Sidan 11 av 24 FörstaFörsta ... 89101112131421 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 469
  1. #201

    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Sebastian Steiner
    Ort
    Södra Sandby
    Inlägg
    87
    Citat Ursprungligen postat av sturebyking Visa inlägg
    Min bil är INTE lika bra som tidigare då jag trodde att den uppfyllde typgodkännandet, det gör den bevisligen inte då den "återkallas" och alltså stämmer inte uppgifterna på Transportstyrelsens hemsida / registreringsbeviset ang C02 / N0x osv.
    VW byter säkert in den till ett eventuellt lägre värde OM jag väljer att köpa en annan VW...
    Förra veckan bytade Vw i stockholm in min kompis CC för 30 mer än de vill ge i Lund för en månad sen, så handlarna bryr sig inte så mycket.

  2. #202

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av sturebyking Visa inlägg
    Då jag på grund av detta tappat "känslan" för min Passat BMT TDi kollade jag igår angående inbyte till ett annat bilmärke. Representanten för de bilmärket ville inte byta in min Passat överhuvudtaget!
    Låt dom fortsätta byta in uddabilar som Citroën och Nissan... När allt kommer omkring kommer både handlare och kunder vilja ha med bra bilar att göra. Tillfällig kaxighet eller osäkerhet är inget att hänga upp sig på. Kolla med din VW-hsndlare istället som vet att du har en bra bil. Jag tror inte att du blir besviken.

  3. #203

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    243
    Förstår inte vad du menar med :"Tillfällig kaxighet..." men jag gjorde valet av bil delvis pga BMT ( Blue Motion Technologies -> miljöbil ->skatteförmån då den ska vara ett bättre val ), det har nu visat sig att BMT är en lögn, min BMT var varit ett extra dåligt miljöval. VW har brutit mot paragraf 38 i avgasreninglagen då man har manipulerat... för att minska N0x.

    Ang inbyte / värdeminskning:
    http://www.svd.se/vw-agare-riskerar-...n#xtor=AD-500-[svd]-[tf_huvudspalt_1510]-[integration]-[aftonbladet]-[ettan]-[29]

  4. #204

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Peter Elvingson
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    211
    Jag tror du valde bil efter *miljögrejen*...alltså låga utsläpp av koldioxid=låg förbrukning. Det var ju det som miljöklassningen baserades på. Kväveoxid var det ingen som tänkte/brydde sig om liksom.
    Att BMT skulle vara ett extra dåligt miljöval..nänä. Det finns många dieselbilar därute som är *miljöbilar* på pappret men som i verkligheten släpper ut bra mycket mer än de borde. Skillnaden är bara att de ej fuskat i labbet.

  5. #205

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    243
    Som det är nu har fordonskatten redan ökat mellan diesel och bensin drivna bilar pga N0x.
    http://transportstyrelsen.se/fordonsskatt2015
    Jag tror skillnaden kommer att fortsätta öka nu, särskillt med VW skandalen och de nya EU reglerna som jag tror ska införas 2017.
    Högt tryck och värme skapar i en dieselmotor N0x av luftens kväve = hög verkningsgrad = låg förbrukning. Lös det med mjukvara hehe...

  6. #206

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Mikael Zoll
    Ort
    Borås
    Inlägg
    50
    VW´s ingenjörer har ju haft 7 år på sig att lösa detta problem som de uppenbarligen inte lyckades lösa när de introducerade berörda motorer. Hade det varit genomförbart utan att påverka bilens förbrukning/prestanda så hade man redan fått en uppdatering av mjukvaran för länge sedan vid en service utan att ens reflektera över vad som gjorts. Då hade skandalen antagligen aldrig blivit känd och allt skulle vara som vanligt.

    Därför känner jag mig oerhört skeptisk till att de lyckas lösa detta utan att man får en sämre bil utifrån ovanstående. Känns som att i all information och intervjuer så vägrar man kategoriskt att svara på frågor rörande om bilen påverkas, enbart att de arbetar på att lösa problemet med kväveoxider.

    Men väntar med spänning att de skall presentera lösningen och om man tvingas åka in och uppdatera.

  7. #207
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 128

    Ea288

    Wolfsburg, 2015-10-22

    Volkswagen confirms: EA288 engines designed for EU5 and EU6 are not affected


    • Thorough appraisal of the Diesel emissions issue



    http://www.volkswagenag.com/content/...EA288_EU5.html
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  8. #208
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 128

    Och även nyhet från VAG SE

    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  9. #209

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Vilken effekt är EA288 motorn i 170hk? Årsmodeller?

  10. #210

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Problemet med EA288 motorn har inte varit att den släpper ut för mycket NOx, för det klarar SCR reningen med AdBlue av att rena bort. Problemet har istället varit att motorn har haft ett speciellt kallstart program för att få SCR katalysatorn driftsvarm så fort som möjligt, och det har varit juridiskt tveksamt om man får ha ett sådant program när man gör avgas testerena.

    Nu har man alltså kommit fram till att EU:s lagar inte förbjuder att avgasreningen har ett kallstartsprogram. Då återstår det bara att reda ut vad USA:s lagstiftning säger om den saken.

  11. #211

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av oskee Visa inlägg
    Vilken effekt är EA288 motorn i 170hk? Årsmodeller?
    Vad menar du? EA288 finns ej i 170 hk utförande. Generellt återfinns denna motorfamilj mestadels i MQB-baserade modeller.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Blåbäret Visa inlägg
    Problemet med EA288 motorn har inte varit att den släpper ut för mycket NOx, för det klarar SCR reningen med AdBlue av att rena bort. Problemet har istället varit att motorn har haft ett speciellt kallstart program för att få SCR katalysatorn driftsvarm så fort som möjligt, och det har varit juridiskt tveksamt om man får ha ett sådant program när man gör avgas testerena.

    Nu har man alltså kommit fram till att EU:s lagar inte förbjuder att avgasreningen har ett kallstartsprogram. Då återstår det bara att reda ut vad USA:s lagstiftning säger om den saken.
    I vilken USA-modell finns EA288 med SCR/Ad Blue?

  12. #212

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    I vilken USA-modell finns EA288 med SCR/Ad Blue?
    "Volkswagen of America announced that the new 2.0-liter EA288 diesel engine will power the 2015 Golf, Beetle, Beetle Convertible, Passat, and Jetta, all of which are set to arrive in dealer showrooms in the second half of 2014."
    http://www.greencarcongress.com/2014...318-ea288.html

    http://www.greencarcongress.com/2014...322-ea288.html
    http://www.greencarcongress.com/2015...0921-vw2l.html

  13. #213

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Som om det inte var nog med strul. Nu ska det kriminella paket nyttja det också.
    http://teknikensvarld.se/varning-for...s-namn-201396/

  14. #214

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Ja men det står ju inte att man använder SCR på de MQB-baserade modellerna, Golf, Beetle, inte heller på icke MQB-baserade Jetta. Möjligen att man gör på det på Passat. I Europa använder man inte SCR tillsammans med EA288 på modeller i C-segmentet, som Golf m.fl. Däremot gör man det på större modeller i D-segmentet, som Passat.

  15. #215

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    563
    Citat Ursprungligen postat av sturebyking Visa inlägg
    Förstår inte vad du menar med :"Tillfällig kaxighet..." men jag gjorde valet av bil delvis pga BMT ( Blue Motion Technologies -> miljöbil ->skatteförmån då den ska vara ett bättre val ), det har nu visat sig att BMT är en lögn, min BMT var varit ett extra dåligt miljöval. VW har brutit mot paragraf 38 i avgasreninglagen då man har manipulerat... för att minska N0x.
    Fanns tvåliters dieseln verkligen som BMT. d,vs miljöbil?

  16. #216

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Citat Ursprungligen postat av Lasse62 Visa inlägg
    Fanns tvåliters dieseln verkligen som BMT. d,vs miljöbil?
    Blue Motion Technologies och Blue Motion är två olika saker.

    BMT innebär att bilen har lite miljöbilsteknik i sig men heter bilen bara Blue Motion så är den en äkta hard core miljöbil om jag förstått biltidningarna rätt.
    Senast redigerad av Blåbäret den 2015-10-25 klockan 14:19.

  17. #217

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av Lasse62 Visa inlägg
    Fanns tvåliters dieseln verkligen som BMT. d,vs miljöbil?
    2,0 TDI fanns med BMT i flera utföranden men det var bara vissa som blev klassade som miljöbilar enligt den gamla svenska definitionen om maximalt 120 g CO2 per kilometer. Den vanligaste versionen är 2,0 TDI 140 i Passat, men det finns som sagt fler modeller och motorspecifikationer.

  18. #218

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    563
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    2,0 TDI fanns med BMT i flera utföranden men det var bara vissa som blev klassade som miljöbilar enligt den gamla svenska definitionen om maximalt 120 g CO2 per kilometer. Den vanligaste versionen är 2,0 TDI 140 i Passat, men det finns som sagt fler modeller och motorspecifikationer.
    OK!

    Jag antar att det var en snikutrustad bil med smala däck och 6 växlad manuell låda?

    Min har 149 g CO2 nämligen.

  19. #219

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    243
    17" 235 har min 2011 BMT. Även Premium paketet med tex läderklädsel, xenon, dim/kurljus, LED bakljus, parkeringsensorer fram/bak, större stereo. 2,0 TDI 140, CO 119g/km. 6vxl manuell. Transportstyrelsen säger att den har:

    Kväveoxider, NOX: 94,1 MG/KM
    Partiklar: 0,3 MG/KM
    Kolväten och kväveoxider, THC + NOX: 125,3 MG/KM

    men det är LÖGN eftersom annars hade man inte återkallat!

    Fanns även en Passat BlueMotion TDI 105 hk med 109g/km som var mer miljöoptimerad, tex sänkt och 16" specialfälgar. Den var lite mer "snik"

  20. #220

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Peter Elvingson
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    211
    Trodde du på CO 119 g/km då?

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-05-13, 00:04
  2. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-04-29, 22:48
  3. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-10-29, 22:25
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-11, 23:48
  5. Volkswagens typsnitt, Golf GTI
    Av Holmgren i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-10, 19:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin