Sidan 17 av 35 FörstaFörsta ... 71415161718192027 ... SistaSista
Resultat 321 till 340 av 687
  1. #321

    Reg.datum
    dec 2016
    Namn
    Mathias
    Medlemsnr
    5441
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Har inte sett den färgen hos någon handlare på södra sidan av Stockholm iaf.
    Börjar det närma sig beställning?
    Bara färgen du velar om?

  2. #322
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Ja det var lite elakt av säljaren, Plus paketet har funnits med sen konfig släpptes.

    Däremot har det hänt små saker hela tiden, men from igår så ska det vara 100%, eller 99% rätt

    Vad tror ni om whitesilvermetallic?!.

    Fan börjar gilla den. Har hela tiden varit inne på en Atlantic blue, men den är så jäkla mkt mörkare i verkligheten.

    https://www.youtube.com/watch?v=1ml7_JS82ik&t=27s

    Nån som vet om det finns någon i denna kulör i sthlm regionen att kolla live på?..
    White silver - Det kanske kan vara något. Verkar vara en vanlig metallic?
    Pure White är alltid snyggt. Bra om man behöver lacka något.... inget krångel direkt så att säga.

    Oryx White är väl en Pearl kulör. De brukar vara svåra att efterlackera avseende överensstämmelse så en sådan skulle jag skippa.

    Man styr ju inte var och när en skada blir till.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  3. #323

    Reg.datum
    apr 2008
    Namn
    Malte österberg
    Ort
    Trosa
    Inlägg
    43
    Ingen mer än mig som suktar efter en Golf(icke kombi) med kombinationen DSG och 4motion?
    Alltrack är säkert en toppenbil men jag skulle vilja ha en mer sportig bil, typ GTD'n med 4motion!
    Jag vet att Audi A3 erbjuds med denna kombination men jag tycker inte att Audis bilar är prisvärda.

    Gick ju ett rykte för några år sedan om en Golf R tdi, men något dyligt kan man nog glömma nu när dieseltrenden börjar stagnera.

  4. #324

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Octavia RS finns med diesel, DSG och 4 hjuls drift kombinerat.

    Anledningen till att Golf GTD inte finns med 4motion är helt enkelt att den då tagit för många kunder från Audi A3. Det är noga uträknat i Volkswagen koncernen exakt vilken utrustning varje bilmodell får ha eller inte får ha.

  5. #325
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129


    Ljudet hänger inte ihop med bilden...funnet på nätet .



    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  6. #326

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av Blåbäret Visa inlägg
    Octavia RS finns med diesel, DSG och 4 hjuls drift kombinerat.

    Anledningen till att Golf GTD inte finns med 4motion är helt enkelt att den då tagit för många kunder från Audi A3. Det är noga uträknat i Volkswagen koncernen exakt vilken utrustning varje bilmodell får ha eller inte får ha.
    Riktigt så enkelt är det inte. Då skulle ju Octavia både som RS och som icke RS med 2,0 TDI 184 DSG 4WD ta ännu fler kunder från Audi, eftersom Skodan är billigare än VW, men så fungerar det inte hela vägen. Skodas kunder är generellt inte samma som Audis kunder och tvärtom. VW:s kunder är inte alltid samma som Audi:s. Det är ingen tillverkare inom koncernen som hindras från något, har man ett bra business case så kör man givet att nedan som jag tar upp är OK. Men man måste kunna ta betalt för tekniken och betala för den. Seat är en tillverkare som skulle ha svårt att få tillräcklig marginal på dyr teknik för att kunna betala för sig. Exempelvis för Audis V6 TDI eller MLB-plattformen. Man har inte de kunderna som är beredda att betala så mycket. Sen finns det även andra parametrar som spelar in. Både GTD och GTI är som koncept framhjulsdrivna. För att komma vidare ur det har VW skapat Golf R. Bland annat. Vidare, med de spelregler som EU ger, där varje gram CO2 för mycket från tillverkarens bilar ger böter (de genomsnittliga utsläppen från nya personbilar ska minska till 95 g koldioxid per kilometer 2020, enligt den nya realistiska mätmetoden), gör att man mycket noga måste överväga om det verkligen är nödvändigt/lönsamt/värt/strategiskt rätt att exempelvis addera fyrhjulsdrift till en modell som redan är populär ändå. Att addera fyrhjulsdrift skulle då öka på det genomsnittliga CO2-utsläppet. Skoda säljer förmodligen många mindre bilar i B/C-segmenten och/eller bilar med mindre motorer vilket gör att de kanske redan ligger ganska bra till och kan kosta på sig att erbjuda fyrhjulsdrift.

    Vidare handlar det om att känna sina kunder och vad de önskar. De flesta Golf GTD som säljs nya stormar förmodligen fram längs tyska, franska, italienska och spanska motorvägar, i hög fart. I stort sett helt utan behov av eller önskan om fyrhjulsdrift. Efterfrågan på fyrhjulsdrift i C-segmentet finns i stort koncentrerad till vissa delar av Skandinavien och alpländerna. I Skandinavien är Golf GTD redan en udda modell.

    Sen måste man också titta på övriga modellprogrammet och hur modellen ska passa in där. En Golf GTD DSG med 4Motion borde teoretiskt hamna på cirka 319 000 kr. För 17 000 kr till så får man en Passat GT med TDI 190, DSG 4Motion samt mer utrustning från start. Sannolikt skulle det göra det svårt att sälja Golf GTD 4Motion, eftersom merparten av kunderna skulle betrakta Passat GT som mer prisvärd, vilket också krasst är fallet när Golf har mer effekt och mer utrustning än basnivå. Sen finns det givetvis en skara hardcore entusiaster som tycker annorlunda, att en Golf GTD med den effekten och fyrhjulsdriften är mycket tuffare, med all rätt, men tyvärr räcker det nog inte för en tillräckligt bra affär.

    Jag tror inte på en Golf GTD 2,0 Bi-TDI 240 4Motion. Utan tvekan vore det en kanontrevlig bil, men redan Passat med den drivlinan är dyr nog. Gissningsvis skulle en sådan Golf hamna på samma pris som Golf GTE. Utan miljöbilspremie. Hur många skulle då hellre välja en Golf R? Och för att minska sitt genomsnittliga CO2-utsläpp (där VW redan ligger högt pga många motorstarka bilar) så tycker jag att det är rätt att istället investera i utveckling av Golf med laddhybridteknik och som helt eldriven. Tänk om Golf GTE kan få samma starka 115 hk elmotor som Passat GTE och det batteri som förväntas komma till uppdaterade Passat GTE som ska möjliggöra upp till 100 km körning i e-mode
    Senast redigerad av Marcus den 2017-02-09 klockan 09:18.

  7. #327

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av Matte O Visa inlägg
    Har inte sett den färgen hos någon handlare på södra sidan av Stockholm iaf.
    Börjar det närma sig beställning?
    Bara färgen du velar om?
    Japp, bara färgen. Annars tror jag att jag fått till en trevlig spec på bilen ��

  8. #328

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    White silver - Det kanske kan vara något. Verkar vara en vanlig metallic?
    Pure White är alltid snyggt. Bra om man behöver lacka något.... inget krångel direkt så att säga.

    Oryx White är väl en Pearl kulör. De brukar vara svåra att efterlackera avseende överensstämmelse så en sådan skulle jag skippa.

    Man styr ju inte var och när en skada blir till.

    /Peter
    Ja bra skrivet ��. Alltid kul med lite Metallic. Men vit är ju jäkligt Nice om man har snygga fälgar. Men nu när man ser vita skitiga Golfar med tråkiga vinterhjul. Så ser de ut som Avis hyrbilar 👎😂

  9. #329
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 401

    Off Topic...

    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    1. Riktigt så enkelt är det inte. Då skulle ju Skoda ta ännu fler kunder från Audi,
    eftersom Skodan är billigare än VW, men så fungerar det inte hela vägen.
    Skodas kunder är generellt inte samma som Audis kunder och tvärtom.
    VW's kunder är inte alltid samma som Audi's.
    Det är ingen tillverkare inom koncernen som hindras från något,
    har man ett bra business case så kör man givet att nedan som jag tar upp är OK.
    Men man måste kunna ta betalt för tekniken och betala för den.

    2. För att minska sitt genomsnittliga CO2-utsläpp
    (där VW redan ligger högt pga många motorstarka bilar)
    så tycker jag att det är rätt att istället investera i utveckling av Golf med laddhybridteknik och som helt eldriven.
    1. Nej, håller inte med där.
    Ett tydligt exempel på detta skedde då VW pga intern Kanibalism inte "fick" utrusta
    Passat 3B/3BG ( 1997-2005 ) med 4-motion ihop med 1.8T motorn i Europa.
    Det hade varit en stor säljare i stora delar av Europa.

    2. Det märks att du inte bor i de KALLA regionerna någonstans i Världen.
    Laddhybrider och allt vad de kallas är fullständigt värdelösa i de regionerna.
    Senast redigerad av 2stroke den 2017-02-10 klockan 10:58.

  10. #330

    Reg.datum
    jan 2017
    Namn
    Hans Nilsson
    Ort
    Lund
    Inlägg
    20
    En sak som jag har varit lite nyfiken på är om backkameran på Golfen nu äntligen kommer att få linjer som svänger när man vrider på ratten, och på så sätt visar vilken väg bilen kommer att ta med nuvarande rattutslag. Glädjande nog verkar det som att den får det, 7:39 in i denna udda review: https://www.youtube.com/watch?v=boMorsjyELA

  11. #331

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg
    1. Nej, håller inte med där.
    Ett tydligt exempel på detta skedde då VW pga intern Kanibalism inte "fick" utrusta
    Passat 3B/3BG ( 1997-2005 ) med 4-motion ihop med 1.8T motorn i Europa.
    Det hade varit en stor säljare i stora delar av Europa.

    2. Det märks att du inte bor i de KALLA regionerna någonstans i Världen.
    Laddhybrider och allt vad de kallas är fullständigt värdelösa i de regionerna.
    1. Har du någon källa på det? Och hur som helst är det historia nu, det är 20 år sedan. Det är självklart inte samma företag och strategier nu som då. Marknaden fungerar annorlunda och tillverkarna i koncernen fungerar annorlunda. Hela maktfördelningen i koncernen är dessutom totalt annorlunda inklusive ledning. Men oavsett det så handlar det fortfarande om att tjäna pengar, inte att hindra något för hindrandets skull. Det är inte en dagissandlåda, det är business.

    2. Jag bor i Götaland, i Sverige. Om du frågar någon som bor i Spanien så bor jag sannolikt i en kall del av Europa. Men givetvis finns det KALLAare delar även i helvetet... Utgår från att vi talar om den europeiska marknaden här, med dess utbud av modeller, alla andra marknader fungerar annorlunda än den europeiska, den europeiska som i sin tur inte är homogen.

    Laddhybrider fungerar bra i kyla eftersom bensinmotorn alltid kan användas och när det är tillräckligt varmt kan du även använda elmotorn. Dieselmotorer fungerar däremot dåligt i de KALLA regionerna eftersom avgasreningen i princip upphör en bra bit ovan 0 grader. I din del av världen går dieselbilar i princip helt utan avgasrening. Men självfallet levererar de full effekt osv så ur det avseendet är de ju funktionsdugliga. Men hur som helst bygger ju biltillverkare i allmänhet inte bilar explicit för de KALLA regionerna utan det är mer så att det är ju bra om de fungerar där också...som en bonus. Det blir ju så att man behöver bygga bilar som uppfyller de krav som din politiker har fastställt. Bland de krav som din politiker fastställt ingår att tillverkaren behöver uppfylla allt tuffare avgaskrav vilket kommer driva allt högre kostnader, vilket framför allt, inte kommer att vara populärt i de KALLA regionerna, som redan har det tufft på grund av annat. Vidare kräver din politiker att biltillverkarens genomsnittliga CO2-utsläpp inte är högre än 95 g per bil senast 2020 och då enligt den nya tuffare och mer verklighetsförankrade testmetoden som kommer att ge högre uppmätta CO2-utsläpp än idag på samma objekt.

    Dieselmotorer kommer definitivt utgå ur B-segmentet inom 3 år, inom C-segmentet kommer de sannolikt att utgå inom 5 år. Däremot kommer dieselmotorer fortsatt att erbjudas inom D, E och F-segmenten där bilarna kan bära kostnaden för den allt dyrare avgasreningen.

    För större delen av den europeiska marknaden i framför allt C och D segmenten kommer mildhybrider och laddhybrider framåt att vara det mest lämpliga alternativet som ersättare för diesel. För oss i Sverige innebär ju det sannolikt att utbudet av fyrhjulsdrivna modeller minskar, vilket jag tycker är jäkligt trist, men vi är väldigt udda på det sättet i Sverige. Tyvärr.

  12. #332
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 401

    Off Topic...

    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Laddhybrider fungerar bra i kyla eftersom bensinmotorn alltid kan användas
    och när det är tillräckligt varmt kan du även använda elmotorn.
    Dieselmotorer fungerar däremot dåligt i de KALLA regionerna eftersom avgasreningen i princip upphör en bra bit ovan 0 grader.
    I din del av världen går dieselbilar i princip helt utan avgasrening.
    Men självfallet levererar de full effekt osv så ur det avseendet är de ju funktionsdugliga.
    Men hur som helst bygger ju biltillverkare i allmänhet inte bilar explicit för de KALLA regionerna utan det är mer så att det är ju bra om de fungerar där också...som en bonus. Det blir ju så att man behöver bygga bilar som uppfyller de krav som din politiker har fastställt. Bland de krav som din politiker fastställt ingår att tillverkaren behöver uppfylla allt tuffare avgaskrav vilket kommer driva allt högre kostnader, vilket framför allt, inte kommer att vara populärt i de KALLA regionerna, som redan har det tufft på grund av annat. Vidare kräver din politiker att biltillverkarens genomsnittliga CO2-utsläpp inte är högre än 95 g per bil senast 2020 och då enligt den nya tuffare och mer verklighetsförankrade testmetoden som kommer att ge högre uppmätta CO2-utsläpp än idag på samma objekt.

    Dieselmotorer kommer definitivt utgå ur B-segmentet inom 3 år, inom C-segmentet kommer de sannolikt att utgå inom 5 år. Däremot kommer dieselmotorer fortsatt att erbjudas inom D, E och F-segmenten där bilarna kan bära kostnaden för den allt dyrare avgasreningen.

    För större delen av den europeiska marknaden i framför allt C och D segmenten kommer mildhybrider och laddhybrider framåt att vara det mest lämpliga alternativet som ersättare för diesel. För oss i Sverige innebär ju det sannolikt att utbudet av fyrhjulsdrivna modeller minskar, vilket jag tycker är jäkligt trist, men vi är väldigt udda på det sättet i Sverige. Tyvärr.
    Nu tror jag nog att Marcus har tittat lite för djupt i flaskan eller var det i kristall kulan....
    Idag med dagens teknik så fungerar inte Laddhybrider eller liknande lösningar
    i de Kalla regionerna av världen.
    Så enkelt är det !
    Detta oavsett vad bilfabrikanternas reklam säger.
    Ingen som helst miljövinst att åka och släpa på nån form av alternativt drivsystem då de inte fungerar i kyla.
    Miljömässigt blir resultatet egentligen precis det motsatta.
    Sånt måste lösas innan de blir något seriöst alternativ för folk som bor utanför storstads regioner där minus grader förekommer stora delar av året.

    Så du är övertygad om att vi kommer att få se en minst sagt dramatisk minskning av antalet sålda enheter/nyförsäljning av personbilar med DIESEL motor i Europa from NU och framåt ?

    ...resultatet kommer ju bli förödande även för begagnat handeln kring bilar som har DIESEL motor.
    Senast redigerad av 2stroke den 2017-02-10 klockan 11:06.

  13. #333

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Det var en ganska otrevlig och onödig kommentar som inte har något alls med ämnet att göra utan mer rör sig på personangreppsnivå. Tråkigt.

    När man diskuterar, så kan man göra skillnad på vad jag personligen tycker, och hur jag konstaterar att det krasst fungerar (oavsett vad jag tycker om det) och hur jag tycker att man bör agera utifrån de förutsättningarna. Det är inte alltid samma sak.

    Jag personligen skulle gärna fortsätta att köra diesel med fyrhjulsdrift i min nuvarande och eventuellt kommande Passat. Och det kanske jag kommer att göra. Men vad jag vill spelar ingen roll alls i stora världen.

    Men ser man till de förutsättningarna som din politiker fastställer så gäller enligt min uppfattning (och jag kanske är full då, enligt dig) att:

    1. Avgasrening av dieselbilar kommer att bli så dyrt att det endast kommer att vara säljbart i framför allt D, E och F-segmenten. Dvs bilar som VW Passat (D), Audi A6 (E) och Audi A8 (F). Samt givetvis alla SUV av motsvarande format. Innebär att dieselalternativ sannolikt utgår från lägre segment (B, C).

    2. Laddhybriden fungerar i kallt klimat, genom att den har en bensinmotor som driver den framåt. Med nuvarande regelverk som din politiker fastställt, spelar det ingen roll om laddhybriden inte går att göra hel- eller delelektriskt under en viss temperatur. Att du tycker det är kasst, möjligen med rätta, spelar ingen roll i det stora spelet. Där gäller det att sänka antalet gram CO2 per bil och det utsläppet fastställs enligt en certifierad körcykel, som inom mycket kort kommer att bli betydligt tuffare. I min del av världen, som ändå är kallare än Spanien, skulle en laddhybrid fungera utmärkt. Att det inte fungerar så bra för några hundratusen norrlänningar eller fler är inte jätteviktigt i det stora hela, du får ursäkta. Men samtidigt finns det ju ingen konflikt i det, ni kommer att kunna fortsätta köpa bensin- och dieselbilar. Det är inte antingen eller utan mer en förskjutning av volymer. Sen skriver du storstadsregioner och då är det ju så att det bor folk utanför storstadsregioner även på andra ställen än i nordligaste Norrland. När Passat kommer med uppdaterade GTE-drivlinan med 60 Ah batteri så beräknas den klara 100 km i e-mode vilket skulle innebära att jag skulle klara all min vardagsnära körning utan att behöva använda bensinmotorn, ca 80-90 % av året. Vad jag vet förändras inte medeltemperaturen särskilt mycket så att det gör negativ inverkan på detta förrän man kommit en rejäl bit norr om Gävle.

    3. Jag är övertygad om att vi kommer att få se en minskning av dieseldrivna bilar i C och D-segmenten. I B-segmentet (VW Polo) är försäljningen ytterst blygsam, i C-segmentet (VW Golf) är bensin klart dominerande och kommer att glida mot än större dominans för att inom cirka 5 år nästan enbart bestå av bensin, mildhybrid, laddhybrid. I D-segmentet (VW Passat) gissar jag att volymerna kommer att smetas ut och fördelas på tre tredjedelar bensin, mild/ladd-hybrid, diesel.

    4. Gällande begagnathandel med dieselbilar så tror jag inte alls att den här utvecklingen är förödande. Övergången till bensin, mild/ladd-hybrid/el styrs ju främst av att nya bilar i vissa segment blir för dyra att köpa nya med diesel. Dvs de påverkas av de krav på avgasrening som gäller för nya bilar och de krav på minskning av genomsnittligt CO2-utsläpp som gäller tillverkarens nysålda bilar. I begagnathandel finns kunder som föredrar diesel, av skäl som du anger eller som tycker att ny bil med annan drivlina inte är rätt köp av andra skäl, de är ju dyrare exempelvis. Som du skriver har många utanför städerna fortfarande behov av en bil med förbränningsmotor med lång räckvidd och hög effektivitet. Men utvecklingen av nya fordon drivs i hög grad av de behov som finns i stads- och tätortsmiljö, där också de flesta kunderna finns.
    Senast redigerad av Marcus den 2017-02-10 klockan 11:31.

  14. #334
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 401
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    1. Det var en ganska otrevlig och onödig kommentar som inte har något alls med ämnet att göra utan mer rör sig på personangreppsnivå. Tråkigt.

    2. Laddhybriden fungerar i kallt klimat, genom att den har en bensinmotor som driver den framåt.
    Med nuvarande regelverk spelar det ingen roll om laddhybriden inte går att göra hel- eller delelektriskt under en viss temperatur.
    Där gäller det att sänka antalet gram CO2 per bil och det utsläppet fastställs enligt en certifierad körcykel, som inom mycket kort kommer att bli betydligt tuffare.
    I min del av världen, som ändå är kallare än Spanien, skulle en laddhybrid fungera utmärkt.
    Att det inte fungerar så bra för några hundratusen norrlänningar eller fler är inte jätteviktigt i det stora hela,
    du får ursäkta.
    Men samtidigt finns det ju ingen konflikt i det, ni kommer att kunna fortsätta köpa bensin- och dieselbilar.
    Det är inte antingen eller utan mer en förskjutning av volymer.
    Sen skriver du storstadsregioner och då är det ju så att det bor folk utanför storstadsregioner även på andra ställen än i nordligaste Norrland.
    När Passat kommer med uppdaterade GTE-drivlinan med 60 Ah batteri så beräknas den klara 100 km i e-mode vilket skulle innebära att jag skulle klara all min vardagsnära körning utan att behöva använda bensinmotorn, ca 80-90 % av året. Vad jag vet förändras inte medeltemperaturen särskilt mycket så att det gör negativ inverkan på detta förrän man kommit en rejäl bit norr om Gävle.

    3. Gällande begagnathandel med dieselbilar så tror jag inte alls att den här utvecklingen är förödande. Övergången till bensin, mild/ladd-hybrid/el styrs ju främst av att nya bilar i vissa segment blir för dyra att köpa nya med diesel. Dvs de påverkas av de krav på avgasrening som gäller för nya bilar och de krav på minskning av genomsnittligt CO2-utsläpp som gäller tillverkarens nysålda bilar. I begagnathandel finns kunder som föredrar diesel, av skäl som du anger eller som tycker att ny bil med annan drivlina inte är rätt köp av andra skäl, de är ju dyrare exempelvis. Som du skriver har många utanför städerna fortfarande behov av en bil med förbränningsmotor med lång räckvidd och hög effektivitet.
    1. Nå nå... missade du ?
    Lägg ner snacket om person angrepp.

    2. Nej, laddhybrider fungerar inte i kallt klimat.
    Då man bor i Norra Norrland så ser man vad som fungerar och vad som inte fungerar.
    Vad är det för vits att tvingas köpa en Hybrid bil oavsett sort ( pga. MP , V , S , C ) och sedan inte kunna använda den ?
    Varför ska vi som inte bor i storstad i de södra delarna tvingas betala för detta att påtvingas en teknik som inte fungerar fullt ut / inte är färdig utvecklad ?
    Du skriver att någon konflikt mellan drivmedlen inte kommer att finnas, men där är vi redan.
    Folk Söderut förstår inte hur det är att leva, bo , arbeta i regioner utan utbyggd infrastruktur samt ett klimat som dessutom påverkar.
    CO2 målet går fullständigt åt fanders pga att man tvingas köra med förbränningsmotorn typ 100% av tiden och man får med betydligt tätare intervaller byta batterier då det inte klarar kyla för att inte tala om hur mycket mer miljöförödande det är att tillverka dessa sk. Miljövänliga bilar.
    Vem ska fixa dessa problem och vem ska betala för detta ?
    Miljömupparna i tex Sverige tänker definitivt strax straffa ut alla som inte kör typ en Hybridbil.
    Det är åt helvete enligt mig.

    3. Naturligtvis så är beggade Diesel bilar något av det som Miljömupparna absolut först kommer att klämma dit vilket kommer att resultera i att beg handeln med Diesel bilar blir Iskall !
    Se bara som exempel nyss då OSLO förbjöd alla Diesel bilar inne i staden under nån dag.
    Det är bara en föraning om vad komma skall....

    PS. Jag kör BENSIN bil !

  15. #335

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    1. Synd att vi missförstår varandra. Jag talar om hur det objektivt och krasst ser ut. Det är inte automatiskt samma sak som mina personliga åsikter.

    2. Jag förstår att laddhybrider inte fungerar särskilt bra i stark kyla. I praktisk tillämpning. Det var egentligen inte det krasst praktiska jag syftade på, men… Mildhybrider med IGS och 48V system lär däremot kunna fungera även i stark kyla, men ger samtidigt kanske inte så mycket fördel ändå eftersom Norrland inte är så mycket stopp/start trafik. En laddhybrid som inte används maximalt del- och helelektriskt blir snarare sämre ur miljösynpunkt (högre utsläpp av CO2) jämfört med en vanlig och lättare bensinbil, absolut. Dock troligen mindre NOx än jämförbar dieselbil vilket är viktigt för den lokala luftmiljön, men det kanske inte finns så mycket tätortsmiljö i Norrland heller. Vad gäller partiklar kommer även bensinbilar att behöva ha partikelfilter inom kort för att klara utsläppsreglerna, som ständigt skruvas åt. VW och Mercedes är bland de första med detta. Men, detta är praktiken.

    Beräkningen av biltillverkarens genomsnittliga CO2-utsläpp per såld bil beräknas dock inte på hur/var bilen används, utan det är ett teoretiskt värde baserat på omständigheter vid körning i en fastställd cykel. Om inte tillverkaren uppfyller detta, väntar böter och därmed ännu dyrare bilar/osäljbara bilar. Så den rimliga vägen framåt är förmodligen att balansera mixen med el, mildhybrid, laddhybrid, diesel, gas, el – så att det finns alternativ för alla.

    Länge var fordonsmarknaden mycket homogen vad gäller drivmedel. Om vi tittar på Sverige så bestod 1980-talet av bensin, 1990-talet fick en liten inbrytning med diesel, men fortsatt dominans bensin, de första 16 åren på detta sekel har sett en kamp mellan bensin och diesel som toppade med ett i det närmaste jämlikt förhållande mellan bensin och diesel. Framåt tror jag att det kommer fler alternativ, i mindre volymer, för att lösa fler och skiftade behov. Det är ingen som kommer att tvingas att köpa hybrid. Men många kommer att finna det fördelaktigt.

    På vilket sätt ska du som inte bor i storstad tvingas att betala för ”för detta att påtvingas en teknik som inte fungerar fullt ut / inte är färdig utvecklad?”

    Du kommer ju kunna köpa bensin, diesel, gas, el, etc. Välj det som passar din livsstil bäst. Sen tror jag faktiskt att laddhybridtekniken är ganska färdigutvecklad, det som du ser som ett problem med den tekniken beror främst på att den elektriska kapaciteten är så begränsad på grund av vikt och volym att man i sin tur tvingas begränsa eldriften till vissa temperaturområden. Det kommer man nog inte att göra något åt eller kunna göra något åt, möjligen att mer effektiva batterier ger möjligt att använda värme i hel-del-elektriskt läge längre ned i temperatur, men sannolikt är det inget man prioriterar.

    Hur menar du att politiker kommer att straffbeskatta dig mer än när du tankar bensin/diesel? En något högre fordonsskatt framöver får man nog räkna med för både bensin- och diesel. Och naturligtvis dyrare/högre beskattad bensin och diesel. Men det beror ju på att det politiska systemet ser CO2 som ett problem som behöver åtgärdas. Det är egentligen utanför den här frågan, den här diskussionen. Om det kan man tycka mycket. För att mildra skattesmällen, välj något som inte skattas lika hårt eller var god betala

    ”Miljömupparna i tex Sverige tänker definitivt strax straffa ut alla som inte kör typ en Hybridbil.”
    Nej, var har du fått det ifrån?

    3. ”Naturligtvis så är beggade Diesel bilar något av det som Miljömupparna absolut först kommer att klämma dit vilket kommer att resultera i att beg handeln med Diesel bilar blir Iskall!”

    Nej, hur ska dom göra det? Högre fordonsskatt? Det som diskuteras nu framåt gäller nya bilar. Man kan inte ändra spelreglerna för befintliga bilar hur som helst. Att man under en dag förbjöd dieselbilar i Oslo spelar väl ingen roll för dig, du bor ju inte i storstad, du bor ju i Norrland?

    Ps: Continental IGS (mildhybrid-system):
    http://www.continental-corporation.c...erator_en.html

  16. #336
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Tänk på att hålla en god ton, i övrigt är det bara kul med olika perspektiv på saker och ting.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  17. #337

    Reg.datum
    dec 2016
    Namn
    Mathias
    Medlemsnr
    5441
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Japp, bara färgen. Annars tror jag att jag fått till en trevlig spec på bilen ��
    Absolut, bra spec på din bil. Det enda jag verkligen skulle sakna är DCC, tycker det är värt varenda krona.

    Hade själv kunnat tänka mig Atlantic Blue, tycker den ser riktigt bra ut.
    Nu var det frugan som fick välja, men det blev ett bra val

    Nu får du bestämma färg så du får din nya bil snart

    Fick precis mail från min säljare.

    Bilen är redan produktionsbekräftad i fabriken och kommer med all säkerhet vara leveransklar i början av Maj.

    Kommer bli en bra sommar!
    Senast redigerad av Matte O den 2017-02-10 klockan 19:37.

  18. #338

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 890
    Citat Ursprungligen postat av Matte O Visa inlägg
    Absolut, bra spec på din bil. Det enda jag verkligen skulle sakna är DCC, tycker det är värt varenda krona.

    Hade själv kunnat tänka mig Atlantic Blue, tycker den ser riktigt bra ut.
    Nu var det frugan som fick välja, men det blev ett bra val

    Nu får du bestämma färg så du får din nya bil snart

    Fick precis mail från min säljare.

    Bilen är redan produktionsbekräftad i fabriken och kommer med all säkerhet vara leveransklar i början av Maj.

    Kommer bli en bra sommar!
    Jäkla miljösurr grabbar, kul med lite åsiktsmaskiner ����

    Jasså redan fått leverans bekräftelse?? ��

    Måste vänta 2v på beställning, råkade hamna i Thailand nu..����

    Har kört nya R med 19" utan Dcc, tycker det fungerade utmärkt.

    Men kan ju alltid ändra mig ��, är det inte så att hårdaste läget är oanvändbar och normalt är precis som en bil utan?.

    Hur använder ni dcc?, kör man enbart på det mjuka läget? ��
    Senast redigerad av mangewide den 2017-02-11 klockan 04:31.

  19. #339

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Har DCC på Touranen samt haft på ngr kärror innan och det har ju helt klart blivit bättre med åren. Imponeradd över hur de fått till det på ett höghus som Touranen, i denna är stor skillnad på sport. Då blir den nästan rolig på en kurvig vägsnutt.
    I vardagen kör jag dock mest i läge comfort och gungar fram i jänkestil Jag ser ju detta som det stora pluset med DCC, dvs att man kan få det mjukare än standard/sportchassi.
    Ngr veckor i sommras lånade jag hem en Superb TSI 280, men den var löjligt hård med sport valt, njurbälte på typ Så kan nog skilja en hel del mellan modeller.

    Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

  20. #340
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129
    DCC - Har det på Golf R:n. Vi kör nog i Normal läge 95% av tiden. Åker jag t.ex. till Göteborg då blir det Comfort läge i staden. Bandag då blir det Race.

    Jag är nöjd med funktionen.

    /Petet
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Liknande ämnen

  1. Golf 7 facelift 2016
    Av Amazonas i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-12-26, 09:45
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-02-16, 09:28
  3. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2013-06-26, 11:23
  4. Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-11-21, 19:24
  5. Ska det här hålet vara här? (Golf MK2)
    Av Strickz i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-26, 22:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin