Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Andreas
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    156

    Seat Leon Cupra 280, lite småpill...

    Alldeles för få Seat's här så får väl lägga upp lite på min. Köpte den i vintras och tanken är att inte modda allt för mycket. Är ju faktiskt grymt trevlig redan från fabrik!
    Nåväl, gillade inte orginal(19")fälgarna och snubblade över Audi TT 17x8.5-fälgar som fick duga ett tag. Kommer bli vinterfälgar nästa vinter. Sedan skyndade jag mej även att sänka den med H&R-fjädrar.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Andreas
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    156
    Böt insug för ett tag sedan. Ville inte ha nått öppet med tanke på hur varmt det verkar bli under huven med denna motorn.
    Blev ett VWR600. Passformen bra men inte riktigt 100 som kan ses längst fram. Typ lika tyst som orginalburk men anar en lite rappare respons. Fördelen att den nu suger in luft från både höger och vänster sida framtill.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Andreas
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    156
    Tog och fixade till mina gamla "Aristo" som legat och skräpat på balkongen i ett par år sedan förra bilen(Golf mk5). Tröttnat på svart som jag kört med i flera år tidigare. Rattle-can ftw haha men blev rätt bra. Svårt att fota i starkt ljus och få till hur det ser ut, men drar åt ett mörkgråblåa liksom. Fortsättning följer.
    Bifogade bilder Bifogade bilder   

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Hur mycket är den sänkt?

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Andreas
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    156
    Nu mätte jag tyvärr inte innan/efter, men ögonmåttet säger mej ca 2.5-3cm. H&R påstår 5cm, men jag tror de räknar från en orginalbil utan sportchassie.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Mycket fin bil som går riktigt bra mycket snabbare än tex Golf mk7R från 50 km/h

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Andreas
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    156
    Lite bättre bild på hur omlackningen av fälgarna blev. Sedan så har jag även hunnit med att tona framlyktorna med folie. Blev kanske lite mörkt, men får sitta så länge.
    Funderar att bredda ut med spacers också. Hade 8mm och 10mm kvar sedan tidigare, men de passade inte med fasningen på fälgarna. Är 18x8" et45 så det ser ut som att 15mm kan passa bak. Fram är nog värre, 5mm kanske? Eller så skiter jag i det och bara kör, vill ju inte sabba väghållningen heller haha
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2015
    Namn
    r1chardp
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    33
    Kul med nåt udda - fälgarna tänkte jag väl mest på.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Andreas
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    156
    Sökte länge efter nån vettig läpp, men gav till sist upp och insåg att den gamla klassikern Cupra-R funkar även på denna kaross. Sedan även dippat emblem och nedre delen av spoilern.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Andreas
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    156
    Byggt om ljuddämparen fullständigt nu under sommaren. Jag veet att jag bara borde ha bytt downpipe, men hade ju behövt byta mjukvara då också, så har istället sparat bsr-trimmet och satsat på ljud/oljud.
    Som kanske syns, 2.5" rör hela vägen med en liten dämpare längst fram och två ännu mindre längst bak.
    Låter mycket, men ändå inte störande mycket. Har trots allt snart kört 260mil motorväg under semestern utan att tröttna på det. Från början hade jag ingen burk längst fram, men det blev alldeles för mycket drone och skorrande runt 2500-4500v.
    Betydligt lättare har systemet blivit på kuppen också...
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2016
    Namn
    mikael samuelsson
    Ort
    uppsala
    Inlägg
    2
    En liten fråga?!
    Har du vart på bsr med kärran, eller är det förra ägaren? Undrar lite hur den går innan och efter? Vet du om det är stor skillnad mot att åka på programvara ifrån ex stertman?
    Sitter själv med en 290ST DSG som jag är sugen på nåt mer !
    Mvh micke

    Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Andreas
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    156
    Jag som varit på bsr så vet hur den går innan och efter. Samma känsla och beteende men bara mer av allt hela vägen upplever jag det och främst på högre varv kickar det in ordentligt. Drar dessutom inte mer bränsle efter trimmet.
    Finns en här på forumet med en Golf R som kör mtm plus downpipe och tyckte han beskrev liknande. Dvs liknande som org fast mer och rejält mer på högre varv.

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2016
    Namn
    mikael samuelsson
    Ort
    uppsala
    Inlägg
    2
    Låter trevligt, hur beter sig växellådan? Mappar den också? Nu blev man inte mindre sugen...

    Skickat från min ONEPLUS A3003 via Tapatalk

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Andreas
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    156
    Har inte mappat lådan för bsr hade inget att erbjuda där. Har inte märkt av några problem iallafall. Ska jag vara helt ärlig, hade jag gärna haft en mappning på lådan så den betedde sej annorlunda. Tycker oftast den växlar helt annat än jag vill, så använder manuella läget så mycket som möjligt.
    Kört mycket mot polarens Porsche Cayman s, och kan säga att han inte kör ifrån varken i kurvor eller raksträckor. Blir bara mer o mer imponerad ju mer jag kör den!

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Andreas
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    156
    Inte gjort mycket med bilen eftersom den går så förbannat bra haha. Men monterat orginalstänkskydd bak, eftersom bakspoilern redan börjat bli lätt blästrad i lacken. Vinterdäck införskaffade, så ska väl bli lite bilder när jag passat in allt med spacers i så. Det fick bli Nokia odubbade 205/50-17" på 8.5" breda fälgar, så lite stretch minsann...Vidare så har det bara körts väldigt mycket hela sommaren och hösten. Mycket med/ mot polarens Cayman S(3.4lit 6:a), som jag tycker den står sej grymt bra mot.
    Provkört den en del och jämfört och kan inte påstå att jag hade velat byta överhuvudtaget(förutom för att genast sälja den lol). Inget fel på dom, men Cupra-motorn är ett monster i jämförelse, speciellt efter man trimmat den lite.
    Vilket även polaren medgav efter han kört min(och först påpekat, jaja, vänta tills du kört en riktig sportbil) det blev istället typ "vad ändå in i helvete vad den går!"
    Däremot hade man ju velat ha Porschens pdk-låda, helt klart kvickare och direktare växlingar, speciellt nedväxlingarna.
    Iövrigt skulle jag säga att båda bilarna rent körglädjemässigt är väldigt likvärdiga i både väghållning och prestanda, trots väldigt olika beteende.
    Sedan är förstås Cayman en förbannat mycket snyggare bil..

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Andreas
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    156
    Vinterdäcken på plats, tyvärr lyssnade inte däckverkstan på mej och monterade vikterna där jag inte ville ha dom. Upptäckte det när jag skulle montera nu några veckor senare. Fick bli 10mm spacers jag hade liggandes, samt lite slipande på vikterna med dremel för att få plats.
    Är väl en 2mm tillgodo nu mot oken...
    Ingen obalans och fungerar faktiskt fint nu, men får bli en tur o få vikterna omplacerade.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Andreas
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    156
    Så gav jag mej på att byta bakre krängningshämmaren till en stöddigare. H&R 26mm.
    Betydligt krångligare än på tex Golf mk5/mk6, men ut kom den. Tyvärr drog jag av del av stagen när jag skulle lossa bulten och flytta över dom. Beställt nya och får ta tag i det igen efter påsk..
    Bild på skiten som delade sej på en gång, på båda sidorna!
    Själva stagen(end links) verkar lite veka så man kanske skulle satsat på kraftigare istället? Men ska testa orginal först och se hur det verkar.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Andreas
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    156
    Så, uppdatering på krängningshämmaren efter montering och en hel del körning. Gillar det, liksom tvingar in bilen i den riktning jag styr in i. Alltså när det börjar gå undan i kurvorna, vid vanlig körning märker jag inte av den. Känns lite styvare i baken bara, men inte så man störs av det.
    Rekomenderas definitivt.

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2011
    Namn
    Andreas
    Ort
    Mölndal
    Inlägg
    156
    Regn, regn, regn, så inte så mycket körning... men lite fotande då. Tror fan jag börjar bli nöjd nu. Byta till bättre däck och lättare fälgar kanske bara...
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  20. #20
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Bra,Andreas! Bara att komma till månadsträffen också då.

Liknande ämnen

  1. Seat Leon Cupra 280 hk - första provkörningen
    Av Marcus i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 725
    Senaste inlägg: 2022-05-07, 21:51
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-06-11, 23:17
  3. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2014-05-17, 01:43
  4. VW Golf GTI vs. Seat Leon Cupra SC
    Av Marcus i forum Bilder och Videos
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-03-07, 22:42
  5. Nya Seat Leon Cupra – starkare än Golf GTI
    Av Marcus i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-01-11, 17:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin