Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Touareg

  1. #21

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    8
    Hej där, kul att se din fina zeiss Touareg. Jag har oxå bytt från Volvo till VW, för min del blev det en 2011 med en hel del extra. Är mycket nöjd hitintills och det vore kul att höra lite om ditt ägande såhär långt.

    Det är ett par saker jag vill göra med bilen, och några har jag redan gjort.

    1. Överallt kan man läsa om den fina luftfjädringen och jag har sådan. Dock tyckte jag att den gick stötigt, men eftersom att det sitter 20” Q7 fälgar på vinterdäcken så trodde jag att det berodde på det. Kollade däcktrycket: 320 psi mot spec 230/250. Problemet löst, nu har jag oxå bekväm luftfjädring.

    2. Det fanns inte bt musikstreaming eller handsfree vid köp. Nu har jag dock haft den hos en som kan VAG-COM och för ett par hundralappar så har den nu både bt musikstreaming och hf telefon. Perfekt.

    3. Bilen är såld i Sverige och har således cold climate paketet vilket inkluderar en eberspächer hydronic II. I standardutförande går den dock inte att styra med timer, men med lite kodning så vips! Nu har jag dieselvärmare med timerfunktion! Klockrent!

    4. Ljudet är ett problem. Ljudbilden är ganska kass. Lösningen kommer att bli att byta högtalarna mot dynaudio. Planen är att göra detta till våren.

    Tips om andra uppgraderingar i ljudsystemet mottages tacksamt.

    Såg att du funderade på kodning och en hel del kan göras, men det går att göra fel och vag-com är dyrt så jag rekommenderar sökfunktionen på nordicaudi.com. Där kan man hitta personer som har utrustningen och som kan använda den.

    somsagt, en trevlig bil med en härlig motor.

    Trist att det är så få Touareg ägare som är aktiva på detta Forum.

  2. #22

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    Jörgen Lundmark
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Franke Visa inlägg
    Hej där, kul att se din fina zeiss Touareg. Jag har oxå bytt från Volvo till VW, för min del blev det en 2011 med en hel del extra. Är mycket nöjd hitintills och det vore kul att höra lite om ditt ägande såhär långt.

    Det är ett par saker jag vill göra med bilen, och några har jag redan gjort.

    1. Överallt kan man läsa om den fina luftfjädringen och jag har sådan. Dock tyckte jag att den gick stötigt, men eftersom att det sitter 20” Q7 fälgar på vinterdäcken så trodde jag att det berodde på det. Kollade däcktrycket: 320 psi mot spec 230/250. Problemet löst, nu har jag oxå bekväm luftfjädring.

    2. Det fanns inte bt musikstreaming eller handsfree vid köp. Nu har jag dock haft den hos en som kan VAG-COM och för ett par hundralappar så har den nu både bt musikstreaming och hf telefon. Perfekt.

    3. Bilen är såld i Sverige och har således cold climate paketet vilket inkluderar en eberspächer hydronic II. I standardutförande går den dock inte att styra med timer, men med lite kodning så vips! Nu har jag dieselvärmare med timerfunktion! Klockrent!

    4. Ljudet är ett problem. Ljudbilden är ganska kass. Lösningen kommer att bli att byta högtalarna mot dynaudio. Planen är att göra detta till våren.

    Tips om andra uppgraderingar i ljudsystemet mottages tacksamt.

    Såg att du funderade på kodning och en hel del kan göras, men det går att göra fel och vag-com är dyrt så jag rekommenderar sökfunktionen på nordicaudi.com. Där kan man hitta personer som har utrustningen och som kan använda den.

    somsagt, en trevlig bil med en härlig motor.

    Trist att det är så få Touareg ägare som är aktiva på detta Forum.
    Hej !

    Jag vågar påstå att detta är nog den bästa bilen jag har
    Motor och vxl lådan är underbar, fyrhjulsdriften är fantastiskt bra på vintervägar och som dragbil är den grym.
    Kört ca 3000 mil med min nu och jag har svårt att tänka mig en annan bil. den drar dock en del soppa, ca 0,8 med den körning jag har till vardags, men kan under gynnsamma förhållanden krypa ner mot 0,67...

    Jag ångrar inte att jag valde till luftfjädringen, kör dock med 17" på vinterhjulen. Det jag möjligtvis skulle klaga på är att ljudvolymen med vinterdäck och dubb är att den väsnas en del i kupén. sommarhjulen är dock tysta (19" hjul).

    Kör en del på dåliga grusvägar och skogsvägar men den tar sig fram hur fint som helst. Volvon hade för dålig markfrigång för dessa turer så jag är mer än nöjd med denna bilen.

    Som du säger är det synd att inga fler kan skriva om denna bilen på forumet men den är väl ingen "vanlig" bil i Sverige heller...
    Ett bra forum (engelskt) för denna bil som jag kan tipsa om är detta: http://www.mytreg.com/
    finns massor av tips och kunskap här
    ..JL

  3. #23

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    8
    Jag har kollat in mytreg.com och clubtouareg.com, och visst det står en del där men det är lite svårt då det ofta är USA specifika frågor, och det verkar finns en del special.

    Kul att höra att du är nöjd såhär långt. Nu är ju bilen ny så det är ju meningen att det skall vara problemfritt, men ändå bra att det är just det.

    Jag försöker hitta fel på min såhär när jag precis skaffat den, men jag kommer inte på något, förutom ljudet. Tog du det stora ljudpaketet?

  4. #24

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Kanske lite offtopic, men det finns väl väldigt många olika motoralternativ att välja på till Touregen.

  5. #25

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Kanske lite offtopic, men det finns väl väldigt många olika motoralternativ att välja på till Touregen.
    Nej, egentligen inte. Om man utgår ifrån 7P, alltså GEN 2 from MY 2011 så har det varit en 3 liters V6 från Audi, ett hybridalternativ och en V8. V6 an har funnits i lite olika motorstyrka, men i princip samma maskin hela tiden. Hybriden och V8 an försvann iom facelift MY 14-15.

  6. #26

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    Jörgen Lundmark
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av Franke Visa inlägg
    Jag har kollat in mytreg.com och clubtouareg.com, och visst det står en del där men det är lite svårt då det ofta är USA specifika frågor, och det verkar finns en del special.

    Kul att höra att du är nöjd såhär långt. Nu är ju bilen ny så det är ju meningen att det skall vara problemfritt, men ändå bra att det är just det.

    Jag försöker hitta fel på min såhär när jag precis skaffat den, men jag kommer inte på något, förutom ljudet. Tog du det stora ljudpaketet?
    Nej, jag lyssnar väldigt lite på musik i bilen. Lyssnar mer på skönsången från motorn
    Fast jag håller med om att ljudet är sämre än std som jag hade i Volvon, tycker att dom kunde slängt i en bättre ljudanläggning på en såpass dyr bil som detta ändå är..

  7. #27

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    8
    He he... ja, det är sant. Men det är ju det många biltillverkare snålar in på.

    Jag skall som sagt köpa in dynaudio högtalare och se om det blir någon skillnad. Särskilt bak tycker jag att det låter väldigt tunt.

  8. #28

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    8
    Liten uppdatering. Baslåda är nu monterat och det blev mycket bra. Bilen i sig är tät och stum så ljudet blir väldigt bra. Det ända jag är rädd för nu är att skicka ut panoramataket.

    Navin hade en störning när jag köpte bilen, vilket yttrade sig i att kartan inte stämde med aktuell plats. Läste mig till på annat forum att det troligen var takantennen, och det var det oxå. Kostade ganska saftiga 5000:- att byta antennen. När jag fick den trasiga på verkstaden plockade jag isär den och det var rejält fuktigt i den. Troligen kondensvatten, då den i praktiken har kontakt med kupén. Nu fungerar dock navin igen, vilket är bra.

    Nästa sak på listan var kartorna till navin som inte var uppdaterade sedan 2012. Kontaktade verkstaden och de skulle ha 5000:- för uppdateringen! Det är skamligt dyrt, särskilt med tanke på att uppgraderingarna till andra modeller är kostnadsfritt. Verkstaden kunde inte påminna sig att någon gjort karuppdateringen hos dem, vilket man kan förstå.

    Jag gillar inte att köra icke originalgrejjer men i detta fallet var dock valet enkelt. Jag köpte uppgradering av en ljusskygg lirare på ebay, kom en bunt SD kort och allt fungerade smidigt, så nu är kartorna uppdaterade oxå. Kostade 1000:-, det var det värt.

    nu väntar jag på våren så att sommagummit och pikes peak fälgarna får komma på, det blir snyggt!

Liknande ämnen

  1. esp touareg 2011
    Av bogebo i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-03-13, 19:11
  2. 2011 touareg ratt
    Av Burim i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-04, 14:43
  3. Touareg spoiler
    Av Burim i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-19, 13:45
  4. Touareg r5,
    Av Burim i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-18, 22:19
  5. Phaeton/Touareg köptips?
    Av BALAN i forum VW-forum
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 20:38

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin