Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2012
    Namn
    Tony Jensen
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    86

    Fnatrik's Golf Mk2 16v GTi

    Hejsan!

    Vi kan väl inleda detta lite om mig och hur det blev en Golf. Tony heter jag och jag är bilberoende, varit runt lite överallt i bilbranschen men just nu jobbar jag för en tysk bilproducent vars namn man inte vill säga högt här inne.

    Golfandet började med en Volvo 850 som jag köpte som första bil som blev lite för fin för vinterbruk med väldigt mycket dyra oem R delar, köpte mig då vintern 2011 en helt vanlig rätt ful mk2. Allt gick bra och våren kom, började då upptäcka att det var en rätt rolig bil trots sina rätt tråkiga 90hk så vad gör man då när man står där och tittar på sin sommarbil och bara suckar då man egentligen inte alls vill köra den.


    Kände mer att min Golf som var 5 nyanser av stratosblå kändes mer rätt på alla sätt! jobbade då enbart med elfel och felsökning hos Volvo så jag kände samtidigt att det vore kul att få skruva lite mer mekaniskt så blocket bevakades i ett par månader efter något som jag trodde kunde bli mycket roligare än Volvon. Budgeten var just då väldigt tight så Tanken var ju att hitta något som var väldigt billigt men med lite mer motor än den blåa, hoppades på en 16v men jag hade nöjt mig med en 8v (då).

    Blocket kollades av dagligen under några månader och tillslut så var det en bil där som jag kände att jag bara måste köpa, ringde och bestämde tid för att komma och titta på den samma kväll affären var så gott som klar redan innan telefonen las på. Så nu hade jag alltså så gott som köpt en Golf som står 17 mil hemifrån som måste tas på trailer men jag har problem. Jag har ingen bil med drag, inte helt otippat så saknar jag även trailer och BE-kort.

    Onsdag eftermiddag och jag känner att det här kan bli lite jobbigt så får jag iallafall låna en bil från en kollega, han har en vän som jobbar på en Preem mack som fixar en trailer med väldigt kortvarsel, efter lite övertalade av en annan kollega som har BE kort så är vi på på väg mot bilen som denna tråden ska handla om! Blev lurade av Gpsen och hamnar mitt ute i skogen kommer då inte fram förrns det är helt becksvart ute men ja affär blev det fast man inte såg något alls mer än att den var röd.

    Så bilen då (äntligen)..

    En Tornadoröd 16v av årgång 1989. Den hade haft ungefär 5 ägarbyten på 4 månader innan jag köpte den då den hade gått två cyl men ingen fick ordning på den så den såldes bara snabbt vidare till nästa osvosv..
    Nu låg iaf toppen i bagaget och avslöjade en rätt intressant skada.

    Bilder!

    Toppen:



    Bilen dagen efter inköp(2012)







    Bilen slogsihop till bugrun 2012 med nöd och näppe för att det hade mina nyfunna vwvänner berättat att dit skulle man åka om hade en Volkswagen. Såg exakt lika dan ut som som på bilder fast lite lägre då ett H&R cupkit han hitta dit då 3 fjädrar var av vid inköp. den klarade inte bes pga av avgasvärden så den var där under månaden man hade på sig att åtgärda 2orna (gick ju långt ifrån bra med strulande KE-jet som jag aldrig hade sett innan jag köpt bilen så min egenkunskap var noll om hur sprutet fungerar)

    Cupkittet och nya fälgar slutet av sommaren 2012



    vintern 2012/13 gjordes det en jäkla massa jobb på golfen, allt i chassiväg byttes ut eller renoverades!













    Kändes ju långt ifrån bra att bilen hade gått igenom SBP med denna monterad, kan ju säga att man mådde rätt dåligt då jag hade kört väldigt hårt med bilen och det var ju bara ren tur att den inte gav sig helt.



    Finns mer bilder och mer att skriva men nu orkar jag inte mer!

    Kommer mer under helgen skulle jag tro.

    väl mött!
    Senast redigerad av Fnatrik den 2017-03-14 klockan 23:44.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Kul med en riktig VW här.
    Ingen ny elektronikraket.

    Heja heja!

  3. #3
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 174
    Bra start med mycket bilder och underhållande text.

    Här kommer man hålla ett öga i framtiden!
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Känns ju som tidsspannet 2013 - 2016 blir ett 17 sidor långt inlägg. Du och Roman har ju nån intern tävling i att försöka få 1 års jobb färdigt på 2 timmar kvällen innan Bugrun

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2012
    Namn
    Tony Jensen
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    86
    Kul att ni gillar det hela! Blir en kortare version tar bara med de större ingreppen.

    Att man stressar inför bugrun har inget med dålig planering att göra (kan man ju intala sig iallafall) sen brukar det ha en tendens att spåra lite. Roman har ju alltid kommit dit iaf vilket jag inte lyckades göra 2013 eller jag var ju där men Golfen stod på pallbockar så jag fick ta min egen vwvikarie.

    Blir väl inte så mycket text idag då bilderna får tala lite för sig själv.

    Vad hände efter Bugrun 2013 då?










    Första provturen sensommaren 2013! Grillen hade rymt så det blev en tur hem till föräldrarna utan denna.



    Fick den polerad av rekondaren på jobbet, kommer knappt ihåg att den var så blank då



    Sista sommarbilden 2013! Grill på plats och nya hjul



    2014: Året då jag inte hade tänkt göra så mycket med bilen då jag gärna ville se att den kom till bugrun, kände då att plocka ner den helt igen var en dålig ide.

    Så tanken var att det bara skulle bli lite små fix så som ny tätningslist till takluckan så att man slapp bli blöt efter varje tvätt osv. Men våren kom och bilen var helt livlös och jag tappade gnistan för den helt, två månader senare av arga leken utan resultat så fick jag ju bita i det sura äpplet och börja felsöka. Gnistan var borta så jag började med den och kom fram till att allt verkade vara med utom spolen så en ny fick införskaffas. Nu fanns det gnista! men den startade likt förbannat inte, gick på startgas men väldigt dåligt så felsökning av bränslepumpar var nästa steg. upptäckte ju nästan direkt att högtryckspumpen hade slutat låta men konstaterade att det fanns 12v till den så en ny pump senare och bilen startar i alla fall inte! Tankarna om att skrota skiten ekade i huvudet av ren frustration.

    Bytte förpumpen i tanken i brist på idéer och ovilja att lägga ner mer tid på att felsöka men inte helt otippat så var bilen lika död som innan. KE-jet har ju ett lambada styrt styrtryck som regleras av en liten grå ventil på sidan av bränslehuvudet, bytte denna då jag hade en annan låg som kom från en fungerande bil, vrider om nyckeln utan att egentligen ha några förhoppningar om att den ska starta längre men så går det igång och går hur fint som helst! Lyckan är ju total i garaget! Äntligen så får man hur mycket motivation och energi som helst att pilla med bilen får packa ihop och åka hem för att klockan var väl runt elva på kvällen när den väl startade.

    Åker ut till garaget några dagar senare och har planerat första provkörningen för året, bilen är på ställd och besiktningen gäller fortfarande och det är strålande sol ute! Perfekt tänker jag. Men snacka om att ta ut segern i förskott! bilen är precis lika jävla död som innan när man kommer till garaget! blir ju klart bitter och mäter lite på matningen på den grå ventilen och inser att den inte reglerar något fast motorn går på startgas, mäter lambadan och den reglerar så jag plockar ur ECUn samt beger mig hem ihop om att kunna hitta ett fysiskt fel på kretskortet eller dyl..



    Hittar detta efter lite studerande:



    Efter bytet av ECUn så fungerade bilen äntligen och det var väl typ 3 veckor kvar till bugrun så det blev ju panik iaf nu när man insett att Golfen bara skulle ner dit!

    Fälgarna bytte färg











    Gamla cupkitet fick lämna plats



    Lite finare ben



    Äntligen tät!



    packad packad för bugrun med nya luckan, rutorna och färgdiff deluxe. vingen gick sönder vid demontering men jag köpte en ny nere på Mantorp



    Efter bugrun så fick fälgarna gå. gick helt enkelt inte att använda bilen som jag ville med ett par blyklumpar i varje hörn som tog i det mesta som satt på bilen. växellådan tyckte även att livet var surt så den tackade för sig. Det var väl inget som egentligen gick bra med bilen 2014 så att så nära skroten har den nog inte varit sen dess

    Vxl nr 3 införskaffad (andra 02An)





    2014 tog slut och bilen var körbar! råkade prova tyckstuket lite mer men det föll mig inte i smaken, snyggt på andras bilar men jag väljer att gå mer åt race hållet!






    Inte så underhållande idag men det är svårt när det bara finns tråkigheter att skriva om. Blev inte så kort som jag hade tänkt mig heller men finns mycket att berätta

    Hörs!

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2012
    Namn
    Tony Jensen
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    86
    Hej igen!

    Haft fullt upp med bilar och jobb i några månader så jag har inte haft tid att skriva om 2015 eller det som kanske är mest intressant vad som hänt i år!

    Inför sommaren 2015 så kändes renoverade fälgar och nya däck ett måste, hala nangkang hade jag fått nog av rent av livsfarliga när det blev lite fuktigt ute. Så mina gamla riktigt slitna BBS rz fick sig ett facelift och nya gummin!

    Hade ingen bra förebild men de var trötta med lacksläpp på samtliga fälgar..





    Och så något med lite mer klister i!



    Voila! Gillar faktiskt att det blev lite mer däck



    Som de flesta vet som ägt en gammal golf som dessutom kanske vill köra lite bana på bugrun osv vet att bakre hjullager brukar kräva ett kontinuerligt underhåll, Jag kanske har gjort fel men jag har haft ett ständigt meckande med dessa trotts att man gjort enligt konstens alla regler.

    Jag kände att det måste finnas en lösning och slippa tänka på dem mera, detta resulterade i att delar lånades från en yngre syskon, vilket blev bra!





    Gjorde även ett tappet försök att fixa till precision i spaken som hade känns lite halv lustig och helt omöjligt att växla snabbt med, Blev bättre monterade även ett billet fäste till den ena vajern ute på växelföraren samt petade i lite PUR-lim vid bussningen för en andra vajern för att få allt lite fastare. Efter det sistnämnda två grejer så känns den rätt okej



    I slutet av sommaren så bestämde jag mig för att 2l 16V kanske vore roligare, Bytte aldrig lager i mitt 1.8l block när jag hade den ute pga av okunskap just då så det fick man ju igen för. Så jag åkte och handlade ett 9A block för kaffepengar, Kamremmen hade gått av så toppen var skrot och tråget ville ägaren behålla så alla blev nöjda!

    Tömd 2L



    Rent!











    Hatten på!



    Hatten blev portad och planad av en bekant, blev riktigt nöjd! Blev nya styrningar, kamaxlar,fjädrar och lyftare osv.

















    Sen så blev det operation!



    Forts följer!

  7. #7

    Reg.datum
    okt 2012
    Namn
    Tony Jensen
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    86
    Del 2 typ




    Generatorn var lite tröttare än väntat så det blev en panik ombyggnad innan motorn kunde hängas i!





    Fick bli så här istället!







    Sista bilden för 2015! Blev inte mer än 20 mil med motorn den sommaren..





    Resten kommer efter bugrun då jag inte tror att jag kommer hinna skriva något innan dess! bilen måste ju rulla och det gör den inte riktigt ännu..


    Hörs!

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Riktigt snyggt jobb du gör med gamgolfen.

  9. #9

    Reg.datum
    okt 2012
    Namn
    Tony Jensen
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    86
    Tack så mycket!

    Gick inte alls som jag hade hoppas så bilen var halvklar när den rullade ner till Bugrun hade aldrig tid att bygga om avgaset och hjulen kom inte i tid så vad ska man göra

    Tanken var ju att köra bana med den och kanske smyga upp den på rullarna men väl på plats så klagade min polare i bilen bakom att den luktade kamel och röksvart.. Drog upp stiften och tittade och de är ju vita! så jag får inte ihop svart rök och vita stift.. gjorde iaf ett försök att få den att må lite bättre innan vi skulle köra hem genom att ställa upp tändningen lite, blev bättre rent lukt och rök mässigt men bra skulle jag inte säga att den är.

    ke-jetronicen har väl aldig varit riktigt bra så den kommer nog åka i tunnan nu, Men det är nog inte hela problemet

    Har ni tips och ideer så hojta till har kört fast i tankebanorna lite nu

    så såg den iaf ut, som en vanlig 16v helt enkelt!



    Ha det

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Motionera bränslehuvudet.
    Gärna med typ krypolja så det går lätt.
    Se till så att det verkligen kommer soppa när kolven öppnar.

    När huvudet fungerar så ställ CO på skruven till huvud/luftvåg.
    Var EXTREMT försiktig , inte trycka när man justerar.
    Endast skruva , inte trycka nedåt med långa sexkants.

    När allt detta fungerar så se till lambdajusteringen fungerar.
    Kolla även bränsletryck då den ju kan bete sig jäkla illa med spridare när den få fel tryck.
    Orginaltrycket i systemet från pump ska ju vara allt mellan 5,2 till 6 bar.
    Svårt att förklara när det gäller K-jet och KE-jet.

  11. #11

    Reg.datum
    okt 2012
    Namn
    Tony Jensen
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    86
    Tack lillen! ska kolla att kolven går lätt och fint. har varit en helvete att få den att gå bra varje sommar så tålamodet börjar tryta men jag ska nog göra ett par försök till innan jag ger upp det på riktigt.

    Plomberingen sitter fortfarande kvar i min våg. (dessa ska ju inte behövas röras på KE-jet, Men ja det finns väl inget som säger att det står rätt för alltid)

    Fullständigt hatar lambdaregeringen på denna bilen, den lille grå ventilen som ändrar styrtycket efter sonden är ju lömsk att mäta på

    Tänkte se om man kunde skicka iväg injektorerna under nästa vecka för kontroll och genomgång av sprutbild osv. passar nog på att flödes testa vågen i samma veva när de ändå är borta.

    Blir det inte bra så får jag montera ett digifant 3 från mk3 16v.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Ja KE är fan värre än skit.
    K-jet är ju iaf konstant i vad den nu får för sig.
    Men KE har ju den jäkla regleringen som hittar på skit.
    Mekanisk insprut med elektriskt tryck...... blir liksom bakvänt.
    För när spridarna på en K/KE-jet tappar/får lägre tryck så sabbas ju sprutbilden.
    Då tappar man ju effektivitet och som följd även taskig förbränning.
    Som gjort för att banka huvudet i väggen ju

  13. #13

    Reg.datum
    okt 2012
    Namn
    Tony Jensen
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    86
    Tjenare!

    var ett tag sen man delade med sig om något här, gick in i en vägg när det kom till bilen förra sommaren och tappade suget. Hade hänt några små saker innan jag ställde bort den i skamvrån


    Gav ju upp KE-jet då det inte alls trivdes med den extra volymen, magerblandning! Blev en del kabeljobb med att Retrofit konvertera en CE2 härva till CE1 Med original kontakter för att hålla det plugin. utifall man får original feelings och återställer bilen helt och hållet.

    Kablar överallt och sen så råkade jag intala mig själv att lätta hjul är viktigt på en bil som inte går, lätt rullat!



    Tur var väl det, blev endel knuffande! packat och klart..



    Är man sådär smart och monterar triggern utan topp så finns ju risken att triggern sitter ett halvvarv fel om man håller på och vevar runt veven medans man har tråkigt, Bort med lådan och justera till det sen så blev det en första bild på bilen efter lyckad provtur.



    hade bort insuget under vintern för att roa fingrarna lite med små pill, skruvade ihop nästan allt i helgen och sådär ser en 9A med ABF insprutning ut! Ibland så tar man ju det onödigt krångliga vägen av lathet...men jag blev nöjd med resultatet.



    Denna bilen är ju aldrig helt bra så troligen så sprack min nya fina portade topp förra sommaren så något ska väl göras åt den. Blir nog en ny som får fixas till, då jag inte orkar lägga mer pengar på den som sitter i.
    blir nog billigt också precis som vanligt

    Ska försöka uppdatera mer än engång om året framöver, men jag lovar inget!

  14. #14
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 174
    Hehehe
    Kul att se att du lever ;-)
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Fint det blir iaf!

  16. #16

    Reg.datum
    okt 2012
    Namn
    Tony Jensen
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    86
    Tjenare!

    Bugrun närmar sig och listan över jobb blir bara längre, Jag vet redan nu att det kommer bli panik som vanligt..
    Tanken var ju att bilen skulle bli klar i början på maj vi kan ju säga redan nu att det har skitit sig ordentligt! men vad är livet med projektbil utan planer som går åt skogen?

    Så motorn rycker vitt och ja det slutar aldrig riktigt samt att det luktar glykol. Har felsökt och ringat in att toppen troligen är sprucken på cyl 1&4. Så jakten på ny topp började, hittade en av rätt modell 60 mil enkel hemifrån.

    Så vad gör man när man har bråttom och behöver den helst igår? Man tvingar med sig en god vän och tar en 3 dagars roadtrip från Strängnäs till Ystad och tillbaka, passade på att hälsa på syster i Halmstad några golf-vänner och andra bekanta på vägen! Blev i rundaslängar 140mil med alla sidostopp och besök, vansinne enligt några kul-tur enligt mig!

    Toppen hade dock några oförutsedda problem, märkte när jag kommit hem att två insugsventiler var krokiga men toppen var as billig från en bekant så det var inget mer med det sen så har någon dragit av en pinnbult till kamaxlarna och fått ditt en M8 istället för M7 som ska sitta där.. lite irriterande men men.

    Bild på en av de krokiga ventilerna.



    Sen så lämnade jag bort toppen till Ultramotors i tisdags då min ursprungligen tilltänka motorbyggare helt plötsligt inte gick att få tag på. Toppen kontrollerades lite snabbt på ultra på tisdagen, fick en offert igår som jag godkänt så det blir en jobb som innefattar bla. Större ventiler, nya styrningar och lite övrig massage så att säga

    Så i väntan på offerten så passade jag på att snygga till ventilkåpan.

    Den blev riktigt bra!


    Trillade ner ett nytt avgassystem för ett par månader sen även detta är i rostfritt. Detta är något smalare än det som sitter just nu men med lite snyggare utblås och vettigare konstruktion överlag. Bilder på det kommer nog under monteringen

    Ligger lite lågt tills toppen är klar vilket beräknas vara om ca 2-3 veckor sen kommer det lite mer uppdateringar.

  17. #17
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 174
    Låter som det kommer bli en trevlig motor, håll oss uppdaterade.
    Mycket vacker bil förresten, jag har en (nästan) likadan från 1987.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Såg inget vidare ut den där ventilen...
    Är det nån slags coating du har målat ventilkåpan med?
    Vad landade offerten på, om man får fråga?

  19. #19

    Reg.datum
    okt 2012
    Namn
    Tony Jensen
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    86
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Låter som det kommer bli en trevlig motor, håll oss uppdaterade.
    Mycket vacker bil förresten, jag har en (nästan) likadan från 1987.
    Jag hoppas på det, ska göra mitt bästa! Ja jag hade nästan önskat att min var en 87a då hade man fått de andra dörrarna.

    Citat Ursprungligen postat av loadmaster Visa inlägg
    Såg inget vidare ut den där ventilen...
    Är det nån slags coating du har målat ventilkåpan med?
    Vad landade offerten på, om man får fråga?
    Kåpan är målad med krymplack (Wrinkle paint). Ger ju en rätt så snygg look enligt mig!
    Offerten landade på ca 15 loppor.


    Händer då inte mycket med bilen, väntar fortfarande på toppen! hoppas på att den blir klar före torsdag så har man ju sportsligchans att byta före bugrun och ta mk2an ner.

    provade att bygga in insugstempgivaren i luftburken med hållare och allt blev riktigt bra tills jag insåg att jag mätt lite tokigt och att den tog i hjulhuset innan luftburken var på plats, så det blev inget med det.

    En bild har jag att bjuda på!


  20. #20

    Reg.datum
    okt 2012
    Namn
    Tony Jensen
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    86
    Tjenare!

    Nu är det hårfint om det blir succé eller katastrof! Ultramotors ringde idag och berättade att toppen skulle ha varit klar om de inte hade fått fel ventiler, de rätta är beställda och kommer med ett stort kanske imorgon och då blir toppen förmodligen klar.

    Hade räknat på att få toppen till förra helgen så hela schemat för bilen är ihop pressat så gott det går, Så nu måste allt klicka utan problem för att få ihop allt. Nytt personligt rekord i Bugrun hets lär det ju bli

    Schemat då:
    *Fredag: Hämta toppen, byta ut alla pinnbultar samt få bilen till jobbet.
    *Lördag Byta topp, flytta över kamaxlar, byta knacksensorer, full service.
    *Söndag köra bilen till Uppsala för byte samt ombyggnad avgassystem
    *Måndag Besiktning
    *Tisdag någon from av rekond
    *Onsdag Hjulinställning i mån av tid lite justering av coils
    *Torsdag Packa och greja med det sista
    *Fredag Bugrun!

    Blir lite tight men det ska nog gå

Liknande ämnen

  1. Återupplivning av en Mk2 Gti 16V -87
    Av Miche N i forum Projektforum
    Svar: 48
    Senaste inlägg: 2012-10-22, 20:55
  2. "The green one" Golf mk2 gti 16v-87 (Tar en paus)
    Av GTIEXTREME i forum Projektforum
    Svar: 141
    Senaste inlägg: 2009-12-19, 12:48
  3. 16v topp på en 1,8l 90hk golf mk2?
    Av CCarlsson i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-15, 20:25
  4. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 19:08
  5. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-12-10, 08:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin