Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181

    Hackande motor på Skoda Fabia Combi EL 1,2 -04

    Vi har övertagit svärmors Skoda Fabia Combi EL 1,2 -04 för dotterns räkning. När hon skulle köra den hem från Örebro till Göteborg i söndags så kom hon bara till Mariestad. Motorn började hacka som om man fått i alldeles fel växel för att slutligen stanna. Hon fick igång den och den gick en bit till, sedan likadant igen. Motorlampan tänd.

    Bärgning till verkstad, Skoda i Mariestad, och hyrbil hem. På verkstaden konstaterade man (efter ett par dygn) att den gick alldeles utmärkt. Dom gjorde ytterligare en del tester på den och fick bara fram att det inte var några konstigheter. Dom menade på att det kanske legat någon felkod eller liknande och blockerat. Men det lät luddigt och dom hade ingen felkod.

    Jag hämtade bilen i tisdags och körde hemåt. Och kom nästan ända hem. Två km hemifrån så var det likadant igen. Bilen gick hackigt i två sek, sedan ingenting, gick hackigt i två sekunder, ingenting o.s.v. Tills den stannade. Sedan gick den att starta igen och köra sista kilometerna hem utan problem. Nu på morgonen körde jag till jobbet, ca 1,5mil utan problem. Ingen motorlampa eller andra konstigheter.

    Första gången den stannade för tösen så var det efter ca 10 mil, och andra gången för mig efter ca 20 mil. Det är ju hopplösta att försöka felsöka ett fel som bara uppkommer efter 10-20 mils körning, och att då har turen att precis vara på en verkstad som kan felsöka det.

    Bilen har varit i svärföräldrarnas ägo sedan den var ny, bara gått 11000 mil och aldrig haft några problem tidigare. Bilen har mest gått kortsträckor i stan sista åren, så felet kan ha funnit länge utan att märkts om det inte visar sig förrän efter många mil. Efter att svärfar blev dålig förra året så kördes den bara vid enstaka tillfällen, kanske några ggr i månaden.

    Är det någon som känner till liknande problem med dessa bilar/motorer? Något vanligt fel kanske? Eller andra tips...

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Bilen gick hackigt i två sek, sedan ingenting, gick hackigt i två sekunder, ingenting o.s.v. Tills den stannade. Sedan gick den att starta igen och köra sista kilometerna hem utan problem.
    Det skulle kunna vara glapp någonstans.
    Bränslerelä?
    Immobilizer?

    Jag fick nyligen ett liknande problem som visade sig vara glapp i kontakt till bränslepump, spänningsfall efter någon mils körning och motor stannade, strax efter startade den igen för att gå någon mil, men svårt att felsöka som du säger.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  3. #3
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Glapp är ju såklart en kandidat. Fast frågan är varför det skulle bli bara efter så många mil och aldrig annars. Det finns ju såklart värme med i bilden, men sakerna borde ju ha uppnått full temperatur efter en bråkdel av 20 mil t.ex.

    Den enda angreppspunkten just nu är att provocera det och köra lokalt kortare sträckor tills det börjar bli värre. Är det glapp eller något liknande så brukar det bli värre med tiden och då blir det kanske felsökningsbart.

  4. #4
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Har dom här motorerna vevaxelgivare? Det borde dom väl ha. Det är ju ett vanligt problem på många bilar, med lite liknande symtom. Eller är jag helt ute och cyklar?

    Edit: Som jag förstår det så ska det vara 12-ventils trepipen på 64hk i den här bilen.
    Senast redigerad av vfr den 2016-04-14 klockan 15:29.

  5. #5
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Jag har nu fått höra från en mekaniker att dom här bilarna ibland har problem med kabelmattorna till just motorn. Problemet uppenbarar sig då som att det börjar uppträda diverse problem när temperaturen stigit så mycket i motorrummet att det hunnit fortplanta sig in i kablar mm och då ger rörelser och glappkontakt.

    Någon som har teorier ang. detta?

Liknande ämnen

  1. Skoda Octavia Combi RS 2,0 TDI 184 4x4
    Av Marcus i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-04-07, 21:09
  2. Skoda Octavia Combi RS 2,0 TSI 230
    Av Marcus i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-04-06, 10:42
  3. Skoda Octavia Combi RS 2,0 TSI (Motorvision)
    Av Marcus i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-11-14, 08:06
  4. Kamremsbyte på skoda fabia och polo 1,4?
    Av trojlee i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-03-24, 23:44
  5. Ingen värme i kupén på min Skoda Fabia
    Av maccke i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-01-26, 07:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin