Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Jonsson
    Ort
    lund
    Inlägg
    33

    Hur ska styrleden sitta på en golf 4 gti?

    Hur ska styrleden sitta? Styrleden är inte rak så beroende på hur man monterar blir hävarmen, (styrstaget), kortare eller längre. På en del bilar sätts de i underifrån, (hängande) på min gti uppifrån. Jag har blivit lite osäker p.g.av tillbehörsbutikernas klassificering av Vänster / Höger. De gamla satt så att hävarmen blev kort, men de har jag själv monterat för knappt 2 år sedan, ( måste byta för att gummit blev kass ), och de monterade jag efter säljarens anvisning. Men då var det det där med under eller överifrån montering. Vad är det rätta?

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Den är väl konisk?
    Det är det vanligaste.

    Längden justeras vid hjulinställning.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Jonsson
    Ort
    lund
    Inlägg
    33
    Jo just, så mina ska monteras uppifrån. Men styrlederna jag köpt passar till många bilar, kanske någon som ska monteras underifrån med, så vilken är då höger och vänster? Och om jag byter sida på dem blir det lång hävarm även monterat uppifrån.

    Nu vet jag inte om det är så viktigt egentligen. Det som kan hända är att styrväxeln når ändläge innan jag har full gir på hjulen, samt att känsligheten kanske varierar beroende på vilket man väljer.

    Skillnaden blir ca 35-40 mm.

    Eller tänker jag fel nu????? Då inre och yttre är ledade bör stagets krumbukter inte spela roll????
    Jag sätter dem som de gamla satt, blir nog bra.
    Senast redigerad av OttoM den 2016-04-13 klockan 20:50. Anledning: eftertanken

  4. #4
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Leden brukar sitta vinklad bakåt (mot färdriktningen), tänk att det ska gå fritt vid fullt rattutslag och det ska gå fritt från fälgen.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    samma styrleder/p-ändar på audi TT/R32/S3 mfl, men dessa har väsentligt uppgraderade spindlar med ändrat rollcenter och reducerad bump-steer.. så dom sitter underifrån.. medans dina på gtin ska sitta ovanifrån.
    dessutom blir den högra leden uppifrån att likställa med vänster led monterad underifrån.. man kastar om dom ifall man nu byter till TT/R32/S3-spindlar mao.

    höger/vänster spelar väldigt stor roll faktiskt, då svängen på den bla är till för att fälgen skall kunna passera fritt vid fullt rattutslag.
    lite beroende på vilken styrväxel samt fälgar du har, så kan alltså styrleden hamna emot fälgkanten, vilket kan vara smärre livsfarligt att åka med längre stunder.

    ..svängen.. själva P:t ska vara bakåt för att ge mest frigång åt fälgen

  6. #6

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Jonsson
    Ort
    lund
    Inlägg
    33
    Jaha se där, då finns det en mening med kröken. Då var det utrett, tack så mycket.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-04-14, 20:16
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-11, 20:56
  3. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-28, 10:15
  4. Vw golf gti mk1 -83 hur ska tändkablarna sitta
    Av PuttesRacing i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-03-10, 22:44
  5. Hur ska denna plastbit sitta fast?
    Av Loxarn i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-12-09, 20:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin