Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 43
  1. #1
    Holmgren
    Gäst

    Vad ska man säga när det är problem med lacken på helt ny bil?

    Jag har i dagarna hämtat ut en ny bil.
    Tittade int över den så noga eftersom jag körde raka vägen till recondfirman.
    Han som behandlar min bil ringer och berättar att min nya bil är omlackad.
    Vänster framskärm samt huven.
    Han kallade även dit en mycket duktigt lackerare för att titta på bilen. han kunde till och med se vilken håll han fört sprutan på.
    Det finns ett tiotal damkorn på huven samt en större grop.
    Skärmen har "bara" ett större damkorn.

    Nu undrar jag hur ni hade gått tillväga?
    Givetvis ska jag ta upp det men hur?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Hagel
    Medlemsnr
    391
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 408
    Åk till baka till V...o och visa upp bilen.
    Årgärdar dom inte detta häv köpet.
    Och köp en Passat istället.

  3. #3
    Barbapappa
    Gäst
    Åk tillbaks med bilen! Var det itne den som det var sån lång leveranstid på?

    När jag hade min Clio Sport så träffade jag en lirare på en träff som också hade haft ett sånt problem som du med sin nya Clio Sport 192:a. Nackdelen var bara att han inte såg det förän typ nån månad efter han hämtade den. Det var riktigt ordentligt med rester från maskering i dörrgångarna, när dom hade lackat om sidan på bilen så hade dom bara täckt för dörröppningen och sprutat på och inte snyggat till efter maskeringstejpen... Kanske inte så snyggt! ;-)

    Till saken hör att han jobbade på Volvo och köpte således bilen genom jobbet med de förmånerna i pris och sånt som det innebar. Det blev i vilket fall ett jäkla hallå för dom var inte alls sugna på att köpa tillbaks bilen eller ge honom en ny... Han drev det upp till ganska hög nivå inom Volvo och till sist så gav dom med sig och han fick en ny likadan bil. Sen försökte dom sälja bilen på Volvocity Torslanda aslänge men då hade väl alla som var sugna på en sån bil varnats typ, den stod där rätt länge. ;-) Det var ingen i Sverige som hade hört eller sett när den hade blivit repad eller omlackad, konstigt...

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Gör som hagel säger och gör det snarast.
    Du har ju trots allt betalat för en ny bil och inte en omlackad nybil.
    Förmodligen en transportskada som blivit åtgärdad.....och sen "glömde" dom tala om det för dig.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christian Carlsson
    Medlemsnr
    5389
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    875
    Vet inte om d bara e volvo som har dåliga lacker nu för tiden,m en tycker d blir lätt stenskott på dom...


    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Gör som hagel säger och gör det snarast.
    Du har ju trots allt betalat för en ny bil och inte en omlackad nybil.
    Förmodligen en transportskada som blivit åtgärdad.....och sen "glömde" dom tala om det för dig.

  6. #6
    adis
    Gäst
    Tjena Holmgren,

    det var väl typiskt efter all väntan. Angående P.Hagels uppmaning att köpa en Passat istället så kan jag väl säga att DinBil i ?????? är inte så mycket bättre.

    Jag hämtade ut min nya Passat (30:e maj) upptäckte jag att:

    1. Paraplyn i dörren saknades.
    2. Bilen stod inte i leveranshallen, utan spolades av minuten innan leveransen.
    3. Rullgardinsfäste trasigt.
    4. En buckla på bakluckan - såg det först på kvällen.

    Kontaktade säljaren dagen efter och fick paraplyn och vi kom överens om att de återsrående punkter skulle åtgärdas. Sedan dröjde det två månader innan något hände, semestertider det kan jag ta. Det hände saker först efter att jag den 27:e juli tröttnade på att vänta och skickade ett sakligt och "laddat" mail till säljaren och försäljningschefen med krav på svar.

    Säljaren ringde dagen efter och vi bokade tid för byte av fästet. Bucklan skulle åtgärdas i början av september då alla som är duktiga på karosser skulle komma tillbaka från sina semestrar, och jag köpte det.

    Jag lämnar in bilen och påpekar att jag är absolut inte intresserad av en omlackering, likförbannat är bakluckans nedre del omlackerad två dagar senare. Det finns några dammkorn men som tur är färgen samma. Ni förstår vilket humör jag var på när jag upptäcker det och sedan bara för att göra saken ännu värre hittar jag lösa delar från en annan bil i kupén på min bil. Jag får civiliserat spel utanför och ringer säljaren som i sin tur skickar ut någon som skulle kolla upp detta.

    Jag kommer att kräva förklaring till:
    1. Varför bakluckan lacakdes om utan att först kontakta mig och förklara att det inte går att åtgärda den på något annat sätt?
    2. Varför man förvarar omlackerade delar i kundernas bilar?
    3. Varför har förs.chefen inte ring mig fast har har krävt det i mitt mail?

    Jag har idag fyllt i enkät som Volkswagen har skickat ut till nybilsköpare. Kan något gissa hur många negativa svar jag har kryssat i !!!

    Förtsättning följer..........

    .......och Holmgren låt inte detta passera utan att ställa till en massa bråk.

  7. #7
    foffa2002
    Gäst
    HAHA så skoj *bang head*

    och VW killarna här på forumet hävdar att det är just jag som har fått denna typ av problem på alla mina bilar jag köpt av Dinbil i södertälje och hammarby mm


    Ge er inte !

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Magnus Gulldén
    Ort
    Rydaholm
    Inlägg
    689
    Troligtvis har dom en bit att köra till lackeraren, så när din vagn ändå skulle dit så passade dom på att ta med lite annat som skulle lackas. Så brukar dom göra på min vag verkstad då lackeraran finns 4mil bort.

  9. #9
    adis
    Gäst
    De har väl en lackeringsverkstad på plats, och sedan vad de brukar göra eller inte så skall jag inte hitta massa delar i framsätet på bilen när jag har hämtat den. Det är ingen j%&#a lagerlokal eller torkskåp jag har köpt. Isåfall skall jag ha betalt för att dem använder min bil för att förvara saker i.

    Det har luktat lack i bilen i en vecka.
    Senast redigerad av adis den 2007-09-16 klockan 01:26.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Varför fortsätter ni handla hos Din Bil?

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Basti
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    203
    Citat Ursprungligen postat av adis Visa inlägg
    Tjena Holmgren,

    det var väl typiskt efter all väntan. Angående P.Hagels uppmaning att köpa en Passat istället så kan jag väl säga att DinBil i ?????? är inte så mycket bättre.

    Jag hämtade ut min nya Passat (30:e maj) upptäckte jag att:

    1. Paraplyn i dörren saknades.
    2. Bilen stod inte i leveranshallen, utan spolades av minuten innan leveransen.
    3. Rullgardinsfäste trasigt.
    4. En buckla på bakluckan - såg det först på kvällen.

    Kontaktade säljaren dagen efter och fick paraplyn och vi kom överens om att de återsrående punkter skulle åtgärdas. Sedan dröjde det två månader innan något hände, semestertider det kan jag ta. Det hände saker först efter att jag den 27:e juli tröttnade på att vänta och skickade ett sakligt och "laddat" mail till säljaren och försäljningschefen med krav på svar.

    Säljaren ringde dagen efter och vi bokade tid för byte av fästet. Bucklan skulle åtgärdas i början av september då alla som är duktiga på karosser skulle komma tillbaka från sina semestrar, och jag köpte det.

    Jag lämnar in bilen och påpekar att jag är absolut inte intresserad av en omlackering, likförbannat är bakluckans nedre del omlackerad två dagar senare. Det finns några dammkorn men som tur är färgen samma. Ni förstår vilket humör jag var på när jag upptäcker det och sedan bara för att göra saken ännu värre hittar jag lösa delar från en annan bil i kupén på min bil. Jag får civiliserat spel utanför och ringer säljaren som i sin tur skickar ut någon som skulle kolla upp detta.

    Jag kommer att kräva förklaring till:
    1. Varför bakluckan lacakdes om utan att först kontakta mig och förklara att det inte går att åtgärda den på något annat sätt?
    2. Varför man förvarar omlackerade delar i kundernas bilar?
    3. Varför har förs.chefen inte ring mig fast har har krävt det i mitt mail?

    Jag har idag fyllt i enkät som Volkswagen har skickat ut till nybilsköpare. Kan något gissa hur många negativa svar jag har kryssat i !!!

    Förtsättning följer..........

    .......och Holmgren låt inte detta passera utan att ställa till en massa bråk.

    Det är detta jag menar, det blir aldrig bra hur dem än gör, dem säger att dem är duktiga osv. blir som vanligt skit av det när dem skall lacka om, blir aldrig desamma som original....När det gäller nya bilar som är skadade i transporten skullle man fått nya delar lackade från fabriken istället för nåt ihopaslarvat här hemma.

  12. #12
    Holmgren
    Gäst
    Jag kommer INTE godkänna att min huv och skärm lackas om här hemma.
    Jag ska ha nya delar från Volvo i Göteborg.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin P
    Ort
    Stockholms Län
    Inlägg
    455
    Min Citroën C1 har skitdålig lack på ena A-stolpen..har inte brytt mig om det eftersom de endast är leasingbil..:-/

    ..men i ditt fall hade jag försökt få till nedsättning av priset/alt. annan ny bil.

    Lycka till!

    Ps. Du kan ju alltid "hota" med att göra som P.Hagel skriver. Ds.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Hagel
    Medlemsnr
    391
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    1 408
    Citat Ursprungligen postat av adis Visa inlägg
    Tjena Holmgren,

    det var väl typiskt efter all väntan. Angående P.Hagels uppmaning att köpa en Passat istället så kan jag väl säga att DinBil i ?????? är inte så mycket bättre.

    Jag hämtade ut min nya Passat (30:e maj) upptäckte jag att:

    1. Paraplyn i dörren saknades.
    2. Bilen stod inte i leveranshallen, utan spolades av minuten innan leveransen.
    3. Rullgardinsfäste trasigt.
    4. En buckla på bakluckan - såg det först på kvällen.

    Kontaktade säljaren dagen efter och fick paraplyn och vi kom överens om att de återsrående punkter skulle åtgärdas. Sedan dröjde det två månader innan något hände, semestertider det kan jag ta. Det hände saker först efter att jag den 27:e juli tröttnade på att vänta och skickade ett sakligt och "laddat" mail till säljaren och försäljningschefen med krav på svar.

    Säljaren ringde dagen efter och vi bokade tid för byte av fästet. Bucklan skulle åtgärdas i början av september då alla som är duktiga på karosser skulle komma tillbaka från sina semestrar, och jag köpte det.

    Jag lämnar in bilen och påpekar att jag är absolut inte intresserad av en omlackering, likförbannat är bakluckans nedre del omlackerad två dagar senare. Det finns några dammkorn men som tur är färgen samma. Ni förstår vilket humör jag var på när jag upptäcker det och sedan bara för att göra saken ännu värre hittar jag lösa delar från en annan bil i kupén på min bil. Jag får civiliserat spel utanför och ringer säljaren som i sin tur skickar ut någon som skulle kolla upp detta.

    Jag kommer att kräva förklaring till:
    1. Varför bakluckan lacakdes om utan att först kontakta mig och förklara att det inte går att åtgärda den på något annat sätt?
    2. Varför man förvarar omlackerade delar i kundernas bilar?
    3. Varför har förs.chefen inte ring mig fast har har krävt det i mitt mail?

    Jag har idag fyllt i enkät som Volkswagen har skickat ut till nybilsköpare. Kan något gissa hur många negativa svar jag har kryssat i !!!

    Förtsättning följer..........

    .......och Holmgren låt inte detta passera utan att ställa till en massa bråk.

    Efter alla år jag jobbat på VAG.
    Så kan jag rekomendera att åka till en mindre VW handlare och köpa bil.

    Och till dom som trots allt köper bil på "varför köpa bil här" (läs din bil).
    Så borde väl ALLA lärt sig att dom håller låg profil mot privatkunder.

    Spelar du Golf,äger mängder med företag,mutar säljaren med dyra resor gentemot ett bilköp.

    Så är det dom säljaren prioriterar.

    Har själv jobbat på försäljningen på VAG.

    Som ett ex.på Volvo:

    Här i Uddevalla har dom en kanonbra försäljnings kår.
    Men sedan så fallerar resten.

    Kunder överger märkes verkstaden för att åka till en mindre verkstad.
    Detta beror just på i många fall som Holmgrens.
    En dålig start på en bilaffär blir aldrig en långvarigt förhållande.

    Jag köpte tyvärr en beg.Passat på just "dinbil" i sisjön-GBG.

    Säljaren var/är kanon bra att göra med.
    Men verkstaden förstörde just min bil.

    Eftersom man själv har jobbat på VAG,så kunde man påpeka vilka brister och fel dom gjort på min bil inann leverans.

    Ett misstag dom surt fick pröjsa 40.000:- för innan jag var nöjd.

    Men när det gäller just lackering av en bil,så är det ju bättre av säljaren att erkänna misstaget och kolla av med kunden innan leverans.
    Att när man säljer en bil,så går igenom bilen med säljaren inann leverans.
    Jag VET att det finns seriösa säljare som går igenom bilen inann leverans.

    Thomas på Blennermarks i Uddevalla är ett seriöst exempel.
    Stefan Engberg i trollhättan lokaså på Blennermarks.

    Så stå på dig Holmgren,ge dig inte i detta bekvämma samhälle.

    Men inställningen på bilfirman:Äch den skall ändå gå som tjänstebil och säljas på kvarndammen om 2-3år.

  15. #15
    Holmgren
    Gäst
    P.Hagel:
    Jag kommer stå på mig var så säker.
    Hör av mig när jag vet något mer om hur det kommer gå.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ted Duell
    Ort
    GBG (Bohus-Björkö)
    Inlägg
    627
    Alla biltillverkare har egna mallar för vilka lackskador/defekter som godkänns.
    Hos t ex Landrover (prisklass 400-1200k) så godkänns defekter som t ex lackdamm inte syns på en meters avstånd såvida det inte är mer än fem stycken inom en kvadrat decimeter. Det är på A-ytor, på B-, C-, D- och E-ytor är kraven ännu lägre.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Finns inget att tvkea på, En ny bil skall INTE vara omlackad under några som helst omständigheter! Nya delar får dom allt fixa framm, hoppas det löser sig bra!

  18. #18
    Joda
    Gäst
    Kompisens farsa fick en omlackad bil när han köpte ny. Detta upptäcktes någon månad efter bilköpet. Det gick såpass långt att det fick rådfråga lagens långa arm, eller om det var kommunens konsumetrådgivare. Bilfirman gav då med sig och han fick en helt ny bil.

    Incidenten ägde rum för 6 månader sedan ungefär.

    /Johan

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ted Duell
    Ort
    GBG (Bohus-Björkö)
    Inlägg
    627
    Citat Ursprungligen postat av Cullberg Visa inlägg
    Finns inget att tvkea på, En ny bil skall INTE vara omlackad under några som helst omständigheter! Nya delar får dom allt fixa framm, hoppas det löser sig bra!
    Tro inte att alla nya bilar inte är omlackade! Vad tror Ni att de gör om det skulle ske en liten skada på t ex taket? Tror ni att de skickar tillbaka bilen till fabriken och de plockar ner den i delar, plockar av taket och ställer den i linen så att robotarna svetsar dit ett nytt tak och bilen går vidare till lack-robotarna? Och sedan kommer tomten och påskharen och kör hem bilen till Er... =P

    Även om bara en kofångare eller framskärm skulle skadas så levereras de olackades och skickas till lack av antingen ÅF elller en PDI-anläggning.

    Givetvis ska man inte acceptera att en del av en yta lackats, men att kräva att en bil inte är omlackad, det går inte. Eller ska tillverkaren slänga en bil som har lackdamm?

  20. #20
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av ypzilon Visa inlägg
    Tro inte att alla nya bilar inte är omlackade! Vad tror Ni att de gör om det skulle ske en liten skada på t ex taket? Tror ni att de skickar tillbaka bilen till fabriken och de plockar ner den i delar, plockar av taket och ställer den i linen så att robotarna svetsar dit ett nytt tak och bilen går vidare till lack-robotarna? Och sedan kommer tomten och påskharen och kör hem bilen till Er... =P

    Även om bara en kofångare eller framskärm skulle skadas så levereras de olackades och skickas till lack av antingen ÅF elller en PDI-anläggning.

    Givetvis ska man inte acceptera att en del av en yta lackats, men att kräva att en bil inte är omlackad, det går inte. Eller ska tillverkaren slänga en bil som har lackdamm?

    Du har faktiskt HELT rätt!!!!

    Det tråkiga är att det inte verkar skötas snyggt. Arbetet ska vara väl utfört så klart. I kompisens farsas fall så var det många lögner och undanflykter inblandade. Tråkigt!!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin