Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135

    Problem med luftpaket, ratten man styr spjällen med

    Jag har en VW Transporter T5 som sliter lite med luftpaketet, då menar jag ratten som man väljer vart luften skall blåsas in.

    Den går att vrida runt runt men när man gör så så kan man inte aktivera alla lägen helt korrekt. Man kan inte få systemet att blåsa på fötterna eller med de ventilerna som blåser rakt in i kupén.

    Jag tänker mig att detta är ett vanligt fel, men är osäker på hur man åtgärdar. Svårt att söka på google eftersom jag inte vet vad jag skall söka på på engelska.

    Jag lyckades demontera en del av instrumentpanelen och sträcka in armen, och den vägen följa wires från vredet. När jag fick tag i en ratt där inne som jag vred på så fick jag luften att komma dit jag ville.

    Det ser ut som om bägge wires är hela, för jag antar att det är bara två? Kan det vara en fjäder eller något som har hoppat av på själva paketet?

    Mycket tacksam om någon har goda idéer eller varit med om detta tidigare, då jag inte har så stor lust att riva ner hela instrumentpanelen i bilen innan jag vet hur jag skall få det fixat.

    Tacksam för alla svar!
    Senast redigerad av good.fidelity den 2016-06-18 klockan 21:33.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Är det en lyftkran

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Är det en lyftkran
    Jag förstår inte frågan? Har jag formulerat mig fel?

  4. #4
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Jag gissar att det var ett skämtsamt/sarkastiskt sätt att fråga efter bilmodell eftersom du inte hade angett det tidigare.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Brukar bli en tjink på den wiren som styr det spjäll som du beskriver.
    Om man tar lös hela vrederna och allt och kollar in bakom medans man vrider på vredet så ser du ganska fort vad och som går fel.
    Felet brukar dock vara det att spället går så trögt och därför så veckas den.
    Du har säkert gamla vredet där man kan vrida från defrosterläget till att luften blåser rakt in i kupén?
    Det verkar vara döden just den rörelsen och på nyare bilar eller där det är bytt på går det inte att vrida så.

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av Danne_ Visa inlägg
    Brukar bli en tjink på den wiren som styr det spjäll som du beskriver.
    Om man tar lös hela vrederna och allt och kollar in bakom medans man vrider på vredet så ser du ganska fort vad och som går fel.
    Felet brukar dock vara det att spället går så trögt och därför så veckas den.
    Du har säkert gamla vredet där man kan vrida från defrosterläget till att luften blåser rakt in i kupén?
    Det verkar vara döden just den rörelsen och på nyare bilar eller där det är bytt på går det inte att vrida så.
    Tusen tack danne för ditt svar!

    Så du menar då kanske att det är fiffigt att byta ut till en annan typ av vred och byta WIRE-höljet?

    Min är från 2005, den är inte bytt tidigare kan jag tänka mig. När jag sträcker in handen och gör det manuellt så går det ganska lätt att vrida på spjället för hand.

    Men När man vrider runt på ratten så gick den sjukt tungt.

    //GF

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Man behöver inte buta vredet. bara styr wiren. Dock så brukar plasten inte må så bra i själva vredet om man vålda på länge med att försöka få det att blåsa från rätt håll. Det brukar börja till att slira i kuggarna. Men om det bara går tungt och inte slirar och knakar skulle jag bara bytt wiren.

  8. #8

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av Danne_ Visa inlägg
    Man behöver inte buta vredet. bara styr wiren. Dock så brukar plasten inte må så bra i själva vredet om man vålda på länge med att försöka få det att blåsa från rätt håll. Det brukar börja till att slira i kuggarna. Men om det bara går tungt och inte slirar och knakar skulle jag bara bytt wiren.
    Ok, kan man göra det utan att montera ned hela instrumentpanelen eller måste man bort med skiten?

    Rekommenderar du att man sätter dit en annan typ av vred från en nyare bil?

    //GF
    Senast redigerad av good.fidelity den 2016-06-24 klockan 23:57.

  9. #9

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Tusen tack Danne för hjälpen, du är en pärla!

    Här är lösningen på problemet:

    Jag fick mod av att du beskrev det som så enkelt, och googlade rätt på en video för hur man tar bort plasten vid instrumentpanelen runt rattarna.

    Verktygen man behöver är en T20 torx och ett kreditkort som är färdiganvänt.

    https://www.youtube.com/watch?v=-EFIj6k1LUE

    - Ta bort plasten uppe på instrumentpanelen genom att dra ett kreditkort i springan runt plasten
    - Skruva lös två skruvar T20 uppe på kanten under plasten
    - Kör kreditkortet runt hela skarven på den större plastbiten, den snäpper lös om man hjälper till lite
    - Häng den delen åt sidan, den sitter fast i en del kablar. Håll kolla på kablarna. Jag tog inte lös något.
    - Skruva lös alla T20 torx skruvarna som håller i ramen/reglage osv. Tror det är 6-8st. De är likadana.
    - Ta försiktigt lös rattarna för luftpaketet, de sitter på en bräda.
    - Det går TVÅ wires till luft-väljar-ratten. En är mer som en ståltråd och den sitter överst, fungerade fint för mig. Den undre var en vanlig Wire och den var böjd. Jag böjde bara tillbaka den - rätade ut den - och sedan gick allt helt fint!

    Jag tänker att det kanske går en stund så går det sönder igen om man inte byter den nedre wiren. (tror höljet var grönt) men det fungerade klockrent för mig idag.

    Det kan vara så som beskrivet i tråden att man skall undvika att snurra ratten helt runt. Man kanske bör välja lägen efter den rotationsriktningen som ger minst motstånd.

    Tusen tack än en gång, detta var sjukt enkelt. Kolla på videon om du är näste man med samma problem som jag hade. Det tog mig MAX 10 minuter att fixa, och med bara en T20 mejsel och ett gammalt kreditkort.

    //GF
    Senast redigerad av good.fidelity den 2016-06-25 klockan 11:29.

  10. #10
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Jättebra att du återkopplar och talar om hur gått! Det kanske kan hjälpa någon annan i framtiden...

  11. #11

    Reg.datum
    dec 2010
    Namn
    Fredrik Främling
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    135
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Jättebra att du återkopplar och talar om hur gått! Det kanske kan hjälpa någon annan i framtiden...
    Ja, det är lite så jag tänker. Ofta så struntar folk i att skriva lösningen i tråden, så det finns massor av trådar med frågeställningar men utan bekräftande svar. Jag jobbar lösningsorienterat

    //GF

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Bra att du fick till det!

    Precis vad jag trodde det var. Är som sagt när man vrider från defroster till in i kupen och vice versa som är farlig.
    Har gjort den där operationen nu några gånger. Det bästa är ju att byta just den wiren. Dom kostar inte många kronor
    och sparar lite på humöret när den veckar sig vid fel tillfälle. Man beställer dom efter färgen på höljet.

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-03-27, 13:01
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-25, 22:35
  3. Missljud vid när man styr!?
    Av passaten98 i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 11:49
  4. Svar: 42
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 04:26
  5. problem med bas dunk när man byter låt
    Av Åkesson i forum VW-forum
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-07-21, 15:30

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin