Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 38
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888

    Octavia RS TSI NYA premiumpaket. Bästa köpet just nu?!

    Råkade ramla över denna modell. Enligt säljare jag pratade med är detta ett helt nytt paket. Som gör bilen galet prisvärd . Nu blev man ju lite sugen, om man kan klara av att den faktiskt känns lite mer "smäck" en Golfen.

    Så vad tycker ni. En "fullsmetad" bil

    Webasto värmare med fjärrkontroll
    Avtagbar dragkrok
    El-öppning/stängning baklucka
    Lastnät
    230V uttag
    Lastrumsmatta

    9 900 kr
    (ordinarie pris 17 800 kr)

    Premiumpaket
    9 900kr (ord. pris 27 100, 63% rabatt)
    Alcantara till Scout, Delläderklädsel till Style och RS
    Infotainment navigation Amundsen 6,5" färg/touch screen, SD-kortplats, AUX, USB
    Sunset, extratonade sidorutor bak, bakruta
    Parkeringssensorer fram och bak
    SmartLink, speglar din smartphone I infotainmentsystemet, spotify, telefon, meddelanden, ljudböcker, röststyrning etc.
    Adaptiv farthållare (radar, anpassar fartentill framförvarande fordon)
    Soundsystem Canton 8 högtalare + 1 center + 1 subwoofer
    Optical park assist, backkamera

    Så för 300 är den klar, ska man ha en En Golf så få man väll lägga på nästan 100 000:-....
    Senast redigerad av mangewide den 2016-01-24 klockan 19:12.

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Råkade ramla över denna modell. Enligt säljare jag pratade med är detta ett helt nytt paket. Som gör bilen galet prisvärd . Nu blev man ju lite sugen, om man kan klara av att den faktiskt känns lite mer "smäck" en Golfen.

    Så vad tycker ni. En "fullsmetad" bil

    Webasto värmare med fjärrkontroll
    Avtagbar dragkrok
    El-öppning/stängning baklucka
    Lastnät
    230V uttag
    Lastrumsmatta

    9 900 kr
    (ordinarie pris 17 800 kr)

    Premiumpaket
    9 900kr (ord. pris 27 100, 63% rabatt)
    Alcantara till Scout, Delläderklädsel till Style och RS
    Infotainment navigation Amundsen 6,5" färg/touch screen, SD-kortplats, AUX, USB
    Sunset, extratonade sidorutor bak, bakruta
    Parkeringssensorer fram och bak
    SmartLink, speglar din smartphone I infotainmentsystemet, spotify, telefon, meddelanden, ljudböcker, röststyrning etc.
    Adaptiv farthållare (radar, anpassar fartentill framförvarande fordon)
    Soundsystem Canton 8 högtalare + 1 center + 1 subwoofer
    Optical park assist, backkamera

    Så för 300 är den klar, ska man ha en En Golf så få man väll lägga på nästan 100 000:-....
    Skulle vara för värmaren då, dyra prylar att eftermontera. Tycker Octavian är en Mycket duglig och förnuftig bil, imponerad av far mins nyutplockade 1.2 TSI. Bästa budgetvalet skulle jag säga där man får mer kvalitet för pengarna än man betalar för. Hade hellre kört en Golf själv dock .
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Magnus: Vilken RS-modell är det? 2,0 TSI, 2,0 TDI eller 2,0 TDI 4WD? Och vilken Golf jämför du med? Jämför du 2,0 TDI 4WD med exempelvis Golf Alltrack så är Golf absolut inte 100 000 kr dyrare, även om jämförelsen inte riktigt håller hela vägen... Men ja, Octavia är mycket prisvärd. Mest pang för pengar ger dock Seat Leon ST. Men där kan man tyvärr inte få parkeringsvärmare.

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Magnus: Vilken RS-modell är det? 2,0 TSI, 2,0 TDI eller 2,0 TDI 4WD? Och vilken Golf jämför du med? Jämför du 2,0 TDI 4WD med exempelvis Golf Alltrack så är Golf absolut inte 100 000 kr dyrare, även om jämförelsen inte riktigt håller hela vägen... Men ja, Octavia är mycket prisvärd. Mest pang för pengar ger dock Seat Leon ST. Men där kan man tyvärr inte få parkeringsvärmare.
    Jämnförde mellan TSI 2,0 Octavian med en Golf GTI med samma motor. Är lite skev jämnförelse eftersom Skodan känns dubbel så stor...men.

    Om man plockar på allt som Octavian hade GTIn hamnat på på nästan 380 000:- UTAN bensinvärmare.

    Så vill man ha en snabb bensinare med dragkrok så är det faktiskt bara dessa 2 man kan välja på ( om man inte vill lägga på 100 000 till på en Audi) .Tycker jag är helt sjukt med tanke på alla "tusen" olika modeller VAG konsernen erbjuder..

    Så jag tror att detta är en anledning till att Golf R SC har blivit prisänkt, för att inte vara helt ute och cykla.-

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    - Golf Alltrack TSI 180 / TDI 184, grymt prisvärd, bra vardagsprestanda.
    - Passat GT 2,0 TSI 220, bra vardagsprestanda.

    ?

  6. #6
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Råkade ramla över denna modell. Enligt säljare jag pratade med är detta ett helt nytt paket. Som gör bilen galet prisvärd . Nu blev man ju lite sugen, om man kan klara av att den faktiskt känns lite mer "smäck" en Golfen.

    Så vad tycker ni. En "fullsmetad" bil

    Webasto värmare med fjärrkontroll
    Avtagbar dragkrok
    El-öppning/stängning baklucka
    Lastnät
    230V uttag
    Lastrumsmatta

    9 900 kr
    (ordinarie pris 17 800 kr)

    Premiumpaket
    9 900kr (ord. pris 27 100, 63% rabatt)
    Alcantara till Scout, Delläderklädsel till Style och RS
    Infotainment navigation Amundsen 6,5" färg/touch screen, SD-kortplats, AUX, USB
    Sunset, extratonade sidorutor bak, bakruta
    Parkeringssensorer fram och bak
    SmartLink, speglar din smartphone I infotainmentsystemet, spotify, telefon, meddelanden, ljudböcker, röststyrning etc.
    Adaptiv farthållare (radar, anpassar fartentill framförvarande fordon)
    Soundsystem Canton 8 högtalare + 1 center + 1 subwoofer
    Optical park assist, backkamera

    Så för 300 är den klar, ska man ha en En Golf så få man väll lägga på nästan 100 000:-....
    Vi hämtade ut en ny Octavia combi RS för 2v sen med samma spec som ovan minus värmare, plus extreme paket. Ersatte den mk6 GTI 2011 vi hade innan. NU har det ju inte varit väder till att testa prestandan direkt men några reflektioner:

    +j*vlar vad rymlig den är mot en golf
    +den har drag, så nu kan jag byta min A4 mot en R SC
    +exteriört så är den riktigt snygg (svart metallic+svart optikpaket+ 19")
    +infotainmentsystemet är ett stort lyft mot RNS510
    +sköna stolar
    -vissa saker är lite b, typ inget krom på knapparna, mycket hårdplast interiört, glödlampor istf led i interiör belysning
    -ljudförstärkarn i sportmode är ju så pubertal att det är löjligt (kan stängas av i individual)
    -det riktiga avgasljudet är supermesigt mot golfen

    Totalt sett en riktigt trevlig bil!
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2011
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    4984
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    566
    Kollega som strax blir av med sin förmånsbil är på jakt efter ny bil och måste säga att Skoda Octavian är helt klar den mest prisvärd.
    Just när man kollar på lite krav han har så är det inget som kommer i närheten.
    Krav : disel, drag, dsg/aut., 4wd, kombi, xeon, navi, backkamera, fjärrstyrd värmare, adaptiv farthållare och längre garanti.

    Skodan landar på 314k oprutat. (jag själv hade iofs lagt på 20k till för en RS )

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    NEJ!

    Är svaret på min tråd

    Har lånat en RS över helgen, och levde tyvärr inte upp till mina förväntningar

    Jämförelsen är direkt mot min nuvarande Golf 7 GT med halvskinn och Ergostolen!

    + Jävligt trevlig motor, går riktigt bra!
    + Helt ok komfort och ljudnivå
    + Galet stor baklucka

    - Golfen känns som en Bentley invändigt mot Skodan. Dörrsidorna på Golfen med Skinn och mjukplast, är hårtplast och epa knappar....
    - Ratten?!?!, känns som en plastratt från nån 80-tals japps. Golfen har en jäkligt skön mjukskinn ( men är jävligt repkänslig )
    -Stolarna är snygga, men alldeles för kort sittdyna. Där är Ergostolen den skönaste av alla VAG bilar tycker jag ( underbar massagefunktion )
    -Ljudet?!!, borde vara med poffochbang utanpå och inte galet fejkljud invändigt ( som var lite coolt i en kvart )

    Så tyvärr man får vad man betalar för även i detta sammanhang.

    Jag har nu testat alla nya bilar i Golf klassen!, och har kommit fram till att Golfen är överlägsen i kvalite och känsla. Inte ens nya 1-serien eller A-klass Merca är lite gedigna...

    Håller ni med?!. Jag hade hoppats hitta någon bättre bil, men icke. Nu står allt hopp till Facelift om några veckor!!

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Har du även testat Audi A3? Min uppfattning är att den har en högre kvalitetskänsla invändigt än allt annat i det segmentet... Den har dessutom mer påkostat infotainment än exempelvis VW. Sen behöver man absolut inte välja A3 för det, den är långt ifrån prisvärd... Men just på punkten invändig kvalitetskänsla tycker jag den är oslagbar.

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Har du även testat Audi A3? Min uppfattning är att den har en högre kvalitetskänsla invändigt än allt annat i det segmentet... Den har dessutom mer påkostat infotainment än exempelvis VW. Sen behöver man absolut inte välja A3 för det, den är långt ifrån prisvärd... Men just på punkten invändig kvalitetskänsla tycker jag den är oslagbar.
    Tycker faktiskt inte A3 är något lyft. Mkt kanske beror att jag inte gillar A3an layout på instrumentbrädan, men som sagt den ska ju vara "bättre". Men som jag såg nån tråd "är det nån knarkare som prisätter Audi nuförtiden, 700 000:- för en A4 utan skinnklädsel).
    Kan bara hålla med att Audin är galet prissatt jämnfört med VW allmänt..

  11. #11
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Tycker faktiskt inte A3 är något lyft. Mkt kanske beror att jag inte gillar A3an layout på instrumentbrädan, men som sagt den ska ju vara "bättre". Men som jag såg nån tråd "är det nån knarkare som prisätter Audi nuförtiden, 700 000:- för en A4 utan skinnklädsel).
    Kan bara hålla med att Audin är galet prissatt jämnfört med VW allmänt..
    Hur kan du tro att en A4 kostar från 700KSEK? Det räcker att gå in på Audis hemsida och konfigurera en och Avanterna börjar runt 320K; tämligen rimligt prissatt enl. mig för en Audi. Lite dyrare än en Golf kanske .. men man får vad man betalar för.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Hur kan du tro att en A4 kostar från 700KSEK? Det räcker att gå in på Audis hemsida och konfigurera en och Avanterna börjar runt 320K; tämligen rimligt prissatt enl. mig för en Audi. Lite dyrare än en Golf kanske .. men man får vad man betalar för.
    Nja nu läste du lite snabbt . Jag skrev inte FRÅN. Men Audin är galet lätt att dubbla priset på med lite utrustning, ofta är utrustningen dubbelt så dyr mot VW tex...

    För drygt 330 får man en toksnik bil med manuell, 16" och ingen utrustning. När man ska ha en vettig konfiguration så ramlar det iväg ordentligt...

    http://bilsnack.automotorsport.se/fo...nu-f%F6r-tiden

  13. #13

    Reg.datum
    dec 2011
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    4984
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    566
    Var med kolegan och testade en RS ca 1h och kan inte hålla med dig om sakerna du skriver kanske ljudet då en disel är alltiden en disel

    Stolarna tyckde då jag var välldigt trevliga, men då är ju storlarna välldigt personliga.
    Ratten jämförtmot golven är ju skillnad men inte är det mycket, störde väll mig mest på att inte farthållaren styrs från ratten.
    Och övrigt inredningsmässigt så är det ju skillnad men även där välldigt liten.

    Kollegan slog till på en faktsikt, får den ca mitten på april.

    Dom han jämförde emot var Passat (~130kkr+), Golf sc (gick ej att konfa som han ville) , A4 Avant (~180kkr+).
    Så helt klart mest för pengarna men allt är ju personlig vad man prioriterar.

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Merlinen Visa inlägg
    Var med kolegan och testade en RS ca 1h och kan inte hålla med dig om sakerna du skriver kanske ljudet då en disel är alltiden en disel

    Stolarna tyckde då jag var välldigt trevliga, men då är ju storlarna välldigt personliga.
    Ratten jämförtmot golven är ju skillnad men inte är det mycket, störde väll mig mest på att inte farthållaren styrs från ratten.
    Och övrigt inredningsmässigt så är det ju skillnad men även där välldigt liten.

    Kollegan slog till på en faktsikt, får den ca mitten på april.

    Dom han jämförde emot var Passat (~130kkr+), Golf sc (gick ej att konfa som han ville) , A4 Avant (~180kkr+).
    Så helt klart mest för pengarna men allt är ju personlig vad man prioriterar.
    Jag var kanske lite hård. Men efter att ha haft RS TSI 48timmar, så märkte man verkligen skillnaden på bilarna. .

    Stolarna har riktigt bra sidostöd och snygga, men kort sittdyna är aldrig så kul även fast man är kort i rocken. Jag kan dra ut sittdynan i framkant som man gör lite finare sportstolar. Jäkligt nice...

    Men som sagt det är en galet prisvärd praktisk/snabb bil!. Lätt ett av de smartaste i detta segment....om man nu kan ta att den är lite "enklare" ( Rsn är iallafall ljusår bättre än Seaten Cupra..)

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    På vilket sätt är den ljusår bättre än Seat Leon Cupra ST - som den delar all grundteknik med? Jag tycker jämförelsen är intressant.

  16. #16
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Nja nu läste du lite snabbt . Jag skrev inte FRÅN. Men Audin är galet lätt att dubbla priset på med lite utrustning, ofta är utrustningen dubbelt så dyr mot VW tex...

    För drygt 330 får man en toksnik bil med manuell, 16" och ingen utrustning. När man ska ha en vettig konfiguration så ramlar det iväg ordentligt...

    http://bilsnack.automotorsport.se/fo...nu-f%F6r-tiden
    Fast du behöver inte fullspeca den för 700k, du kan plocka ihop en hyffsad A4 för en betydligt billigare peng än 700k. Sedan blir den dyrare än en Golf, men det är ju en Audi.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  17. #17
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Jag har nu testat alla nya bilar i Golf klassen
    och har kommit fram till att Golf'en är överlägsen i kvalite och känsla.
    Jag hade hoppats hitta någon bättre bil, men icke.
    Nu står allt hopp till Facelift om några veckor !!
    Kommer inte att bli någon sk. Facelift till 2017 års Golf modell.

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Nja nu läste du lite snabbt . Jag skrev inte FRÅN. Men Audin är galet lätt att dubbla priset på med lite utrustning, ofta är utrustningen dubbelt så dyr mot VW tex...

    För drygt 330 får man en toksnik bil med manuell, 16" och ingen utrustning. När man ska ha en vettig konfiguration så ramlar det iväg ordentligt...

    http://bilsnack.automotorsport.se/fo...nu-f%F6r-tiden
    Du menar alltså att det är relevant att jämföra med en 700000-kronors A4 som har en massa utrustning som inte ens finns att få till Golf/Octavia/Leon?

    En Golf kan kosta 500 lappar den med, men saknar ändå flera finesser som finns att få i A4.
    Senast redigerad av Crille82 den 2016-02-09 klockan 00:21.

  19. #19

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    På vilket sätt är den ljusår bättre än Seat Leon Cupra ST - som den delar all grundteknik med? Jag tycker jämförelsen är intressant.
    Har åkte med Cupran på Mantorp, och även kört den på vanlig väg. Helt klart en snabb bil. Men det jag menar är att det är bara att sätta sig i bilen och ta i växelväljaren till DSG..Den är helt klart "enklare" invändigt än en Skodan, och långt ifrån VW och Audi.
    Grannen har en 991 med pdk, den växelväljaren är inte långt ifrån Golfen kan jag säga

    Har ni inte suttit och klämt i bilarna Boyz?!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg
    Kommer inte att bli någon sk. Facelift till 2017 års Golf modell.
    Vad har du fått informationen?!, det står ju överallt att det kommer Facelift för att konkurrenterna har närmat sig..

  20. #20

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Fast du behöver inte fullspeca den för 700k, du kan plocka ihop en hyffsad A4 för en betydligt billigare peng än 700k. Sedan blir den dyrare än en Golf, men det är ju en Audi.
    Jo absolut, men bygg en exakt lika mot en VW. Så hamnar man nästan 200 000 över i pris.. Så mkt bättre är ju inte dessa "standard" Audis?!. Däremot RS bilarna kan gärna kosta en Mille, där har vi något Speciellt

Liknande ämnen

  1. Skoda Octavia RS Plus siktad
    Av Marcus i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2015-06-03, 07:18
  2. Xenon problem Skoda octavia rs -03
    Av vw-power i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-01-02, 13:36
  3. Skoda Octavia Combi RS 2,0 TSI (Motorvision)
    Av Marcus i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-11-14, 08:06
  4. Octavia RS downpipe på Mkiv?
    Av Nee i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-27, 01:58
  5. Golf GTI MK4 vs Octavia RS
    Av Scootie i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-06-03, 04:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin