Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28

Ämne: Oktantal?

  1. #21

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Citat Ursprungligen postat av lerling Visa inlägg
    spelar ingen roll om det är en ny eller gammal bil/motor. 98 oktan är alltid bättre på alla sätt.
    Jaså?

  2. #22

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    Citat Ursprungligen postat av lerling Visa inlägg
    spelar ingen roll om det är en ny eller gammal bil/motor. 98 oktan är alltid bättre på alla sätt.
    Det finns motorer som är konstruerade för 91 okt RON äldre 1,6 i VW golf II utan knacksensor, det är bortkastat att tanka högre än 95 i en sådan motor

    har själv en VW golf VI 1,4 tsi som ska ha 95 oktan går inte vare sig bätte eller dra mindre med 98 oktan
    dessutom finns 5% etanol som oktanboostar till ca 95,5-96 oktan

    har du en 1,6 Fsi är det en annan femma den är gjord för 98 oktan och gå billigare på 98 oktan

  3. #23

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Det finns motorer som är gjorda för 95 oktan. En sådan motor kommer inte gå ett dugg bättre på 98 oktan och kommer dra precis lika mycket bensin eftersom insprutarna sprutar samma mängd bensin oavsett oktantal.

    Det finns motorer som är byggda för 98 oktan och dessa motorer kan gå sönder om de körs på 95 oktan.

    Sen så finns det motorer som är adaptiva och anpassar förbränningen efter rådande oktantal. Jag vet inte när Volkswagen började med adaptiv förbränning men Saab började med det på 80 eller 90 talet så tekniken är absolut inte ny. En sådan motor kan vara byggd för 98 oktan och få reducerad effekt om den körs på 95 oktan och kanske även ökad bränsleförbrukning. Hur stor eller liten skillnaden är beror nog till stor del på vilken motor det är och hur stor effekt motorn har.

  4. #24

    Reg.datum
    mar 2016
    Namn
    Pär Nilsson
    Ort
    Solna
    Inlägg
    31
    När biltillverkarna testar sina bilar så görs det alltid på RON98 på sina bensinmotorer, och har man lite mera motor så skulle jag utan tvekan lägga dom extra örena på 98 oktan för den tål ju högre temperaturer som en bil med mycket hästkrafter ger i från sig...Sen så innehåller den ju mindre etanol i regel, brukar ligga på ca 2-3% och 95 oktan ligger på ca 5%

    Sen så finns det max 98 oktan i Sverige, förr så fanns det 99 oktan i Shell V-Power men försvann när finska ST1 tog över mackarna.

  5. #25
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129
    Intressant ämne. Svaret är inte direkt givet vilket som är rätt eller fel. Bilen/motorn/motorstyrning har således stor betydelse .

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  6. #26
    Raven
    Gäst
    Jag kör enligt en lärdom från stcs,
    Sommardäck på = 98
    Vinterdäck på = 95.

    Kan eventuellt krisa med 95 på sommaren men då åker det i några liter E85 för att få upp oktantalet till dräglig nivå.

    Som Peter skrev, i Tanklocket står 98 i stor text och 95 med mindre siffror.

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    omdebatterat ämne där mycke myter å gissningar snurrar på nätet..

    lite små fakta..

    95-oktan innehåller generellt mer energi(högre btu) än 98-oktan, om än försumbart, men den är svårare att "komma åt"

    en ottomotor går ALLTID effektivare med högre oktantal, över HELA motorns varvtalsregister, då högre förtändning kan användas, vilket gör att mer termisk energi kan omvandlas till mekanisk energi.
    på bensin når man nämligen aldrig upp till MBT, som är den grad av förtändning där motorn producerar maximalt med vridmoment för givet varvtal.(undantaget är ~116okt renodlad race-soppa, där man faktisk KAN nå MBT i vissa fall).

    alla insprutningar vag använt sig av sedan introduktion av knacksensorn ~87ish, kan anpassa tändkurvan till högre oktantal.(med ytterst få undantag)

    även tidigare modeller 50-87 gick att anpassa för 98-soppa genom att vrida fördelaren och på så vis manuellt öka förtändningen, och effekten, över hela registret.

    som någon skrev ovan så är det samma mängd soppa som sprutas in, skillnaden ligger istället i att du nu tex har 25hk vid 10% gas i 100km/h på 5an, istället för 25hk vid 16% vid samma hastighet med 95-soppa.. du behöver alltså inte fota ner gasen lika mycket för att få ut samma effekt med 98soppa och på så vis hålla uppe hastigheten = lägre spridartider och lägre soppaåtgång.

    direktinsprutarna/fsi är motorer gjorda för att närma sig "homogeniserad" förbränning, vilket innebär hög detonationsresistens +ökad förbränningseffektivitet.. och därmed kan hög kompression användas till att ytterligare öka på effektiviteten ett par %.
    man har kommit fram till att 98okt ger stadigast förbränning/förlopp i just dessa motorer, även om dom kan köras på 95 med mer än normalt dämpad tändkurva.

    hade man närmat sig en RIKTIG homogeniserad förbränning så hade motorn aldrig kunnat detonera/spika, ens på 95okt.. vilket gjort 95okt bättre på alla sätt.. och dom nya prototyperna är snart där.
    detta gjordes på 60-70talet med förgasare av bla smokey yunic, känd nascar legend/uppfinnare, så tekniken är egentligen gammal och beprövad, även om den inte hamnat i nått serieproducerat ännu.. mycket intressant finns iaf att läsa om hans "adiabatic engine" som 2000 GM-anställda ingengörer misslyckades att replikera, på den tiden.

    ..kort sagt, 98soppa ÄR idag nån enstaka % bättre för motorn, rent effektivitetsmässigt, speciellt FSI-motorerna som är konstruerade för det.

  8. #28

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    305
    Jag har en Scirocco R -15 och av ren lathet har jag kört med 95 oktan (98 fanns inte där jag brukar tanka). Men efter att ha läst denna tråd, så letade jag upp 98 oktan och tankade det några gånger.

    Har det nån betydelse för mig eller kan jag lika gärna köra 95 oktan? Mer kraft i motorn med 98? För jag märker då ingen skillnad på förbrukningen?

Liknande ämnen

  1. 2.0 FSI motor - oktantal?
    Av mt4base i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-12-18, 20:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin