Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302

    Är RNS-510 lika bra som en "vanlig GPS"?

    Jag funderar på att byta ut radion i min Scirocco R 2015 till en RNS-510, för att få en navigator.
    Har tidigare använt extern GPS från Garmin. Är RNS-510 lika bra som "vanliga GPS:er"?

    Vad jag läst, så varnar den inte för fartkameror, även om man kan lägga till dem själv.
    Hur är det med hastighetsmätare som i en GPS brukar vara mer exakt än bilens. Har den nåt sånt?

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Jag har en Discover Media i Golfen och dessutom så har jag en gammal Garmin Nüvi 3597LMT som jag kan sätta i framrutan vid behov. Det här är vad jag tycker skiljer dessa åt.

    Jag tycker att Garminen är en betydligt bättre navigator en den inbyggda.

    Tydligare kartbild. På landsväg så visar Garminen en mer detaljerad bild av den närmaste omgivningen och det gäller även i stadstrafik. Där man på Volkswagens navigator kan se att jag ska svänga vänster, så kan jag på Garmins skärm se att jag efter vänstersvängen ska svänga svänga vänster igen och sedan svänga höger. 3D bilden är helt enkelt bättre och tydligare på Garmin jämfört med Volkswagen.

    Uppdateringarna på Garmin kommer oftare än hos Volkswagen, även om själva källmaterialet är det samma.

    Garmin har inbyggd fartkameravarning vilket Volkswagens navigator inte har. Man kan med lite trixande byta ut någon av de inbyggda POI:erna mot kameror istället så att istället för att visa t.ex. teatrar så visar den teatersymbolen på alla kamerapositioner istället. Men du får inget varningsljud när du närmar dig en sådan POI.

    Garmin har inbyggd visning av GPS hastigheten vilket Volkswagens navigator saknar.

    Men Volkswagens navigator har tydligare och behagligare navigationsröst, vilket är en liten fördel.

    Du kan få upp köranvisningarna direkt i hastighetsmätaren så att du slipper snegla åt sidan för att se dem.

    Men den största fördelen är att den alltid finns på plats i bilen. Du behöver inte krångla och ta med dig den hemifrån och fästa den i rutan. Dessutom så startar den automatiskt varje gång som du startar bilen och finns alltid tillgänglig. Jag minns vid ett tillfälle som jag hamnade i en kö vid ett vägarbete i stadstrafiken hemma när jag lyssnade på radion. Då behövde jag bara trycka på kart knappen så fick jag sekunden senare upp en kartbild och upptäckte att det finns en bakgata som jag aldrig kört som ledde förbi detta vägarbete.

    Jag hade i alla fall inte lagt ut några större pengar för att byta till en inbyggd navigator utan kört på en lös GPS istället.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    751
    Jag fattar inte varför folk orkar bry sig om GPS i bilen, eller en fristående GPS, då GPS i en smartphone funkar så mycket bättre?

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Blåbäret Visa inlägg
    Jag har en Discover Media i Golfen och dessutom så har jag en gammal Garmin Nüvi 3597LMT som jag kan sätta i framrutan vid behov. Det här är vad jag tycker skiljer dessa åt.

    Men den största fördelen är att den alltid finns på plats i bilen. Du behöver inte krångla och ta med dig den hemifrån och fästa den i rutan. Dessutom så startar den automatiskt varje gång som du startar bilen och finns alltid tillgänglig. Jag minns vid ett tillfälle som jag hamnade i en kö vid ett vägarbete i stadstrafiken hemma när jag lyssnade på radion. Då behövde jag bara trycka på kart knappen så fick jag sekunden senare upp en kartbild och upptäckte att det finns en bakgata som jag aldrig kört som ledde förbi detta vägarbete.
    Navigation Discover Media är ett nyare och modernare system än RNS-510. En helt ny generation infotainment från VW.
    Jag har en fristående Navigon navigator i min Passat. Den sitter alltid i rutan och startar automatiskt med aktuell kartbild när jag slår på tändningen. Problemet löst!

    En annan nackdel med VW:s navigationssystem är att inte hela Europa ingår som standard utan det måste köpas till trots ett så väl tilltaget pris från början. Synd!

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Jag fattar inte varför folk orkar bry sig om GPS i bilen, eller en fristående GPS, då GPS i en smartphone funkar så mycket bättre?
    Finns både för- och nackdelar med det där. Jag har både en fristående Navigon enhet och Navigon Europe appen i min iPhone. Även om Navigon Europe appen är den absolut bästa navigator-appen på marknaden så har den vissa nackdelar jämfört med en fristående navigator-enhet. Den sitter exempelvis inte alltid i vindrutan med automatisk start vid påslagen tändning. Den har också lite annat visningsläge än den fristående enheten. Ingen stor sak, men det är ett väldigt överskådligt visningsläge i den fristående enheten och den avbryts inte av samtal eller liknande. Men framöver kommer jag nog att gå över till att enbart använda Navigon Europe appen i min iPhone ändå.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Navigation Discover Media är ett nyare och modernare system än RNS-510. En helt ny generation infotainment från VW.
    Jo jag vet att jag jämför äpplen med päron, men det är bara Discover Media enheten som jag har erfarenhet av.

    Garminen köpte jag till min gamla bil som inte hade någon inbyggd navigator, och den har även fått hänga med till den nuvarande bilen. Discover Media navigatorn satt i den nuvarande bilen när jag köpte den begagnad och jag hade med det som jag vet nu i alla fall inte betalat något extra för att få den om jag hade köpt bilen ny.

    Att använda telefonen som GPS har jag bara erfarenhet av från min gamla Nokia 6700, och det fungerade hyfsat men skärmen var för liten tyckte jag. Det troligaste är att jag i min nästa bil kommer att använda en smartphone och Anroid Auto eller motsvarande, om de har fått ordning på tekniken tills dess. För än så länge så verkar det mest krångla.

  7. #7

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Navigation Discover Media är ett nyare och modernare system än RNS-510. En helt ny generation infotainment från VW.
    Jag har en fristående Navigon navigator i min Passat. Den sitter alltid i rutan och startar automatiskt med aktuell kartbild när jag slår på tändningen. Problemet löst!

    En annan nackdel med VW:s navigationssystem är att inte hela Europa ingår som standard utan det måste köpas till trots ett så väl tilltaget pris från början. Synd!
    Men Discover Media funkar bara i Golf? eller funkar det till Sciroccon också?

    Nån som vet hur uppdateringar till RNS-510 funkar? Ingår de gratis eller köper man till det efterhand?

    Jag kommer troligen få RNS-510 inmonterad, som kompensation för att jag köpte bilen strax innan de sålde Scirocco R med 100.000 kr rabatt. Annars tror jag inte jag betalat för den.

    PS. Är du inte orolig att du får inbrott i bilen med en GPS i rutan?

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Discover Media kan du köpa som tillval till Scirocco från och med att Scirocco fick sin stora uppdatering för något år sedan. Kostar 8300 kr. Min Navigon kostade cirka 1800 kr när jag köpte den. Jag skulle vara mer orolig med en Discover Pro för 17500 kr som ju är mycket stöldbegärlig.

  9. #9
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Apparna Navigon och Waze i telefonen skulle jag aldrig byta mot en fastmonterad GPS-dinosaurie någonsin. Waze har sparat mig så mycket tid och pengar i trafiken att det inte går att jämföra längre. Möjligen om man kunde spegla upp Waze i en större display i bilen iofs ..
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-05-02, 14:49
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-02-14, 17:47
  3. Vad är det som "stryper" ?
    Av MathEllit0 i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-03-15, 20:03
  4. Panelfilter lika "dåligt" som öppet?
    Av Cullberg i forum VW-forum
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2009-06-04, 13:53
  5. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-06-10, 18:55

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin