Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 58
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237

    Nya Tiguan - TSI 180 eller TDI 190

    Hej!

    Tänkte framförallt höra om någon har TSI modellen och vad ni tycker om den.
    Sitter i valet och kvalet om jag skall välja TSI eller TDI, tyvärr har jag endast hittat TDI modellen för provkörning.
    Det som är av störst intresse gällande TSI 180 är hur bränsleförbrukningen ligger.

    /JB

  2. #2

    Reg.datum
    mar 2016
    Namn
    Pär Nilsson
    Ort
    Solna
    Inlägg
    31
    Mycket hänger ju på hur långt du kör varje år... Tidigare vet jag att tex VW Kista hade en Tiguan TSI 180 att provköra.

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av Perra79 Visa inlägg
    Mycket hänger ju på hur långt du kör varje år... Tidigare vet jag att tex VW Kista hade en Tiguan TSI 180 att provköra.
    Brukar ligga mellan 1500 - 2000 mil per år.
    Kista blir lite långt att köra från Malmö för att testa

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Bränsleförbrukningen för Tiguan TSI 180 borde väl i praktiken inte vara särskilt avvikande från Golf Alltrack TSI 180 så länge hastigheten följer svensk standard... Så testa en Golf Alltrack TSI 180? Eller ta del av erfarenheter från Alltrack.

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Bränsleförbrukningen för Tiguan TSI 180 borde väl i praktiken inte vara särskilt avvikande från Golf Alltrack TSI 180 så länge hastigheten följer svensk standard... Så testa en Golf Alltrack TSI 180? Eller ta del av erfarenheter från Alltrack.
    Inte samma motor, Golfen har en 1.8 och Tiguanen en 2.0

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Ok. Inser det nu. Frågan är om det har någon större betydelse i praktiken...

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mathias Forsberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    66
    Någon som vet varför de har plockat bort 2.0TDI 150 hk, den fanns med i konfiguratorn när Tiguanen lanserades och man kunde börja bygga bilen där ? Mvh/ Mathias

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2016
    Namn
    Pär Nilsson
    Ort
    Solna
    Inlägg
    31
    Ja från Malmö till Kista blir lite onödigt långt Många stirrar sig blind på förbrukningen men man får ju inte glömma att en TSI-motor är billigare att serva m.m

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Perra79 Visa inlägg
    Ja från Malmö till Kista blir lite onödigt långt Många stirrar sig blind på förbrukningen men man får ju inte glömma att en TSI-motor är billigare att serva m.m
    Vad menar du med att TSI är billigare att serva?

    Att serva TDI eller TSI gå i stort sett jämt ut i längden, möjligen blir TSI dyrare eftersom tändstiftsbyte är dyrare än bränslefilterbyte och att TSI ofta indikerar lite tidigare enligt den flexibla intervallen.


    En TSI blir för övrigt en hel del törstigare än en TDI i realiteten. Om man kör in merkostnaden av en TDI får man själv räkna ut...

  10. #10

    Reg.datum
    mar 2016
    Namn
    Pär Nilsson
    Ort
    Solna
    Inlägg
    31
    Generellt så är ju en TSI motor billigare att serva, så ser det ju även ut när dom jämför servicekostnader olika biltidningar, kan dock inte själv jämföra eftersom jag kört diesel i över 10 år.
    Många kolla sig blind på vad bilen drar men man måste ju kolla helheten vad milkostnaden bli eftersom dagens bensinmotorer är ju bra mycket snålare idag än vad dom var bara för x-antal år sedan.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av Perra79 Visa inlägg
    Generellt så är ju en TSI motor billigare att serva, så ser det ju även ut när dom jämför servicekostnader olika biltidningar, kan dock inte själv jämföra eftersom jag kört diesel i över 10 år.
    Många kolla sig blind på vad bilen drar men man måste ju kolla helheten vad milkostnaden bli eftersom dagens bensinmotorer är ju bra mycket snålare idag än vad dom var bara för x-antal år sedan.
    Nej, TSI-motorerna är generellt inte billigare att serva än TDI-motorerna. Vad man anger i biltidningar såsom Teknikens Värld stämmer ofta dåligt med verkligheten.

    Visst har bensinmotorer generellt blivit snålare på senare år, men det innebär inte per automatik att en bensinmotor drar nästan lika lite som en dieselmotor. En halvklen bensinmotor blir ofta törstig, särskilt i en högre bil, men automat, fyrhjulsdrift etc.

    Ett konkret exempel:

    Mina föräldrar kör en Golf Alltrack TSI 180 -16 med hyggligt lätta 18" originalhjul.
    Jag kör en närmare 500 kg tyngre A8 3,0 TDI -16 med svintunga och breda 22"-hjul.

    Våran körprofil är likvärdig, Golfen drar mer soppa än A8:an...
    Senast redigerad av Crille82 den 2016-08-25 klockan 20:50.

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2016
    Namn
    Pär Nilsson
    Ort
    Solna
    Inlägg
    31
    Ok där ser man... Men för mig är det inget problem eftersom jag alltid är en dieselköpare :-)

  13. #13

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av Perra79 Visa inlägg
    Ja från Malmö till Kista blir lite onödigt långt Många stirrar sig blind på förbrukningen men man får ju inte glömma att en TSI-motor är billigare att serva m.m
    Sant att man inte bara skall kolla på förbrukningen, normalt är ju en diesel 20 - 30K dyrare att köpa också samt har dubbelt så hög skatt.
    Det jag är mest ute efter är att kolla så den inte ligger över litern vid blandad körning, då kan det vara en fördel att ta den dyrare dieselmotorn.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Nej, TSI-motorerna är generellt inte billigare att serva än TDI-motorerna. Vad man anger i biltidningar såsom Teknikens Värld stämmer ofta dåligt med verkligheten.

    Visst har bensinmotorer generellt blivit snålare på senare år, men det innebär inte per automatik att en bensinmotor drar nästan lika lite som en dieselmotor. En halvklen bensinmotor blir ofta törstig, särskilt i en högre bil, men automat, fyrhjulsdrift etc.

    Ett konkret exempel:

    Mina föräldrar kör en Golf Alltrack TSI 180 -16 med hyggligt lätta 18" originalhjul.
    Jag kör en närmare 500 kg tyngre A8 3,0 TDI -16 med svintunga och breda 22"-hjul.

    Våran körprofil är likvärdig, Golfen drar mer soppa än A8:an...
    Vet du hur mycket förbrukningen ligger på deras Alltrack?
    Visserligen inte samma motor men kan kanske ge en fingervisning.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av MacAllan Visa inlägg
    Vet du hur mycket förbrukningen ligger på deras Alltrack?
    Visserligen inte samma motor men kan kanske ge en fingervisning.
    De kör visserligen mycket kortkörningar men då ligger den på 0,9-0,95 l /mil, långkörning på ca. 0.7. Én Tiguan drar troligvis inte mindre...

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Inga ägare av TSI 180 som kan fylla i lite kring detta?

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av MacAllan Visa inlägg
    Inga ägare av TSI 180 som kan fylla i lite kring detta?
    Pratade med en kund idag som påstår att kör sin Tiguan TSI 180 på 0,65. Han hade tidigare kört en äldre TSI 170, den drog 1-,1,5 dl mer per mil. Tycker 0,65 låter osannolikt, eller också kör han extremt sakta...

  17. #17

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Pratade med en kund idag som påstår att kör sin Tiguan TSI 180 på 0,65. Han hade tidigare kört en äldre TSI 170, den drog 1-,1,5 dl mer per mil. Tycker 0,65 låter osannolikt, eller också kör han extremt sakta...
    Kan hålla med om att det nästan låter för bra, men om man kan hålla den på 0,8 utan större problem så är det ingen större tvekan att det är TSI motorn som är rätt för min del.

  18. #18

    Reg.datum
    okt 2015
    Namn
    Christer Lind
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    1
    Min TSI 160 med 1,4 motorn drar 0,86 på 100 milsresa till Norrland. Ganska mycket 110 väg. En R-Line med 255 breda däck.
    Nya Tiguan TSI 180 drog väl 0,84 under hela testperioden för AMS. Testet finns att läsa på VW:s hemsida.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    VW har sannolikt gått upp i slagvolym (från 1,4 till 1,8 liter) för att få bättre bränsleförbrukning vid verklig körning.

  20. #20

    Reg.datum
    okt 2013
    Namn
    Hans Perbjörs
    Ort
    Solna
    Inlägg
    29
    Hej
    För service kostnad rekommenderar jag att ni ringer närmaste VW verkstad så ger de priser på det.
    Bränsle förbrukning beror helt på personligt körsätt . Men mi erfarenhet är att bilarna blivit snålare för varje år.
    Mín Golf Sport kombi tdi 4 motion 150 hk drar 0,58 relativt snabb landsväg och med lastad biltrailer Solna-Linköping 0,79 !!!

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2016-05-12, 10:35
  2. Seat Leon ST X-Perience 4Drive 1,8 TSI 180 DSG
    Av Marcus i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-12-08, 12:00
  3. Kampanj Scirocco TSI 180
    Av Kim i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-10-20, 19:17
  4. Tiguan TSI 180 DSG
    Av lasholm i forum Projektforum
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2015-10-16, 19:01
  5. Golf 1.6 tdi eller TSI 122?
    Av onealex i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-10-07, 16:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin