Resultat 1 till 18 av 18
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2015
    Namn
    Micke Geijer
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14

    Växellåda läcker olja - drivknut? Polo GTI -00

    Halloj!
    Igår på hemväg med började polon låta illa så snart bilen inte drev (typ gasar med växel i). Rök och dålig lukt. Linkade hem försiktigt och in under och kolla. Det ser ut som om det läckt rejält med växellådsolja på högersidan. Oljan har stänkt runt rätt bra. Gissar att ljudet helt enkelt kom från att lådan hade lite olja. Misstänker att det är någon tätning som rasat. Kan det vara den inre drivknutens tätning in mot växellådan? Är det i så fall nåt man fixar själv (är hyfsat självgående)? Eller är det nåt annat?

    Tips ideer mottages gärna.

    /Micke

    Namn:  20151127_093243 (768x1024).jpg
Visningar: 5181
Storlek:  560.4 KB

  2. #2

    Reg.datum
    feb 2015
    Namn
    Micke Geijer
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Nu har jag felsökt lite mer. Fyllt på olja och kört lite med hjulen i luften. Det läcker helt klart från kopplingsdelen. Ett stadigt dropp och det rinner ut ur hålet där man ser svänghjulet. Huvudteori är väl tätning ingående axel mot växellåda - eller är det nån som har nåt annat tips?
    /Micke

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Man får ta ned lådan och kika

    har man otur är det en nit som håller kronhjulet på plats som rivit hål

  4. #4

    Reg.datum
    feb 2015
    Namn
    Micke Geijer
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Man får ta ned lådan och kika

    har man otur är det en nit som håller kronhjulet på plats som rivit hål
    Bara till att riva. I min Haynes rekommenderas det att slita ur hela kylarpaketet (ink luftkonditionering) - är det verkligen nödvändigt - enklast måste väl vara att ta ut lådan neråt? Måste startmotorn bort?

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337

  6. #6

    Reg.datum
    feb 2015
    Namn
    Micke Geijer
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Halloj.
    Efter lite influensa fick jag tid att ta tag i det här. Var ju en del mek. För någon annan - tänk på att det är XZN som gäller för drivaxelbultarna. Nu är lådan ut (och ja startmotorn måste bort - och enklast är att riva insuget oxå så att man kommer åt).
    Det är mycket riktigt ett hål in i växellådan (bakom urtrampningslagret) så det är ju bara att leta rätt på en ny (beg). Några undringar:
    1. Är det nåt speciellt man ska tänka på när man letar fram en ny låda - nåt som går att kolla?
    2. Är det bara GTI-lådor som funkar?
    3. Antar att det är smart att byta koppling och urtrampningslager när man ändå har prylarna nere..

    Hils
    /Micke

    Namn:  20151212_163642.jpg
Visningar: 2361
Storlek:  1 003.1 KB

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    På växellådan, vit etikett bagageutrymme samt vit etikett i servicebok framgår växellådskoden vanligen 3 bokstäver som man kan söka på bildelsbasen och ebay

    inspektera kopplingen, i förebyggande syft bör packboxen för ingående axel och växelförare bytas om begangnad låda inhandlas

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Är det en 5-växlad fungerar fler koder.
    Tyvärr är lådorna dyra då de är vanligt med oljetorrt och ras.
    Priser från 3000:- och uppåt.
    Billigare = TUR!

    Brukar vara billigare med en reservdelsbil.

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    jon backman
    Ort
    ludvika
    Inlägg
    212
    Citat Ursprungligen postat av MickeG Visa inlägg
    Halloj.
    Det är mycket riktigt ett hål in i växellådan (bakom urtrampningslagret) så det är ju bara att leta rätt på en ny (beg). Några undringar:
    Hils
    /Micke
    varför inte plocka isär lådan och laga hålet
    om du inte vill svetsa så finns det jb weld aluminium
    hålet ser inte stort ut
    tvätta rent och slipa lite och på med jb weld aluminium
    kan vara värt att prova

  10. #10

    Reg.datum
    feb 2015
    Namn
    Micke Geijer
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Ok - tack för tips! Min kod är ETG. Just nu verkar det inte finnas nån sån låda tillgänglig på laga/bildelsbasen/ebay... Den som finns i annonsen ovan (fr A128 är tyvärr borta). Efter ett tags hårt googlande hittade jag den här spectabellen http://workshop-manuals.com/volkswag..._capacities_2/

    Om jag tolkar det rätt så passar alla dom här lådor - som är s.k. 085-lådor. Passar de verkligen? Sen har de ju annan utväxling, men FFW verkar vara precis samma (finns tyvärr ingen sån heller). Annan utväxling är ju mer en smaksak. För mig som nästan bara kör i Stockholm så skulle en lägre utväxling funka.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Begagnad FFW:
    http://www.ebay.de/itm/VW-POLO-Getri...EAAOSwp5JWZfB~

    renoverad FFW:
    http://www.ebay.de/itm/FFW-Getriebe-...YAAOSwo0JWOI4y

    ta reda på i förväg om dom accepterar eran låda

  12. #12

    Reg.datum
    feb 2015
    Namn
    Micke Geijer
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av boster Visa inlägg
    varför inte plocka isär lådan och laga hålet
    om du inte vill svetsa så finns det jb weld aluminium
    hålet ser inte stort ut
    tvätta rent och slipa lite och på med jb weld aluminium
    kan vara värt att prova
    Joda - hålet är litet och det kan nog funka med JB Weld. Jag satsar nog på att hitta en annan i första hand, har inte haft isär en vxl-låda förut så jag vet knappt var jag ska starta med ett sånt projekt.

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Man skulle ju bra gärna vilja veta vad hålet uppståpp ifrån?
    Lager som tryckt sönder eller annats som belastat?
    Tvätta rent och spola ur som man ser.

  14. #14

    Reg.datum
    feb 2015
    Namn
    Micke Geijer
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Jomen nu har jag fått fatt på ny låda och håller på och monterar. Har fått upp lådan på plats - men när jag ska dra fast bultarna mot blocket så är det rejält motstånd sista centimetern. Vill ju inte dra sönder nåt. Ska de glida ihop hyfsat lätt? Är det axeln/splines som inte hittat rätt tro?

  15. #15

    Reg.datum
    mar 2013
    Namn
    Tommy Forslund
    Ort
    Näsåker
    Inlägg
    183
    Vet de som försökt dragit fast lådan med dubbla styrningar på någon vag då det satt en i låda och en i motor på samma ställe.

  16. #16

    Reg.datum
    dec 2015
    Namn
    Alexander L
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    29
    Ska inte gå tungt allt, ska bara "ploppa" dit om allt stämmer. Kolla som sagt styrningar, lägg i växel och snurra på utgående axlar.

  17. #17

    Reg.datum
    feb 2015
    Namn
    Micke Geijer
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Än en gång tack för alla svar. Lådan på plats. Gick lite trögt - men ihop - kan varit nån styrning som inte satt perfekt. För andra som ska ge sig på detta. Några tips:
    - Startmotorn är väldigt knepig att få bort utan att riva insuget. Det går att ta bort insuget utan att riva bränsleledningen. Man kan lossa alla insprutarkontakter och sen dra sladdpaketet framåt.
    - FFW och ETG är kompatibla lådor.
    - Jag plockade ur batteriet och rev några kylarslangar för att få bättre plats.
    - Se till att få undan höger drivaxel när du monterar annars är den ivägen.
    - Bra att lossa på avgasupphängningen under motorn så man kommer åt.

    Har dock problem med kopplingen. Jag snikade och bytte inte koppling eftersom den var bytt av förra ägaren för två år sen. Nu när jag testar så verkar inte kopplingen koppla ur helt. Det driver lite hela tiden även om jag kopplar ner helt, men tar ordentligt när jag släpper upp kopplinen. Jag har testat att nollställa vajern men det gör ingen skillnad (dessutom kollat att kopplingsarmen går i botten). Någon som har en ide?
    Kanske lika bra att slita ner allt igen och byta kopplingen oxå - nu vet jag ju hur man gör

    /Micke

  18. #18

    Reg.datum
    feb 2015
    Namn
    Micke Geijer
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    14
    Jo det blev ett varv till. Rev ner bytte koppling och ihop. Nu funkar det finfint. Det verkar som om något i det gamla tryckplattepaketet hade havererat. Nu med ny skiva och tryckplatta så halkade låda lätt på plats. Ytterligare ett tips för andra. Man behöver en specialhylsa för att att lossa tryckplattan. Det ska vara en 9mm tolvkantshylsa. Den här gången tag jag inte bort startmotorn utan lossade den bara och sköt den åt sidan.

    /Micke

Liknande ämnen

  1. Polo GTI 00-01 Växellåda
    Av blomquist_87 i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2013-08-21, 07:24
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-06-07, 21:14
  3. polo läcker lite olja!
    Av jb100 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-27, 14:41
  4. Olja i lådan, polo -00
    Av freddalf i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-27, 18:19
  5. växellåda läcker olja
    Av larsahl i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-10-04, 16:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin