Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias T
    Ort
    Västsidan av sverige
    Inlägg
    344

    Erfarenheter från Golf Gti 05-10?

    Har funderat en del på att skaffa en Golf GTi 2.0 tfsi.
    2.0tfsi motorn har ju gediget dåligt rykte, främst i audi och då tänkte jag främst på en abnorm oljetörst men vad jag kunnat googla/läsa mig till verkar inte detta alls vara fallet med Golf gti? Är det så att det sålts så otroligt mycket färre Gti mot tex Audi (som kanske då är en volymmodell?) att "statistiken" inte talar emot Gti på samma sätt? Man blir skrämd av bilar som drar 6-7 liter svindyr specialolja på 1000mil. Det funkar inte för mig. Läste något om kolvringar som fallerar, är det special i gti eftersom de tydligen inte alls drar olja på samma sätt?

    Har Tfsimotorn i Gtin samma kamkedjeproblem som den ökända 1.4 motorn från VAG?

    DSG lådan mottogs som den mekaniska messias i pressen när Golf Gti V släpptes. Vi har ju kunnat läsa en del om denna konstruktion och helt fläckfritt rykte har inte lådan numera men, är dsg lådan i Gtin problematisk? (är mest nyfiken för jag tror jag ändå satsar på en manuell 6växl).

    Jag passade på att plöja tidningarnas testkörningar av Gtin när den lanserades och enligt de fakta som då presenterades hade 199hk motorn gott och väl 207-209hk och den ska ju tydligen vara tacksam att modda med enkla medel till c:a 250-260hk utan att den självraserar sig. Håller bilen för detta, säg att den har 17000mil på mätaren och gått med chip sen 10000mil, ska man vara fundersam om bilen är ok i övrigt? Det är knappast något att oroa sig över? Många beg har just denna mod har jag märkt, troligen inte utan anledning (bilen blir väl mycket roligare och kommer till sin rätt med nämnda ändring).

    Enligt vad jag kunnat läsa mig till ska Golf version 6 vara ett lyft mot 5:an, vad skiljer? Är det ljudnivå, prestanda? Utsidan skiljer och några hästar i maskin men, övrigt?

    Underliga frågor kanske men jag är tacksam över kommentarer, helst från ägare eller ni som ägt en sådan här bil. Var skulle jag annars ställa dessa frågor om inte här? Ni som ev jobbar med att serva dyliga tingestar får mer än gärna undslippa er vad ni tycker är bra och vad som kunde vara bättre med modellen.

    Vad var bra med din bil, varför bytte du? vilka problem uppstod över tid? Hade ni krångliga och dyra reparationer? Isf vilka?

  2. #2
    Medlem k49s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Hovhag
    Medlemsnr
    3999
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    59
    Kan inte svara för bilarna i allmänhet men jag har en GTI från - 05 som precis har klättrat över 14' mil. Den är fullservad och det tänker jag fortsätta med.
    Jag har bara fyllt på en liter olja sedan sista service och jag tror att det är ett par månader kvar innan det är dags för service igen.

    En kompis som jobbar på VAG-verkstad säger i alla fall att 2-litaren inte har samma problem som 1,4.

    Vad gäller trim så är väl frågan mer hur bilen är körd. Trimmet i sig förstör ju inget, frågan är hur mycket man gasar och då kan du lika gärna rasa en original-motor. Läser man på diverse trim-sidor verkar det bli dags för byte av typ ventilfjädrar, stakar, turbo och annat dyrt om du ska över 300hk.

    En svag punkt verkar vara den hydrauliska lyftaren till högtryckspumpen. Antingen slits själva tryckare eller nocken på kamaxeln.
    I have made up my mind, don't confuse me with facts.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Golf generation 5 och 6 bygger båda på den koncerngemensamma PQ35-plattformen. Generation 6 skiljer sig främst genom förändring av detaljer samt ökad komfort genom bland annat lägre ljudnivå och förfinad (generellt något mjukare) fjädring. Yttre karossdelar är till största del nya, men exempelvis är taket detsamma. Inredningen är helt ny och mer påkostad. Generation 5 togs fram under en tid då man ivrigt jagade kostnader, vilket man kan spåra i inredningen. Detta försökte man åtgärda i och med generation 6, då man ändrat fokus och siktade på en högre kvalitetsupplevelse.
    Senast redigerad av Marcus den 2016-08-09 klockan 15:02.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282
    Sommaren 2009 köpte jag en ny Golf GTI V med DSG-låda. En av de sista som fanns kvar i Volkswagen Sveriges lager. Jag hade massa bekymmer med den. Bilen gick klockrent de första 600 milen, men en svinkall vintermorgon så tändes motorlampan och bilens toppfart blev 20 km/h. Jag beställde givetvis bärgning till verkstad. På verkstaden hittade de direkt felet (nu minns jag inte exakt vad det var för fel), men nödvändig reservdel fanns inte i landet och det dröjde nästan en vecka innan bilen blev klar. Och eftersom jag är rullstolsbunden hade verkstaden ingen bil som jag kunde köra att låna ut.

    Bilen drog massor av olja och jag fick fylla på ofta. Andra vintern drabbades jag av s.k. "dörrsprängning" vilket innebar att snön smälte och rann utmed a-stolpen och ned. Om det sen frös under natten så var det is innanför dörren och nedre dörrkanten bröts utåt. Den reparationen gick på garantin.

    Men när bilen väl funkade var den jättetrevlig att köra. Dock tröttnade jag och bytte bort den efter 16 månader och 1.600 mil.

  5. #5
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 295
    Vi köpte en ny mk6 GTI sent 2010 (modellår 2011). Bytte in den i januari 2016 efter 6000mil utan ett enda fel, strul, varningslampa eller extra verkstadsbesök. Drog obefintligt med olja, behövde aldrig fylla på. Bästa bilen vi haft!
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Jag ägde en V GTI -05 i fem år och var överlag nöjd med bilen. Min bil drog ungefär 5 dec olja per 1000 mil från att den var ny, tills jag sålde den då den hade gått ungefär 7600 mil. Under tiden jag ägde bilen så gick signalhorn, bakre vindrutetorkare, en drivaxeldamask, bakre stötdämparna samt en luftfilterinsats sönder. Jag köpte sen en R VI 2010. Jfr mellan Golf V och VI har flera redan gett i denna tråd på ett sätt som jag håller med om. VI är tystare och har en mycket bättre finish i interiören. Min R var dessutom felfri under tiden jag ägde den och drog hälften så mycket olja som GTI.

Liknande ämnen

  1. Byta stereo från rcd300 till rcd510 mk5 gti -05
    Av Rs mannen i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-04-18, 18:00
  2. Bromsoks adapter från rs4 B5 till Octasvia RS- 05
    Av sgt_nelson i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-04-19, 10:27
  3. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-07-23, 17:33
  4. Erfarenheter från TM Tuning?
    Av Köttis i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2011-04-25, 18:40
  5. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-03-31, 23:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin