Sidan 4 av 11 FörstaFörsta 1234567 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 213
  1. #61

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av christian.p Visa inlägg
    För att VW har erbjudande och är betydligt billigare?
    Ja, precis. Så kan det vara. Vill man ha leverans snabbare kan man köpa det dyrare, alltså mindre attraktiva alternativt. Så fungerar det i många andra sammanhang också.

  2. #62

    Reg.datum
    dec 2016
    Namn
    Christian Paulsson
    Ort
    Bredaryd
    Inlägg
    59
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Ja, precis. Så kan det vara. Vill man ha leverans snabbare kan man köpa det dyrare, alltså mindre attraktiva alternativt. Så fungerar det i många andra sammanhang också.
    Bara för att det är dyrare så innebär det ju inte att det är mindre attraktivt. Jag har inte råd med mer eller rättare sagt prioriterar inte att lägga mer av min lön än att köpa en VW, Absolut inget fel på VW och tycker att det är väldigt fina bilar.
    Men hade jag haft mer pengar så hade jag valt Volvo, Audi, BMW eller Mercedes.
    Jag har inte sagt att någon är slö eller sitter och rullar tummarna. VW är ett billigare alternativ och då måste dom ju spara in pengarna någonstans. En sak är antal anställda per tillverkad bil. Inget konstigt alls.

  3. #63
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 128
    Citat Ursprungligen postat av christian.p Visa inlägg
    Bara för att det är dyrare så innebär det ju inte att det är mindre attraktivt. Jag har inte råd med mer eller rättare sagt prioriterar inte att lägga mer av min lön än att köpa en VW, Absolut inget fel på VW och tycker att det är väldigt fina bilar.
    Men hade jag haft mer pengar så hade jag valt Volvo, Audi, BMW eller Mercedes.
    Jag har inte sagt att någon är slö eller sitter och rullar tummarna. VW är ett billigare alternativ och då måste dom ju spara in pengarna någonstans. En sak är antal anställda per tillverkad bil. Inget konstigt alls.
    Jag har oförskämdheten att påstå att det du skriver är fel!

    Har haft nämnda märken och de är inte bättre än VW eller hanterar kunden bättre.


    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  4. #64

    Reg.datum
    dec 2016
    Namn
    Christian Paulsson
    Ort
    Bredaryd
    Inlägg
    59
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Jag har oförskämdheten att påstå att det du skriver är fel!

    /Peter
    Vad är fel?

    Skickat från min E6653 via Tapatalk

  5. #65
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 128
    Citat Ursprungligen postat av christian.p Visa inlägg
    Vad är fel?

    Skickat från min E6653 via Tapatalk
    Leveranstid har inget med priset på bilen att göra eller att det är en VW eller MB. Bara för att det är dyrare betyder inte att det är bättre som du antyder. Det beror ju på hur många som lagt order.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  6. #66

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av christian.p Visa inlägg
    Bara för att det är dyrare så innebär det ju inte att det är mindre attraktivt. Jag har inte råd med mer eller rättare sagt prioriterar inte att lägga mer av min lön än att köpa en VW, Absolut inget fel på VW och tycker att det är väldigt fina bilar.
    Men hade jag haft mer pengar så hade jag valt Volvo, Audi, BMW eller Mercedes.
    Jag har inte sagt att någon är slö eller sitter och rullar tummarna. VW är ett billigare alternativ och då måste dom ju spara in pengarna någonstans. En sak är antal anställda per tillverkad bil. Inget konstigt alls.
    VW har större produktionskapacitet än de flesta andra. Men man kan inte ha produktionskapacitet för enorma försäljningstoppar orsakade av oväntat efterfrågade erbjudanden. Man anpassar produktionen efter ett normalläge.

  7. #67

    Reg.datum
    dec 2016
    Namn
    Christian Paulsson
    Ort
    Bredaryd
    Inlägg
    59
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    VW har större produktionskapacitet än de flesta andra. Men man kan inte ha produktionskapacitet för enorma försäljningstoppar orsakade av oväntat efterfrågade erbjudanden. Man anpassar produktionen efter ett normalläge.
    Och det är här jag menar att det skiljer sig. T.ex en dyrare bil som Bmw har lite överkapacitet för att hålla ner leveranstiderna. Medans en billigare bil som VW har så lite personal som möjligt anställd för att hålla ner priserna. Jag ser inte det konstiga i det? Jag håller på att bygga hemma just nu. När jag köper mitt byggmtrl så har jag två val, att gå till Beijerbygg och få en kanonservice med mycket kunskap och behöver inte stå och vänta på att få hjälp men jag får betala lite mer. Eller så går jag till Byggmax och handlar billigt men personalen som jobbar där vet knappt vad en hammare är och även om dom skulle veta det så får man ingen hjälp ändå för att dom är för få anställda för att kunna hjälpa alla om det kommer mycket folk. (nu menar jag inte att alla som jobbar på Byggmax är okunniga bara att kompetensen skiljer på dom olika företagen, så ta inte illa upp om ni jobbar där)

  8. #68

    Reg.datum
    dec 2016
    Namn
    Christian Paulsson
    Ort
    Bredaryd
    Inlägg
    59
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Jag har oförskämdheten att påstå att det du skriver är fel!

    Har haft nämnda märken och de är inte bättre än VW eller hanterar kunden bättre.


    /Peter
    Jag har en V70 06a 41000mil och inte en rostfläck, jag har inte så svårt att hitta ett par år gamla Passater med rost. Passaten är väldigt plastig om man jämför med t.ex Bmw
    Om VW ska vara ca 100 000kr billigare än t.ex Bmw så måste dom ju sparar in någonstans, vad är det konstiga i det? Man får vad man betalar för.

  9. #69

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av christian.p Visa inlägg
    Och det är här jag menar att det skiljer sig. T.ex en dyrare bil som Bmw har lite överkapacitet för att hålla ner leveranstiderna. Medans en billigare bil som VW har så lite personal som möjligt anställd för att hålla ner priserna. Jag ser inte det konstiga i det? Jag håller på att bygga hemma just nu. När jag köper mitt byggmtrl så har jag två val, att gå till Beijerbygg och få en kanonservice med mycket kunskap och behöver inte stå och vänta på att få hjälp men jag får betala lite mer. Eller så går jag till Byggmax och handlar billigt men personalen som jobbar där vet knappt vad en hammare är och även om dom skulle veta det så får man ingen hjälp ändå för att dom är för få anställda för att kunna hjälpa alla om det kommer mycket folk. (nu menar jag inte att alla som jobbar på Byggmax är okunniga bara att kompetensen skiljer på dom olika företagen, så ta inte illa upp om ni jobbar där)
    Nej, det är inte så det fungerar i biltillverkarbranschen generellt. Orsaken till prisskillnader får du hitta på annat håll. Det är en komplex historia och du kan inte referera till rostskydd etc, det handlar inte om det och VW är t.o.m. bland de bättre där. Nej, priset återspeglar i stort volym, tekniska lösningar och komplexitet, positionering/varumärke. Oavsett om en BMW skulle kosta precis lika mycket att tillverka som en VW, så vill du inte sälja den till samma pris som VW, för då urholkar du positionen. Nu kostar det mer att tillverka en BMW, främst på grund mindre volymer (komponent och strukturdelningen hos VW vs. BMW är stor skillnad) och val av tekniska lösningar.

    VW har enorm produktionskapacitet och hög effektivitet, i ett normalläge har man för branschen "normal" leveranstid jämfört med andra tillverkare som bygger bilar enligt slutkunds specifikation (svårt att jämföra med vissa asiater som bygger batchar med likadana bilar och skeppar till Europa så att du kan välja en svart eller vit, med eller utan business-paket). Men av någon anledning tenderar VW:s modeller vid olika kampanjinsatser att bli mycket populära. Och just när det gäller Sharan, som som du säger, lanserades 2010, tror jag att få kunde förutspå populariteten i det nya erbjudandet. Man kan tyvärr varken bygga ut fabrik eller anställa fler enkom för ett populärt erbjudande.

    Förresten, vad är det för leveranstid på dyra Volvo XC90?
    Senast redigerad av Marcus den 2017-01-05 klockan 11:13.

  10. #70

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av christian.p Visa inlägg
    Jag har en V70 06a 41000mil och inte en rostfläck, jag har inte så svårt att hitta ett par år gamla Passater med rost. Passaten är väldigt plastig om man jämför med t.ex Bmw
    Om VW ska vara ca 100 000kr billigare än t.ex Bmw så måste dom ju sparar in någonstans, vad är det konstiga i det? Man får vad man betalar för.
    Sådana där jämförelser säger egentligen ingenting. Man måste titta på den stora bilden och dessutom blir det lätt väldigt mycket personligt tyckande. Plastiga Passater? Vilken Passat tänker du på då? Du uttrycker dig väldigt generellt och svävande. Jämför gärna utgående BMW 3-serie F30 med nuvarande VW Passat generation 8. Specificera var/hur Passat generation 8 är plastigare i den jämförelsen? Och bara för att du ska förstå hur jag ser på bilarna: jag älskar 3-serie, jag skulle gärna köpt en sådan. Men av flera skäl köpte jag Passat den här gången (storlek, utrymme etc) och även om jag tycker att inredningarna är bra i båda, så måste jag medge att Passat generation 8 känns minst lika påkostad invändigt. Förvisso mitt tyckande, men jag gissar att jag inte är ensam om att tycka det. F30 är på väg att bytas ut, inte minst pga detta skäl.

  11. #71

    Reg.datum
    dec 2016
    Namn
    Christian Paulsson
    Ort
    Bredaryd
    Inlägg
    59
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Och just när det gäller Sharan, som som du säger, lanserades 2010,
    Jag har inte sagt någonting om Sharan

  12. #72

    Reg.datum
    dec 2016
    Namn
    Christian Paulsson
    Ort
    Bredaryd
    Inlägg
    59
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Plastiga Passater? Vilken Passat tänker du på då? Du uttrycker dig väldigt generellt och svävande. Jämför gärna utgående BMW 3-serie F30 med nuvarande VW Passat generation 8. Specificera var/hur Passat generation 8 är plastigare i den jämförelsen?
    Jag jämförde BMW 520 med Passat B8 nu när jag köpte ny bil och tycker att Passaten har inte den kvalitetskänslan man får i en Bmw 520. Men du har rätt i att det är vad jag tycker, inte säkert att någon annan tycker det.

    Jag reagerade t.ex på att solskydden i Passaten känns plastiga i jämförelse.

    Jag valde dock en Passat Alltrack för att jag tycker den är grymt snygg och man får väldigt mycket bil för pengarna. Anledningen till att det vara nära att det blev BMW var pga BMW´s stolar och för att slippa DSG lådan som i mitt tycke är för seg.

    Jag vill bara förtydliga att jag tycker absolut inte att VW gör dåliga bilar på något sätt, då hade jag ju inte valt en, men bara för det så behöver jag ju inte tycka att det är den bästa bilen i världen.

    Nu tycker jag att vi lägger ner denna diskussion, Det finns ju trots allt en fördel med längre leveranstider, man får ju längta lite mer efter nya bilen :-)

    Mina inlägg var absolut inte menat som någon negativt mot någon bil eller person.

  13. #73

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Vad sa du då? Jag kan för övrigt garantera dig att varken BMW eller Volvo sitter med "överkapacitet" för att kunna leverera snabbare än andra tillverkare som säljer "billigare" bilar, det fungerar helt enkelt inte så. Fundera gärna kring leveranstiderna på dyra och populära Volvo 90-serie etc.

  14. #74

    Reg.datum
    dec 2016
    Namn
    Christian Paulsson
    Ort
    Bredaryd
    Inlägg
    59
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Vad sa du då?
    Jag har sagt mycket men inget om någon Sharan.

    Leveranstiden på V90 är också på tok för lång, därför var det inget alternativ överhuvudtaget.

  15. #75

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Personligen har jag aldrig ens funderat på leveranstider. Spelar ingen roll för mig. Bilen kommer när den kommer, det tar några månader +/-, jag vill ju ha den bil jag vill ha, inte en specifik leveranstid. Bra saker kan jag vänta på. Jag vet en ytligt bekant som blev sur på en specifik VW säljare, tyckte den personen var otrevlig, det kan man ju tycka. Min bekante ville köpa en Golf Variant. Nu köpte han istället en Peugeot 308 kombi (tror det heter så) - sicket spån, den enda som förlorade på detta var min bekante som fick en sämre bil, framför allt inte den bil han ville ha

    Ser inte diskussionen som något negativt kring VW utan mer en reflektion angående hur branschen fungerar generellt. Exempelvis gällande Volvos 90-serie så har jag full förståelse för Volvos långa leveranstider. Man kan inte bygga en produktion för extrema toppar, man måste bara försöka ta sig över toppen och sen plana ut i ett normalläge, så kommer kunderna sedan att få bilar med normal leveranstid utan att man drar på sig kostnader som sedan slår tillbaka.

    Angående utgående BMW 520: trevlig bil, känns dock lite gammal och tyvärr har den ju alldeles för små innerutrymmen i förhållande till yttre mått, vilket avgjorde för min del. Olika tester har väl också indikerat att den är lite överviktig... Vilket de åtgärdar nu med nya generationen. Sen blev 5-serie dessutom klart dyrare än Passat med motsvarande utrustning. Annars är 5-serie en attraktiv bil, dock passar nog Passat-3-serie mig bättre gällande yttre storlek.

  16. #76

    Reg.datum
    dec 2016
    Namn
    Christian Paulsson
    Ort
    Bredaryd
    Inlägg
    59
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Jag vet en ytligt bekant som blev sur på en specifik VW säljare, tyckte den personen var otrevlig, det kan man ju tycka. Min bekante ville köpa en Golf Variant. Nu köpte han istället en Peugeot 308 kombi (tror det heter så) - sicket spån, den enda som förlorade på detta var min bekante som fick en sämre bil, framför allt inte den bil han ville ha
    Ja det var ju inte så smart, däremot så skulle jag lätt byta till en annan bilfirma som säljer samma märke om jag inte tycker om säljaren.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg

    Ser inte diskussionen som något negativt kring VW utan mer en reflektion angående hur branschen fungerar generellt.
    Va bra då ser vi det på samma sätt, är bara lätt att det blir fel när man sitter och skriver också blir man osams, det är inte dit jag vill. Jag tycker bara det är skoj att höra andras åsikter och det är ju faktiskt det roligaste med allt, att alla tycker faktiskt olika.

  17. #77

    Reg.datum
    dec 2016
    Namn
    Christian Paulsson
    Ort
    Bredaryd
    Inlägg
    59
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Sen blev 5-serie dessutom klart dyrare än Passat med motsvarande utrustning. Annars är 5-serie en attraktiv bil
    Därför jag Valde Passat

  18. #78
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 128
    Citat Ursprungligen postat av christian.p Visa inlägg
    Därför jag Valde Passat
    Hoppas du blir nöjd med den!

    Denna diskussion var inte alls negativ. Intressant med olika infallsvinklar. Man har sällan rätt eller fel i en sådan här utredning, det får jag medge !

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  19. #79

    Reg.datum
    dec 2016
    Namn
    Christian Paulsson
    Ort
    Bredaryd
    Inlägg
    59
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Hoppas du blir nöjd med den!

    Denna diskussion var inte alls negativ. Intressant med olika infallsvinklar. Man har sällan rätt eller fel i en sådan här utredning, det får jag medge !

    /Peter
    Det kommer jag säkert att bli. Riktigt skönt att man nu fick med appen till mobilen så att man kan styra dieselvärmaren, Hade varit skönt idag när det var -11 ute.

  20. #80
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    720
    Har själv åkt BMW 320 F31 -14 i några år innan den Passat jag idag har, två olika typer av bilar, men kvalitet på inredning tycker jag är hyfsad likt, däremot är VW ljusår bättre när det gäller design på mättare och infotainment system, där tycker jag BMW känns riktigt mossiga, hoppas på förbättring i den nya 5serien

    Räknade på en BMW 520 och även den gick att få in i min budget, men med mindre utrustning och motor, därför kändes Passaten prisvärd.

    Gällande leveranstid så fick jag åtminstone väldig tydliga besked ifrån Motorhalland i Halmstad hur statusen var, blev något senare än beräknad då den tippade över till modellår 17.
    Mattias Henriksson
    Passat Alltrack -20, Golf R -14 ,T4 Karmann Colorado -98

Liknande ämnen

  1. Lång Leveranstid!
    Av PeterLkl i forum VW-forum
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-06-26, 18:39
  2. Leveranstid?
    Av patrik033 i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-05-16, 09:58
  3. Svar: 56
    Senaste inlägg: 2010-04-28, 14:57
  4. Leveranstid GTI VI
    Av DPC i forum VW-forum
    Svar: 96
    Senaste inlägg: 2010-03-25, 21:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin