Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 82
  1. #41

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Citat Ursprungligen postat av P.Hagel Visa inlägg
    Ja här har man nått o leva upp till.Kommer kanske inte hålla samma finish på min
    Man har flyttat ribban lite hela tiden när man hållt på, det är både bra och dåligt. Inte så bra för plånboken alltid....
    Men nu lever denna Golf några år till iaf

  2. #42

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Monterade en ny oljepump i måndags kväll, dessutom var generatorn klar hos firman som fick byta lager på den så allt monterat nu.

    Monterade på originalkammen igen också, kan inte riktigt motivera varför det blev så men nu sitter den där i alla fall. Det satt en 280' från Ultra Motors innan.
    Dessutom luftade jag bromsarna igen då jag har tyckt att de inte riktigt biter. Men nu så, jösses vad de tar!
    Ikväll blir det lite luftning på små krokiga vägar så den får bekänna färg
    Namn:  Ny oljepump.jpg
Visningar: 1492
Storlek:  99.3 KB

    Namn:  Kamaxel 280.jpg
Visningar: 1535
Storlek:  45.7 KB

    Namn:  kamaxel_2.jpg
Visningar: 1446
Storlek:  47.6 KB

  3. #43
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 295
    Gillade du inte Ultra motors 280 kam? Den har jag åkt med i en 8V och gillade den skarpt. Kräver dock justering/modifiering av K-jet för att den skall gå bra.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  4. #44

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Gillade du inte Ultra motors 280 kam? Den har jag åkt med i en 8V och gillade den skarpt. Kräver dock justering/modifiering av K-jet för att den skall gå bra.
    Den fungerade bra, men jag justerade inte bränslet något utan endast lite justering av tändning. Med andra ord inte helt optimala inställningar för den kammen. Jag tänkte köra de återstående snöfria helgdagarna med originalkam, så får vi se vartåt det bär tills nästa säsong. Eventuellt 2 liters botten.

    Mitt hjärta säger en fin original välvårdad 16V mk2. Helst blåmetallic. Men chansen att hitta är förmodligen liten.
    MickeR: en fågel kvittrade att din Mk2 gärna vill till Sthlms-trakten
    Senast redigerad av loadmaster den 2016-08-24 klockan 13:05.

  5. #45

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Idag besiktade jag bilen, blev en traditionell variant på en nyöppnad station som tillhör Bilprovningen. Har hört rykten om att de skulle vara onödigt petiga och jäkliga, men bestämde mig för att åka då jag anser att bilen uppfyller alla krav.
    Sagt och gjort, en liten tvätt och avtorkning innan avfärd


    Namn:  Bak snett.jpg
Visningar: 1408
Storlek:  88.4 KB

    Namn:  sida 2.jpg
Visningar: 1437
Storlek:  187.3 KB

    Namn:  fram sida.jpg
Visningar: 1430
Storlek:  92.8 KB



    Bilen gick fint och inget kändes konstigt på vägen till stationen. Väl på plats fanns gick det smidigt. Fick beröm för skicket, och en annan besökare på stationen tyckte det var "jättekul att det fortfarande fanns såna där bilar fortfarande". Han berättade en historia om sin ungdom och när Golf Mk1 Gti var en "värsting"...

    Namn:  Besiktning.jpg
Visningar: 1393
Storlek:  185.7 KB

    Besiktningsmannen inspekterade, körde säkerligen 8-9 ggr på framvagns"skakaren" för att försöka hitta något. Men allt verkade vara i sin ordning.
    När han for iväg för en provkörning så snurrade tankarna "ta det lugnt nu" och "var försiktig nu för tusan"... Ja ni vet hur det känns när man lagt ner mycket möda och kärlek.

    Bromsprov gjordes, helt ok. Bak var båda värden bra, men vänster sida låg an en aning. Detta gjorde att en 2:a skrevs i protokollet. Skit..
    Insåg att jag inte smörjt med kopparpasta ordentligt på de punkter där det behövs. Ikväll har allt gåtts igenom igen och det verkar lira bättre. Gör ett nytt försök i morgon.
    Tog tillfället i akt att byta växellådsolja. Hade en Castrol SMX-S i garaget som nog ska funka helt ok. Den är helt oöppnad, men har legat i garaget i några år. Har tänkt att byta igen efter ett tag för att "skölja ur" lådan. Nu är säsongen snart slut, så det får bli byte till våren igen.

    Namn:  Växellådsolja.jpg
Visningar: 1459
Storlek:  45.7 KB
    Bifogade bilder Bifogade bilder   
    Senast redigerad av loadmaster den 2016-09-01 klockan 23:09.

  6. #46

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Jag brukar be besiktningsmannen spöa syncron lite så han blir nöjd =)
    Men jag besiktar den oftast på vintern så.

  7. #47

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Ombesiktade i fredags morse utan problem.
    Nu påställd efter 17 års avställningsdvala...

    Liten kvällstur till bensinpumpen. Växellådsoljan jag fyllde i gjorde lådan en smula trög när bilen är kall. Den blir dock riktigt distinkt när den blir varm.
    Körde på ett par kurviga vägar, och jag tycker H&R kitet är faktiskt mycket bra. Inte för stötigt och håller i bra i kurvorna.
    Motorn går också bättre och bättre efter renoveringen. Den har ju nya kolvringar och honade lopp, och kanske behöver den lite inkörning. Har inte tokvarvat motorn ännu.
    Namn:  image.jpeg
Visningar: 1516
Storlek:  772.2 KB
    Senast redigerad av loadmaster den 2016-09-06 klockan 08:12.

  8. #48

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Vacker bil, underbar färg!

  9. #49
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Håller med Marcus!
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  10. #50

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Under en tur på kurviga vägar gick det plötsligt bara att få i 3:an och 4:an. Misstänkte att något i växellänkaget hade gått sönder, vilket mycket riktigt stämde. Mina planer var att byta ut dessa under vintern, men på den korta längsgående hade plastinfästningen spruckit mitt itu.
    Namn:  växellådsstag.jpg
Visningar: 1305
Storlek:  253.0 KB
    Beställde nya direkt, och passade på att köpa de nedre dörrlisterna (de som inte är så billiga..) Dessa fick kapas till någon tum, då jag misstänker att de passar Mk2 också.
    Namn:  list 1.jpg
Visningar: 1289
Storlek:  188.0 KB
    Namn:  lister 2.jpg
Visningar: 1370
Storlek:  209.5 KB

    Ska köpa tändkablar i annan färg under vintern, och jag har förstått att svarta är original och därför blir det såna. Nu sitter det gula High Performance tillfälligt. Dessutom ska jag snygga till allt ytterligare med lite nya plastkopplingar till vakumslangarna, en täckplåt över kylaren m.m.
    Diverse slangar och kablar behöver dras om lite snyggare. Har i ärlighetens namn inte spenderat jättemycket tid på finliret ännu, men i vinter..

    Namn:  IMG_3768.jpg
Visningar: 1324
Storlek:  478.3 KB

  11. #51
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 295
    Trasiga plastkopplingar på stängerna i växellänkaget känns igen från mina 1or
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  12. #52

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Igår var det Klassikerträff på Wenngarns slott, där alla 1900-talsbilar var välkomna. Många fina fordon att titta på! Det fanns tre st golf mk1 (icke cab) på plats vad jag kunde se, det var min och Bobby's gröna GLS samt en silvermetallic -82 Gti. Annars var det ganska blandat.
    Dock var kön på morgonen låång, dessutom stod det nästan still när alla började bege sig hemåt..
    Skulle vara kul om vi blev flera Golfar på denna utmärkta träff. Annars fanns det ett gäng äldre Audi, och en hel del bubblor.

    Namn:  klassiker_wenngarn_3.JPG
Visningar: 1228
Storlek:  155.0 KB
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    Senast redigerad av loadmaster den 2016-09-20 klockan 15:22.

  13. #53

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Kul att få se bilen IRL, riktigt fin! Bra jobbat =)

  14. #54

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Citat Ursprungligen postat av frisyren Visa inlägg
    Kul att få se bilen IRL, riktigt fin! Bra jobbat =)
    Tack Bobby, din går inte av för hackor heller. Alfan var rätt cool också

  15. #55

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371

    Golf GTI Mk1 - 83 Dags att sälja?

    Lite justering av karossdelar häromkvällen. Har inte riktigt varit nöjd med framskärmarnas passning mot huven så det blev lite justering av dessa.
    Man blir ju lite fascinerad av hur långt ifrån passningen av originalskärmarna dessa nya Klokkerholmskärmar är. Har ju lagt ner ett par timmar så här långt..

    Vidare ska ett par dammkorn våtslipas på lacken nästa vecka, dessutom ska ett stenskott repareras.

    Jag har gått och grubblat på en fin Mk2 16v länge, och kommer troligtvis att sälja bilen till förmån för nästa generations Gti.
    Ska finslipa några detaljer bara, typ mattor m.m.

    Namn:  kaross.jpg
Visningar: 1080
Storlek:  49.9 KB

  16. #56

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Torsdagkvällen spenderades i garaget, det var dags att byta ut resten av växellänkaget då jag endast bytt ut stagen i motorrummet hittills. Jag började med att lossa skruvarna vid spaken som håller själva kulan. Därefter är det bara att krypa under bilen och demontera dammskyddet/damasken där växelspaken kommer ut, och sedan lossa bulten som håller spaken och långa staget. Sedan lossade jag klämman som håller den långa armen framme vid resten av länkaget. Märkt som nummer 8 på bilden nedan.
    Namn:  Linkage.JPG
Visningar: 1004
Storlek:  44.4 KB
    Sedan drog jag ut den långa armen, och tog bort den stora bussningen. Därefter lossade jag resten, dvs bollen (tror den kallas relay lever) och en liten skyddsplåt samt lite annat.
    Namn:  IMG_3850.jpg
Visningar: 1034
Storlek:  670.5 KB

    Det finns renoveringskit till själva spaklagringen, men jag valde att köpa en ny komplett.

    Namn:  IMG_3852.jpg
Visningar: 1044
Storlek:  464.3 KB

    Men först måste spaken ut från den gamla lagringsfästet. Knackade lite försiktigt ut den med en hammare, efter att ha smörjt lite.

    Namn:  IMG_3854.JPG
Visningar: 1017
Storlek:  955.4 KB

    Demonterad

    Namn:  IMG_3855.jpg
Visningar: 1086
Storlek:  611.7 KB

    Sedan måste man demontera spaken från plasthylsan. Det görs genom att lossa en låsring. Detta gjordes efter att jag demonterat plasthöljet som sitter på spaken. Kan vara lite pilligt men det går med lite tålamod.

    Namn:  IMG_3856.jpg
Visningar: 1047
Storlek:  680.8 KB

    Monterade på spaken på den nya lagringen. (Fjädern bredvid är från den gamla)

    Namn:  IMG_3857.jpg
Visningar: 1004
Storlek:  588.4 KB

    Tryckte sedan i den röda bussningen för det långa staget.

    Namn:  IMG_3858.JPG
Visningar: 1025
Storlek:  797.6 KB


    Återmonterade sedan alltihop, dock var det lite bök med att fästa spaken i det långa staget, då det var tight att få i bulten i de nya bussningarna. Spaken känns som ny, distinkt och utan glapp.
    Jobbet tog ungefär 4 timmar, men då inkluderar det en hel del tid för rengöring av en massa delar.

    (Bilden nedan visar endast en provmontering av staget genom bussningen, det sitter åt fel håll här)
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    Senast redigerad av loadmaster den 2016-10-14 klockan 09:24.

  17. #57
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 295
    Snyggt! och vilken skillnad det brukar bli Hur mådde den stora gummibälgen under växelspaken? Den brukar alltid vara trasig på mina 1or...
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  18. #58

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Snyggt! och vilken skillnad det brukar bli Hur mådde den stora gummibälgen under växelspaken? Den brukar alltid vara trasig på mina 1or...
    Den var faktiskt hel, dessutom satt värmeplåten kvar också.
    Skillnad blev det, känns som nytt..nästan.

  19. #59

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Nu ska den ställas av inför vintern, blir en sväng i helgen men sedan är väl säsongen slut
    Här är en liten höstbild. Trevlig helg VW-fantaster!

    Namn:  DSC_0929.jpg
Visningar: 1136
Storlek:  957.3 KB

  20. #60

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Fräsht Köpte renoverings kit till min spak ifrån werk 34 men de blev nog bara delarna under huven tror jag. Återstår o se när paketet kommer! Hur långt har din rullat?

Liknande ämnen

  1. Golf Mk1 Gti -83 som Blåryker
    Av BlueLupo i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-14, 00:32
  2. GOLF GTI MK1 -83 bolt on Scirocco ?
    Av bennygas i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-02, 13:07
  3. Vw golf gti mk1 -83 spridar hjälp
    Av PuttesRacing i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-02-26, 14:37
  4. Golf Gti mk1´- 83
    Av AET i forum Projektforum
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-11-13, 05:54
  5. Golf Gti G60 Mk1 -83 (Helg projekt!!!!!)
    Av flincken i forum Projektforum
    Svar: 70
    Senaste inlägg: 2008-09-18, 15:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin