Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2009
    Namn
    Jan T
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    73

    Måste jag serva på VAG för att ha garanti?

    Har ett halvår garanti kvar.

    Är dags för 5500mils eller 1år sedan förra service.
    Olja filter. Kupéfilter. Rengöra sollucka. Ev justera xenon. Byta olja filter i DSG.
    6800kr

    Kan få samma jobb gjort på en kompis verkstad som jobbar med annat märke för betydligt mindre pengar. Även en stämpel i boken.
    Kommer när garantin gått ut fortsätta serva på hans verkstad.

    Frågan är om min garanti slutar gälla?

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Marcus
    Ort
    Västra Götaland
    Inlägg
    76
    Citat Ursprungligen postat av DTM Visa inlägg
    Har ett halvår garanti kvar.

    Är dags för 5500mils eller 1år sedan förra service.
    Olja filter. Kupéfilter. Rengöra sollucka. Ev justera xenon. Byta olja filter i DSG.
    6800kr

    Kan få samma jobb gjort på en kompis verkstad som jobbar med annat märke för betydligt mindre pengar. Även en stämpel i boken.
    Kommer när garantin gått ut fortsätta serva på hans verkstad.

    Frågan är om min garanti slutar gälla?
    Nybilsgarantin skall inte påverkas om service sker enligt tillverkarens rekommendationer. Däremot har du nog svårt att få ut några Good Will-reparationer ifall du servar på en icke auktoriserad verkstad.

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2009
    Namn
    Jan T
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    73
    Citat Ursprungligen postat av Makke Visa inlägg
    Nybilsgarantin skall inte påverkas om service sker enligt tillverkarens rekommendationer. Däremot har du nog svårt att få ut några Good Will-reparationer ifall du servar på en icke auktoriserad verkstad.
    Tack. Bilen är inte köpt på denna VAG så extra schyssta när de gäller Good will kommer de inte vara. Erfarenhet med en 08ans Passat med lacksläpp.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282
    Lagstiftningen när det gäller gällande garanti är ganska svårtolkad om bilen är servad på icke märkesverkstad. För några år sedan var det ett fall uppe i marknadsdomstolen gällande Kias garanti. Domen blev att garantin ska gälla om servicen är utförd enligt märkets rekommendationer och med originaldelar. Men det är kundens sak att bevisa att servicen är fackmannamässigt gjord. Jag skulle inte våga chansa för att spara några tusenlappar om man äger en så ny bil.

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2009
    Namn
    Jan T
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    73
    Citat Ursprungligen postat av Peter56 Visa inlägg
    Lagstiftningen när det gäller gällande garanti är ganska svårtolkad om bilen är servad på icke märkesverkstad. För några år sedan var det ett fall uppe i marknadsdomstolen gällande Kias garanti. Domen blev att garantin ska gälla om servicen är utförd enligt märkets rekommendationer och med originaldelar. Men det är kundens sak att bevisa att servicen är fackmannamässigt gjord. Jag skulle inte våga chansa för att spara några tusenlappar om man äger en så ny bil.
    Då chansar jag inte denna gång. Nästa service och i fortsättningen spelar det ingen roll.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282
    Men även om du servar på en icke auktoriserad verkstad så se till att få en stämpel i serviceboken. Det är alltid bra att ha en "fin" servicebok att visa upp den dagen då du ska sälja bilen. (Säger jag som tidigare jobbade elva år som bilsäljare).

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Citat Ursprungligen postat av Peter56 Visa inlägg
    Men även om du servar på en icke auktoriserad verkstad så se till att få en stämpel i serviceboken. Det är alltid bra att ha en "fin" servicebok att visa upp den dagen då du ska sälja bilen. (Säger jag som tidigare jobbade elva år som bilsäljare).
    Om det nu är så viktigt med en "fin servicebok", enligt erfarna bilsäljare, varför orkar inte VAG folket då fylla i alla rutorna i häftet, utan bara sätter dit en suddig bläckstämpel med oläsligt miltal inskrivet, och en signatur lika läsbar som en hästhandlares?

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Om det nu är så viktigt med en "fin servicebok", enligt erfarna bilsäljare, varför orkar inte VAG folket då fylla i alla rutorna i häftet, utan bara sätter dit en suddig bläckstämpel med oläsligt miltal inskrivet, och en signatur lika läsbar som en hästhandlares?
    Så du menar att alla mekaniker skriver oläsligt?

    Det finns betydligt mer välutbildad folk än bilmekaniker som skriver oläsligt och dessutom har uppenbara problem att både stava och uttrycka sig i skrift. Vissa skriver exempelvis sitt namn och ett ortsnamn med små bokstäver.

    En ifylld servicebok är tämligen värdelös om den inte går att styrka i övrigt.


    Tycker priset Jan fått på ovanstående service låter klart rimligt för att vara i Stockholmsområdet.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282
    Självklart ska den vara ordentligt ifylld.

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Vad jag kan se så berörde jag aldrig ämnet "mekanikers läs och skrivförmåga"! Inte inom någon annan yrkesgrupp heller. Endast utseendet på den signatur, eller som vi säger här i Småland "kråka" som sätts i serviceboken.
    Det ska ju erkännas att mitt inlägg var med en lätt humoristisk underton, om en att frågeställningen i sig var seriös!
    Så jag kan ju som konklusion säga att VW i synerhet, och bilar i allmänhet är inget som man tydligen få skojar om på ett bilforum!

  11. #11
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Så du menar att alla mekaniker skriver oläsligt?
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    VW i synerhet, och bilar i allmänhet är inget som man tydligen få skojar om på ett bilforum!
    Lugn nu pojkar, ironi och skoj är alltid svårt att framföra i text.
    Det står ju ingenstans att alla skriver oläsligt, men jag betvivlar inte
    att det händer en och annan, inom alla yrken.

    Go å gla, kexchokla
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Ett tips. Skapa en bilpärm och samla servicekvitton mm. Även om en servicebok är dåligt ifylld så är det gott att kunna visa specen från kvittona.

    Sent from my giant iPhone killer

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Eller scanna in alla kvittton av betydelse, likaså besiktningprotokoll, rostskyddscertifikat, monteringsanvisningar etc. bränn på skiva till nya ägaren

    det blir annars tjockt med papper i servicepärmen

Liknande ämnen

  1. Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-09-10, 19:51
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-05-23, 19:43
  3. VAG-COM/VCDS , vilken skall jag ha?!?
    Av Lillen i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-03-05, 21:50
  4. Garanti på vag verkstad
    Av magnusT i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-01-01, 22:23
  5. Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 18:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin