Sidan 1 av 24 123411 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 469
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Erik Cullberg
    Medlemsnr
    4569
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    3 956

    Volkswagens fusk med Dieselmotorer

    Diskutera gärna ämnet i denna tråden. Vilka bilar tex EA189 motorn och vad kan det komma att innebära om man har en bil med det aktuella "felet"?

    Senaste nytt är att VD Martin Winterkorn avgår!

    http://www.dn.se/ekonomi/tekniken-so...-hela-varlden/

  2. #2
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Bra förklaring du hittat Erik.

    Jag tycker det är väldigt intressant att följa VW:s egna uttalande. Mycket är förvanskat som man stöter på i tidningar och på nätet.

    På Volkswagen Group:s sida presenteras de senaste egna pressreleaserna.

    Volkswagen Aktiengesellschaft Press:

    http://www.volkswagenag.com/content/.../en/press.html

    Här medger man det hela:

    http://www.volkswagenag.com/content/...formation.html

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2015-09-27 klockan 00:11.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Är man nöjd med kärran sin så är ju det bara att köra vidare

  4. #4
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Just nu så visades ett inslag på tv4 nyheterna där tre dieslar, BMW 5 serie / Volvo V70 / VW Passat, testats i Sverige av berörd myndighet i real trafik. Bilarna gav över lag ungefär 10 ggr de lab.testade avgasutsläppsnivåerna.

    Detta är bara början, VAG är inte den enda tillverkaren som balanserat på gränsen eller överträtt densamma.

    Förmodligen är gränsvärdena orimligt låga, ingen når ned till dem i praktiken gissar jag.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Magnus Wiberg
    Ort
    Falkenberg
    Inlägg
    127
    Men frågan är om någon mer har implementerat ett sådan flagrant "fuskprogramvara" i sina bilar....

  6. #6
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Det vet vi inget om......

    EDIT: Just detta fall är mer uppenbart eftersom man gjort ett medgivande, men det är ju anmärkningsvärt att stickprov ger dessa siffror.
    Senast redigerad av Peter-C den 2015-09-24 klockan 08:24.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredrik Johnsson
    Medlemsnr
    5059
    Ort
    Sollentuna
    Inlägg
    1 052
    Hej
    Har en tysk arbetskamrat som har en gammal klasskompis på Audis motorutveckling. Han sa för flera år sedan att det fuskas friskt med förbrukningssiffror. Han påstod att alla moderna bilar hade ett dataprogram i boxen som känner igen EU körcykeln som används vid bräsleförbrukningstester. Då går bilen ner i extremt snålläge för att få ner förbrukningssiffrorna. Det är väl en vidareutveckling av detta som VW verkar ha använt på dieslarna i USA för att få ner utsläppen.
    Enligt honom så används detta av "alla" tillverkare. Misstänker att det är lite svettigt i flera styrelserum nu... Tänk om Volvo gjort likadant? Och Mercedes, och Bmw.. Huga vilken skandal!
    Det kanske blir många "uppdateringar" av mjukvaror i boxar framöver...

    Fredrik

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jag förstår inte uppståndelsen måste jag säga. Vad förväntar man sig med ett sådant system för mätning av avgas- och bränsleförbrukningsvärden? Nu gäller det aktuella ärendet USA och där vet jag inte riktigt hur det fungerar. Men inom EU har vi ju ett helt orimligt fokus på utsläpp av CO2, samtidigt som sådant som faktiskt är farligt för människan inte får något fokus alls. CO2 är ju faktiskt inte farligt i egentlig mening. Systemet uppmanar till extrema optimeringar. Eftersom man dessutom bygger skattesystemet på utsläpp av CO2 (inom EU) så gör ju det att skattebetalarna blir nöjda när biltillverkaren får ner CO2-värdet med hjälp av optimering.

    Eller vill någon betala mer fordonsskatt? Upp med handen!

  9. #9
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Jag förstår inte uppståndelsen måste jag säga. Vad förväntar man sig med ett sådant system för mätning av avgas- och bränsleförbrukningsvärden? Nu gäller det aktuella ärendet USA och där vet jag inte riktigt hur det fungerar. Men inom EU har vi ju ett helt orimligt fokus på utsläpp av CO2, samtidigt som sådant som faktiskt är farligt för människan inte får något fokus alls. CO2 är ju faktiskt inte farligt i egentlig mening. Systemet uppmanar till extrema optimeringar. Eftersom man dessutom bygger skattesystemet på utsläpp av CO2 (inom EU) så gör ju det att skattebetalarna blir nöjda när biltillverkaren får ner CO2-värdet med hjälp av optimering.

    Eller vill någon betala mer fordonsskatt? Upp med handen!
    Är inte USA's krav på vissa utsläpp extremt höga. Därav att endast 3% av bilflottan är dieselbilar i USA?
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  10. #10
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    USA är dubbelmoralens land helt överlägset. Hälften av befolkningen kör runt med v8r under huven.......
    Ja, jag vet att jag överdrev lite nu men ni förstår vad jag är ute efter......

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952

  12. #12
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Alltså, jag funderar på att vänta med att köpa min nya bil innan jag vet hur det blir med detta. Våran nuvarande regering kanske får för sig att chockhöja skatten på VWs dieselbilar och ta bort EU6 certifieringen.

    Skandalen växer med lastbilar nu: http://www.svd.se/volkswagen-fuskade.../om/naringsliv


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Senast redigerad av jimZon den 2015-09-25 klockan 16:23.
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Läser man Volkswagens sveriges facebook sida, skulle de vara val idag skulle miljöpartiet få runt 90% av rösterna. Alla gnäller att bensin och dieselskatten höjs (pga klimatpåverkan), men är upprörda över att den släpper ut mer än vad de lovat. Kul grej helt klart

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Citat Ursprungligen postat av Petta77 Visa inlägg
    Läser man Volkswagens sveriges facebook sida, skulle de vara val idag skulle miljöpartiet få runt 90% av rösterna. Alla gnäller att bensin och dieselskatten höjs (pga klimatpåverkan), men är upprörda över att den släpper ut mer än vad de lovat. Kul grej helt klart
    Puuh !!! tur att det inte är val dag

  15. #15
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Som säkert många av er redan sett så blir Matthias Müller ny CEO för Volkswagen AG.



    http://www.volkswagenag.com/content/...15/09/CEO.html

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    De har ju gjort bort sig nåt så in i helvete och med tanke på hur många hundra, eller tusen, miljarder det kommer att kosta så lär kvaliteten på bilarna knappast bli bättre under kommande år. Sopföretag.

  17. #17
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Citat Ursprungligen postat av AXL72 Visa inlägg
    De har ju gjort bort sig nåt så in i helvete och med tanke på hur många hundra, eller tusen, miljarder det kommer att kosta så lär kvaliteten på bilarna knappast bli bättre under kommande år. Sopföretag.
    Ja, det är ju någon som har "fu**at" upp det rejält i ledningen hos VAG alltså. Undrar hur man tänkte. Surt, jag tänkte ju beställa en ny bil nästa vecka hos VW men jag tänker vänta innan jag vet hur detta kommer plana ut innan jag lägger beställningen.
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av jimZon Visa inlägg
    Ja, det är ju någon som har "fu**at" upp det rejält i ledningen hos VAG alltså. Undrar hur man tänkte. Surt, jag tänkte ju beställa en ny bil nästa vecka hos VW men jag tänker vänta innan jag vet hur detta kommer plana ut innan jag lägger beställningen.
    Ja jag kan seriöst inte fatta hur fan man tänkt? Jag är troligtvis en av de personer som har försvarat Volkswagens kvalitetsbrister allra mest genom åren, men jag har tappat förtroendet helt. Här har man tjänat miljarder på att sälja bilar tack vare rena lögner och fusk, men man tycker sig inte ha råd att ställa upp för ägare vars bilar tappat lacken efter några år. Ganska talande...

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Tidningarna bruka vara duktiga på att skriva så mycket skit så man inte ens kan torka sig i arslet med den


  20. #20
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Tidningarna bruka vara duktiga på att skriva så mycket skit så man inte ens kan torka sig i arslet med den

    Men att VW inte ens gått ut och meddelat VILKA bilar det rör sig om visar nog på att de inte har rent mjöl i påsen. Jag tror detta kommer att blåsa upp till något värre. :/
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-05-13, 01:04
  2. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-04-29, 23:48
  3. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-10-29, 23:25
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-12, 00:48
  5. Volkswagens typsnitt, Golf GTI
    Av Holmgren i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-10, 20:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin