Sidan 15 av 24 FörstaFörsta ... 512131415161718 ... SistaSista
Resultat 281 till 300 av 469
  1. #281
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    http://teknikensvarld.se/vw-ingenjor...ningen-208796/

    Coolt att blanda oljan med diesel för att få ner förbrukningen!

    Galen pannor nere i Tyskland..
    Om det här nu stämmer att fotfolket inte vågade säga ifrån. Då kan det ju förklara en del med rasade DSG-lådor, kamkedjan som kuggar över och bilar med lackproblem. Det ska bli intressant att se vad utredningen visar om vad som hänt bakom kulisserna hos VAG.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  2. #282

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 891
    Har ni testat att bygga en ny bil på VW?, vilken jäkla soppa.. .

  3. #283
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    http://www.vwvortex.com/news/volkswa...dwill-package/


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  4. #284

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 891
    http://www.automotorsport.se/artikla...ed-co2-vardena

    3,5Bar det var ju inte så mkt?! ..

  5. #285
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Nu ska det bli intressant att se om man får skämmas, krypa till korset och be om ursäkt för att man gnällt så mycket (ja, jag har varit en gnällspik det senaste. Jag vet det )

    http://www.theguardian.com/business/...-mercedes-ford

    - - - Uppdaterad - - -
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  6. #286

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Jag tror inte att fusket med NOx finns hos andra tillverkare. För vilka andra tillverkare säljer dieselmodeller i USA utan SCR eller motsvarande...?

  7. #287
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Citat Ursprungligen postat av jimZon Visa inlägg
    Nu ska det bli intressant att se om man får skämmas, krypa till korset och be om ursäkt för att man gnällt så mycket (ja, jag har varit en gnällspik det senaste. Jag vet det )

    http://www.theguardian.com/business/...-mercedes-ford

    - - - Uppdaterad - - -
    Jag är nog försiktig och säger att det ska bli intressant att se vad det utmynnar i.

    Ett litet påpekande bara.... det har förekommit oerhört få kommentarer från konkurrenterna i skandalfrågan vilket är märkligt. Vi får väl se.

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2015-11-11 klockan 22:07. Anledning: litet/liter stavn.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  8. #288

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 091
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Jag är nog försiktig och säger att det ska bli intressant att se vad det utmynnar i.

    Ett liter påpekande bara.... det har förekommit oerhört få kommentarer från konkurrenterna i skandalfrågan vilket är märkligt. Vi får väl se.

    /Peter
    Jag skulle tro att man haft det ganska svettigt i många bolagsstyrelser senaste tiden...

    De totalt orimliga förbruknings- och utsläppssiffrorna alla biltillverkare deklarerar i Europa är väl egentligen inte direkt mindre "skandalöst" än Volkswagens fusk...

  9. #289

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Jakobsson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    494
    Är det någon mer än jag som tycker det är ganska rörigt med vilka motorer som är påverkade av det här?
    Speciellt nu när det verkar vara bensinmotorer inblandade också.

    Finns det någon sida där man kan få en enklare överblick över vilka motorer som är påverkade, och vad respektive motor kallas när dom sitter i de olika koncernmärkena (VW, Skoda, Audi, Seat, osv) ?
    Både själva modellbeteckningen och motorkoden.

    Eller är det något som går att styra upp här, kanske lägga en klistrad tråd med info om detta?

  10. #290

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av JRJ Visa inlägg
    Är det någon mer än jag som tycker det är ganska rörigt med vilka motorer som är påverkade av det här?
    Speciellt nu när det verkar vara bensinmotorer inblandade också.

    Finns det någon sida där man kan få en enklare överblick över vilka motorer som är påverkade, och vad respektive motor kallas när dom sitter i de olika koncernmärkena (VW, Skoda, Audi, Seat, osv) ?
    Både själva modellbeteckningen och motorkoden.

    Eller är det något som går att styra upp här, kanske lägga en klistrad tråd med info om detta?
    Det sjuka är väll att det finns en risk att "ALLA" VW motorer är drabbade!, därav att VW på deras hemsida inte säger att det ser över CO2 på alla bilar....galet..

    Men nu är det väll 5dagar kvar tills VW måste komma ut med vad som händer, efter EU satte press...

  11. #291

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Med risk för foliehatt..
    Det är alltså KBA som på något sätt "slarvat" med att kontrollera vw bilarna, som nu när de blivit ertappade verkligen skall kontrollera alla andra fabrikat? Är det bara jag som reagerar på detta?

    "VW:s ingenjörer visste att KBA inte ifrågasatte siffrorna eller gjorde egna kontrollmätningar, därför var fusket relativt riskfritt"

    http://www.automotorsport.se/artikla...ed-co2-vardena
    http://www.theguardian.com/business/...-mercedes-ford

    Borde inte KBA också bli stämda för att inte utföra sin uppgift? Hursomhelst, spännande skall det bli. Och hoppas det blir något konstruktivt utfall så småningom.

  12. #292

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Ulf Isaksson
    Ort
    Glommen
    Inlägg
    19
    Skall bli spännande och se vad dom kommer fram till.

  13. #293

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av golfhenke Visa inlägg
    Med risk för foliehatt..
    Det är alltså KBA som på något sätt "slarvat" med att kontrollera vw bilarna, som nu när de blivit ertappade verkligen skall kontrollera alla andra fabrikat? Är det bara jag som reagerar på detta?

    "VW:s ingenjörer visste att KBA inte ifrågasatte siffrorna eller gjorde egna kontrollmätningar, därför var fusket relativt riskfritt"

    http://www.automotorsport.se/artikla...ed-co2-vardena
    http://www.theguardian.com/business/...-mercedes-ford

    Borde inte KBA också bli stämda för att inte utföra sin uppgift? Hursomhelst, spännande skall det bli. Och hoppas det blir något konstruktivt utfall så småningom.
    Nej, så är det inte. KBA har inte gjort fel. Tillverkaren ska rapportera in sina värden till ansvarig myndighet inom sin EU-hemvist. Det är inte myndigheten som ska mäta aktuella värden. Däremot kan naturligtvis en myndighet välja att göra egna stickprov och dessutom kan man reagera om man tycker att vissa värden verkar vara orimliga. Men det kan vara svårt att avgöra vad som ska anses som orimligt med tanke på det märkliga mätförfarandet som används. Det KBA gör nu är att de undersöker om även andra tillverkare rapporterat in oriktiga värden. Inget fel i det.
    Senast redigerad av Marcus den 2015-11-12 klockan 09:25.

  14. #294

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av JRJ Visa inlägg
    Är det någon mer än jag som tycker det är ganska rörigt med vilka motorer som är påverkade av det här?
    Speciellt nu när det verkar vara bensinmotorer inblandade också.

    Finns det någon sida där man kan få en enklare överblick över vilka motorer som är påverkade, och vad respektive motor kallas när dom sitter i de olika koncernmärkena (VW, Skoda, Audi, Seat, osv) ?
    Både själva modellbeteckningen och motorkoden.
    Eller är det något som går att styra upp här, kanske lägga en klistrad tråd med info om detta?
    NOx
    EA189
    Främst fyrcylindriga motorer med 1,6 och 2 liters volym samt ett mindre antal trecylindriga 1,2 liters motorer. Samtliga har installerats mellan 2008-2015. De har fyrventilsteknik, turbo, common-rail insprutning, DPF m.m. Motorstyrsystem från Delphi (1,2), Continental (1,6) och Bosch (2,0). Vanliga versioner:

    - 1,6 TDI 90
    - 1,6 TDI 105
    - 2,0 TDI 110
    - 2,0 TDI 140
    - 2,0 TDI 170
    - 2,0 TDI 177
    - 2,0 TDI 143
    - 2,0 TDI 163
    - 2,0 TDI 120

    Vad gäller MKB, motortypnummer (Motorkennbuchstaben), så finns det väldigt många. Hittar jag en lista så postar jag den här. Men generellet kan man säga att EA189 finns i de flesta VW, Audi, Skoda, Seat mellan 2008-2012. Efter 2012 och införandet av MQB till vilken den nya TDI-generationen EA288 hör - så har antalet installationer minskat kraftigt och används under 2015 endast i vissa äldre modeller.

    CO2
    Oklart.

  15. #295

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Kuriosa:

    - Volkswagen Group Powertrain and Fuel Strategy, februari 2013: http://www.cargroup.org/assets/speak...idt_oliver.pdf
    - Motortillverkning i Volkswagen-koncernen, januari 2011:
    Namn:  2015-11-12 09-15-58.jpg
Visningar: 418
Storlek:  206.9 KB

  16. #296

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Hittat några MKB, fyll gärna på om ni har fler:

    MKB 2,0 TDI 16V CR: CAGA, CAGC, CAHA, CBEA, CBAB, CFFB, CBBB, CBDB, CBDC, CEGA, CFGB, CFCA, CJAA, CLJA, CFHC, CGLC
    MKB 1,6 TDI 16V CR: CAYA, CAYE, CAYB, CAYD, CAYC

  17. #297

    Reg.datum
    mar 2013
    Namn
    Tommy Forslund
    Ort
    Näsåker
    Inlägg
    183
    Den CBAB vi har (2009) är inte föremål för ombyggnad, den har inte eu5 utan 2005 pm enligt registreringsbeviset.

  18. #298

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av Foppson Visa inlägg
    Den CBAB vi har (2009) är inte föremål för ombyggnad, den har inte eu5 utan 2005 pm enligt registreringsbeviset.
    Det är en specifikation i EA189-serien och vad jag kan se anges den som Euro 5 i tysk data, men det kan ju vara så att den inte hann få den för USA-marknaden speciellt framtagna programvaran.

  19. #299

    Reg.datum
    mar 2013
    Namn
    Tommy Forslund
    Ort
    Näsåker
    Inlägg
    183
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Det är en specifikation i EA189-serien och vad jag kan se anges den som Euro 5 i tysk data, men det kan ju vara så att den inte hann få den för USA-marknaden speciellt framtagna programvaran.
    CBAB ersatte 140hk PD-motorn (EA188) någon gång på 2008, den hade då samma klassning som PD-motorn, hur länge vet jag inte, kan hända att CBAB finns både som eu5 och 2005 pm?

  20. #300

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    CBAB verkar ha funnits i en Euro 4 version under kort tid. Troligen var det med Euro 5 klassningen som man införde den för USA anpassade motorprogramvaran, därav att din bil inte omfattas?

    2005 PM:
    Bilar med dieselmotor som klarar kraven i MK 2005 och har partikelfilter eller motsvarande renings-utrustning (partikelutsläpp max 5 mg per km).
    2005PM är egentligen ett svenskt påhitt, och motsvarar ungefär Euro 4 men är något hårdare.

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-05-13, 00:04
  2. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-04-29, 22:48
  3. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-10-29, 22:25
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-11, 23:48
  5. Volkswagens typsnitt, Golf GTI
    Av Holmgren i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-10, 19:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin