Sidan 6 av 24 FörstaFörsta ... 345678916 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 469
  1. #101
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Citat Ursprungligen postat av AXL72 Visa inlägg
    Okej, drygt 200000 bilar som ska åtgärdas på redan överbelastade verkstäder. Lika bra att boka tid för service ett halvår i förväg antar jag.
    Är det bara mjukvaran så borde dom anställa några SWAT-team som åker hem till folk i så stor utsträckning som möjligt och göra jobbet på plats.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  2. #102

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Markus Hasselgren
    Ort
    Borås
    Inlägg
    171
    Citat Ursprungligen postat av Micke_Z Visa inlägg
    Jag har en A4 som antagligen är berörd. Känner mig inte speciellt sugen på att lägga in en mjukvara som innebär högre förbrukning och lägre effekt, känns ju inte som att uppdateringen kan vara tvingande. VAG kommer väl givetvis stå på sig och hävda att man inte kommer märka någon skillnad. Tror att vill man behålla samma förbrukning och effekt så är nog den enda lösning att ha en tank med svinpiss(Adblue) och det är väl antagligen anledningen till fusket att man vill tjäna en slant på varje bil genom att inte behöva ha denna lösning! Skall bli intressant att följa vad som händer...
    Jag har liksom dig en audi med fuskmotor.

    Om jag förstår saken rätt är det ett 15 spel med co2/nox så motorn kan inte uppfylla både avgaskraven och förbrukning/effekt.
    Något får stryka på foten åtminstone om man bara ska fuska med mjukvaran ( som VAG brukar göra).

    Skall bli intressant om jag kan få köpet att gå tillbaka pga detta och köpa bimmern som jag hade tänkt från början.
    Senast redigerad av magoo den 2015-09-30 klockan 20:40.

  3. #103
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453

    Volkswagens fusk med Dieselmotorer

    Citat Ursprungligen postat av magoo Visa inlägg
    Jag har liksom dig en audi med fuskmotor.

    Om jag förstår saken rätt är det ett 15 spel med co2/nox så motorn kan inte uppfylla både avgaskraven och förbrukning/effekt.
    Något får stryka på foten åtminstone om man bara ska fuska med mjukvaran ( som VAG brukar göra).

    Skall bli intressant om jag kan få köpet att gå tillbaka pga detta och köpa bimmern som jag hade tänkt från början.
    Läste en intervju med Volvo-älskaren Robert Collin och han sa att det var högst osannolikt att man kunde häva köpet i EU. Våra konsumentköplag är inte så stark här. I USA är det en annan femma.

    Däremot så verkar de flesta "kännare" att det inte räcker med bara mjukvaran. Utan att någon form av hårdvara krävs också.


    Sent from my iPad using Tapatalk
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  4. #104

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Jag läste idag på något ställe att NOx utsläppen ökar vid högre förbränningstemperatur och en dieselmotor har högre förbränningstemperatur när den är inställd att förbruka lite bränsle. Sprutar man in mer bränsle så sjunker temperaturen, alltså tvärt om vad man tycker är logiskt men dieseln har en nedkylande effekt på förbränningen.

    Ska man klara av både låga NOx utsläpp och låg bränsleförbrukning så krävs det istället någon slags hårdvara som renar bort NOxen.

  5. #105

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Markus Hasselgren
    Ort
    Borås
    Inlägg
    171
    Nu vet vi inte ännu exakt vad åtgärden är men blir det enbart mjukvara (som troligtvis inte kommer att ge samma specar som bilen såldes med) så borde man kunna "häva" köpet pga falsk marknadsföring.
    Jag inbillar mig att kunden har "bättre" skydd när det handlar om att varan inte håller vad den lovar och speciellt när man med berått mod försökt lura igenom en antik sunk motor.

  6. #106

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av jimZon Visa inlägg
    Läste en intervju med Volvo-älskaren Robert Collin och han sa att det var högst osannolikt att man kunde häva köpet i EU. Våra konsumentköplag är inte så stark här. I USA är det en annan femma.

    Däremot så verkar de flesta "kännare" att det inte räcker med bara mjukvaran. Utan att någon form av hårdvara krävs också.


    Sent from my iPad using Tapatalk
    Konsumentverket gjorde något uttalande för ett par dagar sedan där de ansåg att svenska ägare skulle ha rätt att kräva sina pengar tillbaka om de köpt en bil med den felaktiga mjukvaran. Blir intressant att se hur det kommer att utveckla sig.

  7. #107
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453

    Volkswagens fusk med Dieselmotorer

    Citat Ursprungligen postat av AXL72 Visa inlägg
    Konsumentverket gjorde något uttalande för ett par dagar sedan där de ansåg att svenska ägare skulle ha rätt att kräva sina pengar tillbaka om de köpt en bil med den felaktiga mjukvaran. Blir intressant att se hur det kommer att utveckla sig.
    Men Konsumentverket är väl bara rådgivande i sådana beslut? VW lär väl ändå inte få mer badwill ändå? Dom lär ju kunna lösa det på samma sätt som Citroën och Peugeot har gjort (Ad blue?) med någon tillsats? Lär ju bli billigare än att återkalla 200,000 bilar till Blocketpris.


    Sent from my iPad using Tapatalk
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  8. #108

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av jimZon Visa inlägg
    Men Konsumentverket är väl bara rådgivande i sådana beslut? VW lär väl ändå inte få mer badwill ändå? Dom lär ju kunna lösa det på samma sätt som Citroën och Peugeot har gjort (Ad blue?) med någon tillsats? Lär ju bli billigare än att återkalla 200,000 bilar till Blocketpris.


    Sent from my iPad using Tapatalk
    Jo, de kan ju inte tvinga fram några beslut, men å andra sidan så brukar seriösa företag rätta sig efter deras åsikter i tvister. Personligen tycker jag att det vore väldigt konstigt att inte få återlämna en vara som inte är vad den utger sig för att vara, speciellt när bristerna inte uppkommit av en slump eller ett fel i tillverkningen, utan på grund av rena lögner i marknadsföringen.

    Kollar man på USA så råder det nog ingen tvekan om att de kommer att få köpa tillbaka mängder av bilar.

  9. #109
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Citat Ursprungligen postat av AXL72 Visa inlägg
    Jo, de kan ju inte tvinga fram några beslut, men å andra sidan så brukar seriösa företag rätta sig efter deras åsikter i tvister. Personligen tycker jag att det vore väldigt konstigt att inte få återlämna en vara som inte är vad den utger sig för att vara, speciellt när bristerna inte uppkommit av en slump eller ett fel i tillverkningen, utan på grund av rena lögner i marknadsföringen.

    Kollar man på USA så råder det nog ingen tvekan om att de kommer att få köpa tillbaka mängder av bilar.
    Det lär ju bara bli aktuellt om de inte kan åtgärda problemet?


    Sent from my iPad using Tapatalk
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  10. #110
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129
    @AXL72

    Man avvaktar rimligen åtgärd fr VW Sverige. Tänk om folk skulle lämna tillbaka en vara för minsta avvikelse. Dessutom är varan i dessa fall begagnad. Vi har inte facit på vad för åtgärder som ska vidtagas. Bilen är inte sämre idag än för 2 veckor sedan.

    USA......Du vet inte hur det kommer att lösas i USA. Helt skilda förutsättningar jmfr EU.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  11. #111

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    @AXL72

    Man avvaktar rimligen åtgärd fr VW Sverige. Tänk om folk skulle lämna tillbaka en vara för minsta avvikelse. Dessutom är varan i dessa fall begagnad. Vi har inte facit på vad för åtgärder som ska vidtagas. Bilen är inte sämre idag än för 2 veckor sedan.

    USA......Du vet inte hur det kommer att lösas i USA. Helt skilda förutsättningar jmfr EU.

    /Peter
    Det är inte jag som påstår något, utan Konsumentverket. Fan man börjar fundera över om folk äger en miljon VW-aktier eller om det är deras farsa som var tekniker på Volkswagen.

  12. #112
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 129
    Citat Ursprungligen postat av AXL72 Visa inlägg
    Det är inte jag som påstår något, utan Konsumentverket. Fan man börjar fundera över om folk äger en miljon VW-aktier eller om det är deras farsa som var tekniker på Volkswagen.
    Du skriver "Personligen tycker jag att det vore väldigt konstigt att inte få återlämna en vara som inte är vad den utger sig för att vara....." det är inte konsumentverket som skriver det i ditt inlägg.

    Bara för att man inte har samma åsikt som du så behöver man inte vara jävig typ VW aktieägare eller ha släkt som arbetar inom VAG koncernen.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  13. #113

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Mikael Zoll
    Ort
    Borås
    Inlägg
    50
    Problemet för oss konsumenter är väl att det är väldigt osannolikt att detta endast går att lösa genom en uppdatering av mjukvara om man inte vill öka förbrukning. Då behövs hårdvara i form av en tank "svinpiss" vilket VAG kommer undvika för det blir för dyrt. De kommer att neka och aldrig erkänna att bilarna kommer dra mer med ny mjukvara. Frågan är då varför en "fuskmjukvara" behövdes om det gick att lösa så snabbt och lätt?

    Detta går givetvis inte att jämföra med andra småfel, då andra fel är något som går att lösa. I detta fallet får troligtvis som kunsument en sämre produkt än vad man köpt.

  14. #114
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    720
    Citat Ursprungligen postat av Micke_Z Visa inlägg
    Problemet för oss konsumenter är väl att det är väldigt osannolikt att detta endast går att lösa genom en uppdatering av mjukvara om man inte vill öka förbrukning. Då behövs hårdvara i form av en tank "svinpiss" vilket VAG kommer undvika för det blir för dyrt. De kommer att neka och aldrig erkänna att bilarna kommer dra mer med ny mjukvara. Frågan är då varför en "fuskmjukvara" behövdes om det gick att lösa så snabbt och lätt?

    Detta går givetvis inte att jämföra med andra småfel, då andra fel är något som går att lösa. I detta fallet får troligtvis som kunsument en sämre produkt än vad man köpt.
    Förstår att ni drabbade är oroliga och upprörda över vad som har hänt, är såklart ingen rolig sistation att hamna i.
    Men låt VAG presentera en lösning på problemet först och se vad resultatet blir, är det inte tillfredställande får man ta ställning på hur man ska gå vidare.
    Mattias Henriksson
    Passat Alltrack -20, Golf R -14 ,T4 Karmann Colorado -98

  15. #115

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Företaget jag jobbar på drog sig idag ur förhandlingarna med VW angående nya tjänstebilar pga av allt detta. Fan jag som äntligen fått ok på en Golf R SC som tjänstekärra av chefen, va i princip klart att vi skulle köra på VW Stod att läsa idag på vårt intranät:
    "Pga av rådande omständigheter omkring bilmärket Volkswagen har företagsledningen idag beslutat att avsluta förhandlingarna angående ny leverantör av tjänstebilar 2016. Fortsätta diskutioner kommer ske med Volvo, Toyota samt Peugeot."

    Nu är det ju bara ca 200 bilar totti men kan ju bli lite svettigt om fler företag gör så här.

  16. #116

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Stackars dig, nu får du åka Toyota Auris CVT-Hybrid istället

  17. #117

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    243
    Min fru är chef på ett Stockholm företag där de hade beställt 6 st nya VW Caddy från Hammarby. Hon avbetällde alla 6 i morse pga rådande omständigheter.

    Har ni läst http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20110318.htm
    T ex.här:
    Ansvar
    38 § Till böter döms den som med uppsåt eller av oaktsamhet
    1. i samband med ett typgodkännandeförfarande, ett genomförande av en åtgärdsplan eller återkallandeförfarande undanhåller en uppgift, lämnar en oriktig uppgift, förfalskar ett testresultat, använder en manipulationsanordning eller manipulerar ett system för begränsning av utsläpp av kväveoxider och därigenom bryter mot tillverkarens skyldigheter enligt artiklarna 4 och 5 i förordning (EG) nr 715/2007 eller artiklarna 4 och 5 i förordning (EG) nr 595/2009,

    Ganska solklart anser jag! (med min Passat 2.0 140 Tdi BMT 2011, 62000km- under 5 år / 80000km)

    Kan hypotetiskt vara så att EU och därigenom Svenska myndigheter (Transportstyrelsen) beslutar att bilarna SKA uppdateras, annars är det körförbud då de annars överskrider EUs N0x krav. I dagens DN står det att EUs N0x krav är inte uppfylls (inte bara USAs), läste det nån annan stans också men minns inte var...

    Marcus Thomasfolk samt Svenska VW chefen har "lovat" att bilarna inte ska dra mer bränsle, inte förändra motorkaratär (effekt/vrid) och kunderna ska citat: ""Det är självklart att vi tar fullt ansvar och kostnader för nödvändiga åtgärder."

    Bra då jag tänkte mej ett inbyte. Marcus ser till att tex andarhandsvärdet inte sjunker...

    /O

  18. #118
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 401

    *Off Topic*

    ....å nu lite humor !

    Namn:  12063318_10152967014686920_8959805876180986004_n.jpg
Visningar: 390
Storlek:  38.2 KB

  19. #119

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    Citat Ursprungligen postat av sturebyking Visa inlägg
    Min fru är chef på ett Stockholm företag där de hade beställt 6 st nya VW Caddy från Hammarby. Hon avbetällde alla 6 i morse pga rådande omständigheter.

    /O
    hade jag varit VD på detta företag hade denna chef fått sparken på stående fot

  20. #120
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Någon som kan länka till något konkret (från VW eller berörd myndighet) där problemet rapporteras på ett korrekt och objektivt sätt?

    Men jösses vad folk överreagerar.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-05-13, 00:04
  2. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-04-29, 22:48
  3. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-10-29, 22:25
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-11, 23:48
  5. Volkswagens typsnitt, Golf GTI
    Av Holmgren i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-10, 19:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin