Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1

    Reg.datum
    nov 2015
    Namn
    Olof L
    Ort
    Sågmyra
    Inlägg
    12

    EPB (Parkeringsbroms/Handbroms) Passat B6 2.0 TDI -2006

    Hej, har precis införskaffat mig en Passat från 2006 (22 000 mil på mätaren) med den elektroniska parkeringsbromsen. Parkeringsbromsen fungerade inte när jag köpte bilen utan jag har tänkt att reparera den så att den börjar fungera. Jag har sökt runt på olika forum angående möjliga fel på parkeringsbromsen och förstått att hela systemet har svagheter.

    Det jag har gjort är att tagit bort bromsoken bak och konstaterat att motorerna var spruckna i huset till växeldelen (brevid motorn) precis som jag sett på forum när jag kollat runt. Ena motorns växeldel hade förvridit sig och var helt stum och den andra var full i smuts av olika sorter och lät inte frisk vid provkörning med 12v batteri.

    Så två nya motorer är inköpta och monterade på oken bak (skruven manuellt tillbakaskruvad) med nya belägg, hydralsystemet fick ny bromsvätska i samband med monteringen av oken bak.

    Nästa steg var att felsöka bilen igen och jag fick följade från vcds

    Address 53: Parking Brake Labels: 3C0-907-801-53.CLB
    Control Module Part Number: 3C0 907 801 B HW: 3C0 907 801 B
    Component and/or Version: EPB VC8HC001 013 0001
    Software Coding: 0000012
    Work Shop Code: WSC 05311 000 00000
    VCID: 215DC4CB61C91F0A302EBB9-8074
    2 Faults Found:

    02443 - Control Head
    012 - Electrical Fault in Circuit - MIL ON
    Freeze Frame:
    Fault Status: 11111100
    Fault Priority: 2
    Fault Frequency: 4
    Reset counter: 221
    Mileage: 220768 km
    Time Indication: 0
    Date: 2015.10.03
    Time: 00:22:39

    Freeze Frame:
    Voltage: 14.08 V
    Count: 40

    02432 - Supply Voltage for Left Parking Brake Motor (V282)
    012 - Electrical Fault in Circuit - MIL ON
    Freeze Frame:
    Fault Status: 11111100
    Fault Priority: 1
    Fault Frequency: 10
    Reset counter: 218
    Mileage: 220736 km
    Time Indication: 0
    Date: 2015.09.26
    Time: 14:08:42

    Freeze Frame:
    Voltage: 13.25 V
    Count: 86

    Det hände vid det här laget ingenting där jag tryckte på knappen. Så kollade säkringarna till motorerna bak och dom var hela. Enligt ross-tech är det kablaget eller möjligtvis knappen som felar vid dessa koder.

    Efter att läst på igen har jag förstått att även knappen verkar vara en vek konstruktion så jag tryckte ut den gamla knappen och hoppades på att det skulle stå 3C0 927 225B på den alltså den äldre ersatta knappen. Men det var den nya knappen (3C0 927 225C) så den måste blivit bytt av någon tidigare ägare.

    Tänkte att den kanske kunde vara boven ändå så införskaffade en ny knapp på VW i Falun. Sagt och gjort efter bytet till en ny tryckknapp kvarstår fortfarande samma felkoder som tidigare och går inte att radera.

    Men! Nu fungerar motorn höger bak när knappen läggs an och ifrån. Så knappen gamla knappen var pajj.

    Okej så läste på igen då. Då har jag förstått att även styrdonet mellan framsäterna verkar vara en klen konstruktion alternativt felprogrammerad.

    Programuppdateringen ska bland annat göra styrdonet mindre känslig mot spänningsfall?

    Är det någon som vet vilken version av programvara som är den nyaste som ersatt den äldre programmeringen?
    har förstått att själva styrboxen också kommit i ny tappning och heter ny 3C0 907 801 E.

    Hur uppdaterar man sitt styrdon?

    Sen har jag tänkt kolla över kontakterna bak till motorerna igen. Det var ingen rost eller så i dem men på vänster bak (sidan som inte fungerar) kändes det lite löst i plastböjjen mot kontaken så den kanske kan vara värd att pilla isär.
    Senast redigerad av Olof_VW den 2015-12-25 klockan 18:38.

  2. #2
    Goffen
    Gäst
    Har du kört fram kolvarna efter bytet med datorn samt gjort grundinställningen?

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2015
    Namn
    Olof L
    Ort
    Sågmyra
    Inlägg
    12
    Försökte göra det efter jag bytt motorerna, men det hände ingenting då. Alltså med den gamla felaktiga knappen... Behöver knappen vara hel för att den funktionen ska fungera? Värt att prova...

  4. #4

    Reg.datum
    nov 2015
    Namn
    Olof L
    Ort
    Sågmyra
    Inlägg
    12
    Har mekat lite mer med Passaten idag... Kopplade in mig med vcds och nu kvarstår endast en felkod

    Address 53: Parking Brake Labels: 3C0-907-801-53.CLB
    Control Module Part Number: 3C0 907 801 B HW: 3C0 907 801 B
    Component and/or Version: EPB VC8HC001 013 0001
    Software Coding: 0000012
    Work Shop Code: WSC 05311 000 00000
    VCID: 215DC4D361C91F0A302EBB9-8074
    Fault Codes have been Erased

    1 Fault Found:
    02432 - Supply Voltage for Left Parking Brake Motor (V282)
    012 - Electrical Fault in Circuit - MIL ON
    Freeze Frame:
    Fault Status: 11101100
    Fault Priority: 1
    Fault Frequency: 12
    Reset counter: 222
    Mileage: 220776 km
    Time Indication: 0
    Date: 2015.10.03
    Time: 07:55:58

    Freeze Frame:
    Voltage: 13.35 V
    Count: 86

    Så blivit av med en felkod i och med bytet av knappen. Provat att köra kolvarna in och ut, samtidigt men även separat utan framgång. Även function test. Provat att nolla felkoderna under olika omständigheter som att ha bilen av-på, trycka på knappen i intervaller osv.

    Någon gång under felsökningen körde vcds motorn höger bak, altså den som går från och till när man trycker på den nya knappen.

    Plocka även av hjulet vänster bak där det inte fungerar och tog isär böjen på sladden och det såg bra ut, även i sladden. Koppla in sladden och prova nolla, inget resultat. Fick en felkod när jag pröva felsöka med sladden till motorn av, "open circut" som jag sen nollade. Var en test för att se om det blev någon felkod som det ska bli om inte kretsen är hel.

    Lite intressant är att under felsökningens gång så fick jag error i vcds några gånger när jag försökte köra motorerna, andra gånger ingen error men inget hände. Bifogar bilder från när jag fick error meddelande:
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2015
    Namn
    Olof L
    Ort
    Sågmyra
    Inlägg
    12
    02432 - Supply Voltage for Left Parking Brake Motor (V282): Electrical Fault in Circuit

    Possible Symptoms

    • Parking Brake Warning Light active/flashing

    Possible Causes

    • Wiring/Connectors from/to Left Parking Brake Motor (V282) faulty
    • Left Parking Brake Motor (V282) Power Supply faulty
    • Left Parking Brake Motor/Caliper (V282) faulty

    Possible Solutions

    • Check Wiring/Connectors from/to Left Parking Brake Motor (V282)
    • Check Left Parking Brake Motor and (V282) Power Supply
    • Perform Terminal 30 Reset
      • Remove Fuse(s) for a short Time.


    Special Notes

    • When found in VW Passat (3C): Parking Brake:
      • Clear Fault Codes with Engine running (to ensure proper Voltage Supply). When checking Voltage with this Fault Code stored, the Module may not output Power to the Motor. Try clearing Fault Codes and Operating the EPB as mentioned below before testing again.
        • Switch Ignition OFF for about 10 Seconds
        • Start the Engine and keep it running while trying to clear Fault Codes.
        • Press the Parking Brake Button (E538) in 5 Second Intervals.

      • Check TPI 2013530 (Rest of World) or TSB 2015075/01-07-47 (North American Region) for possible Control Module Software Update which corrects Low Voltage Sensitivity. This Update can be considered mandatory if you have these Fault Codes stored!




    Har gjort ovanstående punkter, kollat kablaget till motorn, renoverat oket och satt dit ny TRW motor. Gjort terminal 30 resett och testat plocka säkringarna (tändning av).

    Testat få bort felkoden på alla möjliga sätt utan framgång.

    Det känns som jag har begränsat det till tre olika möjligheter i dagens läge:

    - Programvaran i kontrolmodulen behöver uppdateras på vag verkstad då jag har den äldsta programvaran
    - Kablaget är ergat innuti även om det ser fräsht ut när man tittar på det utanpå vid bromsoket och behöver bytas
    - Kontrollmodulen är trasig och behöver ersättas

    Någon som har erfaranheter?

  6. #6
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Peter S.
    Medlemsnr
    4681
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    295
    Hade inte just denna felkod men om man läser på del forum verkar just styrdonet vara ganska ostabilt på de lite äldre passaterna med elhandbroms, typ 2006-2009. Jag fick byta just styrdonet till min 2009:a, köpte ett bättre beg från laga.se den version som gällde då: 3AA907801H och fick den monterad och inkodad hos VW.

    Se denna tråd:
    http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...ight=passat+3c

  7. #7

    Reg.datum
    nov 2015
    Namn
    Olof L
    Ort
    Sågmyra
    Inlägg
    12
    Jag har funderat lite kring att köpa ett begagnat nyare ställdon med tanke på att hårdvaran i den kanske är bättre och att mitt styrdon eventuellt är pajj. Problemet är att jag inte vet vilken version som är nyaste.

    Jag har version 3C0 907 801 B och det finns styrdon som heter 3c8 i början och någon som du nämner 3AA i början. Och av 3C0 907 801 versionen finns ända till version J verkar det som.

    Så frågan är vilken som är nyaste versionen som ersätter 3C0 907 801 B?

    Föresten @ Mulder har inte tittat på ställdonet i bilen än, hur tar man bort delen mellan sätena som täcker den? Vilket verktyg och var?

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2015
    Namn
    Olof L
    Ort
    Sågmyra
    Inlägg
    12
    Okej har fått bekräftat att om man har EPB styrdon 3C0 907 801 B eller 3C0 907 801 E så är nyaste 3C0 907 801 G beställde ingen då utan ska prova att progravaru uppdatera min modul först på VW i Falun. Det verkar vara 3C8 och 3AA som går att byta mot varandra om man läser på tyska forum men inte första versionen 3C0.

    Har hittat på en bra guide hur man tar bort mittendelen för att komma åt styrdonet om jag skulle behöva det så nvm @ Mulder

  9. #9
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Peter S.
    Medlemsnr
    4681
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    295
    Citat Ursprungligen postat av Olof_VW Visa inlägg
    Okej har fått bekräftat att om man har EPB styrdon 3C0 907 801 B eller 3C0 907 801 E så är nyaste 3C0 907 801 G beställde ingen då utan ska prova att progravaru uppdatera min modul först på VW i Falun. Det verkar vara 3C8 och 3AA som går att byta mot varandra om man läser på tyska forum men inte första versionen 3C0.

    Har hittat på en bra guide hur man tar bort mittendelen för att komma åt styrdonet om jag skulle behöva det så nvm @ Mulder
    Ursäkta för sent svar..lämnade in min bil för byte av styrdon så vet faktiskt inte hur man får bort mittkonsolen.
    Bra att du vet nu då
    Kanske ska tillägga att program-uppdatering på mitt "gamla" styrdon inte löste problemet, därav slutade det med att jag köpte på laga.se och fick det bytt och inkodad på VW.

  10. #10

    Reg.datum
    nov 2015
    Namn
    Olof L
    Ort
    Sågmyra
    Inlägg
    12
    Nu fungerar parkeringsbromsen, försökte uppdatera programvara i styrboxen på vw i Falun, det misslyckades tydligen. Efter det kontrollerade jag kablaget med mätningar och det var ok. Hittade ett fel i styrboxen varvid en bättre begagnad version G inhandlades och monterades med efterföljande programmering (många steg).

    Så i mitt fall var ena motorn bak pajj, knappen pajj och styrboxen pajj. Motorn som var paj var förvriden och stum efter att höljet spruckit och smuts och vatten kommit in. Därefter pajjade nog knappen och styrboxen. Ingen säkring hade gott konstigt nog.

    Samtliga delar är väldigt kostsamma jämfört med att laga en traditionell handbroms även om man gör arbetet själv. Lycka till...
    Senast redigerad av Olof_VW den 2015-12-25 klockan 18:40.

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2020
    Namn
    David Lagergren
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    1
    Hej!

    Intressant tråd. Jag hade väl fungerande elektroniska parkeringsbromsar tills nyss då jag plockade av vänster bromsok bak för att byta ut kolven. Efter detta vill inte EPBn på vänster sida fungera längre. Får samma felkod som i tråden ovan (02432 - Supply Voltage for Left Parking Brake Motor (V282)).

    Kan den där styrboxen ha gått sönder av att jag kopplade loss kabeln till EPBn?

    För att släppa bak parkeringsbromsen använde jag mig av Biltemas felkodsläsare. Hade batteriladdare inkopplad under arbetets gång (kan dock ha glömt att koppla in den igen när jag kopplade på oket igen då det gick en natt emellan).

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 011
    Det kommer ju en tydlig uppmaning i vcds med infon att ha laddaren på under hela arbetet. Anledningen är känd i tråden här, controllern är kinkig.

Liknande ämnen

  1. AC funkar ej passat 3c/b6 2008 2.0 tdi
    Av Heika i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-06-20, 08:35
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-09-16, 08:21
  3. Parkeringsbroms (EPB) passat 2007
    Av Bolse86 i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-08-18, 14:27
  4. Parkeringsbroms (EPB) passat 2007
    Av Bolse86 i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-08-09, 08:38
  5. Intagskabel kupévärmare Passat TDI 2006
    Av nesse86 i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-12-03, 20:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin