- Forum
- Allmänna Volkswagen forum
- VW-Forum
- Lätta en Golf R32 mk1 etc. för bana & gata!
Resultat 1 till 8 av 8
-
2007-09-11, 03:13 #1Chister HGäst
Lätta en Golf R32 mk1 etc. för bana & gata!
1-
Någon som har erfarenhet som har lättat en R32a MK1?
Går det att lätta -150 till -200kg utan att göra det för obekvämt.
Rutor Bak+bakre sidorutor, stolarna, dörrsidor, huv, baklucka,mattor...
Något annat?
Vad ger det i besparingar?
2-
Ta bort Haldexen...går det?
Har hört att den fungerar utmärkt på gata men inte särskilt bra på bana...för stora påfrestningar...Har jag hört fel?
3-Trimma bilen utan överladdning & öppna motorn.
Vad göra?
Extraktor, sportavgas + racecat, sportluftfilter vad kan det ge?
4-Något annat att tänka på om man vill ha den för att köra på bana men ändå ha den duglig på gatan?
-
2007-09-11, 03:22 #2Hedersmedlem
Medlem 10 år+
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Thomas Thuresson
- Medlemsnr
- 3263
- Ort
- Nacka
- Inlägg
- 662
Det går definitivt att lätta bilen!
Jag lyfte ur passagerarstol, baksäte och reservhjul med verktyg, det gav 80kg!! och var gjort på 15 min....
Om du sedan byter ut förarstolen mot en skal stol så har du lättat 100kg, utan att anstränga dig speciellt mkt.
-
2007-09-11, 08:33 #3HyppeGäst
jag kan köpa den tunga skinninredningen billigt så slipper den stå och damma
pm:a vid intresse
-
2007-09-11, 22:05 #4BarbapappaGäst1-
Någon som har erfarenhet som har lättat en R32a MK1?
Går det att lätta -150 till -200kg utan att göra det för obekvämt.
Rutor Bak+bakre sidorutor, stolarna, dörrsidor, huv, baklucka,mattor...
Något annat?
Vad ger det i besparingar?
2-
Ta bort Haldexen...går det?
Har hört att den fungerar utmärkt på gata men inte särskilt bra på bana...för stora påfrestningar...Har jag hört fel?
3-Trimma bilen utan överladdning & öppna motorn.
Vad göra?
Extraktor, sportavgas + racecat, sportluftfilter vad kan det ge?
4-Något annat att tänka på om man vill ha den för att köra på bana men ändå ha den duglig på gatan?
1. Rutor, låt dom vara, speciellt om du är orolig fär att komforten ska försämras. Byt stolarna till några lätta glasfiberstolar, en stol väger la lätt 35kg skulle jag tro, dom är ju byggda på gammal järnvägsräls de där underredena till stolarna. Nä ut med det som är lätt att plocka ur, baksäte stolar och den biten, gör ju gott.
2. Varför ta bort Haldexen, verkar ju funka kanon på bana ju, jag var GANSKA avundsjuk på det drivet han hade med R32:an ur kurvorna, var som man stod still med Lupon... Finns ju lite olika 'Haldextrim' numera också som gör att det reagerar annorlunda mm.
3. Lite annat avgasystem och sånt brukar ju inte göra så mycket fgör effekten, mer för det sköna ljudets skull då. ;-) Milltek tror jag han hade på sin, lät helt fantastiskt trevligt! Ett eip stage 2 turbo-kit (450hk?) var tydligen på ingång till den bilen sa ägaren, men sjukt lång leveranstid gör att han trodde mer på körning med turbokit till nästa år.
4. R-däck, riktiga belägg, och lättare bil kommer man långt med tycker jag.
Tycker det är jäkligt synd att inte fler kör på bana med sina R32r, verkar ju vara himla trevliga bilar för ändamålet.
-
2007-09-11, 22:58 #5
Här hittar du rejält seriösa tips från tyskarna, titta noga på filmerna:
http://www.gtiklubben.nu/forums/showthread.php?t=2217
VOX/AMS lyckades banta ca 300-400kg m.h.a. en STOR pengapåse.
Det finns även en skriven beskrivning (på tyska) till varje avsnitt.
-
2007-09-12, 21:44 #6
Tycker det är lite konstigt skrivet, R32 mk1. Mk1 slutade tillverkas 1984.
Och R32 kom först i mk4.
Men du menar antagligen första modellen av R32 eller??
-
2007-09-12, 21:44 #7
Han menar en 1J R32.
-
2007-09-12, 22:33 #8BarbapappaGäst
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:16.