Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Felix Bergsman
    Ort
    Sandviken
    Inlägg
    1

    Sportluftfilter till Golf GTI 1.8t ja/nej

    Tjena
    tänkte sätta sportluftfilter i GTIn men har hört från olika håll att det kan sabba både motor och diverse annat. Så frågan är, kan jag utan risk sätta i det eller kommer jag sabba något?

    Har samma fråga gällande dumpventil, hört att det kan sabba turbon. De snackades om att det skulle fungera bra om man har en hybriddumpventil

  2. #2
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av Bergsman Visa inlägg
    Tjena
    tänkte sätta sportluftfilter i GTIn men har hört från olika håll att det kan sabba både motor och diverse annat. Så frågan är, kan jag utan risk sätta i det eller kommer jag sabba något?

    Har samma fråga gällande dumpventil, hört att det kan sabba turbon. De snackades om att det skulle fungera bra om man har en hybriddumpventil
    Original är alltid bäst, du får garanterat sämre prestanda i bilen med dessa modifieringar men det "låter häftigare".

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    jon backman
    Ort
    ludvika
    Inlägg
    212
    Du kan sätta i insats sportfilter i orginal luftbox finns på bsr m.m

    http://sv.bsr.se/produkter/sportluftfilter/sportfilter

  4. #4
    Medlem k49s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Hovhag
    Medlemsnr
    3999
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    59
    Citat Ursprungligen postat av Bergsman Visa inlägg
    Tjena
    tänkte sätta sportluftfilter i GTIn men har hört från olika håll att det kan sabba både motor och diverse annat. Så frågan är, kan jag utan risk sätta i det eller kommer jag sabba något?

    Har samma fråga gällande dumpventil, hört att det kan sabba turbon. De snackades om att det skulle fungera bra om man har en hybriddumpventil
    Dumpventil har jag inte testat själv, men nej det är inte bra på dessa bilar.

    Sportfilter däremot har jag testat. Har kört på http://www.sprintfilter.net/en/car köpt på www.misab.se och det har fungerat ypperligt. Bättre flöde ger bättre gasrespons. Ska du ha ett öppet filter så köp så stort som du kan passa in.
    Med filter som ska oljas in finns alltid en risk att det blir för mycket olja som släpper från filtret och lägger sig på LMM och så kan den bränna sönder, alltså inte filtrets fel utan handhavandefel. RTFM
    Med torra filter med bomull som man tvättar ur med vanlig tvållösning. Låter man inte filtret torka ordentligt utan det är vatten kvar kan det sugas in och lägga sig på LMM... samma visa igen, inte filtrets fel. RTFM
    Bomullen i filtren har dessutom en dendens att falla sönder, bomullsfibrerna blir porösa och filterkapaciteten blir i och för sig högre men man tappar flöde.
    Min favorit Sprintfilter är polyester och tål att tvättas många fler ggr än bomullsfilter. Det har större reningsgrad och större flöde. Kräver precis som andra tvättbara filter att det måsta vara torrt innan det återmonteras.

  5. #5
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Golf-powers avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Trywall
    Medlemsnr
    244
    Ort
    Vimmerby/Storebro
    Inlägg
    439
    Sport luftfilter ger ingen effektökning som märks om bilen ej är trimmad ger bara ett (kanske) häftigare ljud

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2012
    Namn
    Ludwig C
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    95
    Köpte beg bsr optiflow bara så man fick värmeplåten sen en silikonböj och böt ut filtret mot ett aem dryflow = torrt filter som inte sabbar Lmm inte haft problem på 2 år med de upplever att den bygger laddtryck lite snabbare.
    speciellt när man ger halvgas, så lite mer ork på låga varv annars ingen skillnad. Sen ljudet blir ju riktigt trevligt.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Joan Åkesson
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    543

  8. #8
    Medlem k49s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Hovhag
    Medlemsnr
    3999
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    59
    Citat Ursprungligen postat av Åkesson Visa inlägg
    Inte för att vara vrång på något sätt men det där säger inte specielt mycket. Det är en mätning med två, icke namngivna filter, utförda på en bil för 15 år sedan.
    I have made up my mind, don't confuse me with facts.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Joan Åkesson
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    543
    Citat Ursprungligen postat av k49 Visa inlägg
    Inte för att vara vrång på något sätt men det där säger inte specielt mycket. Det är en mätning med två, icke namngivna filter, utförda på en bil för 15 år sedan.
    shit var det så länge sen den skrevs

  10. #10
    GTI-nissen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Åkesson Visa inlägg
    shit var det så länge sen den skrevs
    Fast frågan är vad det är för revolutionerande som hänt sedan dess...

Liknande ämnen

  1. V5 ja eller nej.
    Av chrillev8 i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-02-06, 23:00
  2. V5 ja eller nej.
    Av chrillev8 i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-02-02, 10:16
  3. Golf gti edition 30 sportluftfilter
    Av edisd93 i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-04-21, 11:23
  4. Svar: 31
    Senaste inlägg: 2010-06-06, 11:04
  5. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-06-08, 23:24

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin