Sidan 23 av 24 FörstaFörsta ... 132021222324 SistaSista
Resultat 441 till 460 av 469
  1. #441

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Mulder-_- Visa inlägg
    Jag har en Passat TDI 170 4M-12 som ej blivit uppdaterad, ser inga som helst fördelar med att göra det heller.
    Förmodligen kommer jag få något mindre effekt samt lite ökad förbrukning när man läser diverse tester.

    De icke uppdaterade kanske tom blir lite mer eftertraktade som begagnade
    HAha, ja troligen. Men kommer du kunna hålla den original?, kommer inte VW tvingas att lägga in mjukvaran om man servar bilen där?

    Tror dieseln kommer ha en tuff framtid, så sälj så länge det är värde i dem tyvärr...

  2. #442

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    1. Nej, VW kan inte tvinga ägaren att uppdatera bilen.
    2. Behovet av dieselmotor är redan minimalt i B, C segmenten. I D och E-segmenten kommer dieselmotorn att efterfrågas under flera år framöver, där det finns ett behov, eftersom det är en mycket effektiv lösning vid vissa tillämpningar (mycket motorväg, tung last etc). Mercedes m.fl. har exempelvis en ny dieselmotorgeneration som man planerar att använda minst tio år framåt. Det enda problemet med dieselmotorn är NOx, alla andra utsläppsvärden är i princip bättre än motsvarande bensinmotor. Både VW:s och Mercedes nya dieselmotorer klarar även NOx relativt bra. Eftersom dieselmotorn dessutom kan köras på det 100 % fossilfria bränslet HVO100 så är den i praktiken ett riktigt utmärkt val i Euro 6 utförande.
    3. Finns ingen anledning att sälja sin VW/Audi/Skoda/Seat TDI med EA189 Euro 5 motor, om det inte är så att man inom några år planerar att köra i de miljözoner som kan komma att införas i exempelvis Stockholms innerstad, där endast bensin- och dieselbilar som uppfyller Euro 6 eller senare (samt givetvis gas, el, elhybrid, vätgas etc) kommer att tillåtas. Dvs samma problem med "gamla" bensinbilar i så fall.

  3. #443
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796

    Volkswagens fusk med Dieselmotorer

    Citat Ursprungligen postat av AXL72 Visa inlägg
    Finns ju till och med en fungerande länk till Teknikens Värld som testat bilarna... http://teknikensvarld.se/dieselgate-...atgard-454998/
    Nu tvivlar jag iofs inte på att ingreppen har negativ påverkan på prestanda (svårt att trolla med det man har) men att lita på TV's mätningar rakt av ska man vara försiktig med. TV redovisar (inte vad jag sett än iaf) några siffror som man kan stödja sig på eller något om förhållandena/förfarande vid testerna. Det kan hända att man anlitat en kompetent extern part för mätningarna men i så fall får dom redogöra för omständigheterna kring detta. Tills det har gjorts så får artikeln klassa som en tabloid utan vetenskaplig grund. Om karaktärsvittnet i form av Chalmersprofessorn har analyserat testmetod eller enbart resultat framgår ej heller. TV kan gott redogöra för detta för vi är nog flera som gärna hade granskat detta.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  4. #444

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    K S
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    90
    Upplever att den vill växla ner oftare i stadskörning . 30km/h kör på 3 men vill gå ner till 2an.
    40km/h kör på 4 men vill gå ner till 3an. Har även legat i 50km/h på 4 och den vill gå ner till 3an nån enstaka gång.
    Fläktarna går även oftare när man har stannat bilen.
    Någon mer som upplever samma?

  5. #445
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Vad för bil och motor?

  6. #446

    Reg.datum
    jun 2015
    Namn
    Henrik R
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    90
    Citat Ursprungligen postat av Sallesalva Visa inlägg
    Upplever att den vill växla ner oftare i stadskörning . 30km/h kör på 3 men vill gå ner till 2an.
    40km/h kör på 4 men vill gå ner till 3an. Har även legat i 50km/h på 4 och den vill gå ner till 3an nån enstaka gång.
    Fläktarna går även oftare när man har stannat bilen.
    Någon mer som upplever samma?
    Om fläktarna fortsätter gå när du stängt av motorn så är det väl ett tecken på att partikelfiltret håller på att renas? Då borde du omgående starta motorn igen och köra en runda på 15-20 min så att reningen får köras klart...

    Din beskrivning efter uppdateringen låter ju inte något vidare positiv, men nerväxlingarna skulle kunna bero på igensatt partikelfilter med följd av tappad kraft.
    Men har det med uppdateringen i sig att göra att det satt igen filtret snabbare så är det ju oroväckande. Även om det beror på uppdateringen att det saknas kraft mot tidigare så är ju det också oroväckande, såklart...

  7. #447

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    K S
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    90
    Passat kombi 2012 140 hk

  8. #448

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    K S
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    90
    Citat Ursprungligen postat av Liverpoolarn Visa inlägg
    Om fläktarna fortsätter gå när du stängt av motorn så är det väl ett tecken på att partikelfiltret håller på att renas? Då borde du omgående starta motorn igen och köra en runda på 15-20 min så att reningen får köras klart...

    Din beskrivning efter uppdateringen låter ju inte något vidare positiv, men nerväxlingarna skulle kunna bero på igensatt partikelfilter med följd av tappad kraft.
    Men har det med uppdateringen i sig att göra att det satt igen filtret snabbare så är det ju oroväckande. Även om det beror på uppdateringen att det saknas kraft mot tidigare så är ju det också oroväckande, såklart...
    Det är efter uppdateringen som fläktarna går oftare än innan.

  9. #449

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    720
    Citat Ursprungligen postat av Sallesalva Visa inlägg
    Det är efter uppdateringen som fläktarna går oftare än innan.
    Samma på min. Trodde först att givaren pajat ur innan jag kopplade ihop det med nya programvaran.

    Innan jag uppdaterade så nämnde Audi att en del med automatlådor hade märkt att den drog längre på växlarna efter uppdateringen. Bra eller dåligt eller vad det har för påverkan är en bra fråga. Min manuella känns som tidigare.

  10. #450

  11. #451

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956
    Citat Ursprungligen postat av AXL72 Visa inlägg
    Finns ju till och med en fungerande länk till Teknikens Värld som testat bilarna... http://teknikensvarld.se/dieselgate-...atgard-454998/

    http://www.vwdieselinfo.se/2017/05/0...r-slutrapport/

    http://www.vwdieselinfo.se/wp-conten...-mätningar.pdf


    Intressant!

  12. #452

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Att TV skulle vara ensamma om att hitta försämringar i testerna är jag tveksam till. Det där känns mest som ett pinsamt försök att sopa undan faktum att man har skämt ut sig rejält.

  13. #453
    Medlem
    Reg.datum
    mar 2014
    Namn
    Peo Sjögren
    Medlemsnr
    5161
    Ort
    Övik
    Inlägg
    18
    Tiguan R-line 2014, har samma upplevelse efter uppdatering av mjukvaran, drar längre (högre varv) innan växling. Men har nu hämtat ut en ny Tiguan som känns mycket bättre.

  14. #454

    Reg.datum
    maj 2014
    Namn
    Peter Petersson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    9
    Jag ska in med bilen på service och dom frågade om jag ville uppdatera. Jag var lite skeptisk men han hävdade att motor och efterbehandlingssystem får förlängd garanti (till 25000mil) om man gör det, dessutom bjöd dom på fem tankar ad-blue.

    Vad tror ni om garantin? är den värd pappret den är skriven på (om den finns nerskriven) ifall partikelfiltret på min halvgamla >15000mil plötsligt börjar regenerera oftare än vanligt för att sen bli fullt och måste bytas?

    Tänker att om dom står för evenetuella problem är det ju skönt att ha senaste mjukvaran i bilen och man kan sluta tänka på det här.

  15. #455

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Har du verkligen SCR på din Sharan?

  16. #456

    Reg.datum
    maj 2014
    Namn
    Peter Petersson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    9
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Har du verkligen SCR på din Sharan?
    Japp 2,0TDI 140hp SCR.

  17. #457

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Ok. Erbjudandet låter bra. Men i övrigt ser jag ingen som helst anledning att uppdatera motorn, liksom varför? Det tillför inget som helst mervärde för kunden, som inte hade något problem innan heller. Men visst, det nya erbjudandet ger ju ett visst mervärde.

  18. #458

    Reg.datum
    aug 2011
    Namn
    AD
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    282
    Jag är lite inne på Marcus spår i inlägget innan.

    Fick en förfrågan idag då jag bokade in en tid för att byta ut gasdämparna till den elektriska bagageluckan på min Skoda Superb 2.0 TDI 170hk -2015, som går på nybilsgarantin (kass hållbarhet om de håller ca 2 år men det är en annan topic). Jag sa att jag inte ville ha uppdateringen i samband med detta arbete och de skulle fråga igen när det är dags för service.

    Men vad tycker ni andra? Finns det några som helst fördelar att uppdatera? Det jag känner är att det inte tillför något extra snarare mer problem i form av utsläpp, körbarhet, effekt, egr-ventil, partikelfilter etc etc

    Har ni några för/nackdelar att dela med er utav?

    Tack!

  19. #459

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av AXL72 Visa inlägg
    Att TV skulle vara ensamma om att hitta försämringar i testerna är jag tveksam till. Det där känns mest som ett pinsamt försök att sopa undan faktum att man har skämt ut sig rejält.
    TV:s test är ett, förlåt uttrycket, jävla skämt.
    Man har inte ens bemödat sig om att ha en referensbil.

    Inte första gången som TV:s tester är direkt skrattretande och ohederliga.
    Jag gillar deras ambitioner och ideer, dom har många bra uppslag. Men dom borde verkligen:
    1. Anställa en riktig ingenjör som sköter deras tester.
    2. Anlita ett bättre företag när det gäller chassidyno-körningar.

  20. #460
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Peter S.
    Medlemsnr
    4681
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    295
    Kan man med VCDS se om en bil blivit uppdaterad?
    Om ja, var/hur ser man det?

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-05-13, 00:04
  2. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-04-29, 22:48
  3. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-10-29, 22:25
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-11, 23:48
  5. Volkswagens typsnitt, Golf GTI
    Av Holmgren i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-10, 19:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin