Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782

    Krockat i utlandet - Volkswagen Försäkring

    Kul, fick ha en ny, hel bil i en dryg månad. Fy fan vad jag hatar Frankrike.

    Påbackad på en parkeringsplats av en blind gammal gubbe. Hur fan kan man MISSA en mintgrön bil!? Dessutom vill gubbfan hävda på allvar att skadorna inte är hans fel!?

    Namn:  IMG_0411.jpg
Visningar: 849
Storlek:  974.7 KB

    Nåväl, man ska inte ha fina saker helt enkelt.

    Som tur var hade jag både vittnen och en tolk så att en proper skadeanmälan är ifylld, fotografier tagna osv.

    Allt är anmält till försäkringsbolaget (Volkswagen Försäkring), och jag har en extra försäkring som innebär:

    "Eftersom du har Stor Bilextra i din försäkring och har kolliderat med ett känt, utländskt motorfordon betalar du ingen självrisk när du har en vagnskadeförsäkring eller vagnskadegaranti som handläggs av oss."

    Gott så långt.

    Men sen kommer:

    "Vid krock med utlandsregistrerat fordon kan handläggningstiden bli lång och ersättningen skiljer sig ibland från svensk lagstiftning." Min fetstil.

    WTF betyder det? Jag har en ny bil, den ska vara som ny när jag får tillbaka den från reparation.

    Folieringen kan jag eventuellt svälja att jag får stå för själv (villkoren är luddiga imo). Men i övrigt.

    Så, end rant, någon som varit med om en liknande situation och vill berätta om sin erfarenhet eller vet vad som gäller/vad dom menar med att ersättning kan skilja?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Skittråkigt. Fy fan. Lider med dig. Jag blev påkörd i början av juni av 86-årig man i grå ful Toyota Camry. Han tyckte inte att skadorna på min bil var något att hetsa upp sig över "det ser ut som smuts". Ehhh... Nu är jag än mer nojig när jag ser grå fula Toyota-bilar.

    Angående texten i fetstil så tror jag (jag vet absolut inte) att det gäller ersättningar för kostnader runt-omkring, typ hyrbil, stillestånd och annat. Själva reparationen av din bil tror jag inte är alls avvikande från om du krockat i Sverige.

    Fyllde du i svensk skadeanmälan eller vilken typ av blankett använde du?

    Angående Frankrike... Jag har aldrig kört bil i Frankrike så jag vet inte hur det fungerar där... Men under våra cirka 460 mil på danska, tyska, österrikiska, slovenska och kroatiska vägar så såg vi inte en enda trafikolycka, trots att vi t.o.m. krånglade oss igenom trafikhelvetet Frankfurt am Main. På vägen hem däremot, i Sverige, hinner vi bara passera Lund när vi kommer ifatt en trafikolycka som nyss inträffat. Uppmärksamhet och disciplin på vägen är mycket dålig i Sverige jämfört med flera andra europeiska länder vill jag påstå.

  3. #3
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Så länge skadan är anmäld och det finns ett skadenummer så kan du få skadan reparerad. När det har med utländska fordon att göra så kan det (ärendet mellan bolagen) ta tid och då är det enda som drabbar dig att du eventuellt behöver ligga ute med självrisken. Antar att du har ~6500 minus eventuell reduktion på kanske 3000:-

    Observera att det verkar vara klart att du inte är vållande och då ska ovanstående gälla såvitt jag vet.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Skittråkigt. Fy fan. Lider med dig. Jag blev påkörd i början av juni av 86-årig man i grå ful Toyota Camry. Han tyckte inte att skadorna på min bil var något att hetsa upp sig över "det ser ut som smuts". Ehhh... Nu är jag än mer nojig när jag ser grå fula Toyota-bilar.

    Angående texten i fetstil så tror jag (jag vet absolut inte) att det gäller ersättningar för kostnader runt-omkring, typ hyrbil, stillestånd och annat. Själva reparationen av din bil tror jag inte är alls avvikande från om du krockat i Sverige.

    Fyllde du i svensk skadeanmälan eller vilken typ av blankett använde du?

    Angående Frankrike... Jag har aldrig kört bil i Frankrike så jag vet inte hur det fungerar där... Men under våra cirka 460 mil på danska, tyska, österrikiska, slovenska och kroatiska vägar så såg vi inte en enda trafikolycka, trots att vi t.o.m. krånglade oss igenom trafikhelvetet Frankfurt am Main. På vägen hem däremot, i Sverige, hinner vi bara passera Lund när vi kommer ifatt en trafikolycka som nyss inträffat. Uppmärksamhet och disciplin på vägen är mycket dålig i Sverige jämfört med flera andra europeiska länder vill jag påstå.
    Ja, vi har de senaste 2 veckorna korsat Frankrike från öst till väst och man ser fan inte många snygga bilar. De flesta är små franska skitbilar och de har diverse skador. Tragiskt att se som motorentusiast.

    Insåg att jag var rätt korkad som ställde frågan här och ringde till försäkringsbolaget, och som du säger så gäller det kringkostnader. Reparation kunde jag boka redan nu.

    Ang. bristande disciplin kan jag inte annat än hålla med, bortsett från fransoserna då.

    Fyllde i en blankett på franska, men den såg precis ut som den svenska. Misstänker att det är samma blankett i alla "gröna-kortet"-länderna.


    Citat Ursprungligen postat av BjornL Visa inlägg
    Så länge skadan är anmäld och det finns ett skadenummer så kan du få skadan reparerad. När det har med utländska fordon att göra så kan det (ärendet mellan bolagen) ta tid och då är det enda som drabbar dig att du eventuellt behöver ligga ute med självrisken. Antar att du har ~6500 minus eventuell reduktion på kanske 3000:-

    Observera att det verkar vara klart att du inte är vållande och då ska ovanstående gälla såvitt jag vet.
    Ja, precis, enligt FB var det bara att boka en tid. Som tur är både slipper jag självrisk (tack vare extra-försäkring) och jag får folien ersatt. Så nu är det mest tid som det kostar.

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    243
    Jag blev påkörd FÖRRA sommaren i Italien. Stod helt still då lastbilen framför hade saktat ned och stannat på den smala vägen vi körde på. Bilen bakom stannade men väldigt nära mej och efter någon sekund fick hon i den bilen för sig att köra om mej och lastbilen (kanske olämpligt men...) grejen var att då hon stod så nära mej att hennes högra stötfångare dunkade i min vänstra bakre med ett "dunk - skrap".
    Jag hade vittnen att jag stod helt still.
    Tog bilder på hennes skador höger fram samt mina vänster bak - stora repor genom lacken .
    Hennes regnummer, hennes körkort, hennes försäkring osv.
    Hon kunde ingen engelska men sa typ "Only soft"
    Skickade in allt samt vittnes rapport till Trygg-H (dom som har en ängel i reklamen!)

    Efter flera påstötningar till Trygg-H har ännu inget hänt, de säger att de väntar på Italien så nu vet jag att om JAG kör på någon som står still så kan jag också skita i det, i alla fall utanför Sverige (men i EU)!

    Bilen med skadan är förvisso numera inbytt (med skador vänster bak som de drog av 3000 SEK för vid inbytet)

    Denna sommar blev det ett rejält dörruppslag på höger framdörr vid Comosjön men Smartrepair Globen har en Robban där ibland
    som "trollade bort" bucklan för 1000 Kr - kan verkligen rekommendera Robban som alltså jobbar med tekniken PDR (Paintless Dent Repair)

    /O

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Trist upplevelse. Men om du som svensk kör på en bil registrerad i Italien så ska du nog se att det blir fart på den annars så slöa och i allmänhet helt värdelösa italienska byråkratin

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av sturebyking Visa inlägg
    *text*
    /O
    Fy fan. 1 år+ handlingstid är ingen lek.

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2014
    Namn
    Erik
    Medlemsnr
    5304
    Ort
    Lund
    Inlägg
    75
    Körde också i Italien i sommar och enligt mig är de klart värst (sämst) på att köra, om man ser till de länder vi körde igenom. Oerhört oförutsägbara. Fransmännen kom på god andraplats, medan tyskarna generellt sett körde väldigt bra. Körde för lite i Belgien, Österrike samt Nederländerna för att yttra mig om dem. Jag klarade mig dock helt utan skavanker, kanske för att vi såg till att bo på platser som hade avsedd parkeringsplats, utom i Nice. Där blev det jobbigt eftersom vi fick stå i ett allmänt parkeringshus och jag var väldigt nojig, så jag lider verkligen med er.

    Lägg märke till att det är min personliga uppfattning, det finns garanterat undantag.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Lider med dig mtm hoppas det ordnar sig på bästa sätt! Är själv på bilsemester nu (Spanien)
    och kan inget annat än hålla med om att Fransmännen kör väldigt illa är livrädd varje gång jag passerar
    Lyon.

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    I frankrike åtminstånde fram till 70/80 tal behövde man inte köra upp, bara att klampa in på stationen och ansöka och få beviljat körkort, dom som erhöll körkort på denna tiden kör därefter

    jag har hört talas om att fransmännen gasar tills det smäller

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2016
    Namn
    Pär Nilsson
    Ort
    Solna
    Inlägg
    31
    För en tid sen så ägde jag en Peugeot 508 och blev påkörd av en Polsk-reggad bil och det som hände var att jag fick först lägga ut för den dyra självrisken eftersom bilen var ny och hade en halvförsäkring, sen gick det säkert ca 5-6 månader innan försäkringsbolaget betalade tillbaka pengarna till mig... Det tog så lång tid eftersom dom då jagar det polska försäkringsbolaget som tog tid på sig, vet dock inte om dom fick tag i dom och fick betala summan ur egen ficka men pengarna kom tillbaka till mig ändå

    Kan även lägga till att denna smäll hände i Sverige, vet inte hur det hade gått till om det hänt i tex Polen.
    Senast redigerad av Perra79 den 2016-07-28 klockan 21:41.

  12. #12
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453

    Krockat i utlandet - Volkswagen Försäkring

    Jag och en polare bilade runt i Frankrike och Italien under en månad. Fick en sprillans ny hyrbil i München. När vi lämnade tillbaka den 30 dagar och 900 mil senare så såg bilen skrotfärdig ut. Skaderapporten till Hertz var fem sidor lång. Italienare och fransmän skiter i sina och andras bilar totalt.

    Det märktes när vi råkade backa in i en Peugeot så att nummerplåten föll av utanför en resturang. Vi jagade rätt på ägaren men han var mest upprörd över att vi störde honom i lunchen.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    753
    Givetvis jobbigt att råka ut för skador på bilen, men alla vet ju att man inte har samma kärleksförhållande till bilen i övriga världen som man har här hemma i Sverige!
    Min personliga åsikt är att vid trafikolyckor där inte människor och framför allt barn kommit till skada är materiella problem, som man glömt efter några veckor!

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    243
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Givetvis jobbigt att råka ut för skador på bilen, men alla vet ju att man inte har samma kärleksförhållande till bilen i övriga världen som man har här hemma i Sverige!
    Min personliga åsikt är att vid trafikolyckor där inte människor och framför allt barn kommit till skada är materiella problem, som man glömt efter några veckor!
    Jovisst är de "bara materiella problem" men bilar suger en hel del pengar och har man dessutom köpt privat fabriksny så är det ju många arbetsdagar som går till bilens kostnader och det är inte kul när någon annan anser att man "förstöra" någon annans bil och sen inte ta ansvar för det.
    En skada man ser varje dag glömmer man inte på några veckor och vid inbyte (flera år senare) brukar de hitta varenda litet dörruppslag med rejäla prisavdrag.
    /O

  15. #15

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    753
    Min fru blev påkörd på väg till jobbet på cykel av en yngling som inte räknat in i morgonens tidschema att skrapa bort isen från rutorna. Kontenta av det är kostnader spritt över en tio års period som långt mer motsvarar vad en ny VW kostar. Till det kronisk värk från nackkotpelaren och knä. Rehabilitering för att kunna återgå till arbete som fick reduceras till 65% av heltid. Långsiktiga hälsorisker med att äta stark medicin mot värk och nervsmärtor.
    Jag skulle alla dagar i månaden byta mig till en frisk fru och köra i en bucklig bil.

Liknande ämnen

  1. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2015-06-05, 18:08
  2. Volkswagen Smista inleder samarbete med Volkswagen Club Sweden
    Av Volkswagen-Smista i forum Volkswagen Smista
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-03-12, 09:11
  3. Värdecheck Volkswagen försäkring
    Av Daljoo i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-04-19, 11:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin