Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Oktantal?

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282

    Oktantal?

    Nu på måndag den 16/5 hämtar jag så ut min nya Golf R SC. Vilket oktantal bör jag köra bilen på för att den ska funka på bästa sätt? Det står 95 oktan om man läser tester osv. Men funkar bilen bättre om jag tar den extra kostnaden och tankar 98 oktantal? Den extra kostnaden för 98 oktan är ju småpengar i jämförelse med att bilen kostar i runda slängar 400 papp. Men är det en onödig kostnad?

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Jag kör på 98/99, bättre förbrukning och ork i maskinen.
    Tyvärr har det försvunnit på många tappar på min ort.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Jag kör på 98/99, bättre förbrukning och ork i maskinen.
    Tyvärr har det försvunnit på många tappar på min ort.
    Det finns 98 oktan på den mack där jag tankar för det mesta.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Försäljningsbrochyren förkunnar 95 oktan

    men tag ett kik i instruktionsboken när ni fått hem kärran

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    En stilla undran... Vore det inte bättre att samla alla uppdateringar kring bilköpet i en och samma tråd? Skulle ju kunna bli en snygg kronologisk dokumentation över beställnings- och leveransprocess.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Jag tycker att det är bortkastade pengar att köra 98 oktan för vanlig vardagskörning. Vad får du ut på 95 oktan, 290 istället för 300 hk? Du kommer inte märka någon skillnad. Det är en annan sak om du ska köra på Autobahn, besöka en trackday, ha en husvagnssemester eller på något annat sätt kommer att utnyttja hela motorns effekt.

    För det finns väl ingen på forumet som tror att det av någon teknisk orsak krävs 98 oktan i bilen?

  7. #7
    GTI-nissen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Jag kör på 98/99, bättre förbrukning och ork i maskinen.
    Tyvärr har det försvunnit på många tappar på min ort.
    OT...
    Du SKA ha minst 98 i din 16V Johan, den är gjord för det. Kör du på lägre oktantal så spikar den om du inte manuellt justerar ner tändningen. (Och på grund av detta tappar den effekt). Våra järnspisar är inte så sofistikerade som nyare motorer som sköter detta själva. Bättre (lägre?) förbrukning är mest en inre tro du har. ;-) Mer etanol i 95 ger teoretiskt en högre förbrukning.

  8. #8
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av GTI-nissen Visa inlägg

    OT...
    Du SKA ha minst 98 i din 16V Johan
    Absolut, det är jag medveten om.
    Men den står mest i garaget, allmänt på övriga bilparken försöker jag hålla mig till 98 om det går. (Vilket det inte alltid gör längre)
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282
    [QUOTE=Marcus;227344]En stilla undran... Vore det inte bättre att samla alla uppdateringar kring bilköpet i en och samma tråd? Skulle ju kunna bli en snygg kronologisk dokumentation över beställnings- och leveransprocess.[/QUOTE

    Sorry, du har givetvis rätt. Jag är inte så van att samla uppdateringar kring bilköp i en och samma tråd. Ska försöka skärpa mig i fortsättningen.

  10. #10
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    621
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Jag kör på 98/99, bättre förbrukning och ork i maskinen.
    Tyvärr har det försvunnit på många tappar på min ort.
    vart hittar Du 99 i Sverige?

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    Anders Andersson
    Ort
    Täby
    Inlägg
    1
    Hej! ny här

    Jag fick min nya bil i fredags, en vit golf r sc. Antar att våra bilar kom med samma leverans. Jag frågade säljaren angående oktanen och han sa att så länge det finns 98 och välja på så ta det i första hand. Väldigt nöjd för övrigt med säljaren (John) i Bromma.
    Tror att jag såg din bil idag i Orminge, en blå va? när jag var där för anpassning av frugans nya bil (bmw).

  12. #12

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Försäljningsbrochyren förkunnar 95 oktan

    men tag ett kik i instruktionsboken när ni fått hem kärran
    På min Scirocco R, står det 98 oktan i tanklocket, så där kan man nog också kika.
    Men nyare bilar ska tydligen vara ok att köra på 95 också?

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282
    Citat Ursprungligen postat av Extreme Visa inlägg
    Hej! ny här

    Jag fick min nya bil i fredags, en vit golf r sc. Antar att våra bilar kom med samma leverans. Jag frågade säljaren angående oktanen och han sa att så länge det finns 98 och välja på så ta det i första hand. Väldigt nöjd för övrigt med säljaren (John) i Bromma.
    Tror att jag såg din bil idag i Orminge, en blå va? när jag var där för anpassning av frugans nya bil (bmw).
    Det stämmer, det var min bil som du såg. Den är nu klar och ska reg.besiktas idag vid lunchtid och därefter transporteras tillbaka till återförsäljaren med motortransport. Sedan blir det leverans på måndag fm. Jag har köpt min bil i Smista av en ung kille som heter Filip och jag är tvärnöjd med honom. Allt har funkat perfekt.

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2014
    Namn
    Jens Holmlund
    Ort
    Boxholm
    Inlägg
    5
    Hejsan.
    Jag kör också på 98, men jag vet faktiskt inte om jag märker nån skillnad, det mesta sitter kanske i huvudet?
    Kör man en nyare bil som är original och inte är trimmad så kan man nog lika gärna köra på 95?
    Fifth Gear gjorde lite tester på en Golf Gti Ed 35 och jag tror det skiljde ungefär 5hk mellan Shells V-Power och den billigaste bensinen.
    Länk: https://www.youtube.com/watch?v=d8L-X89duEs

  15. #15
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Peter56 Visa inlägg
    Nu på måndag den 16/5 hämtar jag så ut min nya Golf R SC. Vilket oktantal bör jag köra bilen på för att den ska funka på bästa sätt? Det står 95 oktan om man läser tester osv. Men funkar bilen bättre om jag tar den extra kostnaden och tankar 98 oktantal? Den extra kostnaden för 98 oktan är ju småpengar i jämförelse med att bilen kostar i runda slängar 400 papp. Men är det en onödig kostnad?
    Golf R 2014 - På insidan av min tanklockslucka står det 98 med stora siffror samt (95) i mindre siffror inom parantes.

    Utgår ifrån att de vill säga kör på minst 98 men det går att köra på 95. Jag kör alltid den på 98, det är den värd.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Golf R 2014 - På insidan av min tanklockslucka står det 98 med stora siffror samt (95) i mindre siffror inom parantes.

    Utgår ifrån att de vill säga kör på minst 98 men det går att köra på 95. Jag kör alltid den på 98, det är den värd.

    /Peter

    De är väl samma som på MK3, alla där ska ha minst 95, enda där är 2,9 Vr6:an som ska ha 98. Dock kan den köras med 95 med en liten effektförlust

    Försöker oxå alltid tanka 98 i min (MK3 16v). Men detta kräver en resa på ca 5 mil tur och retur. Tankar dock varannan vecka och då i samband med andra ärenden där. Men är de panik fylls tanken med 95. Förbrukningen är densamma, så där märks ingen skillnad

    Namn:  13223463_10210022851676738_2035091113_o.jpg
Visningar: 1030
Storlek:  90.7 KB
    Senast redigerad av Petta77 den 2016-05-15 klockan 15:13.

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282
    [QUOTE=Peter

    Tack för svaret. Då kommer jag också att köra på 98 oktan. Det finns vid den mack där jag brukar tanka och skillnaden i pris bryr jag mig inte om i sammanhanget.

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    mattias svonni
    Ort
    kiruna
    Inlägg
    8
    spelar ingen roll om det är en ny eller gammal bil/motor. 98 oktan är alltid bättre på alla sätt.

  19. #19
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    Citat Ursprungligen postat av lerling Visa inlägg
    Spelar ingen roll om det är en ny eller gammal bil/motor.
    98 oktan är alltid bättre på alla sätt.
    Fel fel fel.

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2016
    Namn
    mattias svonni
    Ort
    kiruna
    Inlägg
    8
    Hur kan det vara fel?

Liknande ämnen

  1. 2.0 FSI motor - oktantal?
    Av mt4base i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-12-18, 21:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin