Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2014
    Namn
    Erik
    Medlemsnr
    5304
    Ort
    Lund
    Inlägg
    75

    Byte av kamrem Golf MK5 GTI

    Hejsan,

    Ja, som rubriken lyder så börjar det bli dags för ett kamremsbyte på min Golf. Den är av årsmodell 2006 och har gått lite drygt 11400 mil.

    Jag ringde idag runt och frågade efter lite priser hos olika VW-verkstäder, och priserna jag fick fram var följande:


    Mekonomen - knappt 9000:- (här är även 12000-mila service inräknat)
    VW Atteviks: Drygt 9000:- (här är inte service inräknat)
    VW Din bil Syd: 12000 (här är inte service inräknat)
    VW Tollarp: Drygt 11300 (här är inte service inräknat)

    Det hör även till saken att två av tre tillfrågade verkstäder verkade inte tycka att jag skulle byta kamrem förrän vid 18000 mil, trots bilens ålder.

    Min fråga till er kunniga är då om detta är rimliga priser, eller om jag skall fortsätta leta efter billigare alternativ.

    /S

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Kamremmen har ju hängt med i 10 år på eran kärra, ett byte är bättre än krökta ventiler, förutsätter att vattenpump, spännrulle samt alla löprullar ingår

    evt. kan man köpa delarna här och sedan anlita verkstad för att byta och spara lite kosing:
    http://www.mister-auto.se/sv/volkswa...hk_v18387.html
    http://www.bildelaronline24.se/vw/rabbit-v-1k1/18387
    http://www.ebay.de/sch/Motoren-Motor...nkw=Golf+V+Gti

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lasse H
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    147
    Står 18K mil i serviceboken. Ska man inte lita på det då? Min har gått 15K så jag var lite glad att kunna vänta med det ett tag.

  4. #4
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Eller en viss tid. Efter ett visst miltal så ska kamremmens skick kollas vid service. Byte om den är sliten.

  5. #5

    Reg.datum
    aug 2014
    Namn
    Erik
    Medlemsnr
    5304
    Ort
    Lund
    Inlägg
    75
    Det finns ingen tid angiven i serviceboken, och det är väldigt olika vad bilverkstäderna tycker. En del verkar tycka att eftersom det står 18000 mil i serviceboken så är det det som gäller, medan andra verkar tycka att åldern har en viss betydelse.

    I priserna som jag har angett ovan så ingår det vattenpump och allt annat som behövs för ett byte.

    Är det någon som har en uppfattning om priserna är rimliga? Personligen tycker jag det verkar dyrt, speciellt med tanke på vad man har hört att det kostar på en vanlig Golf MK5, alltså runt 3000-5000.

    /S

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    3000-5000 kr tycker jag låter extremt billigt oavsett. Vad är det för Golf? 1,6 8v Multifuel?

  7. #7
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    3000-5000 kr tycker jag låter extremt billigt oavsett. Vad är det för Golf? 1,6 8v Multifuel?
    Golf gti 2006.

  8. #8
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av SniFFzoR Visa inlägg
    Det finns ingen tid angiven i serviceboken, och det är väldigt olika vad bilverkstäderna tycker. En del verkar tycka att eftersom det står 18000 mil i serviceboken så är det det som gäller, medan andra verkar tycka att åldern har en viss betydelse.

    I priserna som jag har angett ovan så ingår det vattenpump och allt annat som behövs för ett byte.

    Är det någon som har en uppfattning om priserna är rimliga? Personligen tycker jag det verkar dyrt, speciellt med tanke på vad man har hört att det kostar på en vanlig Golf MK5, alltså runt 3000-5000.

    /S
    Det som Marcus säkert menar är att det är ju inte riktigt samma motorkonstruktion för en 2.0 FSI 16v och en 1,6 8v. Det tar längre tid att byta kamrem på en 2.0 FSI 16v.

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2014
    Namn
    Erik
    Medlemsnr
    5304
    Ort
    Lund
    Inlägg
    75
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    3000-5000 kr tycker jag låter extremt billigt oavsett. Vad är det för Golf? 1,6 8v Multifuel?
    Min bil är en Golf GTI 2006, men priset i ovanstående citat avsåg en vanlig Golf. Jag kommer inte exakt ihåg vilken motor det rörde sig om, eller var jag läste det någonstans.

    Då har jag i alla fall fått reda på varför en GTI är dyrare än en vanlig Golf, vilket jag uppskattar.

    /S

Liknande ämnen

  1. Byte av kylarvätska Golf MK5 GTI.
    Av jonazzz i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-03-16, 11:17
  2. Kamrem golf gti mk5
    Av Fajles i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-02-23, 14:27
  3. Byte av spännrulle på kamrem
    Av reine74 i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-11, 16:47
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-07-05, 00:54
  5. Byte av kamrem pga ålder ?
    Av Fredrix i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-03-09, 23:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin