Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2015
    Namn
    Robin Björklund
    Ort
    Tyresö
    Inlägg
    1

    Utlåst från Golf 5 2008

    Hej! Jag har ett dubbelt problem jag hoppas ni proffs kan hjälpa mig med. I lördags lånade min svärmor bilen (en Golf 5 GT SPORT TSI 2008) och glömde släcka lyset i bilen då detta ska vridas på och av manuellt. Det har medfört att batteriet är helt urladdat och att jag inte kan använda "fjärren" för att komma in i bilen. Sen visade det sig att jag tydligen har nått problem låskolven när jag försöker låsa upp manuellt (Nyckeln drar runt varv efter varv utan att bilen låses upp). Detta har jag inte tidigare märkt av eftersom jag alltid använt fjärren..

    Då ringde jag en polare och han försökte hjälpa mig att få upp bilen "inbrottsvägen" genom att tränga in en böjd antenn genom dörren fram för att komma åt dörrhandtaget innefrån. Han lyckades med operationen och fick ett bra tag på handtaget men dörren ville inte låsas upp trots ihärdigt dragande.

    Nu börjar ideerna ta slut och jag undrar om nån har nått annat tips för att ta sig in i bilen eller i motorhuven så jag kan ladda batteriet? Tacksam för alla svar och tips som går att få!

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Krossa en ruta. Du kan tejpa rutan utifrån innan du krossar den så blir det i alla fall lite mindre glas att ta rätt på. Kan kanske vara en bra idé att välja en ruta som din glasmästare har på lagret hemma.

    En del bärgare har även låsöppning. Jag skulle själv hellre lägga en tusenlapp på att låta bärgaren öppna bilen än att lägga en tusenlapp på att byta en krossad ruta.

    Har bilen dragkrok? Jag har läst att man kan ladda upp batteriet genom dragkrokens elkontakt, men jag har aldrig prövat detta själv så jag vet inte om det stämmer.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 336
    Finns 13 poligt uttag för släpvagn ?

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Om den inte har drag, med kabel draget till batteriet...

    Borde det man inte kunna skruva bort hasplåten/plasten och koppla in pluskabeln på batteriladdaren på kabelanslutningen till generatorn. Och minuskabeln till tex motorblocket eller karossen?

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2019
    Namn
    Richard Pilqvist
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    4
    Hejsan
    Jag har tyvärr råkat ut för samma problem som du hade gjort,hur löste du det?
    tänkte om du har några bra idéer?
    mvh Richard

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    751
    Inget jag råkat ut för själv, så jag inget svar i sig. Men Gååglar du på "emergency opening of engine hood vw golf" så får du flera förslag!
    Annars så kan ju alltid VAG-verkstaden öppna motorhuven då dom ska ha en utarbetad metod för detta inte helt ovanliga problem.

  7. #7
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Är bilen låst med fjärren är dörrarna i safe lock mode. Det innebär att det inte går att öppna bilen även om en ruta krossas.

    Bästa är att försöka komma under bilen fram och lägga ström på startmotor eller generator, alternativt få upp huven utifrån.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    Wesse
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    14
    Hissa upp bilen och leta rätt på start motorn .Koppla laddare till matningen dit "tjocka kabeln".
    Sätt minus på nå bra ställe. Ladda och bilen går att låsa upp efter 10. Jag har nu dragit en t
    Kabel direkt från batteriet till grillen för lättare åtkomst. Min låskolv i dörren är oxå sönderrostad.

Liknande ämnen

  1. Bilder från Polo-meet i Odense 4-6 juli 2008
    Av silversurfaren i forum Träffar
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-07-16, 23:12
  2. Svar: 95
    Senaste inlägg: 2008-07-01, 23:51
  3. Bugrun 2008 från Värmland
    Av vw-fantast i forum Träffar
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-06-06, 11:30

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin