Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Golf GTI

  1. #1

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Magnus Wiberg
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    127

    Golf GTI

    Hej
    Sitter och sommarfunderar, såg att tidningen Klassiker kommit ut med ett nytt nummer som bl.a. berättar om hur du ska gå tillväga om du vill få tag i ett fint ex. av en GTI av första generationen, har inte läst tidningen ännu, men jag kom att fundera över VW;s varumärkesstrategi, varför är inte GTI toppmodellen längre? Hade det inte varit bättre att nuvarande R- Modellerna hetat GTI? Nuvarande GTI hade då varit GT etc?
    Då hade GTI varit som M/RS/AMG, nu känns det nästan som om dom delvis shabblat bort denna klassiska beteckning...även om bilen fortfarande är fantastiskt fin.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Det resonemanget förutsätter i så fall att GTI är tänkt att vara något så extremt som M/RS/AMG. Det tror jag inte att GTI är tänkt att vara. Min uppfattning är att GTI ska täcka behovet av en bruksbil med bruksutrymmen, goda (men ej extrema) prestanda och fullt normal ekonomi. Sen blir så klart allt sådant där relativt, hur man bedömer prestanda och ekonomi beror mycket på sina egna preferenser. Men på en skala i relation till modellprogram och marknaden, antar jag att VW hittat en uppdelning som man tror på. Ta i beaktning att GT inte är en beteckning som kommer från VW i Wolfsburg. GT som modellnamn är ett påhitt från VW i Sverige. Enligt VW:s centrala nomenklatur heter dessa modeller Highline.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Ta i beaktning att GT inte är en beteckning som kommer från VW i Wolfsburg. GT som modellnamn är ett påhitt från VW i Sverige. Enligt VW:s centrala nomenklatur heter dessa modeller Highline.
    Was sagst du?

    http://www.doppel-wobber.de/forum/Mo...W-Golf-GT.html

    http://www.doppel-wobber.de/forum/Mo...W-Golf-GT.html

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jag antar att vi diskuterar modellstrategi för generation 7 och framåt nu, inte generation 2 och 3 - där det fanns modeller som hette GT.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Jag antar att vi diskuterar modellstrategi för generation 7 och framåt nu, inte generation 2 och 3 - där det fanns modeller som hette GT.

    Jag trodde vi diskutera samtliga modeller eftersom MK1 nämns i original posten

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    OK. Jag hängde på det här:
    ...men jag kom att fundera över VW;s varumärkesstrategi, varför är inte GTI toppmodellen längre? Hade det inte varit bättre att nuvarande R- Modellerna hetat GTI? Nuvarande GTI hade då varit GT etc?
    Då hade GTI varit som M/RS/AMG, nu känns det nästan som om dom delvis shabblat bort denna klassiska beteckning...även om bilen fortfarande är fantastiskt fin.

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Själv läste ja hit:

    Citat Ursprungligen postat av wibmag Visa inlägg
    Hej
    Sitter och sommarfunderar, såg att tidningen Klassiker kommit ut med ett nytt nummer som bl.a. berättar om hur du ska gå tillväga om du vill få tag i ett fint ex. av en GTI av första generationen, har inte läst tidningen ännu, men jag kom att fundera över VW;s varumärkesstrategi, varför är inte GTI toppmodellen längre?

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Men ändå kommenterade du huruvida GT är ett modellnamn från VW eller ej... , vi missar varandra

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Andreas
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    156
    Fast "värstingen" idag får väl ändå tillskrivas vara den ytterst limiterade Gti Club Sport-S?

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Just nu, tillfälligt, möjligen, ja. Men ofta/generellt är mest effekt = högst upp i hierarkin. Kanske ska det ses som skillnaden mellan Porsche 911 GT3 RS och Turbo S... Båda är effektstinna och vilken som är kung beror väl kanske lite på vilken böjelse man har...

  11. #11
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Och på vilket sätt den ska vara bäst. Även prestandamäsigt kan bilar vara bra på olika sätt. Ta den tvåhjulsdrivna Clubsport S mot den fyrhjulsdrivna R:en t.ex. Fyrjulsdrivften har en fördel i vissa situationer, men inte alls i andra.

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Jag tror nog inte att det har någon annan orsak än att ordet GTI är föråldrat med för mycket association till sjuttiotalet!
    Ordet "GTI" är lika aktuellt som orden V-jeans, Compact moped, Zingo-banan etc!

    Sen var ju inte Volkswagen GTI tänkt att konkurrera med AMG Mersor, BMW M, Porsche etc, utan en enkel småbil som med insprutning blev lite piggare än genomsnittsbilen.
    Nu när VW vill leka med dom stora pojkarna så får dom leta efter nya bokstavskombinationer som för tankarna till oändligt höga komfort och prestandaupplevelser!

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Jag tror nog inte att det har någon annan orsak än att ordet GTI är föråldrat med för mycket association till sjuttiotalet!
    Ordet "GTI" är lika aktuellt som orden V-jeans, Compact moped, Zingo-banan etc!

    Sen var ju inte Volkswagen GTI tänkt att konkurrera med AMG Mersor, BMW M, Porsche etc, utan en enkel småbil som med insprutning blev lite piggare än genomsnittsbilen.
    Nu när VW vill leka med dom stora pojkarna så får dom leta efter nya bokstavskombinationer som för tankarna till oändligt höga komfort och prestandaupplevelser!

    Hur som haver, en GTI kommer alltid vara en GTI. En ikon går aldrig ur tiden

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-02-16, 10:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin