

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    [UPDATE 12/9]


    Kvällens små meck blev att börja plocka isär bakaxeln.

    Skakade fram lite fräschare bärarmar ifrån mitt lager.. blästring, lack och nya bussningar så


    Tog isär trummorna bak, tydligen nya grejer som satt i där.
    Inte första stället ja ser att ngn börjat nån gång för länge sedan. Fullt i spindelnät i trummorna
    Nu stundar kraftig rengöring och uppledning samt nya hjulcylindrar.



    Kartongen med delar som ska blästras fylls sakta men säkert på..


  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Citat Ursprungligen postat av golf666 Visa inlägg
    Haha ja verkligen! Jag har 2st betydligt bättre skick liggandes.
    Så ja gör iordning dom istället.

    Du lackade alltså, inte pulverlack?
    Lite på kul, va gav du för allt?

    Har en bra kontakt på blästring/pulverlack så de brukar inte bli alltför dyrt.

    Framskärmar har ja hittat några som är nytillverkade men som legat länge.
    Känns inte som att ja vill köpa några begagnade heller, de flesta är ju bra trötta.
    Men original skärmar hade väl varit att föredra såklart, just för passformens skull!
    Har för mig att jag betalade 2500kr för blästring och epoxi+pulverlack av bakaxel, bärarmar, bromsokhållare och diverse smådelar (fästen till främre krängningshämmare, bakaxelfästen, ackumulatorhållare m.m)
    Detta var på en firma i Uppsala.
    Jag lackade med extra klarlack efteråt för att få finish på allt. Jag är lite skadad med det där..

    Jag tittade på originalskärmar när det begav sig, men kostnaden var omkring 2500-3000kr per skärm och jag tycker inte det var värt det. Även om kostnaderna spårade totalt ändå..
    Har för mig att jag pröjsade ca 1200kr per skärm för Klokkerholm.
    De blev bra i slutändan, men många timmar av justering och passande.
    Kämpa på Tobbe, ska bli kul att se hur denna återupplivas.
    Senast redigerad av loadmaster den 2016-09-12 klockan 23:14.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Kommer du köra med Powerflex eller originalbussningar? Måste säga att det är ordning och reda på upphängningen av verktygen på tavlan Det gillar vi

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Citat Ursprungligen postat av loadmaster Visa inlägg
    Har för mig att jag betalade 2500kr för blästring och epoxi+pulverlack av bakaxel, bärarmar, bromsokhållare och diverse smådelar (fästen till främre krängningshämmare, bakaxelfästen, ackumulatorhållare m.m)
    Detta var på en firma i Uppsala.
    Jag lackade med extra klarlack efteråt för att få finish på allt. Jag är lite skadad med det där..

    Jag tittade på originalskärmar när det begav sig, men kostnaden var omkring 2500-3000kr per skärm och jag tycker inte det var värt det. Även om kostnaderna spårade totalt ändå..
    Har för mig att jag pröjsade ca 1200kr per skärm för Klokkerholm.
    De blev bra i slutändan, men många timmar av justering och passande.
    Kämpa på Tobbe, ska bli kul att se hur denna återupplivas.
    Oki, ja vanlig våtlack brukar ju vara lite dyrare.
    Ja har inte tänkt att ha topp finish på grejerna på undersidan.
    Så de kan lika gärna bli blästring på firma, sen grundning hemma i garaget och sen kan ja penselmåla de svart bara.
    Bara ja vet att de är fräscha grejer man skruvar dit så ser de ju 100 gånger snyggare ut efteråt när de är blästrat/målat.
    Ja menar ja vill ju våga använda bilen sen utan att oroa mig för lite repor UNDER bilen om du fattar haha!
    De är ju ändå ingen mer än jag och besiktningsmannen som lär se de sen

    Ja jag såg nå sjuka priser på 2500-3000/per skärm o de tänker jag inte betala.
    Jag jobbar ju på VAG verkstaden här i stan och kollegorna på plåten är duktiga på sin sak
    Så de får väl göra några grovriktningar. De är även tanken att ja ska lejja ngn där på att byta trösklarna + den del av golvet som behövs med.

    Tack känns sjukt kul att vara igång, men de är en lång väg att gå

    Kanske spårar ur o blir en renovering redan nu med, vem vet haha

    Citat Ursprungligen postat av loadmaster Visa inlägg
    Kommer du köra med Powerflex eller originalbussningar? Måste säga att det är ordning och reda på upphängningen av verktygen på tavlan Det gillar vi
    De vet jag inte riktigt, ja har några powerflex bussningar sedan tidigare till bland annat styrväxel, fjäderben fram samt krängningshämmare fram. Men jag har nya original bussningar till länkarmar fram så där blir de nog såna.
    Tänkte nog köra original bussningar till bakaxel o krängare bak tror jag.
    Såg de hade vettiga priser där på http://www.werk34.de

    Så de får nog bli en mini beställning där nu snart så man får klar chassiet o kan få ner den på hjul o provstarta upp maskinen!
    Därefter får ja nog se vart bygget tar sin vändning.. renovera motor eller kaross först! Vi får se..
    Men har förhoppningar om att motorn är fräsch med tanke på milen!

    Tack ja ordning och reda måste man ha på saker o ting i garaget.
    Annars kan man ju inte vara där o skruva

Liknande ämnen

  1. Renovering Golf GTI Special Mk1 - 84.
    Av henein i forum Projektforum
    Svar: 144
    Senaste inlägg: 2017-01-29, 23:43
  2. Golf GTI Special -84 värde?
    Av barsen i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-02-06, 19:05
  3. Nena, Golf GTI Special -84 - RS
    Av D.E i forum Projektforum
    Svar: 210
    Senaste inlägg: 2009-12-20, 20:25
  4. Golf 19E-spindlar på GTI Special -84?
    Av D.E i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-09-03, 14:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin