Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2015
    Namn
    Albin Ymsjö
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    28

    Haldex Gen 2 Och chipptrim!

    Tjenare, är så att jag har köpt mig en r32 där det sitter "Haldex generation 2 performance controller"
    Har googlat runt lite och förstår mig inte riktigt hur detta fungerar och vad det gör.

    Så vitt jag vet så ska det finnas 3 lägen typ Street, Sport, Race.
    Förstår mig inte riktigt på graferna som finns på dessa lägen och tänkte om någon kan hjälpa mig förstå vad som händer i alla dessa olika lägen.

    Det sitter även ett milltek non resonated avgassystem och ett luftfilter kit liknande detta:
    http://www.scstyling.com/bilmodeller...f-5-r32-v6-32l

    Och dessa saker är vad som behövs för att steg 2 chippa den här :
    http://www.stertman.se/mjukvara/1432...-mjukvara.html

    Nu är det så att bilen är köpt från bilhandlare så han vet ungefär lika mycket som jag vet om bilen för tillfället.
    Därför har jag en fundering på om den kan vara chiptrimmad.
    Är det möjligt att kolla upp detta på något lätt sätt istället för att ringa runt till alla trim firmor?

    Fick bli 2 ämnen i en tråd hoppas det inte blir alldeles för stökigt.

    /Albin

  2. #2
    Raven
    Gäst
    Spar de 6000kr som mjukvaran kostar. Skillnaden kommer vara högst marginell om existerande då R32 saknar turbo.

    Tveksam att man som lekman kan se om den är chippad eller ej, det blir nog att ringa runt och fråga.

    Edit, vill du ändå chippa den, maila www.Superchips.Co.UK och fråga om de kan lägga in tunen på deras bluefin enhet (Www.mybluefin.co.uk).
    http://www.superchips.co.uk/search?m...9&variant=1799

    Duger dem åt Volkswagen Racing i Uk duger de åt de flesta.. Typ halva priset mot Stertman.

    Sent using my fingers
    Senast redigerad av Raven den 2015-10-26 klockan 23:03.

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2015
    Namn
    Albin Ymsjö
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    28
    Får väll köra den som den är ett tag så får jag se hur jag gör senare!

    Tack för tipset!


    Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

  4. #4
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    621
    Hej!
    Väljer man att köpa till fjärrkontrollen till Haldex Performance modulen så kan man ställa mellan eco (ingen 4wd alls), original (som bilen är nu) och Performance läget som gör en snabbare 4hjulsdrift och mer drivning på bakhjulen.
    Det är Performance läget som 99% av alla kör på permanent som köper en Haldex modul, så rekommenderar att köpa enheten men inte fjärrkontrollen om man nu inte tror att man vill köra den i original läget nån gång ibland.

    Gällande steg 2 trim så anpassas alltid mjukvaran till Din hårdvara och skulle säga att det ändå ger en skillnad som är kännbar och vi mäter så klart prestanda skillnaden och lägger man dessutom till 1000:- så får man dyno siffror före och efter svart på vitt.
    Alltså inte någon standard mapp eller liknande, en unik mapp för Din bil helt enkelt och installeras av oss på plats i Nynäshamn där vi kontrollerar bilens funktion och läser felkoder osv innan vi börjar trimma.
    Sedan loggar och ser att allt ser bra ut även efter trim.
    Mvh Jimmy Särås

  5. #5

    Reg.datum
    okt 2015
    Namn
    Albin Ymsjö
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    28
    Citat Ursprungligen postat av Särås Visa inlägg
    Hej!
    Väljer man att köpa till fjärrkontrollen till Haldex Performance modulen så kan man ställa mellan eco (ingen 4wd alls), original (som bilen är nu) och Performance läget som gör en snabbare 4hjulsdrift och mer drivning på bakhjulen.
    Det är Performance läget som 99% av alla kör på permanent som köper en Haldex modul, så rekommenderar att köpa enheten men inte fjärrkontrollen om man nu inte tror att man vill köra den i original läget nån gång ibland.

    Gällande steg 2 trim så anpassas alltid mjukvaran till Din hårdvara och skulle säga att det ändå ger en skillnad som är kännbar och vi mäter så klart prestanda skillnaden och lägger man dessutom till 1000:- så får man dyno siffror före och efter svart på vitt.
    Alltså inte någon standard mapp eller liknande, en unik mapp för Din bil helt enkelt och installeras av oss på plats i Nynäshamn där vi kontrollerar bilens funktion och läser felkoder osv innan vi börjar trimma.
    Sedan loggar och ser att allt ser bra ut även efter trim.
    Mvh Jimmy Särås
    Tack för svaret nu förstår jag lite mer hur det fungerar.
    Ser att du verkar jobba med försäljning och teknisk support för Stertman.
    Är det möjligtvis så att ni har ett system där ni kan se om en bil har blivit trimmad hos er via registrerings numret?
    Om det vore så går det bra om jag skickar ett meddelande med registrerings numret på bilen jag köpt till dig?

  6. #6
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    621
    Citat Ursprungligen postat av Albino12373 Visa inlägg
    Tack för svaret nu förstår jag lite mer hur det fungerar.
    Ser att du verkar jobba med försäljning och teknisk support för Stertman.
    Är det möjligtvis så att ni har ett system där ni kan se om en bil har blivit trimmad hos er via registrerings numret?
    Om det vore så går det bra om jag skickar ett meddelande med registrerings numret på bilen jag köpt till dig?
    Skicka gärna ett mail till jimmy@stertman.se med reg.nr så kan jag kolla om bilen är trimmad hos oss.
    Sitter det ett aFe insug? Eller är det ett VF Engineering insug? Sålt några sådana till R32 så kan ju vara vi som sålt det oxå.

    Tack!
    /Jimmy Särås

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Spelar ingen roll om dynon visar 10-15-20 hk mer än original
    bilen kommer inte prestera mycket bättre ändå tidsmässigt.
    Spar dina pengar är mitt tips!

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2015
    Namn
    Mattias S
    Ort
    Järfälla
    Inlägg
    13
    Eftersom prestandaskillnaden mäts på alla trim så skulle det vara intressant att se ungefärlig skillnad på vissa hastighetsintervall. Då skulle man ju enkelt kunna avgöra om det är värt det eller ej.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Citat Ursprungligen postat av matt_s Visa inlägg
    Eftersom prestandaskillnaden mäts på alla trim så skulle det vara intressant att se ungefärlig skillnad på vissa hastighetsintervall. Då skulle man ju enkelt kunna avgöra om det är värt det eller ej.
    Klockrent svar Kan tänka mig att intervallet 100-150 skiljer det någon tiondel.

    För min del är det Racelogictider före och efter det intressanta
    inte någon dyno som visar 10-50 hk mer än org.
    Senast redigerad av anri52 den 2015-10-28 klockan 17:40.

  10. #10

    Reg.datum
    okt 2015
    Namn
    Albin Ymsjö
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    28
    Citat Ursprungligen postat av Särås Visa inlägg
    Skicka gärna ett mail till jimmy@stertman.se med reg.nr så kan jag kolla om bilen är trimmad hos oss.
    Sitter det ett aFe insug? Eller är det ett VF Engineering insug? Sålt några sådana till R32 så kan ju vara vi som sålt det oxå.

    Tack!
    /Jimmy Särås
    Hittade precis en massa kvitton från stertman så det kan vara fullt möjligt.

    Skickar mail imorgon när jag får tid över.

    Beställdes ett milltek cat-back och cts insugskit på en utav dem.

    Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

  11. #11
    Samarbetspartner
    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Jimmy Särås
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    621
    Citat Ursprungligen postat av Albino12373 Visa inlägg
    Hittade precis en massa kvitton från stertman så det kan vara fullt möjligt.

    Skickar mail imorgon när jag får tid över.

    Beställdes ett milltek cat-back och cts insugskit på en utav dem.

    Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
    Du är varmt välkommen!
    Mvh Jimmy

Liknande ämnen

  1. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2017-09-18, 16:24
  2. GTI gen 7, en luddig mjukis
    Av Björn R i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2013-08-25, 13:31
  3. Seg gasrespons på GTI gen. 6
    Av bcr i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-26, 10:09
  4. Tips: första gen. gti ratt
    Av Jocke_M i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-02-26, 18:55
  5. Svar: 36
    Senaste inlägg: 2007-10-07, 15:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin