Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302

    Gnisslande ljud bak på Scirocco R

    Hör ibland ett gnisslande ljud från höger bak på min Scirocco R -15, när jag kör över brunnslock eller andra ojämnheter på vägen. Är värdelös på att meka, men antar att det kommer från fjädring/stötdämpare. Vad kan man göra? Smörjning?

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av Bopper Visa inlägg
    Hör ibland ett gnisslande ljud från höger bak på min Scirocco R -15, när jag kör över brunnslock eller andra ojämnheter på vägen. Är värdelös på att meka, men antar att det kommer från fjädring/stötdämpare. Vad kan man göra? Smörjning?
    Har du inte garanti kvar på bilen? Jag menar med tanke på att det är en -15. Om du har garanti är det ju bara att åka till närmaste märkesverkstad och låta dom lyssna på ljudet och ta ställning på vad som behöver åtgärdas.

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Peter56 Visa inlägg
    Har du inte garanti kvar på bilen? Jag menar med tanke på att det är en -15. Om du har garanti är det ju bara att åka till närmaste märkesverkstad och låta dom lyssna på ljudet och ta ställning på vad som behöver åtgärdas.
    Jo, visst är det så. Ber dem kolla det på nästa service. Det säkert nåt väldigt enkelt, tänkte bara höra här och få lite förhandstips

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av Bopper Visa inlägg
    Jo, visst är det så. Ber dem kolla det på nästa service. Det säkert nåt väldigt enkelt, tänkte bara höra här och få lite förhandstips
    Okej.

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2014
    Namn
    Erik
    Medlemsnr
    5304
    Ort
    Lund
    Inlägg
    75
    Jag hade motsvarande problem med min Golf 5. Där slutade ljudet efter att jag varit på bromsarna bak,

  6. #6

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av SniFFzoR Visa inlägg
    Jag hade motsvarande problem med min Golf 5. Där slutade ljudet efter att jag varit på bromsarna bak,
    Hur då varit på? Plockat isär?

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2014
    Namn
    Erik
    Medlemsnr
    5304
    Ort
    Lund
    Inlägg
    75
    Citat Ursprungligen postat av Bopper Visa inlägg
    Hur då varit på? Plockat isär?
    Ah, ursäkta, det var jävligt luddigt skrivet.

    Jag byter min bromsuppsättning samtidigt som jag byter däck, så det var i samband med det som ljudet försvann. Det jag gör då är att byta skivan och beläggen. Eftersom jag inte testade bilen efter hand så vet jag inte riktigt vilket det var som eliminerade ljudet. Tror dock att det var beläggen som satt trögt, så varje gång bilen fjädrade så låg belägget på något, därav ljudet. Jag är dock inte helt säker på orsaken till ljudet.

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2015
    Namn
    Johan
    Ort
    GÖTEBORG
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av Bopper Visa inlägg
    Hör ibland ett gnisslande ljud från höger bak på min Scirocco R -15, när jag kör över brunnslock eller andra ojämnheter på vägen. Är värdelös på att meka, men antar att det kommer från fjädring/stötdämpare. Vad kan man göra? Smörjning?
    Jag har Dynaudio och eftersom den tillkommande baslådan tar plats i reservhjulet flyttas domkraft mm till en frigolitklump i trunken. Den är fastspänd med ett gummiband och det gnisslar emot frigoliten.

    Jag klämde under en matta för att lägga frigolitpaketet i spänn
    Nu gnisslar och gnekar det "bara" från alla plastpaneler runt hela IP

    Det är mycket ljud från alla håll, avgassystem, tunn isolering osv men jag gillart, det är rally.

  9. #9

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av mephisto Visa inlägg
    Jag har Dynaudio och eftersom den tillkommande baslådan tar plats i reservhjulet flyttas domkraft mm till en frigolitklump i trunken. Den är fastspänd med ett gummiband och det gnisslar emot frigoliten.

    Jag klämde under en matta för att lägga frigolitpaketet i spänn
    Nu gnisslar och gnekar det "bara" från alla plastpaneler runt hela IP

    Det är mycket ljud från alla håll, avgassystem, tunn isolering osv men jag gillart, det är rally.
    Jag har inte Dynaudio, men domkraft och verktyg ligger i en frigolitklump, tror jag, med ett spännband runt, troligen nylon. Så det ska jag kolla om det kan vara, tack för tipset!

  10. #10

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Mikael H
    Ort
    Borås
    Inlägg
    80
    Citat Ursprungligen postat av mephisto Visa inlägg
    Det är mycket ljud från alla håll, avgassystem, tunn isolering osv men jag gillart, det är rally.
    Hahaha. Jag är själv extremt petig och hysterisk gällandes missljud, men jag gillar din inställning! Så borde man fasen börja tänka själv. Särskilt när man kör en Scirocco R, det ska leva jävel

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2014
    Namn
    Erik
    Medlemsnr
    5304
    Ort
    Lund
    Inlägg
    75
    Citat Ursprungligen postat av Bopper Visa inlägg
    Jag har inte Dynaudio, men domkraft och verktyg ligger i en frigolitklump, tror jag, med ett spännband runt, troligen nylon. Så det ska jag kolla om det kan vara, tack för tipset!
    Vid ett tillfälle, i samband med att jag rengjorde bagageutrymmet, så körde jag utan "mattan" som ligger ovanpå reservhjulet. Frigoliten tillsammans med verktygen för ett jäkla liv, och det är extremt påtagligt om du kör utan mattan. Däremot märker jag det inte alls när mattan ligger på plats, inte ens när jag sitter i baksätet. Eftersom att det är en "lättare" koll så föreslår jag att du gör den innan du börjar inspektera bromsar/stötdämpare.

  12. #12

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av SniFFzoR Visa inlägg
    Vid ett tillfälle, i samband med att jag rengjorde bagageutrymmet, så körde jag utan "mattan" som ligger ovanpå reservhjulet. Frigoliten tillsammans med verktygen för ett jäkla liv, och det är extremt påtagligt om du kör utan mattan. Däremot märker jag det inte alls när mattan ligger på plats, inte ens när jag sitter i baksätet. Eftersom att det är en "lättare" koll så föreslår jag att du gör den innan du börjar inspektera bromsar/stötdämpare.
    Jag har mattan på plats och jag hittade inget gnisslande ljud från frigoliten (om det ens är frigolit), så jag ber verkstan kolla vid nästa tillfälle.

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-02-07, 12:27
  2. Tickande ljud från en Scirocco R -11
    Av frazer i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-05-24, 21:05
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-13, 18:50
  4. Gnisslande ljud från bromsarna! MK4
    Av Micke_GTi i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 00:45
  5. skrapande ljud bak Golf -95
    Av yakozan i forum VW-forum
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2008-02-05, 19:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin