Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318

    Batteriladdarkit till bilar med parkeringsvärmare?

    Tittar på batteriladdare i Volkswagens sortiment och hittade då Calix Batteriladdarkit 5a.
    http://www.auditillbehor.se/?article=T%20%20606095
    Där står följande:

    Rekommenderas även för alla bilar med parkeringsvärmare.
    Hur viktigt anser forumet att det är med batteriladdare till bilar med parkeringsvärmare? Kör man slut på batteriet om man inte laddar externt?

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Då försvinner iof vitsen med att ha en parkeringsvärmare installerad


  3. #3
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Peter S.
    Medlemsnr
    4681
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    295
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Tittar på batteriladdare i Volkswagens sortiment och hittade då Calix Batteriladdarkit 5a.
    http://www.auditillbehor.se/?article=T%20%20606095
    Där står följande:



    Hur viktigt anser forumet att det är med batteriladdare till bilar med parkeringsvärmare? Kör man slut på batteriet om man inte laddar externt?
    Sitter dubbla batterier i bilar med dieselvärmare, så det värsta som kan hända är väl att värmaren inte startar eftersom den har sitt eget batteri. Jag laddade båda mina battertier i höstas med min CTEK laddare, har kört värmaren dagligen sedan slutet på oktober i 40-45 minuter och har inga problem ännu. Kommer nog att ladda på igen nu på vårkanten för säkerhets skull.
    Så 1-2 ggr per år är nog lämpligt att ladda beroende på körprofil och klimat.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Då försvinner iof vitsen med att ha en parkeringsvärmare installerad

    Varför?

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2016
    Namn
    Johan H
    Ort
    Bjlkl
    Inlägg
    8
    Citat Ursprungligen postat av Mulder-_- Visa inlägg
    Sitter dubbla batterier i bilar med dieselvärmare,
    Inte i Passat B8 från 2015 och framåt... VW har snålat in på det och numera sitter det bara ett enda batteri, placerat i bak. Har en bekant som lyckats köra slut på batteriet genom att använda parkeringsvärmaren på en Passat B8.

    En enkel regel är att alltid köra bilen minst lika länge i minuter som du använt parkeringsvärmaren i minuter, så batteriet hinner återhämta sig.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Varför?
    så har man kanske en vanlig elektrisk motorvärmare installerad

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Parkeringsvärmaren är ju "mobil" på ett annat sätt än en elektrisk motorvärmare och kan dessutom stödja under färd. Och drar den mycket ström så kan det kanske vara idé att ladda. Jag vet dock inte alls hur det är med det, är därför jag frågar Men i de flesta fall är det nog antingen eller och jag hade nog aldrig funderat på extra laddning om det inte varit för att jag läste det där som Calix skriver i sin produktinformation.

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Hur viktigt anser forumet att det är med batteriladdare till bilar med parkeringsvärmare? Kör man slut på batteriet om man inte laddar externt?
    Tumregel för bilar med parkerings värmare , bilen ska användas lika lång tid som parkerings värmaren varit igång.
    Dvs 30 minuter parkerings värmare = 30 minuters bilkörning för att batteri ska må bra.
    Följer man ej denna tumregel , vilket är svårt i praktiken med tanke på att ex alla kanske ej har 30 minuter körning till jobb etc utan kortare bör man montera batteriladdare.

    Här uppe är det vanligt att vi monterar batteriladdare på bilar med parkerings värmare i samband med att vi monterar elektrisk motorvärmare vid nybils leverans.


    Då försvinner iof vitsen med att ha en parkeringsvärmare installerad
    så har man kanske en vanlig elektrisk motorvärmare installerad
    Du kan liksom inte jämföra värmeeffekten på en motorvärmare som ligger mellan 400-550w samt ikopplad kupevärmare på 800-1200w med en Bränslevärmare som ligger på 5kw (5000w).
    Om du kommer och säger att skillnaden är markant , är du välkommen hit upp där vi just nu i skrivande stund har ca -30 så kan vi göra praktiska jämförelser.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Här uppe är det vanligt att vi monterar batteriladdare på bilar med parkerings värmare i samband med att vi monterar elektrisk motorvärmare vid nybils leverans.
    Tack för bra svar! Är det alltså vanligt att ni monterar elektrisk motorvärmare även på bilar med bränsledriven parkeringsvärmare? Jag skulle i och för sig inte säga nej till att ha både-och , de har ju olika för- och nackdelar.

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Tack för bra svar! Är det alltså vanligt att ni monterar elektrisk motorvärmare även på bilar med bränsledriven parkeringsvärmare? Jag skulle i och för sig inte säga nej till att ha både-och , de har ju olika för- och nackdelar.
    Ja.
    Här upp rullar 98% av alla bilar med elektrisk motorvärmare oavsett om dom har bränslevärmare eller inte.
    Och som jag skrev tidigare blir batteriladdaren vanligare och vanligare.

Liknande ämnen

  1. Göra om tillsatsvärmaren till parkeringsvärmare
    Av Diesel Nordlöf i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-04-09, 23:14
  2. Programmera telestarter T91 till parkeringsvärmare med VAG-COM på Passat -13
    Av akehudik i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-12-21, 11:21
  3. Parkeringsvärmare
    Av ysta i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-05-10, 19:35
  4. Svar: 37
    Senaste inlägg: 2012-05-27, 21:52
  5. Lite hjälp med att kolla bilar..
    Av ovredsson84 i forum Off Topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-08-03, 02:57

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin