Resultat 1 till 2 av 2
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2014
    Namn
    Erik
    Medlemsnr
    5304
    Ort
    Lund
    Inlägg
    75

    Växelspaken gnisslar/knakar - Golf 5 GTI

    Hejsan,

    Jag vet egentligen inte om det är ett problem, men jag stör mig på gnissel och skrammel av alla dess slag, så jag tänkte att jag slänger i alla fall ut frågan här.

    Det är så att min växelspak (manuell låda alltså) knakar/gnisslar när man växlar. Det hörs inte när jag växlar från t.ex. växel 1 till växel 2, och inte heller i omvänd ordning (alltså växel 2 till växel 1). Det hörs inte heller om jag växlar från tvåan till trean, och inte omvänt heller. Däremot hörs det när jag växlar från trean och framåt, alltså från växel 3 till växel 4 och så vidare, ända upp till växel 6. Det är likadant på "tillbakavägen", d.v.s. en växling nedåt.

    Växellådan känns inte annorlunda än vad den gjort tidigare, utan helt plötsligt började den låta (inte säkert, kanske, att det är lådan). Jag har testat att smörja in skinnet runt spaken, men det har inte hjälpt. Jag vågade dock inte smeta på så mycket, av rädsla för att fettet drar till sig smuts.

    Vad kan det bero på? Som jag ser det är det mest ett skönhetsfel, men jag stör mig på det.

    /S
    Senast redigerad av SniFFzoR den 2016-06-03 klockan 00:00.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    prova annars att smörja in vid länkkaget i maskinrummet med utombordsfett , gemon att föra undan dammskydden
    och även lyfta på växelspaksdamasken och även dä lägga en klick fett på "plastkulan"

    Kolla även upp oljenivån i växellådan om det inte är gjort (oljan som ska användas är en API-GL4)

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-05-20, 20:49
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-28, 16:54
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-06-03, 16:41
  4. Golf V Gti knakar
    Av Teamturbo i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-17, 12:25
  5. Knakar vid gaspådrag GOLF IV GTI MKIV
    Av Packe i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-14, 17:20

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin