Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Touareg

  1. #1

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    Jörgen Lundmark
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    10

    Touareg

    Hej !
    Mitt första inlägg här.
    Har beställt en VW Touareg Tdi V6 Zeiss Edition och väntar på bilen just nu. Kommer förmodligen i september.
    Har tidigare kört Volvo i många år och min senaste är en XC70 D5 2014 som tjänat som husvagnsdragare och varit en kanonbil, men nu har leasingen gått ut och jag kan inte förlika mig med de nya modellerna från volvo med 4cyl motorer så jag har sneglat på alternativen. Min andra bil i hushållet är en Golf 2,0 Tdi från 2015 som jag är väldigt nöjd med, så mitt senaste val föll just på Touaregen och efter provkörning så var jag såld .
    Hittar inte så mycket info här om just denna modell men jag hoppas att jag kan bidra med mina erfarenheter och få tips och råd från Er här på forumet
    Finns det fler här som kör Touareg ?
    Senast redigerad av Jorglund den 2016-08-09 klockan 22:14.

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Skulle gärna äga en Touareg igen.
    Den jag hade var en V10 diesel och helt underbar att köra.
    Funkade bra både vinter och sommar.

    Hur din nya Touareg är vet jag inte, men du lär ju inte bli besviken

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    Jörgen Lundmark
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    10
    Tackar för info, jag har letat på på youtube och diverse utländska forum för input om denna bil och är förvånad att den inte sålt bättre i Sverige igentligen. Klart prisvärd jmf med Q7, mercedes ML och XC90 etc..
    lite gammaldags infotainment osv jmf med nya tiguan men man får mycket bil för pengarna om man gillar drivlinan och utrymmen samt komfort för sin storlek. Mitt krav var vrid samt "riktig" automat då man kör med tunga släp, då är inte dsg helt optimalt samt en dragvikt på 3,5 ton som passar mig och mitt körkort bra återkommer med bilder då bilen levererats.
    valde till luftfjädring samt en del annat lulllull på bilen men den är ändå prisvärd jmf med konkurrenterna i sin klass.
    Senast redigerad av Jorglund den 2016-08-09 klockan 23:17.

  4. #4
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Hörde häromdagen att grunden i den nuvarande hängt med 13 (?) år. Känns som det kan vara på gång en ny version. Kanske liknande nya Tiguan för den är väl tänkt att representera den nya stilen.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Det stämmer inte. Touareg generation 2 är precis som generation 1 en gemensam utveckling tillsammans med Porsche och delar plattform med Porsche Cayenne generation 2. Båda modellerna lanserades 2010.

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    Jörgen Lundmark
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Hörde häromdagen att grunden i den nuvarande hängt med 13 (?) år. Känns som det kan vara på gång en ny version. Kanske liknande nya Tiguan för den är väl tänkt att representera den nya stilen.
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Det stämmer inte. Touareg generation 2 är precis som generation 1 en gemensam utveckling tillsammans med Porsche och delar plattform med Porsche Cayenne generation 2. Båda modellerna lanserades 2010.
    Ja, det kommer en ny generation snart men inget datum är satt ännu
    http://www.mestmotor.se/automotorspo...ration-touareg

  7. #7
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Det stämmer inte. Touareg generation 2 är precis som generation 1 en gemensam utveckling tillsammans med Porsche och delar plattform med Porsche Cayenne generation 2. Båda modellerna lanserades 2010.
    Precis, men det är väl precis som med Golf 5 och 6 att det mest är en facelift?

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Nej. Det är en ny plattform med avsevärda skillnader jämfört med föregången. Förutom den uppenbart nya karossen är det annan lägre vikt, längre totallängd och längre axelavstånd, annan elektronik och omarbetad hjulupphängning med mera.

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    V10an jag hade var ju grymt stark.

    Hängde på ett stort maskinsläp med 3.5 tons grävare och man kände ju knappt nåt motstånd när man drog det.
    Bara vråla till i motorn och vipps så var man uppe i 90.

    Skatten var dock för hög men idag borde den vara billigare att både äga och serva.

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    Jörgen Lundmark
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    10
    Skall bli intressant att prova bilen sedan med vagnen på kroken och jämföra mot Volvon.
    Nu är det visserligen inte jämförbar motor i denna mot en V10 men jag har snackat med en som kör Touareg idag med v6 motorn och som tidigare hade en xc60 d5, han påstod att det är stor skillnad och då tycker jag att min nuvarande xc70 är suverän som dragare.
    skatten på denna tror jag hamnade på ca 4400/år så det är jämförbart med min xc70.
    soppa förbrukningen är troligen högre än volvon men det har jag räknat med. Vill jag köra snålt så får jag ta Golfen
    Med husvagnen tar xc70 ca 1,1 L/mil och vid normalkörning ca 0,75. Touaregen tar väl närmare 0,85-0,9 skulle jag tro, men med släpet kopplat tror jag det kan bli jämt skägg då den inte får slita lika mycket.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2016
    Namn
    Johan Ljungberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8
    Får hoppas att dom får till ett bättre rostskydd på denna.

    Tiguan kommer ju i en XL version antingen i höst eller under nästa år. Trodde Tyskarna skulle lägga ner Touareg iom denna.

  12. #12

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    Jörgen Lundmark
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av ljungberg Visa inlägg
    Får hoppas att dom får till ett bättre rostskydd på denna.

    Tiguan kommer ju i en XL version antingen i höst eller under nästa år. Trodde Tyskarna skulle lägga ner Touareg iom denna.
    Ok, är Touareg mer känslig för rost än normalt ?

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Nej inte alls. Dessutom är kommande Tiguan 7-sits precis som vanliga Tiguan MQB-baserad. Det är en helt annan struktur än den som bygger Touareg, Q7 och Cayenne. Det kommer inga V6, V8, V10 eller W12 i Tiguan. MQB hanterar 3, 4 och 5-cylindriga motorer. Den större plattformen MLB Evo (som lär utgöra grund för kommande Touareg) är precis som nuvarande Touareg byggd för stora krav på prestanda, dragkapacitet, terrängkapacitet och i övrigt rätt rejält avancerade komponenter - jämfört med den mindre strukturen för raka tvärställda motorer som MQB och föregångaren.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952

  16. #16

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    Jörgen Lundmark
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    10
    Spännande Undrar vad det kan bli för drivlina och pris på denna ?
    Man kanske är dum som inte väntar in den... Men å andra sidan så hade de ganska bra priser på den "gamla" modellen just nu. Jag får glatt köra den i tre år tillsvidare innan det blir byte nästa gång, och då kanske barnsjukdomarna är borta till dess

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Det lär knappast bli så bra deal på den kommande som på den nuvarande till att börja med.

  18. #18

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    Jörgen Lundmark
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    10
    Ahh, min bilhandlare ringde och meddelade att min bil är klar för avhämtning på Fredag
    Ska bli oerhört spännande, konstigt att man alltid är lika barnslig när man skall hämta en ny "leksak"..
    Rapport kommer..
    ..JL

  19. #19

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Alltid kul oavsätt om det är en ny eller begagnad bil.

    Hämtade min nya för några månader sen, kul o köra nytt.
    Sen var bilen för liten så då fick man knata in o beställa en större.

    Så nu går man o väntar på den istället.

    Julafton 3 gånger på 1 år är kul.

  20. #20

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    Jörgen Lundmark
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    10
    Då har man kört bilen i en vecka och bekantat sig med den lite.
    Är helnöjd med bilen i det stora hela, fantastiskt bra att dra husvagnen med. ljusår bättre än volvon.
    Det som jag reagerade på vid första turen när jag körde hem bilen var att den är otroligt tyst och komfortabel, stolarna passar mig väldigt bra och att hitta en bra körställning var inga problem.

    Automaten växlar mjukt och fint men verkar lite tveksam att lägga i hög växel lika snabbt som volvon gjorde, kan visserligen bero på att adaptionen inte har "lärt" sig riktigt ännu. Den växlar ner väldigt tidigt i uppförslut trots att den är björnstark.

    Infotainment systemet RNS850 känns åldersstiget men det visste jag innan, dock så är jag förvånad att man inte kan koppla upp sig till onlinetjänsterna via bluetoth kopplingen till min Iphone. detta är endast möjligt via rSAP kompatibelt gränssnitt som inte stöds på iPhone. Jag trodde då att man kunde stoppa i ett sim kort med ett data abonnemang, då fick man tillgång till online tjänster men då slogs bluetoth kopplingen ut till min telefon.. Tvillingkort till mitt abb. finns inte att beställa idag hos telia. Nåja, jag klarar mig fint utan Googleearth i bilen, det går att streama musik och ringa med enbart bluetoth.

    Googlade lite på andra forum om detta och det går tydligen att hacka systemet för att få igång detta. Audi har tydligen nästan samma hårdvara i sitt MMI system och där har man löst det hela, konstigt att VW inte gjort detsamma ?
    länk Audi: http://www.vwaudiforum.co.uk/forum/s...-Data-SIM-Card

    Namn:  IMG_2238.jpg
Visningar: 2842
Storlek:  1 002.1 KB

Liknande ämnen

  1. esp touareg 2011
    Av bogebo i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-03-13, 19:11
  2. 2011 touareg ratt
    Av Burim i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-04, 14:43
  3. Touareg spoiler
    Av Burim i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-01-19, 13:45
  4. Touareg r5,
    Av Burim i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-01-18, 22:19
  5. Phaeton/Touareg köptips?
    Av BALAN i forum VW-forum
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-05-25, 20:38

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin