Sidan 7 av 24 FörstaFörsta ... 4567891017 ... SistaSista
Resultat 121 till 140 av 469
  1. #121

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Du skriver "Personligen tycker jag att det vore väldigt konstigt att inte få återlämna en vara som inte är vad den utger sig för att vara....." det är inte konsumentverket som skriver det i ditt inlägg.

    Bara för att man inte har samma åsikt som du så behöver man inte vara jävig typ VW aktieägare eller ha släkt som arbetar inom VAG koncernen.

    /Peter
    Nej, men Konsumentverkets uppfattning är att ägarna till de berörda bilarna ska ha rätt att kräva sina pengar tillbaka, min personliga åsikt är exakt densamma.
    Efter att ha läst vad flera tekniskt kunniga personer har skrivit så kommer till exempel en mjukvaruuppdatering inte att klara av att sänka utsläppet av kväveoxid utan att förbrukningen på samma gång höjs. Då uppfyller den bil man har köpt fortfarande inte de specifikationer som Volkswagen har uppgivit. Så jag väntar med spänning på hur de har tänkt att lösa problemet utan att det slutar med någon halvmesyr som det brukar göra.

  2. #122
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Någon som kan länka till något konkret (från VW eller berörd myndighet) där problemet rapporteras på ett korrekt och objektivt sätt?

    Men jösses vad folk överreagerar.
    Men det är väl just det som är problemet? Inte ens VW verkar ha riktigt klart för sig hur de ska lösa problemet som de satt sig i.


    Sent from my iPad using Tapatalk
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  3. #123

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Om problemet med emissioner ska lösas under drift så måste NOx-fällan regenereras ofta. Varje regenerering kostar bränsle varför förbrukningen obönhörligen blir högre. Men sen är frågan om fällan är konstruerad för så frekvent regenerering som krävs? Konceptet kanske inte håller för Eu5, eller fällan åldras i en faslig fart om den används som det krävs. Och ytterligare är komplikation är att tolka vad som ska uppnås i nya mjukvaran, dvs vilken vägcykel står som referens. Jag har personligen inte kunskap om hur lagkravet för Eu5 ser ut för personbilar. Detta kanske är relativt lättlöst lagmässigt men att göra drevet nöjda kanske är rent omöjligt för att de har förväntningar som är högre än lagkraven. Men störst frågetecken sätter jag ändå kring möjligheten att få hårdvaran att klara emissioner tills fordonen är 10 år. Hade jag ägt en bil som är drabbad hade jag krävt en ingående förklaring på vad den nya mjukvaran gör innan de får flasha om bilen. Men det är inte speciellt troligt att ett sådant svar skulle ges.. Om VW inte ska fortsätta tänja gränserna och inte byter hårdvara så kan jag inte se annat än försämrade egenskaper för antingen endast förbrukning men kanske också prestanda (respons).

    Det diskuteras i media huruvida andrahandsvärde kommer påverkas negativt om man inte uppdaterar sitt fordon. Det skulle kunna bli tvärt om också, dvs de som inte uppdateras har fortsatt låg förbrukning och får en bättre värdering i andra hand. Notera att detta är spekulation och jag i grund och botten tycker man ska lyssna och lita på rekommendation från tillverkaren.

  4. #124

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Någon som kan länka till något konkret (från VW eller berörd myndighet) där problemet rapporteras på ett korrekt och objektivt sätt?

    Men jösses vad folk överreagerar.
    Tja jag vet inte om de överreagerar. Om det hade gällt 10x-40x mängden socker i maten än vad som uppgetts på förpackningen så hade ju folk slutat köpa produkten direkt. Nu är mat något helt annat. Något vi stoppar i oss dagligen. Det Vw gör handlar ju bara om luften vi andas . I Usa alltså..

  5. #125

    Reg.datum
    aug 2014
    Namn
    Erik
    Medlemsnr
    5304
    Ort
    Lund
    Inlägg
    75
    Är även Volvo på gång?

    Länk till DN.

    /S

  6. #126

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    243
    VW överskrider EU5 med råge, läste att det var ca 4ggr men önskar se ett mera teknisk dokument, det gäller INTE bara USA. Motortypen uppfyller INTE typgodkännandet i EU och böter kan utdömas då man manipulerat ett system för begränsning av kväveoxider enligt tex Avgasreningslag 2011:318 paragraf 38 Ansvar första stycket. EU skulle kunna utfärda körförbud... men troligen inte.
    Det GÅR INTE att åtgärda N0x med mjukvara utan att förändra CO2 -> sämre bil!
    /O

  7. #127

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    Var och besiktigade en bil idag, personen som besiktigade berättade att dom haft en kund med VW diesel som uppdaterat med ny mjukvara (om jag inte minns fel så var det en polo) den gick tydligen märkbart sämre än innan uppdateringen

  8. #128
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Var och besiktigade en bil idag, personen som besiktigade berättade att dom haft en kund med VW diesel som uppdaterat med ny mjukvara (om jag inte minns fel så var det en polo) den gick tydligen märkbart sämre än innan uppdateringen
    Intressant då dom ska ta fram en teknisk lösning under oktober. Var det möjligen en flygande Delorean med eftermonterad dieselmotor från VW?
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  9. #129
    Medlem jimZons avatar
    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Jimmy Sandberg
    Medlemsnr
    4836
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    453
    Det är artiklar som denna som verkligen gör mig tveksam till att just välja en ny bil från VW. Man blir lite ledsen faktiskt.

    http://www.dn.se/ekonomi/storbanken-...r-dyra-for-vw/
    Volvo V60 B4 Cross Country Aut Polestar MY21

  10. #130
    pyl
    Gäst
    Jag äger en av de drabbade bilarna, en 2013 Passat 4Motion GT, Premium och R-line. Innan allt det här hände så reggade jag min bil på vikoperdinbil.se och fick en preliminär värdering på 197 000:-. Idag åkte jag till deras verkstad för att få ett erbjudande. Bilen är i kanonskick och han som kollade på bilen sa att den var hur fin som helst. Värderingen jag fick till slut landade på 151 000:-. Och då sa han ändå att det var högst tveksamt om de skulle köpa den av mig över huvudtaget. Jag testade också att knalla in till en Hondahandlare för att kolla inbyte. De ville inte ta i bilen med tång ens...

  11. #131

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Pratade med en bekant som är försäljningschef hos en Volkswagen-åf idag och det är väl ett understatement att påstå att han var hyfsat oroad över hur detta kommer att påverka företaget.
    Vet även att en av landets större kommuner, som har hundratals leasade VAG-bilar i sin fordonsflotta, har börjat undersöka möjligheterna att bryta sina kontrakt. Gissar att det finns fler statliga, kommunala och privata bolag som tänker i samma banor.

  12. #132
    pyl
    Gäst
    Det skulle ju vara minst sagt intressant att få reda på vad en VW-återförsäljare skulle ge i inbyte...

  13. #133

    Reg.datum
    apr 2013
    Namn
    Pether
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    700
    Citat Ursprungligen postat av AXL72 Visa inlägg
    Pratade med en bekant som är försäljningschef hos en Volkswagen-åf idag och det är väl ett understatement att påstå att han var hyfsat oroad över hur detta kommer att påverka företaget.
    Vet även att en av landets större kommuner, som har hundratals leasade VAG-bilar i sin fordonsflotta, har börjat undersöka möjligheterna att bryta sina kontrakt. Gissar att det finns fler statliga, kommunala och privata bolag som tänker i samma banor.

    Får en känsla av att du verkligen vill att de ska gå åt helvete för Volkswagen?

    Sjukt va miljöpartister de dykt upp på sistone. Dom får väl helt enkelt byta in dieslarna mot bensin...

  14. #134

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    243
    Hoppas att det visar sig att andra biltillverkare också har "fuskat / gått förbi gråzonen" ang avgasvärden, i synnerhet N0x då jag vet att det väldigt svårt att klara N0x testerna, även med urea.
    Finns ju många duktiga människor i VW koncernen och bilarna är ju trevliga. Men faktum kvarstår, en lögn är en lögn och jag gillar inte att de svenska VW cheferna hittills sagt att mjukvaruförändringen inte kommer drabba befintliga bilar negativt för ägarna.
    /O

  15. #135

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Citat Ursprungligen postat av Petta77 Visa inlägg
    Får en känsla av att du verkligen vill att de ska gå åt helvete för Volkswagen?

    Sjukt va miljöpartister de dykt upp på sistone. Dom får väl helt enkelt byta in dieslarna mot bensin...
    Nej, jag är antagligen en av de personer som har försvarat Volkswagens kvalitetsbrister mest av alla och har dessutom köpt 6 nya VAG-bilar under de senaste 9 åren. Däremot tycker jag att de har betett sig som riktiga hjältar* och har för lite* stake för att sluta* försvara ett gäng sanningssägare*. De har själva satt sig i den här sitsen och jag kan inte påstå att jag tycker speciellt mycket synd om dem.
    Vet inte riktigt varför man skulle vara någon "som verkligen vill att de ska gå åt helvete för Volkswagen" på grund av att man återger vad man sett och hört ute i den riktiga världen?

    *Detta inlägg har inte mycket med verkligheten att göra, utan är tillrättalagt för att passa in i forumets mall för vad man ska tycka och tänka.
    Senast redigerad av AXL72 den 2015-10-03 klockan 09:33.

  16. #136

    Reg.datum
    jun 2012
    Namn
    Henke
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    288
    Citat Ursprungligen postat av sturebyking Visa inlägg
    Hoppas att det visar sig att andra biltillverkare också har "fuskat / gått förbi gråzonen" ang avgasvärden, i synnerhet N0x då jag vet att det väldigt svårt att klara N0x testerna, även med urea.
    /O
    Får nog säga att jag hoppas att det inte är så. För konsekvensen av ditt argument är att du hoppas att fler bilar släppt ut mer föroreningar än aviserat (oavsett hur löjliga nivåerna är). Låter som ett visst mått av missunnsamhet. Skall man hoppas på något så är det väl att så många bilar som möjligt understiger lagstadgade utsläppsnivåer. Oavsett fabrikat.

  17. #137

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    Betyder detta att min 2009 A6 2.0T bensinare med hyfsat låga mil kanske kommer bli mer attraktiv?

  18. #138

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    243
    Citat Ursprungligen postat av golfhenke Visa inlägg
    Får nog säga att jag hoppas att det inte är så. För konsekvensen av ditt argument är att du hoppas att fler bilar släppt ut mer föroreningar än aviserat (oavsett hur löjliga nivåerna är). Låter som ett visst mått av missunnsamhet. Skall man hoppas på något så är det väl att så många bilar som möjligt understiger lagstadgade utsläppsnivåer. Oavsett fabrikat.
    Du har naturligtvis helt rätt, men visst är det så att alla tillverkare "fuskar" när det gäller C02 gram/Km och därmed förbrukningen. Tejpar karosskarvar, pappskivor bakom grillen, smala däck med superhögt tryck, special oljor osv. Det släpps därmed ut mycket mer C02 i verkligheten men det verkar OK. Hoppas testpecarna uppdateras över alla "miljö" mätningar och blir mer relevanta mot verkligheten och marknadsföring med diverse miljöargument.
    Se tex:
    http://perstadsbilblogg.perstad.se/?p=3321

  19. #139
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    576
    Citat Ursprungligen postat av golfhenke Visa inlägg
    Får nog säga att jag hoppas att det inte är så. För konsekvensen av ditt argument är att du hoppas att fler bilar släppt ut mer föroreningar än aviserat (oavsett hur löjliga nivåerna är). Låter som ett visst mått av missunnsamhet. Skall man hoppas på något så är det väl att så många bilar som möjligt understiger lagstadgade utsläppsnivåer. Oavsett fabrikat.
    Jag håller med där, jag kan inte förstå varför man skulle hoppas på att även andra tillverkare fuskat, då det skulle innebära att det rullar så många fler bilar på vägarna som genererar mer utsläpp än de borde.

    Om fallet är så att andra tillverkare faktiskt fuskat så ska de förstås stå till svars. Men som jag nämnt tidigare, jag är rädd att VW redan tagit så stor del av smällen att andra tillverkare isåfall skulle hamna i skuggan av VW och inte smutskastas lika hårt, vilket inte precis vore rättvist.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  20. #140
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    576
    Citat Ursprungligen postat av Petta77 Visa inlägg
    Får en känsla av att du verkligen vill att de ska gå åt helvete för Volkswagen?

    Sjukt va miljöpartister de dykt upp på sistone. Dom får väl helt enkelt byta in dieslarna mot bensin...
    Jag tycker att det som konstaterats är att VW gjort bort sig rejält och blir tvungna att ta rejält hårda konsekvenser. Man kan kalla det för att det "går åt helvete" för VW, men faktum är ju att det är VW som satt sig själva i den sitsen. Då får de ta smällen. Även om VW är det märke jag föredrar, vill jag se att de tvingas göra rätt för sig även om det blir rejält tufft.

    Personligen har det inte så värst mycket med miljötänk att göra, och jag kör ju inte diesel så jag är inte direkt påverkad som kund. För mig är det en principsak, att om man köper en ny bil (som ju är en stor investering) så ansvarar tillverkaren för att bilen är certad och uppfyller de lagkrav som ställs (och det är här miljötänket kommer in). Om tillverkaren har använt grovt fusk för att få bilen certad så anser jag att jag inte fått den produkten jag betalat för.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-05-13, 00:04
  2. Svar: 18
    Senaste inlägg: 2014-04-29, 22:48
  3. Svar: 15
    Senaste inlägg: 2012-10-29, 22:25
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-11, 23:48
  5. Volkswagens typsnitt, Golf GTI
    Av Holmgren i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-01-10, 19:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin