Sidan 3 av 6 FörstaFörsta 123456 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 104
  1. #41
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 295
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Grymt!

    Tänkte på kitet att man bara byter downpipen?. Ger inte ett Catback system något på denna motor?. För 380hk som ditt ger, är väll max vad Turbon orkar pumpa...Så kan ju inte bli någon mer effekt utan Turbo byte?

    Funkar den adaptivafarthållaren som den ska med trimmet?
    Ingen av de stora trimmarna byter avgasrör efter downpipe på dessa så antar att det inte behövs. Milltek är enda leverantören i dagsläget. Downpipen går ju ändå till baksätet dessutom. Vill inte heller byta då drone brukar komma som ett brev på posten då.....

    380-400hk verkar trimfirmorna tycka original snurran fixar så det är nog max nu.

    Farthållare och psensorer funkar som innan.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  2. #42
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 295
    Citat Ursprungligen postat av anri52 Visa inlägg
    Original insuget är ingen flaskhals på dessa maskiner Tyska tuners kör med oem boxen
    på bilar med mer än 500 hk.

    Gör din bil 100 -200 på 9, 7-10, 3 med RL gärna 20+ grader
    = 380 hk
    Bättre Intercooler vid trim är grymt viktig till dessa maskiner
    Aktiv körning = backande tändning = mindre effekt
    När det gäller insuget finns det helt klart olika åsikter.... 100+ sidor i ämnet kan läsas på vwvortex tex. I mitt fall så rekommenderade både Sveriges främsta VW trimmare och MTM (som känns hyfsat tyska ) att byta insug. VW racing i UK är av samma uppfattning.

    Gällande CTS rören så är det mest driftsäkerhet men det räcker med en grundläggande kunskap i CFD för att inse att plaströren är sådär. Sen om det betyder ngt för effekten IRL det är en annan sak.

    Bilmodecenter erbjuder effekt och prestandamätning efter trim och jag tänkte göra det när tid ges är på semester med bilen just nu

    Intercooler står högt på önskelistan, får se vad det blir. Tips på ngn som är bra OCH passar?
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  3. #43

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    När det gäller insug är det självklart delade meningar men de flesta gör det för insugsljudet
    Självklart gör alla sina egna val men någon effektskillnad mot original är det inte.

    När det gäller Intercooler kan jag varmt rekomendera HG motorsport och deras Double din IC, sitter en sån i min Cupra 5f loggarna visar på en fruktansvärt bra IC, Bull X downpipe på det samt Jb1 gör att Cupran
    är riktig snabb.

  4. #44

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    MickeR: Octavia Combi RS 2016 vs. Golf 7 R Variant 2016 - har du lust att ge din syn på skillnader bortsett från fyrhjulsdrift och högre effekt?

  5. #45

    Reg.datum
    jul 2012
    Namn
    Farre
    Medlemsnr
    5079
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    594
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    När det gäller insuget finns det helt klart olika åsikter.... 100+ sidor i ämnet kan läsas på vwvortex tex. I mitt fall så rekommenderade både Sveriges främsta VW trimmare och MTM (som känns hyfsat tyska ) att byta insug. VW racing i UK är av samma uppfattning.

    Gällande CTS rören så är det mest driftsäkerhet men det räcker med en grundläggande kunskap i CFD för att inse att plaströren är sådär. Sen om det betyder ngt för effekten IRL det är en annan sak.




    Bilmodecenter erbjuder effekt och prestandamätning efter trim och jag tänkte göra det när tid ges är på semester med bilen just nu

    Intercooler står högt på önskelistan, får se vad det blir. Tips på ngn som är bra OCH passar?

    monterade wagner tuning ic på min frus r mk7 och den sitter väldigt bra och lätt att montera!

  6. #46
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 295
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    MickeR: Octavia Combi RS 2016 vs. Golf 7 R Variant 2016 - har du lust att ge din syn på skillnader bortsett från fyrhjulsdrift och högre effekt?
    Jag har ju Octavia combi RS jämte min R variant på uppfarten, båda köpta nya 2016 så jag borde ju kunna svara på detta

    Att bilarna är släkt är ganska uppenbart invändigt, man känner liksom igen sig, både i handhavande och körställning. Min fru hade innan en mk6 GTI 2011 som hon köpte ny och vi båda var enormt nöjda med. Men eftersom jag ville köpa en bil som inte kunde ha dragkrok (R eller S3) så var hon "tvungen" att byta också. Initialt tänkte vi en ny MK7 GTI med drag men den var så dyr att hon backade på detta (detta var under hösten 2015), tyckte att 360k+ var lite väl för en bil som inte gav några jätteförbättringar mot den hon hade. Vi kollade sen på Octavian och vi tyckte båda att den var ett bra alternativ, ungefär samma prestanda 90k lägre pris med samma utrustning. Vi fick dessutom bra inbyte för Golfen på Skoda.
    Bilen lev i januari 2016 och har nu rullat ca 600mil. Tyvärr får jag väl säga att varken min fru (som gillar att köra bil, fort) eller jag är helt nöjda med Octavian. Den saknar liksom något som är svårt att sätta fingret på, den talar inte känslomässigt till en, varken optiskt eller körmässigt. Octavian är något rymligare, framförallt i baksätet, ca 5cm mer benplats och några cm mer i bagaget. Golfen är något tystare vid lugn körning (vind och däck) men inte vid aktiv körning (låter en hel det ur puffrorna på golfen....). Handhavandemässigt skiljer inget, det är lika att köra båda. Manuellt som det är i skodan är dock lite trevligare än DSG i golfen. Inredningen i Skodan är typ 10 snäpp under golfen, dörrsidor ser ut att komma från 80-talet, ratten ful men resten är helt ok. Chassit är även det lite sådär i skodan, bilen är väldigt hög och faktiskt ganska mjuk (trots 19"), golfen är planterad i kurvorna på ett helt annat sätt. Exteriört så känns de ganska likvärdiga kvalitetsmässigt, nog en smaksak vilken man föredrar. Motorn i skodan är riktigt bra, tyst mjuk och komfortabel när man vill det och pinnar på fint när så önskas, golfen är betydligt mer råbarkad och inte så mkt finlir. Skodan drar ca 1,5dl/mil mindre än golfen (95 i skoda, 98 i golf).

    Hade man inte haft en golf R att jämföra med på uppfarten så hade nog skodan känts lite bättre, men särskilt med kampanjen VW hade på R (när jag köpte min) så är skillnaden på bilarna för stor i förhållande till prisskillnaden.

    Skall dock sägas att Skodan ger mkt för pengarna!
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  7. #47
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 295
    Hemkommen från ytterligare en semesterresa med bilen. Har lagt lite mera mil på bilen nu i skiftande miljöer så jag kan utvärdera mina uppgraderingar mera:

    Sänkning: Som jag skrev innan så ligger bilen klart bättre på vägen än med original fjädrar. Funkar fint med 3 pers och full packning i bilen också, sjunker inte ihop och ser inte nerlastad ut. En lite bättre bild på bilen nu när fjädrarna satt sig:

    Namn:  IMAG1318.jpg
Visningar: 1650
Storlek:  1.10 MB

    Komforten på riktigt dåliga vägar, typ gatsten är dock tydligt sämre än innan. Absolut inget jag stör mig på. Det finns dock en bugg, bilen kan inte parkeras nära normala kantstenar längre, på bilden nedan så är bilen backad lite efter att min fru stannade med en sedel mellan stenen och fronten . Man behöver vara försiktig vid parkering mot kantsten numera.

    Namn:  IMAG1349.jpg
Visningar: 1559
Storlek:  1.19 MB

    Motormässigt så är det också positivt, bilen är underbar med de nya vridet och det är nästan svårt att köra normalt. Förbrukningsmässigt så ligger den på exakt samma som innan 0,95-0,96l/mil trots att effekt nyttjats mkt mer än tidigare Alltså verkar den dricka mindre nu. Det är dock många faktorer som kan spela in, bilen har gått längre och är säkert mer inkörd, sänkningen minskar också förbrukningen. Men lättare andningsvägar (insug och DP) ger ju iaf en teoretisk möjlighet till bättre verkningsgrad, kan också vara så att MTM kör på en magrare blandning på laddtryck än VW. Avgasljudet är iaf helt magiskt numera , man växlar ner och gasar bara för att lyssna hela tiden. Funderade tidigare på ett Audi org resonator delete kit men jag tror det får va faktiskt, ljudet är perfekt nu!
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  8. #48

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Tack. Det bekräftar min uppfattning. Dock finns två små detaljer med Octavia som jag saknar i Golf: det filtinklädda lilla utrymmet med lucka nere till vänster om rattstången. Det är inte inklätt på Golf. Sen har väl Octaiva den gamla hederliga farthållarspaken som är så trevlig att använda - där Golf istället har VW:s otydliga knapp-farthållare a'la Volvo/asiaterna...

  9. #49
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 295
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Tack. Det bekräftar min uppfattning. Dock finns två små detaljer med Octavia som jag saknar i Golf: det filtinklädda lilla utrymmet med lucka nere till vänster om rattstången. Det är inte inklätt på Golf. Sen har väl Octaiva den gamla hederliga farthållarspaken som är så trevlig att använda - där Golf istället har VW:s otydliga knapp-farthållare a'la Volvo/asiaterna...
    En sak till fattas i Golfen, elbaklucka, det är beroendeframkallande
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  10. #50

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Ja det där med elbaklucka saknar jag också på Mk7... Konstigt man inte kan få det.
    Har också en av varje och skulle ta Mk7 alla dagar i veckan. Då har jag ändå en snik Golf jämfört med Octavian som är fullsmetad. Men den upplevda kvaliten i Golfen är så mkt högre än Octavian.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  11. #51
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 295

    Bling

    Slösurfade på Ebay och det blev ett litet onödigt köp. En svarvad aluring till ljusströmställaren. Blir inte bilen det minsta snabbare av men jag tyckte det var lite snyggt

    Före:

    Namn:  IMAG1353.jpg
Visningar: 1513
Storlek:  938.3 KB

    Efter:


    Namn:  IMAG1355.jpg
Visningar: 1372
Storlek:  973.3 KB
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  12. #52
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Jo, jag tror absolut att den blir liite snabbare av det. Det räcker att bilen själv tycker att den är fin och får lite extra kärlek, så gör den sitt bästa och går lite fortare. Eller var det inte så...

    Jag pimpade min också med ett ljusvred i alu-look istället för det i svart plast.

  13. #53
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 295

    Mr Cap + lite bling

    Lämnade in bilen i fredags på polering och lackbehandling på Mr Cap. Som vanligt blev det helt underbar, så blank borde bilen varit när man hämtade den ny.... Tyvärr så var jag jättestressad och på dåligt humör när jag hämtade den (kört Clio 75hk hyrbil hela dagen, nu fattar jag varför det finns kollektivtrafik, fy vilken tråkig bil) så jag glömde ta kort på den Sen körde jag runt i ösregn och smuts på fredagen så den var inte så blank längre när det väl slutat regna. Nåväl, nöjd blev jag iaf

    Ebayade hem lite mera bling häromdagen, rostfria lister till ventilationsutblåsen på instrumentbrädan. Blev rätt ok tycker jag:

    Namn:  IMAG1391.jpg
Visningar: 1381
Storlek:  986.7 KB

    Namn:  IMAG1392.jpg
Visningar: 1403
Storlek:  1.11 MB

    Namn:  IMAG1393.jpg
Visningar: 1454
Storlek:  1.01 MB

    Sen har jag bokat tid för första service, dags för olja + filter innan den gått 500mil. I samband med detta så skall de också byta kombiinstrumentet på garantin. När jag hämtade ut bilen så såg jag att det var fläckar på insidan av glaset till hastighets- och varvmätare. Tydligen så går dessa ej att montera loss utan de byter hela kombiinstrumentet till ett nytt. Inget billigt garantijobb...

    Annars har jag bara kört och njutit, härlig bil! Som dessutom fortsätter att imponera med att dra under 1/mil trots att man ständigt plågar den. Helt otroligt.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  14. #54
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 295

    034 motorsport?

    Visst ser det ut som jag har version 1? Vet att många här bytt.

    https://store.034motorsport.com/mqb-...-aluminum.html

    Namn:  IMAG1405.jpg
Visningar: 1295
Storlek:  959.7 KB
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  15. #55
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 128
    Javisst, Version 1. Har kört med 034 motorsport insertet ver 1 sedan i julas. OK, inga märkbara vibrationer tycker jag.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  16. #56
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Slösurfade på Ebay och det blev ett litet onödigt köp. En svarvad aluring till ljusströmställaren. Blir inte bilen det minsta snabbare av men jag tyckte det var lite snyggt

    Före:

    Namn:  IMAG1353.jpg
Visningar: 1513
Storlek:  938.3 KB

    Efter:


    Namn:  IMAG1355.jpg
Visningar: 1372
Storlek:  973.3 KB
    Ju mer och mer jag har tänkt på detta, ju mer stör jag mig på att jag inte har en sådan. Vad sökte du på, eller har du lust att länka?

  17. #57
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 295
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  18. #58
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Jag satte en sådan på min ED30 också. Lite snyggare än den svart plastiga.

  19. #59

    Reg.datum
    feb 2010
    Namn
    Anders Wijk
    Ort
    Landvetter
    Inlägg
    19
    Grymt fin bil Micke, kul att läsa om projektet

    Pretoria fälgarna är ruggigt fina, mycket möjligt att det blir en uppsättning såna till min mk6 när jag ska köpa nya

  20. #60
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 295

    Vinterdäck

    Även om det inte är vinter i Göteborg så blev det vinterdäck på R:en idag. Mest för att kommande helger är så fullbokade att nästa möjlighet att göra detta hade blivit efter jul.

    Köpte 8,5x18 med Nokian Hakka 8 225x40-18 på Gummihuset för ett bra tag sen. Har legat till sig i garaget så länge. Dessa hjul var ju en halvtum bredare än original och hamnade något längre ut i hjulhusen. Funkar men det var inte det som fick mig att bli kallsvettig vid montering. Dessa hjul hade ventilen inuti fälgen, ca halvvägs in, precis där oket sitter. Det tänkte jag inte på förrän efter montering och jag insåg att det fanns risk att ventilen tog i bromsoket, både fram och bak.
    Så det blev upp med bilen igen och försiktigt snurra hjulen för hand runt. Bak ca 3-4mm frigång och fram ca 4mm. Vilken tur! Så även om man köper 18" till sin R kan man få frigångsproblem.

    På internet och när de var lösa så gillade fälgarna men nu när de sitter på bilen är jag inte säker längre, kanske en vanesak? Vad tycker ni?

    Namn:  IMAG1554.jpg
Visningar: 1030
Storlek:  1.02 MB

    Namn:  IMAG1556.jpg
Visningar: 1065
Storlek:  1.15 MB

    Bilen blev sådär att köra med på barmark och 7 plus, men, men....
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

Liknande ämnen

  1. Mickes Golf 2 16V Långstidsprojekt...
    Av MickeR i forum Projektforum
    Svar: 917
    Senaste inlägg: 2024-04-05, 18:50
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-21, 09:43
  3. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-06-03, 01:14
  4. Golf Variant, facelift?
    Av henriks i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-06-06, 14:06
  5. Golf 3 variant
    Av Myzqo i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-07, 15:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin