Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2016
    Namn
    Mattias Andersson
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    3

    Köpråd Golf R / Scirocco R, vad är smartast?

    Hej,

    Har funderat ett tag nu på att köpa en ny Scirocco R eller en Golf R, vill nu komma till ett beslut...

    Det pågår en kampanj på bägge bilarna, c:a 295´på Scirocco med DSG, metallic, p-sensorer etc. och 340´för Golfen med liknande utr.

    Det skiljer ju trots allt 45´- 50´ mellan bilarna, vad är bästa köp här? Jag velar fram och tillbaka... Har kört Golfen med inte Scirocco, golfen är fantastiskt tycker jag, men Sciroccon så mycket snyggare...

    ALL input och erfarenheter tas tacksamt emot.

    Ha det!

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Vad behöver du för bil? En rymlig Golf eller en liten sportbil? Rätt stor skillnad. Sedan är Golfen en helt ny generation.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  3. #3
    Medlem BjornLs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Björn L
    Medlemsnr
    5397
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    634
    Jag fick rådet av en säljare en gång att tänka på vad som går att sälja den dag då det är dags att byta. En bil med "fel" utrustning kan bli svårsåld och leda till sämre inbytespris, samma sak med en svårsåld modell eller färg. Har du tänkt behålla den många år (5+) tycker jag du ska handla med hjärtat.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282
    Jag säger som Premis, det beror på vad du vilket behov du har. Golfen har ju bättre utrymmen, dessutom är den ju fyrhjulsdriven. Och jag som f.d. bilförsäljare tror att Golf kommer att ha bättre andrahandsvärde. Sen är det upp till dig att värdera hur viktigt det är med Sciroccons sportigare utseende.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Utrymmen verkar inte vara viktigt för dig och du tycker Scirocco är snyggare - samt att du konstaterar att Scirocco har lägst inköpspris. Med andra ord låter det som att du ska köpa Scirocco :-) Jag tror inte att Golf R kommer att vara värd 50 000 kr mer som begagnad och nu är det ju du som ska köpa och njuta av DIN bil! Scirocco är uppfriskande i gatumiljön, på vägen

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Utseendet är ju alltid en fråga om tycke och smak, och jag tycker att Sciroccons utseende är väldigt överskattat, i mina ögon är det inte en speciellt snygg bil.
    Så för min del hade det tveklöst varit värt den extra kostnaden för en Golf eftersom jag får en snyggare, mer praktisk och rymligare bil, som dessutom har fyrhjulsdrift.

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282
    Angående det BjörnL skriver om att köpa med hjärtat om du har tänkt att behålla bilen länge så finns det ytterligare aspekter att tänka på. Nu vet jag ju inte hur gammal du är men om man är yngre finns det risk eller möjligheter om man så vill att livet förändras (läs familjebildning) och därmed bilbehovet blir annorlunda. Sciroccon funkar som bil för en eller två personer, men knappast som familjebil vilket en Golf R kan göra.

    Och ska man byta en Scirocco inom fem år så kan det bli en dyrare affär än en Golf eftersom man kan behålla den senare under en längre tid. Den största värdeminskningen på bilen är ju när den är ganska ny.
    Senast redigerad av Peter56 den 2016-06-19 klockan 20:35.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Golf R mk7 alla dagar i veckan..... varför välja det äldre EA113 generationen (Scirocco R) om det finns
    möjlighet att välja den senaste EA888 generationen.

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2016
    Namn
    Mattias Andersson
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    3
    Du har rätt, det blir en Golf. Vi har barn i familjen, även om bilen kommer att vara ett komplement till vår större familjebil så kan det ju vara bra att få in familjen vid behov...

  10. #10
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av anri52 Visa inlägg
    Golf R mk7 alla dagar i veckan..... varför välja det äldre EA113 generationen (Scirocco R) om det finns
    möjlighet att välja den senaste EA888 generationen.
    +1 på den. Högre pris men modernare bil i alla avseenden. Det finns ju GTI eller Seat Leon Cupra om man vill komma ner i pris (2 hjuls drift). Dessa har den nya EA888 motorn fast i olika versioner.

    Lycka till!

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Micke
    Ort
    Gävleborg
    Inlägg
    52
    Citat Ursprungligen postat av anri52 Visa inlägg
    Golf R mk7 alla dagar i veckan..... varför välja det äldre EA113 generationen (Scirocco R) om det finns
    möjlighet att välja den senaste EA888 generationen.
    Har för mig att min 2010 scirocco 2.0 155KW 211PS motorkod CCZB är EA888 men kan minnas fel
    Men om nyaste scirocco R 280HK har äldre EA113 motorn borde ju min 2010 2.0 155KW också ha det?

  12. #12
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av 2.0 8v Visa inlägg
    Har för mig att min 2010 scirocco 2.0 155KW 211PS motorkod CCZB är EA888 men kan minnas fel
    Men om nyaste scirocco R 280HK har äldre EA113 motorn borde ju min 2010 2.0 155KW också ha det?
    EA888/CCZB 211 PS sitter i Scirocco 2010. Det är ju inte R motorn. R motorn är EA113 när det är en Scirocco.

    Jag hade en Golf 6 GTI 2010 med samma motor som du har i din "Rocca". Golf 6 R hade den äldre EA113 motorn under hela tiden den producerades.

    EA888 har ju utvecklats i flera generationer och är olik beroende på var den sitter i för fordon.

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2016-06-19 klockan 23:43.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  13. #13

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Mikael H
    Ort
    Borås
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    EA888/CCZB 211 PS sitter i Scirocco 2010. Det är ju inte R motorn. R motorn är EA113 när det är en Scirocco.
    Hej Peter. Bara en nyfiken fråga om du kanske känner till det. Jag kör ju själv en ny Scirocco (280hk) som jag plockade ut för någon månad sedan. Det jag undrar är gällandes motorn. Du skriver att det är den äldre EA113 motorn i Sciroccon. Men har dom gjort en rejäl uppdatering på den gamla motorn då när dom gjorde faceliften och ändrade till 280hk? Tänker främst på att Scirocco 265hk får ca 310hk med ett steg 1 chip, medans t.ex. MTM ger nya Sciroccon (280hk) 360hk, 450Nm i steg 1 chip vilket är EXAKT samma siffror som Golf R mk7 får. Så någonting ordentligt måste ju ha ändrats på den gamla motorn i Sciroccon i så fall annars har jag svårt att se hur MTM kan plocka ut så jäkla mycket mer effekt och framförallt är det ju ett enormt sammanträffande att den får exakt samma siffror som Golf R...

    Mvh
    Mikael

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Du får max 315 hk med steg1 det MTM skriver är galet fel, kolla runt lite bland olika tuningföretag så får du en bild av hur mycket effekt din bil kan få, Golf R Mk7 lirar i en helt annan liga när det gäller effekt.

  15. #15
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Betaride Visa inlägg
    Hej Peter. Bara en nyfiken fråga om du kanske känner till det. Jag kör ju själv en ny Scirocco (280hk) som jag plockade ut för någon månad sedan. Det jag undrar är gällandes motorn. Du skriver att det är den äldre EA113 motorn i Sciroccon. Men har dom gjort en rejäl uppdatering på den gamla motorn då när dom gjorde faceliften och ändrade till 280hk? Tänker främst på att Scirocco 265hk får ca 310hk med ett steg 1 chip, medans t.ex. MTM ger nya Sciroccon (280hk) 360hk, 450Nm i steg 1 chip vilket är EXAKT samma siffror som Golf R mk7 får. Så någonting ordentligt måste ju ha ändrats på den gamla motorn i Sciroccon i så fall annars har jag svårt att se hur MTM kan plocka ut så jäkla mycket mer effekt och framförallt är det ju ett enormt sammanträffande att den får exakt samma siffror som Golf R...

    Mvh
    Mikael
    Se inlägget nedan. Gäller även för en 2016 med som jag kollat koden på:

    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...l=1#post221195

    Njut av din svarta skönhet Mikael! Den är ju lika bra för det. Vet inte varför VW har haft EA113 så länge parallellt med EA888 ibland i samma bilmodell.

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2016-06-20 klockan 18:29. Anledning: Njut....
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Motorn kan fortfarande vara i grunden samma EA113 men turbo och eventuellt tillhörande tillbehör kan ju vara andra än de i den äldre 265 hk versionen.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Andreas Lorentzon
    Medlemsnr
    5077
    Ort
    Vallentuna
    Inlägg
    78
    Kan tillägga, som tidigare Scirocco ägare, att den är ganska problematisk på vintern (om den inte parkeras inomhus varje gång). Då fönstrena lätt fryser fast gör att dörrarna inte går att öppna, om man inte våldar ut dom (fönstret åker ner och under den övre listen när man öppnar dörren. Och om man våldar upp dom går dom inte att stänga. Det enda negativa med den bilen enligt mig. Hade en trimmad 2.0TSi med DSG och den var helt underbar. (Sålde pga tillökning)

  18. #18

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Mikael H
    Ort
    Borås
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av anri52 Visa inlägg
    Du får max 315 hk med steg1 det MTM skriver är galet fel, kolla runt lite bland olika tuningföretag så får du en bild av hur mycket effekt din bil kan få, Golf R Mk7 lirar i en helt annan liga när det gäller effekt.
    Okej. Har faktiskt inte hittat så många andra firmor som har chip för nyaste Sciroccon. Men om det MTM skriver är fel så är det ju mer logiskt. Har å andra sidan inga tankar på att chipa oavsett, var mest intresserad om det verkligen stämde gällandes motorn. Kändes ologiskt när dom uppdaterade bilen runt samma tid som Golf 7 R kom att köra med olika motorer

  19. #19

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Mikael H
    Ort
    Borås
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Se inlägget nedan. Gäller även för en 2016 med som jag kollat koden på:

    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...l=1#post221195

    Njut av din svarta skönhet Mikael! Den är ju lika bra för det. Vet inte varför VW har haft EA113 så länge parallellt med EA888 ibland i samma bilmodell.

    /Peter
    Nej det är konstigt. Men kan säga att fasen vad nöjd jag är med bilen än så länge! För pengarna den kostade under kampanjen i vintras så är det inget annat än ett kap. Mycket trevlig bil.

    /Mikael

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Citat Ursprungligen postat av Betaride Visa inlägg
    Okej. Har faktiskt inte hittat så många andra firmor som har chip för nyaste Sciroccon. Men om det MTM skriver är fel så är det ju mer logiskt. Har å andra sidan inga tankar på att chipa oavsett, var mest intresserad om det verkligen stämde gällandes motorn. Kändes ologiskt när dom uppdaterade bilen runt samma tid som Golf 7 R kom att köra med olika motorer
    Du har en grym bil med skottsäker turbo (k04) det är bara njuta

Liknande ämnen

  1. Köpråd – Golf GTI eller Scirocco?
    Av Skooby i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2014-10-19, 21:59
  2. Köpråd av Golf GTI MK5 (är priset bra?)
    Av Eldano i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-08, 00:39
  3. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-03-10, 08:34
  4. Vad är detta? Scirocco -76
    Av D.E i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 19:42
  5. Vad är vad i torpeden på Golf 2?
    Av john1 i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-03-18, 23:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin