Resultat 1 till 18 av 18
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Johan Lindvall
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    40

    passat 2012 olje byte 1500 eller 3000 mil

    Hej
    Jag har en passat 2012 som har gått 9000 mil med longlife service
    Jag har servat den vid 3000 och 6000 på VW och då har det stått 3000mil eller 700 någonting dagar i färddatorn. Vi kör ca 2500 mil/år. Nu servade jag bilen på auto experten och då står det 1500 mil eller 365 dagar. Så jag frågade mekanikern och han sa att man skall göra olje service efter 1500 mil då frågade jag om dom har fyllt i longlife olje och det hade dom gjort.

    Så min fråga är
    Stämmer detta eller är det bara något han tycker?
    Jag förstår att det givet vis är bättre att byta oftare men behövs det.
    För i service boken står det inte så utan om man når 2 år utan att köra 3000 mil skal man göra ett olje byte.
    Ingen kan inbilla mig att dagens olja inte skulle klara 2 år

    // Johan

  2. #2
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Diesel eller bensin?

    Generellt skulle jag aldrig köra en olja över mer än en vinter.
    Generellt skulle jag alltid serva en bensinare inom 1 500 milsgränsen.
    Generellt så kör jag gladeligen över 1 500 mil per år och uppemot 3 000 mil med en dieselmotor på ett år men aldrig på två år eller som jag skrev ovan över mer än en vinter.

    mina 5 ören......

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Mina två 2,0 TDI går båda upp till cirka 3000 mil innan byte. Longlife-service hos VW/Audi. Inga problem hittills.

  4. #4
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Min GTI MK6 från 2010 var oljebytt vid max 1,200 mil och ändå så havererade min kamkedja med ventilsallad och lite annat smått och gott. Förvisso en "bugg" i VAG's TSI-motor men ändå.

    Men jag skulle tro att risken för oilsludge minskar rejält om du byter ofta. Serva den som vanligt men gör en mellanservice själv på en GDS-hall där du byter olja och filter själv.
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Johan Lindvall
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    40
    Glömde att berätta att det är en TDI. Tack för svar. Efter som vi kör 2500 mil/år blir det ryp 14 månader mellan service. Och om man skall lägga in ett olje byte så kan man ju fixa det själv.
    Det där med vintrarna förstår jag inte. Försämras oljan mer på vintern.
    Jag har 3 veteran bilar en 68 en 74 och en 84. Dom kör jag på minneralolja och gör olje byte vart annat år. Visserligen kör jag bara några 100 mil/år med dom. Men modern olja försämras inte på 2 år
    Men den oljan dom hade på 70 talet klarade nog inte det den billigaste oljan du kan hitta idag ��
    men om man har skrivit i servisboken att den skall servat var 3000 mil så skall väl det räcka tycker jag.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av jimZon Visa inlägg
    Min GTI MK6 från 2010 var oljebytt vid max 1,200 mil och ändå så havererade min kamkedja med ventilsallad och lite annat smått och gott. Förvisso en "bugg" i VAG's TSI-motor men ändå.

    Men jag skulle tro att risken för oilsludge minskar rejält om du byter ofta. Serva den som vanligt men gör en mellanservice själv på en GDS-hall där du byter olja och filter själv.
    Men TDI har kamrem och drabbas inte av de andra problemen heller.

  7. #7
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Men TDI har kamrem och drabbas inte av de andra problemen heller.
    Det framgick inte innan.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  8. #8
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 128
    Dieselbilar sägs klara 3000 mil samt undgå ”oil sludge” fenomenet. Vet inte...

    Undertecknad som bara ägt bensinbilar förordar tätare oljebyten avseende bensinmotorer, typ 1500 mil.

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2015-10-11 klockan 21:22. Anledning: Vet inte..
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Det låter som mekonomen ställt om serviceindikatorn till fasta gränsen 1 år/1500 mil istället för "intelligenta" indikatorn som räknar ut själv när bilen ska ha service. Normalfallet är att bilen själv räknar ut när det är dags att byta olja beroende på körprofil. Samtliga mina VW/Skoda har använt CBM (conditioned based maintenance) och servats mellan 1700-2800 mil (Max 2 år).

  10. #10
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 128
    Ja - ställer man om den via MFD funktionen så lär den automatiskt gå över till fast intervall/1500 mil. Vill man behålla CBM/Longlife mode ska man återställa via OBD uttaget vill jag minnas.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  11. #11
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av johan70 Visa inlägg
    Glömde att berätta att det är en TDI. Tack för svar. Efter som vi kör 2500 mil/år blir det ryp 14 månader mellan service. Och om man skall lägga in ett olje byte så kan man ju fixa det själv.
    Det där med vintrarna förstår jag inte. Försämras oljan mer på vintern.
    Jag har 3 veteran bilar en 68 en 74 och en 84. Dom kör jag på minneralolja och gör olje byte vart annat år. Visserligen kör jag bara några 100 mil/år med dom. Men modern olja försämras inte på 2 år
    Men den oljan dom hade på 70 talet klarade nog inte det den billigaste oljan du kan hitta idag ��
    men om man har skrivit i servisboken att den skall servat var 3000 mil så skall väl det räcka tycker jag.
    Självklart tar en olja duktigt mer stryk under de kalla vintermånaderna. Många kallstarter och ev. många korta körningar, kallt och varmt, kallt och varmt osv. Där tar även moderna oljor stryk.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2011
    Namn
    Tobias Eriksson
    Ort
    Järna
    Inlägg
    148
    Servar man bilen hos någon verkstad som inte har rätt utrustning så ändras serviceintervallen då de inte kan släcka den på korrekt sätt. Åk till vw och få det fixat.


    Skickas från min iPhone via Tapatalk

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282
    När det gäller Longlifeolja och serviceintervaller kan jag berätta om mina egna erfarenheter när det gäller en Skoda Superb 2.0 TDI 2014 som jag köpte ny i april 2014 och sålde för en månad sen. Under den tid som jag ägde bilen körde jag mest korta sträckor med många kallstarter. Dessutom var jag själv sjuk och bilen blev stående under ett par månader (utomhus vintertid).

    Ungefär en vecka innan jag skulle lämna ifrån mig bilen i inbyte hos bilfirma så varnade serviceindkatorn att det var dags för service om sju dagar. Och den morgonen då jag var på väg till bilfirman sa den ifrån att det var dags för service. Och då hade min bil gått knappt 710 mil.

    För några år sen ägde jag även en Golf GTI V av 2008 års modell. På den sa servicelampan ifrån efter cirka 1.400 mil. Då mest med kortkörning.

  14. #14

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Johan Lindvall
    Ort
    Löddeköpinge
    Inlägg
    40
    Citat Ursprungligen postat av DPC Visa inlägg
    Det låter som mekonomen ställt om serviceindikatorn till fasta gränsen 1 år/1500 mil istället för "intelligenta" indikatorn som räknar ut själv när bilen ska ha service. Normalfallet är att bilen själv räknar ut när det är dags att byta olja beroende på körprofil. Samtliga mina VW/Skoda har använt CBM (conditioned based maintenance) och servats mellan 1700-2800 mil (Max 2 år).
    Det var detta jag misstänkte
    Du menar att dom nollställt service indikatorn med färddatorn
    Sen att det aldrig är fel att byta olja oftare är självklart men indikatorn skall ställas så den varnar efter hur man kör

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Om man har planer på att i framtiden sälja bilen, kanske man borde tänka sig lite om och byta oljan med MAX 2000mils intervaller.
    Rensade precis silen på en A4 som gått mellan 2-3000mil/service och den var helt igensatt = turbohaveri (och hoppas på inget mer).
    Okunskap leder alltid till ökade utgifter...

    - - - Uppdaterad - - -

    Då det knappt går att skriva på detta forum och ej heller redigera...!

    A4:an är TDI och årsmodellen är 2010...

  16. #16
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Peter S.
    Medlemsnr
    4681
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    295
    Har olje&filter byte var 1500 mil på min Passat TDI 2012 sedan ny emellan de ordinarie servicetillfällena.
    Känns bara dumsnålt att köra uppåt 3000 mil på samma olja.

  17. #17
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 128
    En fråga från en som aldrig ägt en diesel. "Oil sludge" /koksning - Drabbas inte diesel lika mycket av detta om man kör länge på samma olja som bensinmotorer? 3000 mil är oerhört långt.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Pga att det alltid kommer lite diesel i motoroljan, tar det lite längre tid innan det kloggar ihop.
    Dessvärre blir det lite mer slitage pga att motoroljan spädes ut av dieseln.
    Sedan påverkar oljevolymen självklart drastiskt, det är därför alla numera kör med större filter på bla turbomotorerna...
    Pratar givetvis bara om VW och Audis då det andra inte är av intresse...

Liknande ämnen

  1. Tändstiftsbyte? 4år eller 6000 mil?
    Av outrunner i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-01-24, 15:22
  2. passat 2012 byte av skivor belägg bsk
    Av wrom i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-07-24, 08:40
  3. DSG6 , Olje och filter byte... ?
    Av 2stroke i forum VW-forum
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2014-05-15, 07:14
  4. Olje byte eaton kompressor?
    Av A.Fredriksson i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-03-22, 00:09
  5. 3000/1500 mil serviceintervall
    Av magnusT i forum VW-forum
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2009-05-07, 23:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin