Resultat 1 till 14 av 14
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2016
    Namn
    Stefan Joahnsson
    Ort
    västerås
    Inlägg
    2

    GTI Edition 35 eller GTI Mk 7

    Nu är det så att jag är inne på att köpa en gti . Jag väljer mellan Gti 35 årsm. 2013 eller Gti mk7 2014-2015 . Vad är smartast ? Är båda motorerna ganska lika ? Är Gti 35 robustare byggd ? Kanske värt att lägga extra pengar på en nyare Gti ? Hoppas på svar från er som kan / Stefan

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Välkommen hit Stefan!

    Det är olika motorer i Edition 35 och i Mk7 GTI. Edition 35 har den äldre EA113-motorn, en väldigt stabil och pålitlig maskin. Samma som i t.ex min Edition 30. I Mk7 GTI sitter det en EA888-motor. En efterföljare till dom tidigare GTI-motorerna och en lite modernare konstruktion som också är lite snålare än dom äldre motorerna.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jag antar att det skiljer en del i pris? Normalt sett vill man väl gärna ha en nyare bil, en nyare konstruktion? Golf generation 7 är som du redan angett en hel generation modernare med allt vad det innebär. För min del skulle en stor fördel med generation 7 vara den sk diffbroms som gör stor skillnad för körupplevelsen. Å andra sidan kanske en äldre och billigare generation 6 ger pengautrymme för mer uppgraderingar avseende chassi, effekt med mera. Så kanske kan din inriktning med köpet vara avgörande.
    Senast redigerad av Marcus den 2016-06-22 klockan 10:01.

  4. #4
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Jag antar att det skiljer en del i pris? Normalt sett vill man väl gärna ha en nyare bil, en nyare konstruktion? Golf generation är som du redan angett en hel generation modernare med allt vad det innebär. För min del skulle en stor fördel med generation 7 vara den sk diffbroms som gör stor skillnad för körupplevelsen. Å andra sidan kanske en äldre och billigare generation 6 ger pengautrymme för mer uppgraderingar avseende chassi, effekt med mera. Så kanske kan din inriktning med köpet vara avgörande.
    Även 35 edition kom med xds. Kanske en enklare variant men den har diffspärr/broms.

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Det är väll bara en penga fråga (MK7 kostar väll minst 60k mer)?!, bara att sitta i resp bil och MK6 känns gammal

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Andersson Racing Visa inlägg
    Även 35 edition kom med xds. Kanske en enklare variant men den har diffspärr/broms.
    Generation 6 har inte Vorderachsquersperre / VAQ som generation 7 GTI Performance m.fl. Generation 6 (både GTI och GTI Edition 35) använder ABS-bromsarna för att bromsa ner det hjul som spinner. Den typen av XDS-system finns även på Golf GTI generation 7 utan Performance paket, dvs 2,0 TSI 220 som dock inte säljs i Sverige.

    VW's VAQ 'diff' explained:
    http://www.pistonheads.com/news/ph-e...xplained/30560

  7. #7
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    621
    Aldrig riktigt riktigt förstått hypen runt ED35 modellen eller än mer den "nya" Scirocco R.

    Väljer en Golf GTi mk7 alla dagar i veckan om de nu ska vara en VW och inte någon av märkes syskona.

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Citat Ursprungligen postat av Särås Visa inlägg
    Aldrig riktigt riktigt förstått hypen runt ED35 modellen eller än mer den "nya" Scirocco R.

    Väljer en Golf GTi mk7 alla dagar i veckan om de nu ska vara en VW och inte någon av märkes syskona.

    Den hade jag tagit alla dar i veckan


  9. #9

    Reg.datum
    jun 2016
    Namn
    Stefan Joahnsson
    Ort
    västerås
    Inlägg
    2
    Tack . Ja det är klart att det blir lite dyrare med en 7,a men pengar finns . Varför jag fastnat lite för ed35 är att den motorn skulle vara ett strå eller kanske ett par vassare än mk6 men gen.7 kanske inte har snålat in på kvaliteten . Har vart in på 2 st Volkswagenhandlare men ingen hade något svar ang låda och motor . Fick veta att det skulle visst skilja något i motorn på 2013 och 2015 men vet inte vad det var . Trodde man kunde få alla svar av en handlare men det är bäst att googla på . Det lutar åt en 2014-2015 nu iaf . Tycker den karossen är snygg . Ska bara provköra en först .

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Om du tänker på DSG-växellådan så är det samma DQ250 i generation 6 och 7.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Andreas
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    156
    Du borde helt enkelt provköra båda. Tror inte du skulle bli missnöjd med en mk6 ed35, men nya mk7 gti är faktiskt strået vassare att köra. Jag var själv helt inne på att köpa en ed35, men testade mk7 gti. Glömde fullkomligt mk6 efter det... Nu blev det en Cupra 280 tillslut för mej haha, men det är en annan historia.

  12. #12
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    När jag körde Golf 6 GTI gjorde jag följande jämförelse:

    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...quot-GTI-6-DSG

    Visserligen är tråden några år gammal men jag står för uttalandet än idag .

    PS GTI 7 har fiktív "soundaktor".

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  13. #13
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av Särås Visa inlägg
    Aldrig riktigt riktigt förstått hypen runt ED35 modellen eller än mer den "nya" Scirocco R.

    Väljer en Golf GTi mk7 alla dagar i veckan om de nu ska vara en VW och inte någon av märkes syskona.
    Vore ju generellt väldigt märkligt om en nyare generation av en bilmodell skulle vara sämre än föregångaren?!
    Hype är väl att ta i? Dock kan det konstateras av de flesta blir saliga av just sin tro.

    Till trådskaparen: provkör båda bilarna med den utrustning/tuning som du är ute efter, välj därefter bil. Enkelt!

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    En fördel med generation 6 är att den har helmekanisk parkeringsbroms som hanteras med traditionell krycka. Som alla framhjulsdrivna bilar borde ha. I generation 7 sitter den tramsiga elektromekaniska parkeringsbromsen som hanteras med knapp. Broder Seat Leon har däremot vanlig handbroms...

Liknande ämnen

  1. Golf GTI Edition 35
    Av frazer i forum VW-forum
    Svar: 373
    Senaste inlägg: 2016-03-10, 09:18
  2. Serviceindikator GTi edition 35
    Av Hammarby Sjöstad i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-07-09, 23:21
  3. Köpråd: Golf R eller 35 Edition??
    Av Krigge i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-09-30, 11:59
  4. Chippa GTI Edition 35
    Av Orabidoo i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-04-07, 15:59
  5. Are you GTI enough? (Golf GTI 35 Edition)
    Av Marcus i forum Bilder och Videos
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-05-31, 21:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin