Sidan 1 av 5 1234 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 82
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371

    Golf GTI Mk1 -83

    Så var det dags igen, en 40-årskris har infunnit sig och man vill känna sig ung igen. Bästa sättet är att köpa sig en gammal bil som man gillar, och renovera och dona med ett tag. Eftersom jag sitter framför en dator hela dagarna och analyserar diverse kod och annat, så passar detta helt perfekt att hålla på med på kvällarna. Som alltid så går familjelivet först, men när ungarna är nattade så stänger man in sig i garaget

    Nåväl, nu till det viktiga.

    Allt började med en annons som kom ut en torsdagskväll runt 22-tiden. Jag såg den tidigt på fredagsmorgonen och ringde omedelbart. Jag fick reda på att det stått avställd och still sedan 1998. Tanken var att han skulle göra i ordning den, men andra bilar och rallyobjekt hade tagit upp tiden. Jag fick inte så mycket detaljerad info om bilens skick, mer än att den funkat bra innan den ställdes av. En bränsleslang var trasig och eventuellt bränsleackumulatorn också. Eventuellt var ena bakaxelfästet rostigt, och även undre plåten bak dålig.
    Vid denna tidpunkt hade jag inte en susning om hur mycket jobb som låg framför en...

    Dessutom ångrade jag mig djupt när jag sålde mina två fina Mk1 runt år 2004. Då hade man begränsade medel att köpa nya delar och förbättra. Men denna gång har jag tänkt gå all in.
    Bifogad fil 7016

    Jag hyrde en kärra och åkte upp på onsdagen veckan efter. Inget batteri fanns i den så den gick inte att starta. Pyspunka på ett däck men det pumpade vi på plats. Tyvärr var den mer rostig än jag trodde, förardörren var näst intill obrukbar då den hade ett stort hål mitt på. Inuti var den i ok skick, inga hål eller revor. Dock luktade det mögel av innermattan, och den var otroligt dammig. Men den hade ju trots allt stått i ett antal år. Jag vinschade upp den på kärran och körde hem den till garaget. Samtliga bromsok kärvade så det var läge att inte använda dem innan de smörjdes upp ordentligt. Jag pallade upp bilen och tog isär oken och trummorna. Sedan smörjde jag upp alltihop, men vissa delar var så sönderrostade att de föll isär och blev till damm. Redan här insåg jag att det kommer att bli en intressant utmaning...


    Min övergripande plan är att återställa den till originalskick, fast lite bättre. Dvs att byta ut och uppgradera delar och förbättra chassi och väghållning med mera. Laga rost, byta ut divese plåtdetaljer, förfina underede enligt konstens alla regler, blästra och lacka bakaxel och framvagnsdetaljer inklusive epoxigrund så det står sig mot korrosion i framtiden.



    Det första jag gjorde var att montera ett nytt batteri och nya stift då de gamla var spröda i porslinet. Dessutom monterades nya bränsleslangar och klämmor. Planen var att starta upp den och kontrollera funktionen på motor och låda innan den stora renoveringen påbörjas.
    Motorrummet innan provkörning:
    Bifogad fil 7017

    Bränslerören var frasiga och en massa små hål fanns i ändarna. Jag kapade av båda ändarna och ersatte dem temporärt med slangar.
    Bromsrören bak var extremt rostiga och gick av så fort man petade på dem. Dessutom satt nipplarna som berget och blev naturligtvis runda så fort man försökte skruva av dem. Fattar inte varför det alltid är så mjukt material i dessa nipplar? De tål ju ingenting..
    Nåja, jag fick använda svetstången för att få grepp om dem. Jag bytte ut ett rör temporärt så det gick att provköra.

    Efter en del problem med läckande bränsleslangar och kärvande bromsok så var det dags att vrida på nyckeln. Bränslepumpen gick inte av någon anledning så någon soppa till motorn blev det inte.
    Misstänkte bränslerelät och en snabb koll på säkringsdosan visade att det inte fanns något relä alls. Ett nytt beställdes. Dagen efter var det dags igen. Efter ca 7-8 sekunders körande på startmotorn så gick den igång. Dock på endast tre cylindrar. Jag bytte ut tändkablarna och provade igen men samma resultat. Till slut lyckades jag lokalisera att 3:e cylindern inte gick alls, och efter att uteslutit tändning så var jag mer inne på att bränslet inte kom fram till cylinder tre. Provade att knacka på spridaren och det löste problemet. Nu gick den bra på alla cylindrar!
    Provkörde ordentligt och testade bilens förmåga efter att ha stått still i ca 17 år. Allt fungerade faktiskt, och bilen var riktigt pigg. Väghållningen var under all kritik, svampig och ojämn. Det blev nästan obehagligt i kurvorna, men man kan inte begära så mycket av originaldämpare och fjädringar samt torra bussningar med de åren på nacken. Det luktade även bränt damm, bränt gummi och lite annat intressant. Nåväl, bilen kördes in i garaget och pallades upp på rullande pallbockar. Köpte de från Verktygsboden och fick de hemlevererade på 2 dagar.

    Bifogad fil 7018

    Bra pris och väldigt användbara i projekt liknande detta. Jag har ett inte alltför stort garage, och måste därför organisera allt noga med demonterade delar etc. Köpte ett gäng lådor och märkte upp var och en så man vet vad som ligger var.
    Bifogad fil 7019

    Mycket som jag demonterat ska bytas ut, torra slangar, rostiga rör etc så de har åkt i sopkorgen med en gång.

    Jag började med att demontera bakaxel och bränsletank samt allt i framvagnen inkulsive drivaxlar.
    Bifogad fil 7020

    Bifogad fil 7021

    Bifogad fil 7022

    Bifogad fil 7023

    Jag hade gigantiska svårigheter med att lossa spindeln från bärarmen. Men efter diverse våld så lossnade den. Antagligen suttit där sedan 1983 eller nåt.
    Bifogad fil 7024
    Bifogad fil 7025

    Vissa skruvar satt som berget och skruv och mutter eller skruv och kaross hade blivit mer eller mindre permanenta med varandra. Jag sprayade därför i omgångar en massa rostlösning som fick stå och dra över natten innan jag försökte ens peta på den. Efter varje kväll när jag plockade undan i garaget så körde jag en runda med sprayen. Enda sättet att för att undvika att behöva kapa bort varenda skruvskalle..
    Tanken var lite rostangripen i några hörn, men ingen djupgående rost i alla fall. Dock tänker jag byta ut denna ändå eftersom den inte kostar alltför mycket.
    Bifogad fil 7026

    Lossade/klippte av alla bromsrör och även lastventilen. Denna ska bytas ut till en 16v då jag ska montera skivor bak.
    Bifogade bilder Bifogade bilder     
    Senast redigerad av loadmaster den 2016-10-20 klockan 13:30.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Härlig läsning, detaljerat och personligt! Tack!

  3. #3
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Skall bli kul att följa.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Tobias Granqvist
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 205
    Oh trevligt projekt

    Mk1or har alltid legat mig varmt om hjärtat!

    Letar själv efter en org mk1 gti i orört skick, halvt omöjligt men skynda långsamt

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Liten update:

    Jag började med att slipa rent och rengöra runt bakaxelfästena för att kontrollera och avgöra om de ska

    bytas ut. Vänster bak är inga problem, men höger sida måste troligtvis bytas ut. Har för mig att det finns

    färdig bit att köpa. Gjorde även rent där tanken suttit. Det såg väldigt fint ut, endast små rostfläckar

    fanns så jag rengjorde och sprutade på rostskyddsprimer. Karossen är rostskyddad ordentligt, och

    dessutom behandlad med stenskottsskydd så den har klarat sig från djuprost. Dock går jag igenom alla

    skarvar etc och tar bort/byter ut där det behövs.

    Namn:  Höger bakaxelfäste.jpeg
Visningar: 3065
Storlek:  393.9 KB

    Demonterade skärmbreddare på vänster bakskärm, och här måste kanten bytas ut. Ett bevis på att det

    samlas smuts under breddarna genom åren..


    Slipade ner allt med en flapdisc (jäkla bra uppfinning förresten)

    Tanken var att göra bakvagnen klart med svetsning och blästring etc, men med hänsyn till att ingen svets

    är inköpt ännu samt att kompressorn bestämt sig för att lämna in när man väl behöver den så fortsatte

    jag med vänster framskärm. Demonterade breddare, och här fanns lite rost. Byter ut denna mot en ny

    då det är ganska enkelt.

    Slipade ner skarvar och all rost noggrannt och lade på rostskyddsprimer så länge. Man har inte snålat på

    rostskyddet här inte... ett riktigt tjockt lager i innerskärm och fäste.


    Mindre roligt att ta bort, men

    uppsidan är ju att det inte bildats rost!

    Tog bort allt och slipade rent

    Fanns lite rost på plåten under rutan, men inget djupt. Slipade plåtren och på med primer och sedan nytt stenskottskydd. Återstår montering av skärm.

    Namn:  image11 (2).jpeg
Visningar: 3203
Storlek:  316.1 KB


    Update 27 nov

    Inte mycket jobb gjort sedan sist pga livet utanför garaget 

    Har lånat en svets från grannen i avsaknad av en egen, och började med att reparera bakaxelfästet på

    höger sida. Jag hade ju slipat någorlunda rent innan så det var bara att kapa ur och sätta dit ny plåt. Lite

    extra renslipning blev det innan jag punktade dit nya biten.

    Spacklat och slipat och sedan på med karosserikitt. Därefter stenskottsskydd.

    Fortsatte sedan med diverse rostjobb under, sparklåda/golv vid förarplatsen har dels blivit inbucklad

    (den varianten har vi sett förr..) och sedan rostat sönder. Därför slipade jag rent och kapade ur så

    mycket som det behövdes. Därefter fick jag dra ut bucklan i sparklådan, och sedan bocka till en lämplig

    plåt.
    Namn:  image10 (1).jpeg
Visningar: 3092
Storlek:  483.7 KB

    Plåten här är väldigt tunn så det är lite tricky att justera värmen på mig svetsen. Bestämde mig för

    att förstärka med lite tjockare plåt där det behövs. I övrigt är sparklådan i bra skick. Så jag snyggade till

    den lite och rostskyddade samt karosserikitt.

    Namn:  image11 (1).jpeg
Visningar: 3019
Storlek:  401.0 KB

    Namn:  image12 (1).jpeg
Visningar: 2872
Storlek:  363.7 KB

    Namn:  image13 (1).jpeg
Visningar: 3016
Storlek:  438.6 KB

    Dock är tidigare lagning/utbyte av sparklåda lite tveksam då kanterna inte riktigt går jämnt med

    varandra.


    Kanske mindre viktigt för vissa då det inte syns så bra. Men lika bra att göra det ordentligt.

    Fortsatte med vänstra sidan efter att rostjobben undertill är klara. Montering av ny framflygel är nästa

    uppgift.

    Updatering December

    Fick lite gjort denna vecka, planerade ju att montera vänster framskärm men lämnade det och

    förbättrade sparklådan

    Fortsatte sedan med hålet på förardörren. Demonterade dörrsidorna och kontrollerade samtidigt övrig

    rost. Inte så farligt, går att slipa rent och blästra.

    Sedan började jag att måtta ut för den nya plåten. Lite bök med inpassning eftersom listkanten och dess

    fördjupning går här.

    Kapade sedan ur och slipade rent runtom.

    Namn:  image16 (1).jpeg
Visningar: 3001
Storlek:  384.9 KB

    Sedan punktade jag dit den och slipade jämt runtom. På med rostskydd och spackel. Det kommer bli en

    del finspacklande och några timmars slipning.

    Nästa delprojekt var att demontera vindruta och ena sidorutan. Jag visste att det fanns en del rost i

    nedre listkanten på båda. Började med sidorutan, här var det inte mycket kvar av kanten..

    Namn:  image1.jpeg
Visningar: 3070
Storlek:  392.1 KB

    Började med att slipa rent och inspektera hur omfattande det var. Sedan kapade jag bort det dåliga och

    provmonterade ny plåt. Eftersom innerplåten och ytterplåten möts här och är fastsvetsade i varandra så

    svetsade jag fast likadant.

    Namn:  image7.jpeg
Visningar: 2997
Storlek:  357.4 KB


    Slipade ner kanterna så det blev jämt och sedan på med rostskydd och spackel. Det blev ett ok resultat.

    Namn:  image8.jpeg
Visningar: 2949
Storlek:  319.9 KB

    Namn:  image10.jpeg
Visningar: 2946
Storlek:  342.4 KB

    Därefter provmonterade jag rutan och den satt som den skulle. Fortsatte sedan med framrutan. Här

    finns det rost lite här och var, dock fanns det mesta i nedre kanten. Tog fram blästern och fick det rent

    från rostporer och sedan på med rostskydd.

    Ny ruta ska inhandlas så småningom eftersom den gamla var sprucken och hade en hel del stenskott.

    Namn:  Framruta kant.jpg
Visningar: 3048
Storlek:  115.0 KB

    Och sen kom det lite delar:

    H&R Chassiekit från Ulf på Bilmodecenter
    Namn:  image14 (2).jpeg
Visningar: 3014
Storlek:  675.5 KB
    Och sen en tank från UK, köpt på e-bay
    Namn:  image15 (2).jpeg
Visningar: 2978
Storlek:  413.2 KB
    Senast redigerad av loadmaster den 2016-01-22 klockan 20:28.

  6. #6
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Roligt du lägger tiden på en sådan raritet, den fina gråa kulören hoppas jag du behåller! Kämpa på. 👍

    Skickat från min D5803 via Tapatalk
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Citat Ursprungligen postat av Junfors Visa inlägg
    Roligt du lägger tiden på en sådan raritet, den fina gråa kulören hoppas jag du behåller! Kämpa på. ��

    Skickat från min D5803 via Tapatalk
    Jo Junfors, det blir samma färg som den kommer att lackas i till våren. Hade planer att göra den silvermetallic men det kräver bara ännu mer jobb. Blir nog bra med originalfärgen.

  8. #8

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Kul projekt och du ser ut att veta vad du håller på med =) Ska bli kul att följa.

  9. #9

    Reg.datum
    feb 2015
    Namn
    Andreas Karlsson
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    93
    går iaf fortare än med min golf 3a :P
    såvida det du gjort inte är typ 2 månaders arbete

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Update Januari 3:

    Fått lite gjort i omgångar.

    Har börjat med nedre delen av bakskärmarna samt bakre nedre plåten. Det har gått åt x antal kap- och slipskivor nu, men har fått klart för mig att Biltemas kvalitet på kapskivor skiljer sig ganska mycket från Bosch-skivorna. Biltemas skivor frasas sönder då den börjar bli varm, men det gör inte Bosch skivan. Den behåller formen och slits inte på långa vägar lika snabbt. Dessutom skiljer det endast ca 10 kr i pris mellan dessa. Detsamma gäller för flapdisc.
    Antagligen inga nyheter för er..
    Jag måttade ut ett rimligt kapsnitt på båda sidorna och dessutom för bakplåten. Sedan var det bara att kapa bort. Tyckte det såg ut som om någon bytt ut denna tidigare då det var en stor tjock svetssöm inifrån. Alternativt att man velat förstärka på något sätt. Efter mycket slipande och kapande fick jag bort det mesta av den gamla plåten. Den ser lite märklig ut utan denna stora plåt.
    Nu återstår slipande i oändlighet... Det som är lite utmanande här är att slipa rent i alla håligheter och gropar, så jag har försökt använda mig av lite olika slipskivor och borstar för att få rent. Golvet i bak direkt efter baljan är rostangripet, så här kommer jag att få förstärka och ta bort allt det rostiga. Dessutom är det lite rostangripet undertill vid fästet till bakplåten samt i bakkant av reservhjulsbaljan men det är ytligt och inget farligt. Saltet på de svenska vägarna skördar sina offer och ibland tycker man synd om bilarna, i alla fall de äldre bilarna med annorlunda/tunnare plåt.
    Det sitter en ganska tjock grundfärg/primer i botten så dammet i garaget har varit extremt påtagligt. Och nu när det är -20 grader ute så vädrar man kanske inte så länge då värmen försvinner ganska snabbt.
    Klippte ut förstärkningsplåt och bockade i L-vinkel så den fäster bättre mot både golvet och bakplåten. Mer slipande....
    Fick justera lite och sedan falsa kanterna på de små nedre skärmkantsplåtarna så de passade ok. Punktade sedan dit dem.

    Utmaningarna är många då man jobbar med en stor karrossplåtbit, dessutom om den har flera vinklar och kanter/böjar så blir det inte lättare. Och det kräver ju en hel del jobb i form av slipning inför svets, och efter svets också. Efter det ska det spacklas, och slipas... Men det är bara att bita ihop och köra vidare.

    Fortsatte med nedre bakplåten, spenderade mycket tid på inpassningen av flera anledningar. Dels för att plåten som kommer från Klokkerholm inte riktigt var 100% passform då flikarna på sidorna var lite för långa, och dels för att urkapningen av den gamla plåten fick justeras och anpassas lite vartefter.
    Här är plåten under preparering
    Namn:  bakplåt_prep .jpeg
Visningar: 2841
Storlek:  123.1 KB

    Ytterligare ett väldigt användbart verktyg för dessa plåtarbeten. Blir rakare snitt och dessutom lättare att komma åt med. Tryckluftsdriven.

    Namn:  Kapa plåt.jpeg
Visningar: 2898
Storlek:  101.3 KB
    Namn:  kapmaskin.jpeg
Visningar: 2853
Storlek:  92.2 KB

    Efter mycket mätande och trixande så satt den där. Det tog hela kvällen och nu återstår mycket slipande och spacklande.
    Namn:  bakplåt_svetsad.jpeg
Visningar: 2884
Storlek:  101.6 KB
    Namn:  bakplåt2.jpeg
Visningar: 2862
Storlek:  85.7 KB
    Någon annan som bytt ut denna bakplåt och har erfarenheter av bytet?
    Nästa gång blir det att förstärka och byta ut diverse plåt i skuffen.
    Fortsättning följer
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    Senast redigerad av loadmaster den 2016-01-28 klockan 14:22.

  11. #11
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Bra jobbat, underbart att se!
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  12. #12
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av loadmaster Visa inlägg
    Update Januari 3:

    Fått lite gjort i omgångar.

    Har börjat med nedre delen av bakskärmarna samt bakre nedre plåten. Det har gått åt x antal kap- och slipskivor nu, men har fått klart för mig att Biltemas kvalitet på kapskivor skiljer sig ganska mycket från Bosch-skivorna. Biltemas skivor frasas sönder då den börjar bli varm, men det gör inte Bosch skivan. Den behåller formen och slits inte på långa vägar lika snabbt. Dessutom skiljer det endast ca 10 kr i pris mellan dessa. Detsamma gäller för flapdisc.
    Antagligen inga nyheter för er..
    Jag måttade ut ett rimligt kapsnitt på båda sidorna och dessutom för bakplåten. Sedan var det bara att kapa bort. Tyckte det såg ut som om någon bytt ut denna tidigare då det var en stor tjock svetssöm inifrån. Alternativt att man velat förstärka på något sätt. Efter mycket slipande och kapande fick jag bort det mesta av den gamla plåten. Den ser lite märklig ut utan denna stora plåt.
    Nu återstår slipande i oändlighet... Det som är lite utmanande här är att slipa rent i alla håligheter och gropar, så jag har försökt använda mig av lite olika slipskivor och borstar för att få rent. Golvet i bak direkt efter baljan är rostangripet, så här kommer jag att få förstärka och ta bort allt det rostiga. Dessutom är det lite rostangripet undertill vid fästet till bakplåten samt i bakkant av reservhjulsbaljan men det är ytligt och inget farligt. Saltet på de svenska vägarna skördar sina offer och ibland tycker man synd om bilarna, i alla fall de äldre bilarna med annorlunda/tunnare plåt.
    Det sitter en ganska tjock grundfärg/primer i botten så dammet i garaget har varit extremt påtagligt. Och nu när det är -20 grader ute så vädrar man kanske inte så länge då värmen försvinner ganska snabbt.
    Klippte ut förstärkningsplåt och bockade i L-vinkel så den fäster bättre mot både golvet och bakplåten. Mer slipande....
    Fick justera lite och sedan falsa kanterna på de små nedre skärmkantsplåtarna så de passade ok. Punktade sedan dit dem.

    Utmaningarna är många då man jobbar med en stor karrossplåtbit, dessutom om den har flera vinklar och kanter/böjar så blir det inte lättare. Och det kräver ju en hel del jobb i form av slipning inför svets, och efter svets också. Efter det ska det spacklas, och slipas... Men det är bara att bita ihop och köra vidare.

    Fortsatte med nedre bakplåten, spenderade mycket tid på inpassningen av flera anledningar. Dels för att plåten som kommer från Klokkerholm inte riktigt var 100% passform då flikarna på sidorna var lite för långa, och dels för att urkapningen av den gamla plåten fick justeras och anpassas lite vartefter.
    Här är plåten under preparering
    Namn:  bakplåt_prep .jpeg
Visningar: 2841
Storlek:  123.1 KB

    Ytterligare ett väldigt användbart verktyg för dessa plåtarbeten. Blir rakare snitt och dessutom lättare att komma åt med. Tryckluftsdriven.

    Namn:  Kapa plåt.jpeg
Visningar: 2898
Storlek:  101.3 KB
    Namn:  kapmaskin.jpeg
Visningar: 2853
Storlek:  92.2 KB

    Efter mycket mätande och trixande så satt den där. Det tog hela kvällen och nu återstår mycket slipande och spacklande.
    Namn:  bakplåt_svetsad.jpeg
Visningar: 2884
Storlek:  101.6 KB
    Namn:  bakplåt2.jpeg
Visningar: 2862
Storlek:  85.7 KB
    Någon annan som bytt ut denna bakplåt och har erfarenheter av bytet?
    Nästa gång blir det att förstärka och byta ut diverse plåt i skuffen.
    Fortsättning följer
    Bytt den bakplåten på alla mina 5st ettor, ungefär lika vanligt som att tanka
    Känner igen allt du skriver, det är knöligt att byta så stora bitar och den dåliga passformen mot sidorna har jag tampats med varje gång. Det svåra är att få till skarven mot sidan snygg, vill man ha org utseende så skall den ju inte spacklas utan bara läggas en sträng karosserikitt i och vara synlig. Oftast ser man på rostlagade bilar att den där slätspacklad eftersom det inte blev så bra Kämpa på, du gör ett bra jobb!
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  13. #13
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    720
    Rak slipmaskin med tunna kapskivor är suveränt till den här typen av plåtarbeten!
    Ser bra ut, en mk1 är alltid värd att lägga tid och jobb på.
    Mattias Henriksson
    Passat Alltrack -20, Golf R -14 ,T4 Karmann Colorado -98

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Update 05 feb
    Bakplåten är klar. Har slipat ner ojämnheter och sedan spacklat igen som bilden visar. Jag tror jag tjatat klart om denna plåt i tråden nu 

    Namn:  Bakplåt höger spacklad.jpg
Visningar: 2704
Storlek:  127.8 KB


    Hade ganska stora svårigheter att få alla skarvar jämna och fina, men jag det blev acceptabelt i slutändan. Förstärkte med plåt i skuffen mot kanten av bakplåten och golvet. Sedan tätade jag längs kanterna med karosserikitt och spacklade även den övre skarven då det ska vara vanlig lack där. Passade även på att spackla diverse ojämnheter på vänster sida. Drog handen x antal gånger för att känna efter diverse bulor och dörruppslag. Den har ett par inbuktningar på förardörren, i övrigt har den klarat sig från värre skador på denna sida. Höger sida är i bättre skick, frånsett bakre skärm som ska bytas ut och det är nästa projekt.
    Tänkte även börja montera ihop bakvagnen nu i och diverse detaljer med tankarmaturen och slangar.

    Planen är att lämna in bilen för lack i mitten på Mars, och jag har fortfarande plåtarbete på höger sida kvar där ska bakskärm och plåt runt tanklocket bytas ut.
    Hittade ett gammalt foto på en av mina gamla ettor jag haft. Detta var en ganska fin -84 jag hade runt 2001 tror jag. Satte på 15” Ronal fälgar på den och sänkte den en aning.

    Namn:  gamla golf mk1.jpg
Visningar: 3126
Storlek:  159.7 KB
    Fortsättning följer

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Har blivit endast ett par kvällar i garaget de senaste två veckorna pga hockeymatcher/träningar och lite sjuka barn. Fortsatte med höger bakskärm och kapade ur för en ny skärmkant och passade in

    Namn:  Bakskärm inpassning.JPG
Visningar: 2811
Storlek:  367.3 KB



    Punktade dit den nya och spacklade.
    Under tiden spacklet härdade började jag slipa på diverse utfyllnader som jag spacklat tidigare. Just nu känns det som om man kommer dö slipandes den här bilen. Men men, bara att bryta ihop och komma igen.
    När bakskärmen var slipad en gång så fyllde jag i diverse ojämnheter. Fortsatte sedan med att byta ut plåten runt tanklocket. Eftersom rosten satt runt själva hålet och fästet till tankröret, så bestämde jag mig för att såga ur ett runt hål vilket inte var så lätt. Sågade ur ny plåt och punktade dit och sedan på med spackel. Har inte slätat ut det ordentligt på denna bild så riktigt så illa ser det inte ut i verkligheten..

    Namn:  IMG_2726.JPG
Visningar: 2666
Storlek:  360.4 KB

    Forsatte sedan att demontera höger framskärm, som jag inbillat mig att den klarat sig från värre rost. Men icke, när jag lossade bakre nedre delen mot karossen så ramlade först en stor mängd sand och annat skit ut. Skärmen var ganska frasig så jag beställde en ny direkt. Inget att hålla på med..
    Ska även beställa nya lister runtom, skärmbreddare samt dekaler så småningom.
    Oavsett hur bra rostskyddad den har varit i alla skrymslen så kommer smuts och salt in i alla möjliga konstiga utrymmen..
    Samma här som på andra framskärmen, rejält med rostskydd mot kaross och skarvar.

    Namn:  IMG_2727.JPG
Visningar: 2639
Storlek:  475.2 KB

    Namn:  IMG_2725.JPG
Visningar: 2640
Storlek:  479.5 KB

  16. #16
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Kommer bli fin en vacker dag
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  17. #17

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Snyggt jobbat, kommer bli grymt det här.

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Börjar bli klar med slipning och svets. Hade billackeraren på besök igår och vi gick igen om vad jag ska förbereda innan det är dags för lack. Ska slipa på vissa ställen samt demontera taklucka bland annat. Lackkoden är LP7V.
    Nu ska bilen ner på hjulen igen då jag är klar undertill. Jag har börjat montera fram- och bakvagnen. Ikväll fick jag skivor, bromsar och bussningar på plats. Allt är nytt, powerflexbussningar, stålomspunna slangar samt ok från 16V. Planen är att köra med den större huvudcylindern, samt eventuellt en justeringsventil till bakbromsarna om det behövs. G60 bromsar fram kommer det bli.
    Bilen ska lämnas in på lack i början av April, och tills dess är planen att montera nya tanken, fram och bakvagn samt förhoppningsvis få ur motorn. Det bör jag klara.
    Här är lite bilder på kvällens montering. Jag lade förresten loctite på tappbultarna eftersom de har en förmåga att röra på sig med tiden.
    Bifogade bilder Bifogade bilder       
    Senast redigerad av loadmaster den 2017-06-08 klockan 14:37.

  19. #19

    Reg.datum
    feb 2014
    Namn
    Bobby Green
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    288
    Trevligt med nya och fräscha delar, ser bra ut!

  20. #20
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Ser mycket bra ut!
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

Liknande ämnen

  1. Golf Mk1 Gti -83 som Blåryker
    Av BlueLupo i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-14, 01:32
  2. GOLF GTI MK1 -83 bolt on Scirocco ?
    Av bennygas i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-06-02, 14:07
  3. Vw golf gti mk1 -83 spridar hjälp
    Av PuttesRacing i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-02-26, 15:37
  4. Golf Gti mk1´- 83
    Av AET i forum Projektforum
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-11-13, 06:54
  5. Golf Gti G60 Mk1 -83 (Helg projekt!!!!!)
    Av flincken i forum Projektforum
    Svar: 70
    Senaste inlägg: 2008-09-18, 16:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin