Sidan 5 av 24 FörstaFörsta ... 234567815 ... SistaSista
Resultat 81 till 100 av 469
  1. #81
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Peter S.
    Medlemsnr
    4681
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    295
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    1. Spelar ingen roll om värdet är bestående, jag har inte råd att finansiera + 1 000 000 kr för en familjebil. Jag betalar maximalt 400 000 kr, brutto.
    2. Inte för mig. Jag kräver att kunna köra Kalmar-Berlin eller Berlin-München utan att behöva stanna för bränslepåfyllning. Min räckvidd, min mobilitet ska i princip vara obegränsad, med undantag för bränslepåfyllning under cirka 5 minuter.
    3. Min uppfattning är att Tesla Model S inte klarar av konstant mycket hög fart under längre tid. Hannover-Hamburg i 220 km/h, 151 km - klarar Model S det? Kommer batterierna att bli för varma och dra ner effekten? Kommer kapaciteten att ta slut? Varför skulle jag köpa en ny dyr bil som är sämre än min nuvarande?

    1. Håller som sagt med om att den är dyr.
    2. Kör du den sträckan dagligen? Räcker som jag skrev förmodligen för de flestas dagsbehov.
    3.Ingen aning, hur många gånger händer det att du kan hålla 220 km/h i 151 km utan att släppa av en gång på allmän väg?

  2. #82

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    2. En till två gånger per år, kanske. Ska jag skaffa en ytterligare bil för att lösa det behovet? Nej, min bil ska fungera för ALLT. Den ska kunna ta mig var som helst. Det är min personliga frihet vi talar om. Känner jag för att köra till Paris imorgon så ska jag kunna göra det.
    3. Autobahn A9 och A7 tillåter mycket höga farter under lång tid. Jag menar att man utan problem kan hålla 180-200 km/h en stor del av tiden helt odramatiskt, särskilt längs A9 Berlin-München. Körde A7 Hannover-Hamburg i juli i år, på väg hem från Kroatien. En förmiddag, folktomt (relativt). 220 km/h inga som helst problem större delen av sträckan. Hade bara bilen haft mer effekt så hade 250 km/h varit toppen. I Kasselbackarna behöver jag mer effekt. De backarna knäcker många. Med 170 hk och full packning är det svårt att nå mer än 180 km/h trots full gas mil efter mil... Där behöver man typ en MB E350 CDI för att kunna ånga på över 200 km/h... Illa. Jag behöver mer effekt

    A13 Berlin-Dresden är en annan sträcka med lite trafik, perfekt väg och frifart, stora delar.

  3. #83

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952
    "Volkswagen - It feels so good to be so bad"

  4. #84

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias T
    Ort
    Västsidan av sverige
    Inlägg
    344

    avgashysteri

    I grunden bevisar det väl vilken arrogans VAG gruppen (och för all del säkert många andra tillverkare) visar mot sina kunder. Det frågas om "vad det handlar om" i tråden och det kan jag säga, PENGAR. Inget annat. Kan man lura sig igenom ett krav med så lite insats som möjligt är det mer pengar i kassakistan. Miljön och laglydighet ligger troligen långt ned på listan. Längst ned torde kundrelationer ligga. Det bevisas ju gång på gång, att VAG skiter fullständigt i sina kunder och mer än gärna lägger över stora problem som borde åtgärdats på utvecklingstadiet på ägaren som till sist och syvende, blir en betalande testförare. Total idioti. När företag som VAG till slut kryper till korset beror det troligen på samma sak, de ser att arrogansen mot kundrelationen slutligen slår mot vinstsiffrorna, då matas det ut sk "goodwill" och alla inblandade börjar sjunga kumbaja. Den enskilde pustar ut och slapp en räkning på 40-80 tusen. Pengar som aldrig ska vara aktuella på slutkundsnivå för då är produkten så undermålig att den aldrig borde sålts, därmed tillverkarens ansvar, inte köparens.

    Förr kunde man titta på en ny bilmodell och kanske tänka, "den kan jag ha råd att köpa om 3-5 år". Det kan man släppa i dagsläget för efter 5 år är VAG.s bilar troligen behäftade med sådana driftuppehållande kostnader att en normal bilköpare får lägga allt man äger och tjänar för att hålla den rullande. Frågan jag ställer mig, är, vad ska folk åka i framtiden? En 2015 passat som rullat 21 tusen mil lär ju inte vara ekonomiskt försvarbar att lägga pengar på om 10 år. Om det ens finns någon som har lust att mecka i den. Där är den stora skandalen som jag ser det men INGEN reagerar på det faktum att bilägare varje dag blir blåsta av bilverkstäder och tillverkare. Det är accepterat att betala blodspengar för produkter som har urusel kvalitet där tillverkaren inte tar ett uns ansvar. I mina ögon spelar det ingen roll om bilen är 10 år gammal. En MOTOR som sköts ska fungera länge, inget behöva repareras för 25 tusen vartannat år om kamkedja kuggar över. Har jag fel?

    I sammanhanget framstår det här problemet med utsläpp som en fis (?) i Mississippi om ni frågar mig...

  5. #85

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Mattias T: Jag håller med i ditt resonemang. Men jag vill också påpeka att det här med moderna bilars korta ekonomiska livslängd inte är VW unikt. I stort sett alla bilar byggs enligt samma resonemang. Bilar idag innehåller stora mängder elektronik som bekant och de kommer att åldras snabbt, inte minst funktionellt/gränssnittsmässigt. Det kommer inte att vara ekonomiskt försvarbart att byta ut dyra elektroniska komponenter på 10-15 år gamla bilar, gissar jag. Skrot blir det. Som konsument blir det svårt att sätta sig på tvären, för vad ska jag göra? Vad ska jag köpa istället? Jag tror att man till viss del tvingas spela med i spelet, oavsett om man vill eller inte. Men jag är öppen för förslag på andra lösningar.

  6. #86

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias T
    Ort
    Västsidan av sverige
    Inlägg
    344
    Marcus:
    Du har rätt, det är ett problem som jag ser det. Önskar jag hade en bra lösning.

    Alternativen är förfärande få i praktiken. Vi är hänvisade till produkter som bevisligen inte är tillräckligt utprovade eller har medvetet valda undermåliga material/konstruktioner. Säger inte att det enbart är VAG som har detta problem men jag håller mig till dem just nu. 1.4 TSI maskinerna med kamkedjeproblem och för att inte tala om automaterna som rycker och är tveksamma i det stora hela. Dessa bilar lär ju vara rätt iskalla på begmarknaden. Folk börjar förhoppningvis få upp ögonen för detta nu. De som har en sådan nitlott stående hemma på uppfarten och bara ser kostnader vill nog gärna ha stöd från tillverkaren eftersom det i praktiken inte går att få marknadsmässigt pris för en "smittad" bilmodell. Det är tragiskt att tillverkaren/generalagenten ser det men ignorerar det och sticker huvudet i sanden längre ned så klagomålen slutar höras. Det finns säkert verkstäder och försäljningsställen som inte vill göra kollektivt säljmässigt självmord och tar hänsyn till de klagomål som kommer in men ryktet är nog inte oförtjänt generellt sett tyvärr. "Skandalen" med utsläppen är nog endast en liten del av en stor problematik och attityd som påverkar kunderna på många andra sätt.

    Svårt att säga vad bilköpare som av olika orsaker inte vill köpa helt ny bil med garantier ska köpa och åka i. Allt äldre än tre- fem år kommer falla under den klubban där ägaren ska stå med mössan i handen och hoppas på goodwill. Att kunden skulle stå ut med det i längden, tror jag inte på. Därefter kommer äldre bilar med 15-20 tusen på mätaren där tillverkaren sagt tack och adjö där saker ideligen kan gå sönder och gör det till kostnader som inte är realistiska. I det perspektivet får man ju väga "risken" till dyra reparationer på guldvåg och därmed torde marknaden för de fordon vara bottenlös med fritt prisfall efter garantins utgång?

    Ursäkta, det blev lite OT där men ändå inte. I grunden handlar det som sagt om vad VAG har för attityd till sina kunder.

  7. #87

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av mt4base Visa inlägg
    Marcus:
    Du har rätt, det är ett problem som jag ser det. Önskar jag hade en bra lösning.

    Alternativen är förfärande få i praktiken. Vi är hänvisade till produkter som bevisligen inte är tillräckligt utprovade eller har medvetet valda undermåliga material/konstruktioner. Säger inte att det enbart är VAG som har detta problem men jag håller mig till dem just nu. 1.4 TSI maskinerna med kamkedjeproblem och för att inte tala om automaterna som rycker och är tveksamma i det stora hela. Dessa bilar lär ju vara rätt iskalla på begmarknaden. Folk börjar förhoppningvis få upp ögonen för detta nu. De som har en sådan nitlott stående hemma på uppfarten och bara ser kostnader vill nog gärna ha stöd från tillverkaren eftersom det i praktiken inte går att få marknadsmässigt pris för en "smittad" bilmodell. Det är tragiskt att tillverkaren/generalagenten ser det men ignorerar det och sticker huvudet i sanden längre ned så klagomålen slutar höras. Det finns säkert verkstäder och försäljningsställen som inte vill göra kollektivt säljmässigt självmord och tar hänsyn till de klagomål som kommer in men ryktet är nog inte oförtjänt generellt sett tyvärr. "Skandalen" med utsläppen är nog endast en liten del av en stor problematik och attityd som påverkar kunderna på många andra sätt.

    Svårt att säga vad bilköpare som av olika orsaker inte vill köpa helt ny bil med garantier ska köpa och åka i. Allt äldre än tre- fem år kommer falla under den klubban där ägaren ska stå med mössan i handen och hoppas på goodwill. Att kunden skulle stå ut med det i längden, tror jag inte på. Därefter kommer äldre bilar med 15-20 tusen på mätaren där tillverkaren sagt tack och adjö där saker ideligen kan gå sönder och gör det till kostnader som inte är realistiska. I det perspektivet får man ju väga "risken" till dyra reparationer på guldvåg och därmed torde marknaden för de fordon vara bottenlös med fritt prisfall efter garantins utgång?

    Ursäkta, det blev lite OT där men ändå inte. I grunden handlar det som sagt om vad VAG har för attityd till sina kunder.
    Det där beskriver nog ganska väl hur mina Touranägande vänner känner sig som Volksvagenägare. De har lagt drygt 150' på att reparera bilen under de senaste åren och står nu med en osäljbar bil då lacken har lossnat precis överallt. Som ägare är det skitkul att få till svar av Volkswagen att man ska leta upp någon billig hemmalackerare för att få bilen åtgärdad.

    Bemötandet som Volkswagen, då menar jag centralt i Tyskland och Sverige och inte ute hos återförsäljarna, visar upp gentemot sina kunder är faktiskt bedrövligt dåligt, något som även visar sig i den här utsläppshärvan i form av en total brist på moral och respekt mot omvärlden. Att man till exempel ens funderat på att köpa ett jävla F1-team istället för att fullt ut gottgöra de ägare som har brustna kamkedjor, rasade DSG-lådor och rostiga bilar visar ju ganska väl vad man går för.

  8. #88
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Jag kommer förmodligen tredje gången gillt välja en bil från VAG-koncernen trots att jag bytt galet många delar på båda bilarna:

    Audi A3 2001 (köpte den av min mor 2004 och ägde den till 2009) reparerades för över 70,000kr under perioden. VAG stod för lite mer än 40,000kr av det och resten stod jag för (service ej medräknat). Under tiden jag ägde den så betalade jag för en torkarmotor bak, två låskistor bak, ett gasspjäll, en LMM, två tändspolar, en backspegel, ett ljusrelä, ett kombiinstrument (dyrt), lacksläpp på dörrar och baklucka. Audi stod för bytet av alla ABS-sensorer, ABS-pumpen, ABS-regulatorn, en pendel under ratten och några mer saker. (Bilen var på reparation mer än 10 gånger under tiden jag ägde den.

    VW Golf GTI 2010 Denna bil har gått bra. Endast låskistan bak och farthållaren har gått sönder som jag själv har behövt betala för. Kamkedjeraset som resulterade i byte av topp, kolvar och vevstakar stod VW för och även min AC som la av helt i somras. Men kostade över 40.000kr i rep totalt.

    Trots att jag minutiöst servat mina bilar och bytt olja vid max 1,500 mil så verkar det inte hjälpa. Jag vill gärna fortsätta tro på VAG men ibland blir jag trött. Hade inte haft vänner på KW-bil i Kungens kurva så hade jag nog fått hjärnblödning.
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  9. #89
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Peter S.
    Medlemsnr
    4681
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    295

  10. #90

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Citat Ursprungligen postat av jimZon Visa inlägg
    Jag kommer förmodligen tredje gången gillt välja en bil från VAG-koncernen trots att jag bytt galet många delar på båda bilarna:

    Audi A3 2001 (köpte den av min mor 2004 och ägde den till 2009) reparerades för över 70,000kr under perioden. VAG stod för lite mer än 40,000kr av det och resten stod jag för (service ej medräknat). Under tiden jag ägde den så betalade jag för en torkarmotor bak, två låskistor bak, ett gasspjäll, en LMM, två tändspolar, en backspegel, ett ljusrelä, ett kombiinstrument (dyrt), lacksläpp på dörrar och baklucka. Audi stod för bytet av alla ABS-sensorer, ABS-pumpen, ABS-regulatorn, en pendel under ratten och några mer saker. (Bilen var på reparation mer än 10 gånger under tiden jag ägde den.

    VW Golf GTI 2010 Denna bil har gått bra. Endast låskistan bak och farthållaren har gått sönder som jag själv har behövt betala för. Kamkedjeraset som resulterade i byte av topp, kolvar och vevstakar stod VW för och även min AC som la av helt i somras. Men kostade över 40.000kr i rep totalt.

    Trots att jag minutiöst servat mina bilar och bytt olja vid max 1,500 mil så verkar det inte hjälpa. Jag vill gärna fortsätta tro på VAG men ibland blir jag trött. Hade inte haft vänner på KW-bil i Kungens kurva så hade jag nog fått hjärnblödning.
    Ja hade det inte varit för KW skulle inte jag heller köra VAG längre. Undra hur många vi är som kör runt i dessa bilar just pga KW

  11. #91

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Information om antalet berörda bilar i Sverige:


    Volkswagen AG presenterar nu sin åtgärdsplan för förbättring av avgasegenskaperna i dieselbilar av en viss motorfamilj. Tekniska lösningar utarbetas och presenteras senast i oktober. Återkallelsen kan inledas efter godkännande.


    Antalet berörda bilar i Sverige har också identifierats. Det handlar om 224 746 bilar i trafik från märkena inom Volkswagen-koncernen enligt följande fördelning:


    • Volkswagen Personbilar: 104 227
    • Audi: 57 367
    • Skoda: 28 430
    • SEAT: 2 162
    • Volkswagen Transportbilar: 32 560


    Dessa bilar med vissa tillverkningsår och modellvarianter är enbart utrustade med dieselmotorer av typen EA 189. För närvarande kan vi inte ge mer detaljerad information om modellår och modeller. De berörda bilarna är tekniskt säkra och körbara.


    Fortfarande gäller att alla nya bilar som har den över hela Europa gällande EU 6-normen inte berörs av detta. Övriga bilar med dieselmotorer som inte bygger på typ EA 189 berörs inte heller.


    I och med åtgärdsplanen informeras nu i ett första steg berörda kunder individuellt om att avgasegenskaperna i deras bil kan förbättras.


    Enligt åtgärdsplanen ska också Volkswagen och de andra varumärkena i koncernen senast i oktober presentera de tekniska lösningarna för ansvariga myndigheter.


    Återkallelsen kan sedan inledas efter godkännande. Berörda kunder kommer informeras om den tekniska lösningen för förbättring av deras bil och att en tid på verkstaden kan bokas.


    Vänliga hälsningar
    Volkswagen Sverige

  12. #92

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av Fredrix Visa inlägg
    Gäller endast bilar med Euro 5 motorer.

  13. #93
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Peter S.
    Medlemsnr
    4681
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    295
    http://www.svd.se/dyrare-branslenota...n-i-volkswagen

    Jag trodde det var tvärtom, att mjukvaran ställde om sig vid test och endast då släppte ut mindre kväveoxid ?
    Känns tveksamt om man vill uppdatera om denna artikel stämmer.

  14. #94

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Det lär ju bli högst marginellt högre förbrukning. Troligen inget som någon uppfattar om man inte har ett sjukligt intresse för att räkna ören vid tankning.

  15. #95
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 191
    Citat Ursprungligen postat av Mulder-_- Visa inlägg
    http://www.svd.se/dyrare-branslenota...n-i-volkswagen

    Jag trodde det var tvärtom, att mjukvaran ställde om sig vid test och endast då släppte ut mindre kväveoxid ?
    Känns tveksamt om man vill uppdatera om denna artikel stämmer.
    Jo, men så blir det ju. Om VW tvingas köra den kvävefattiga förbränningscykeln som idag enbart används i testsituationer, även under normal drift så kommer bränsleförbrukningen att öka i normal drift.

    Och då är det såklart inte så många som är intresserade av uppgraderingen.

    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Det lär ju bli högst marginellt högre förbrukning. Troligen inget som någon uppfattar om man inte har ett sjukligt intresse för att räkna ören vid tankning.
    Om skillnaden i förbrukning är så minimal, så är det tveksamt om VW gjort det här. Alltså det ursprungliga fusket för att få både bra kväveutsläpp och bra förbrukning. Det låter iaf som ett av huvudskälen till det.
    Senast redigerad av vfr den 2015-09-30 klockan 13:35.

  16. #96
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Peter S.
    Medlemsnr
    4681
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    295
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Jo, men så blir det ju. Om VW tvingas köra den kvävefattiga förbränningscykeln som idag enbart används i testsituationer, även under normal drift så kommer bränsleförbrukningen att öka i normal drift.

    Och då är det såklart inte så många som är intresserade av uppgraderingen.
    Tankevurpa av mig, verkar logiskt.

  17. #97
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Namn
    Peo Sjögren
    Medlemsnr
    5161
    Ort
    Övik
    Inlägg
    18
    Det saknas svar på den enda naturliga frågan - VARFÖR har VW "fuskat" (att dom har gjort det är bara att acceptera) med att det skiljer i mätvärden mellan normal körning och testanalyser? Är det så att VW motorn i fråga inte fungerar tillfredsställande (lägre effekt och vrid, högre förbrukning etc) vid låga utsläpp av CO2 och NOx. Är övertygad om att VW`s tekniker och ledning har insett att aktuell motor inte kan säljas på marknaden när den är inställd på en lägre utsläpps nivå av CO2 och NOx, men VARFÖR?.
    Vad innebär den nya programvaran som ska installeras - kommer emissionerna att vara i nivå med den sk testanalyslopen?
    Hur kommer det att påverka min bil - ökad förbrukning, lägre effekt och vrid, sämre respons etc? Kommer VW att ge svar på det?
    Har idag en bil som jag är mycket nöjd med, än fast emissionerna är högre än vad VW har lovat myndigheter. Är jag villig att installera en ny mjukvara som gör myndigheter lyckliga men kanske inte mig som bilägare, måste jag installera den för fortsatt garanti?. Är medveten om att höga emissioner påverkar vår miljö för lång tid framöver - men vem tar detta ansvar idag - jag eller VW?

  18. #98

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Mikael Zoll
    Ort
    Borås
    Inlägg
    50
    Jag har en A4 som antagligen är berörd. Känner mig inte speciellt sugen på att lägga in en mjukvara som innebär högre förbrukning och lägre effekt, känns ju inte som att uppdateringen kan vara tvingande. VAG kommer väl givetvis stå på sig och hävda att man inte kommer märka någon skillnad. Tror att vill man behålla samma förbrukning och effekt så är nog den enda lösning att ha en tank med svinpiss(Adblue) och det är väl antagligen anledningen till fusket att man vill tjäna en slant på varje bil genom att inte behöva ha denna lösning! Skall bli intressant att följa vad som händer...

  19. #99
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Namn
    Peo Sjögren
    Medlemsnr
    5161
    Ort
    Övik
    Inlägg
    18
    Senaste nytt från VW - nu finns specar på vilka modeller som är drabbade.....
    http://personbilar.volkswagen.se/sv/...-som-kund.html
    http://personbilar.volkswagen.se/sv/...rsonbilar.html

  20. #100

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Okej, drygt 200000 bilar som ska åtgärdas på redan överbelastade verkstäder. Lika bra att boka tid för service ett halvår i förväg antar jag.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-05-13, 00:04
  2. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-04-29, 22:48
  3. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-10-29, 22:25
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-11, 23:48
  5. Volkswagens typsnitt, Golf GTI
    Av Holmgren i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-10, 19:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin