Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782

    Passat Sportscombi Dynaudio upplevelse

    Svårt att sätta rubrik, mod får gärna döpa om den till något bättre.

    I måndags hämtade jag ut en split ny Passat Sportscombi GTR, som tillval har jag bl.a. stora navigatorn (Pro) och Dynaudio-paketet.

    Både jag och frugan är musikintresserade och lyssnar mycket på musik, så valet var "självklart". Grejen är att vi lyssnar på ganska "tung" musik. Hiphop, house, osv.

    Initialt är vi inte nöjda. Vi vet inte riktigt hur bra ljudsystemet är/kan bli då vi upplever att bilen/inredningen inte riktigt låter systemet "blomma ut".

    Det är mycket missljud, skorrande och skramlande från framförallt dörrarna. Vänster bakdörr står ut som klart sämst.

    Var förbi VW Bromma idag där en av express-meckarna fick lyssna och han höll med om att vänster bakdörr lät illa. Så den är inbokad i augusti (vi ska ut på europa-turné i juli).

    Hur vanligt är det här? Hur mycket kan man förvänta sig att VW tar på sig att åtgärda?

    Trist när man dels köper en dyr bil och dels köper ett dyrt ljudsystem som man sen inte kan nyttja fullt ut då bilen som sådan inte riktigt håller måttet.

    Till saken hör att vi har oftast med oss barn i bilen, så det handlar inte om att vi på något sätt kör på max-volym, utan det vi upplever är på normala ljudnivåer.

  2. #2
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Jag hade Dynaudio i min MK6 GTI och det tog några veckor innan man "spelat in" högtalarna. I början lät de nästan som ett par mjölkkartonger. Jag tror du ska låta dom "mjukna upp" först.

    På min Volvo V70 så har jag "premium sound" paketet 14 högtalare + center och sub från Harman/Kardon och där lät de också ganska burkigt i början.
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av jimZon Visa inlägg
    Jag hade Dynaudio i min MK6 GTI och det tog några veckor innan man "spelat in" högtalarna. I början lät de nästan som ett par mjölkkartonger. Jag tror du ska låta dom "mjukna upp" först.

    På min Volvo V70 så har jag "premium sound" paketet 14 högtalare + center och sub från Harman/Kardon och där lät de också ganska burkigt i början.
    Till viss del har du kanske rätt. Men vissa ljud är helt klart inredningens "fel".

    Gamla bilen är en V50 -07 som även den har premium sound, och den låter mycket bättre att Passaten. I den kan man dra på rejält innan inredningen ger vika sas.

  4. #4
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Aha, det är utrustningen som ger vika? Det är inte bra men man tycker ju VW borde testat detta på sin premium modell. Skrammel är extremt störande.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av jimZon Visa inlägg
    Aha, det är utrustningen som ger vika? Det är inte bra men man tycker ju VW borde testat detta på sin premium modell. Skrammel är extremt störande.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Ja, dels är det skrammel och dels är det inredningen som liksom "svänger" i otakt med musiken så att det vibrerar/skorrar illa.

  6. #6
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    En låt som jag använder som referens är "AronChupa - I'm an albatraoz". Hemsk låt i övrigt men har en inledande bas som får många högtalare att skorra.

    Testa den hyfsat högt och se hur den klarar av den. (OBS! dålig låt i övrigt)


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av jimZon Visa inlägg
    En låt som jag använder som referens är "AronChupa - I'm an albatraoz". Hemsk låt i övrigt men har en inledande bas som får många högtalare att skorra.

    Testa den hyfsat högt och se hur den klarar av den. (OBS! dålig låt i övrigt)


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Haha, tack för tipset! Ska pröva.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    Hittade en review som kanske kan vara av intresse för framtida besökare av tråden.

    http://www.whathifi.com/news/dynaudi...view-vw-passat

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Mattias Burman
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    4
    Fick du fixat oljuden? Har själv en passat gtr (underbar bil att köra!) med dynaudio, och har samma problem. Oljud ifrån dörrar (låter nästan som att något är löst). Vänster bakdörr är värst på min med. Har även ljud ifrån instrumentbrädan vänster fram. Ett vibrerande ljud ifrån vänster fläktgaller, som kommer och går beroende på hastighet.

    Har haft bilen en vända, där de lade till någon filt-tätning i dörrarna. Blev lite bättre, men det är inte helt borta. Så nu väntar de svar ifrån Tyskland ifall det finns någon lösning.

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    753
    Det är inte så att du spelar på för hög volym? Komponenterna kanske klarar volymen, men man kan nog inte räkna med att en ljudanläggning monterad i en plåtlåda (bil) ska vara en idealisk platts att avnjuta musik i !

  11. #11

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Mattias Burman
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    4
    Nej, jag spelar inte högt alls. Faktum är att många av ljuden kommer även med stereon ifrån, vid vissa vibrationsskapande tillfälle - tex körning på en sämre asfalterad väg. Det är precis som att det är vibrationer som skapar ljuden. Inte vibrationer som man fysiskt känner, utan man upplever dem endast pga missljudet ifrån inredningen.

    Det är inte i alla låtar som det "låter", utan vissa låtar går det att dunka rejält på, medans andra så räcker det att man har volymen lågt.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Burman Visa inlägg
    Fick du fixat oljuden? Har själv en passat gtr (underbar bil att köra!) med dynaudio, och har samma problem. Oljud ifrån dörrar (låter nästan som att något är löst). Vänster bakdörr är värst på min med. Har även ljud ifrån instrumentbrädan vänster fram. Ett vibrerande ljud ifrån vänster fläktgaller, som kommer och går beroende på hastighet.

    Har haft bilen en vända, där de lade till någon filt-tätning i dörrarna. Blev lite bättre, men det är inte helt borta. Så nu väntar de svar ifrån Tyskland ifall det finns någon lösning.
    Delvis. De kunde inte hitta något i vänster bakdörr, däremot bytte de hela dörrsidan vänster fram. Ljudet har blivit bättre nu efter att elementen fått spela några timmar (snart kört 1000 mil). Vad använder du för källa? Det märkte jag spelar stor roll.

    Håll oss gärna uppdaterade, blir intressant att se vad Tyskland svarar.

  13. #13

    Reg.datum
    okt 2016
    Namn
    Mattias Burman
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    4
    Jag har kört ca 1200 mil. Jag kör mest musik ifrån min telefon (Apple car play). Men tycker att det även är ganska tydligt ifrån radio med. Känns som att det beror väldigt mycket på basen i låten i fråga.

    Har kikat en hel del på tyska forum med, och det känns som att det är ganska många som har samma missljud ifrån inredningen!

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Har snart kört 100 mil i en sprillans ny Octavia som jag har som lånebil medan de byter motor i min bil och har liknande upplevelser. Bilen har ljudpaketet från Canton och det slamrar och rasslar från alla dörrar redan vid högst moderata ljudvolymer. Hade jag köpt bilen och betalat 4500 kr för den ljuduppgraderingen så hade jag varit grymt besviken.

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jim Brännlund
    Medlemsnr
    5394
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    782
    Citat Ursprungligen postat av Burman Visa inlägg
    Jag har kört ca 1200 mil. Jag kör mest musik ifrån min telefon (Apple car play). Men tycker att det även är ganska tydligt ifrån radio med. Känns som att det beror väldigt mycket på basen i låten i fråga.

    Har kikat en hel del på tyska forum med, och det känns som att det är ganska många som har samma missljud ifrån inredningen!
    Det är alltid "positivt" när tyskarna har problem, så mycket större marknad så när de gnäller så brukar det hända saker. Som sagt, vi får hålla kontakt.

    Citat Ursprungligen postat av AXL72 Visa inlägg
    Har snart kört 100 mil i en sprillans ny Octavia som jag har som lånebil medan de byter motor i min bil och har liknande upplevelser. Bilen har ljudpaketet från Canton och det slamrar och rasslar från alla dörrar redan vid högst moderata ljudvolymer. Hade jag köpt bilen och betalat 4500 kr för den ljuduppgraderingen så hade jag varit grymt besviken.
    Betänk då att vi betalat 11.500kr för Dynaudio-paketet.

  16. #16
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av mtm Visa inlägg
    Det är alltid "positivt" när tyskarna har problem, så mycket större marknad så när de gnäller så brukar det hända saker. Som sagt, vi får hålla kontakt.



    Betänk då att vi betalat 11.500kr för Dynaudio-paketet.
    Provlyssnade du inte innan du köpte?
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  17. #17
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Provlyssnade du inte innan du köpte?
    Det brukar aldrig finnas testbilar som har Dynaudio.

    Jag hade samma problem på min MK6 med Dynaudio. Men efter två vändor hos VAG så löste de problemet med skrammel.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  18. #18
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av jimZon Visa inlägg
    Det brukar aldrig finnas testbilar som har Dynaudio.

    Jag hade samma problem på min MK6 med Dynaudio. Men efter två vändor hos VAG så löste de problemet med skrammel.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Man brukar få åka en bit för att hitta ett demoex helt enkelt.

    Gött att det löste sig, själv brukar jag alltid hamna i situationen att jag river dörrar själv och tilläggsisolerar.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  19. #19
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Vad jag förstår är det oftast kabelstammar eller lösa clips som skramlar och inte själva högtalarna.

    Min nuvarande Volvo med Harman/Kardon och sub skramlar också.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  20. #20

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Staffan S
    Ort
    Falun
    Inlägg
    100
    Jag har nu min tredje Passat med Dynaudio och har hittills aldrig haft skrammel eller missljud hur högt jag än har spelat.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

Liknande ämnen

  1. Golf 7 sportscombi r-line
    Av mattias sjögren i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-09-29, 20:42
  2. VW Golf 7 Sportscombi tråd
    Av Peter-C i forum VW-forum
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2014-06-11, 17:34
  3. Tips på R32 Dynaudio upgrade...
    Av firefreak i forum VW-forum
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2013-04-20, 11:44
  4. Ljudsystem Dynaudio Excite Bra?
    Av oskee i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-04-23, 11:21
  5. Nära-döden-upplevelse
    Av J.L i forum Off Topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-06-11, 11:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin