Resultat 1 till 18 av 18
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2015
    Namn
    Tobias Johansson
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    14

    Dynaudio excite sound SNIK system????? Scirocco

    Som rubriken säger.

    Beställt och hämtat ut bil för ett par 100 tusen lappar och la till dynaudio för ca 6000 spänn inkl sub mm. Verkarade ju bra med lite extra bas.

    Efter ett par dagars körande och nu lite pillande i menyerna för att ställa in musikljud. Döm av min förvånad så finns inte det någon dynaudio sound character att välja ifrån. Inte heller någon nivå på den så kallade subben?
    Finns bara bas/mid och tremble att ändra på. På andra bilder på nätet på denna sida så står det t.o.m dynaudio. På min är det enda beviset att dyna har något att göra med innehållet då jag startar och VW loggan kommer upp på displayen. Och där under står det dynaudio.

    Är det inte det som är meningen med en separat sub. Att just kunna ställa in den separat med?
    Gick ut och kände på subben i bagaget. Var ju inte jätte mycket som det kändes när jag la handen på. Klart med mitt reglage så höjer jag ju högtalarnas bas med.

    Verkar var så att "dyna" släpper två olika sound tuning varianter till min bil att VW att välja på för olika marknader (VW krav?).
    En huvudenhet använder sig av sound character och den andra gör inte dettta. Och valet som VW gjort på min bil är att inte sätta in det där. Tjäna lite extra pengar tro?
    Finns visst chans att uppgradera mitt system och få "character system" utan problem enligt Dynaudio. Men till vilken kostnad? Har ju betalt extra redan. Galet och dumt av VW.

    Ni som har dyna system. Är dem olika character system något som är användbart. Ska jag orka att slåss för en uppdateringen. Har sett på olika videor på nätet att folk ställer in subben separtat på golfen.

    Tacksam för svar och tycke

    TobbenNamn:  a.jpg
Visningar: 2219
Storlek:  9.7 KBNamn:  2Q==.jpg
Visningar: 2331
Storlek:  11.1 KB

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Vad rör det sig om för bil?

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2011
    Namn
    Ronnie W
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    194
    Citat Ursprungligen postat av Tobben666 Visa inlägg
    Som rubriken säger.

    Beställt och hämtat ut bil för ett par 100 tusen lappar och la till dynaudio för ca 6000 spänn inkl sub mm. Verkarade ju bra med lite extra bas.

    Efter ett par dagars körande och nu lite pillande i menyerna för att ställa in musikljud. Döm av min förvånad så finns inte det någon dynaudio sound character att välja ifrån. Inte heller någon nivå på den så kallade subben?
    Finns bara bas/mid och tremble att ändra på. På andra bilder på nätet på denna sida så står det t.o.m dynaudio. På min är det enda beviset att dyna har något att göra med innehållet då jag startar och VW loggan kommer upp på displayen. Och där under står det dynaudio.

    Är det inte det som är meningen med en separat sub. Att just kunna ställa in den separat med?
    Gick ut och kände på subben i bagaget. Var ju inte jätte mycket som det kändes när jag la handen på. Klart med mitt reglage så höjer jag ju högtalarnas bas med.

    Verkar var så att "dyna" släpper två olika sound tuning varianter till min bil att VW att välja på för olika marknader (VW krav?).
    En huvudenhet använder sig av sound character och den andra gör inte dettta. Och valet som VW gjort på min bil är att inte sätta in det där. Tjäna lite extra pengar tro?
    Finns visst chans att uppgradera mitt system och få "character system" utan problem enligt Dynaudio. Men till vilken kostnad? Har ju betalt extra redan. Galet och dumt av VW.

    Ni som har dyna system. Är dem olika character system något som är användbart. Ska jag orka att slåss för en uppdateringen. Har sett på olika videor på nätet att folk ställer in subben separtat på golfen.

    Tacksam för svar och tycke

    TobbenNamn:  a.jpg
Visningar: 2219
Storlek:  9.7 KBNamn:  2Q==.jpg
Visningar: 2331
Storlek:  11.1 KB
    Jag har en mk7 R och Dynaudio. Jag kan välja karaktär på ljudet, det är i princip förinställda EQ lägen. Du borde med andra ord kunna ställa in lägena manuellt och uppnå samma ljudkaraktärer. Subben kan jag manuellt ställa in önskad nivå på vilket är bra. Sen kan jag även ställa in var i bilen ljudet ska fokuseras. Om det är jag som förare som ska få optimalt ljud, passageraren fram eller alla. Om du inte har fått allt lull-lull tycker jag det är snålt av VW. Men är inte huvudenheten annorlunda i Scirocco och bygger på gamla RNS-systemen?

  4. #4

    Reg.datum
    okt 2015
    Namn
    Tobias Johansson
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    14
    Bilen är en Scirocco R 2016.
    Det är den nya huvudenheten 2016.
    Är just det med att jag vill ju ställa in subben manuellt och låta den ta lite av jobbet med en del av basen. Som det är nu påverkas ljudet i alla högtalare. Är inte mycket som basen i (är inte heller dunka, dunka nörd) bagaget bidrar med. Förstår ju självklart att jag inte kommer att få lika bra ljud jag har hemma. Men skulle jag inte haft möjlighet att ställa in bara subbasen hemma så skulle jag inte heller haft någon extra sub i hemmet. Vill ju att högtalarna ska ligga på typ nollan på basdelen.

    Ställa in ljudbilden flytta markör mellan säterna kan jag med.
    Senast redigerad av Tobben666 den 2016-03-23 klockan 19:39.

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2015
    Namn
    Tobias Johansson
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    14
    start bilden. Enda "beviset att jag har (ej min bil/bild men lika dan) dyna system. Andra bilden hur det borde sett ut. Ej snik versionen
    Bifogade bilder Bifogade bilder   

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Olsson
    Medlemsnr
    5313
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    253
    Namn:  20160327_102625.jpg
Visningar: 2257
Storlek:  1 010.3 KB
    Ser ut så här i min alltrack du verkar ej ha fullversion på inställning menyn

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Olsson
    Medlemsnr
    5313
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    253
    Klart du ska driva mot vw att få uppgraderar till fullversion. Kanske bara är en programerings sak
    Mvh Mike

  8. #8

    Reg.datum
    okt 2015
    Namn
    Tobias Johansson
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    14
    Ja. Det är så jag trodde att det skulle se ut och vill det ska se ut. Har varit kontakt med dynaudio iDanmark och det var inget som inte kunde fixas med en uppdatering.
    Men...... han sa att det var mellan mig och vw.I min värld så ska ju som ni säger med ingå och inte ska betala något för det heller. Får åka in i morgon och kolla. Fredrik på vw här i byn är bra. Får se i morgon vad som händer.
    Börjar irritera mig mycket på ljudet nu med. Trist. Men bilen är kanon

    Kan ju tillägga att när jag läser om ljudet så ska det vara optimerat för just min kupé modell. Tror inte mycket på det heller. Kanske optimerat med dem olika ljud karaktärerna? Vad tror du som har detta? Kan jag ha något natruell läge tro?
    Tyckte faktiskt det lät bättre inne i bil hallen på den sciroccon utan dynaudio. Tror jag nog inte att det gjorde. Hoppas jag. Ska testa i morgon. Var den gamla modellen i den har jag för mig.
    Citat Ursprungligen postat av Mikegti Visa inlägg
    Namn:  20160327_102625.jpg
Visningar: 2257
Storlek:  1 010.3 KB
    Ser ut så här i min alltrack du verkar ej ha fullversion på inställning menyn
    Senast redigerad av Tobben666 den 2016-03-30 klockan 01:17.

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2015
    Namn
    Tobias Johansson
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    14
    SLUTBESKEDET...................Trummvirvel........ .Och då så. Nej då. MIN bil ska inte kunna ställa in subbens separat.

    Trodde att tanken med en sådan till 100% var just att finfördela bort lite Hz av dunka dunka från dem övriga högtalarna och få dem att göra det som dem är bäst på.

    Så reglage för bas, mid och diskant ska jag nöja med mig med. Skulle jag vetat det skulle jag ALDRIG!!! satt in detta system i bilen utan lagt till ett par tusen och uppgradera ordentligt. I varje fall med ett system som kan styra den externa subben för sig. Excite som jag valde till bilen är visst dynaudios billigaste system??? och ska vara så på sciroccon. Trodde det skulle vara något premium.

    Ska visst vara samma på golf gti 2015-2016 (med samma pris. Runt 6500:-) Borde ju vara på Golf R med då. På dessa är det dock 10 kanalsförstärkaren, men med 8 högtalare i dessa med. Kanalerna har vad jag vet inget med en sådan enkel sak att ställa in subben med att göra. Kan någon bekräfta detta så stillar det min nyfikenhet lite.

    Tack till Halmstads by VW som försökte.

    Om inte dynaudio kan hjälpa mig att fixa detta så kommer detta system ligga ute på blocket snart för en billig peng. Men tänk på att om du är sugen. Att mitt inte går att ändra mycket på. Framförallt inte den subben Tänker jag göra som VW och inte nämna detta i annonsen. HI HI .

    Ps. Tror ändå att detta har något med licensavtal att göra med. Vad vet jag. En enkel arbetare

    Bilen är fortfarande i varje fall jävligt grym
    Senast redigerad av Tobben666 den 2016-03-31 klockan 01:19.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Vore ju intressant att få en rimlig och vettig förklaring från VW Group centralt i Sverige. Förstår att VW åf inte kan svara på en sådan här sak men VW Group Sverige borde kunna pressa fram en förklaring från Tyskland.

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2015
    Namn
    Johan
    Ort
    GÖTEBORG
    Inlägg
    47
    Jag är också besviken på DYNAUDIO-systemet i min nya Scirocco, det låter billigt.
    H/K-systemet i i3:an är jämförelsevis riktigt crisp och med fin bas från den djupa i-brädan.
    På pappret ska de vara likvärdiga och kosta lika mycket men skillnad i upplevelse är stor.

    Har problem med att musiken hackar till i typ varje låt när jag streamar Spotify, får nog besöka VW får lite bug-updates
    Sen provade jag att få igång APP-connect en gång (via kabel?!) men det krånglade så jag la ner lika fort.
    Nån som vet om det strular med vissa telefoner eller med Android eller annat?

    Sånt här småstrul bleknar när man ser bilen, startar upp och fångar mellangasen perfekt mellan växlarna

  12. #12

    Reg.datum
    dec 2011
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    4984
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    566
    Jag har lysnat på både Dynaudio i Golf MK6 och 7 och helt klart skillnad och mer inställningar i MK7.
    Och Scirocco 2016 jag satt i med Dynaudio känns som det är den som kommer ifrån golf MK6, fast den har en nyare huvudenhet.

  13. #13

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Citat Ursprungligen postat av mephisto Visa inlägg
    Jag är också besviken på DYNAUDIO-systemet i min nya Scirocco, det låter billigt.
    H/K-systemet i i3:an är jämförelsevis riktigt crisp och med fin bas från den djupa i-brädan.
    På pappret ska de vara likvärdiga och kosta lika mycket men skillnad i upplevelse är stor.

    Har problem med att musiken hackar till i typ varje låt när jag streamar Spotify, får nog besöka VW får lite bug-updates
    Sen provade jag att få igång APP-connect en gång (via kabel?!) men det krånglade så jag la ner lika fort.
    Nån som vet om det strular med vissa telefoner eller med Android eller annat?

    Sånt här småstrul bleknar när man ser bilen, startar upp och fångar mellangasen perfekt mellan växlarna
    Spotify problemet med hackningar har jag i min Golf -15 också. Oavsett iPhone eller Android lur. I min Octavia -15 har jag dock inte detta problem, men till den kan man ladda ner uppdateringar till blåtandsmodulen vilket inte går till Golfen. Golfen har snik radion med 5.8" skärmen medans Octavian har 8" naven. Oavsett så känns det som själva BT-boxen borde va samma.
    Fast det kanske inte är som tidigare modeller att BT-boxen är separat. Kanske ligger mjukvara direkt i radion numera. Kanske ngn här inne har koll på?

  14. #14

    Reg.datum
    okt 2015
    Namn
    Tobias Johansson
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Vore ju intressant att få en rimlig och vettig förklaring från VW Group centralt i Sverige. Förstår att VW åf inte kan svara på en sådan här sak men VW Group Sverige borde kunna pressa fram en förklaring från Tyskland.

    Detta var svaret som jag fick i skrift varit på mail.......

    Hej tobias,
    Tack för att du kontaktat oss.

    Det finns inga speciella dynaudio inställningar i Sirocco, det finns bas, mellanregister och diskant och som det framgår av instruktionerna så skiljer sig Dynaudio beroende på vilken modell av bil man har köpt.


    Med vänlig hälsning

    Volkswagen Personbilar
    Kundservice

    Har även varit i kontakt med huvud kontoret Sverige på telefon. Dem lägger det förstås på handlaren att lösa och förklara för mig?
    Tycker nog dem kunde pressa fram ett svar som du säger vad det är för någon ide med en extra sub ,som man inte kan ändra ?

    Jag finner faktiskt inte något vettigt svar på detta själv????? Lätt att kunna bara svara med.... "så är det".
    Om inte detta spelar någon roll så skulle det inte funnits på någon bil väl?

  15. #15

    Reg.datum
    okt 2015
    Namn
    Tobias Johansson
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    14
    Tycker också det är trist att vara lite missnöjd med ljudet. Tror nog klart att det lätt skulle gått att få bättre ljud för pengen själv.
    Men, men. Bilen är jag med jävligt nöjd med som sagt. Men det är det här med att det känns som det snålats in med detta som retar mig lite bara. Vad jag förstått på den svenska marknaden.

  16. #16
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av Tobben666 Visa inlägg
    Tycker också det är trist att vara lite missnöjd med ljudet. Tror nog klart att det lätt skulle gått att få bättre ljud för pengen själv.
    Men, men. Bilen är jag med jävligt nöjd med som sagt. Men det är det här med att det känns som det snålats in med detta som retar mig lite bara. Vad jag förstått på den svenska marknaden.
    Var inte modellen utgående och kraftigt prisreducerad?

    Dock tråkigt att du är missnöjd med det ljud som du betalat extra för....

  17. #17

    Reg.datum
    okt 2015
    Namn
    Tobias Johansson
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av Andersson Racing Visa inlägg
    Var inte modellen utgående och kraftigt prisreducerad?

    Dock tråkigt att du är missnöjd med det ljud som du betalat extra för....
    Min var den helt nya 2016 versionen av stereon. Alltså helt ny. Tror inte att trots golf r kampanjen nu att stereon på den ändrades.

    Nästa steg för ALLA 2017 modeller lär vara att låsa ljudnivån på en 4 av en tio gradig skala och ta bort reglaget till ljudet. Vill vi sen sänka ljudet så får vi trycka på mute knappen. Hi hi. Borde nog få lite royalties av vw för detta förslag. Kommer inte ta mycket för det alls. Bara ett reglage till min sub i bagaget så jag kan själv avgöra hur mycket bas som kommer därifrån. Hi hi.

    Skickar med vad dyna folket sa. Kommentera gärna hur ni tolkar det.........

    Thank you for your inquiry. As you may know, we deliver the speaker drivers and the sound tuning for Volkswagen, with deep collaboration with their development team. The electronics are not delivered by us, so we create a sound tuning using the tools that are available to us, and this can be different from model to model, and as in this case, from market to market. We have delivered two different sound tuning variants for the Scirocco, because Volkswagen delivers different headunits, which have different possibilities. One uses the sound character presets, one doesn't. This is a decision that is made by Volkswagen, and not by us.We only provide the best possible sound within the capabilities of the electronics that Volkswagen have chosen. So to get an answer to why this decision was made, you will have to ask Volkswagen.
    It is possible to upgrade the headunit to a version with the sound characters installed, as the driver arrangement is exactly the same.

    Dock så säger vw att jag absolut inte kan uppdatera något i min bil. Hur svårt kan det vara egentligen?


    Men som jag sagt innan. Bilen är jag grymt nöjd med för övrigt. Kunde ju varit den som var något galet med.
    Senast redigerad av Tobben666 den 2016-04-02 klockan 10:01.

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Vikstrom
    Medlemsnr
    5296
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    311
    Lite OT men Dynaudio har ju lite mera påkostade grejer också. (använt dem hemma i 18år)

    http://www.hifiexperience.se/hogtala...dence-platinum 649000:- par

Liknande ämnen

  1. Tips på R32 Dynaudio upgrade...
    Av firefreak i forum VW-forum
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2013-04-20, 12:44
  2. Kameratest R32 Milltek sound + dyno
    Av Chesmal i forum Bilder och Videos
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-04-25, 19:45
  3. Ljudsystem Dynaudio Excite Bra?
    Av oskee i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-04-23, 12:21
  4. Ny bil - Golf Variant - 2011 Dynaudio?
    Av frassefras i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-03, 14:45
  5. Skillnad på VW Sound 300w och Dynaudio 300w?
    Av frassefras i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-05-19, 16:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin