Resultat 1 till 20 av 20
  1. #1
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    576

    Färddator visar lägre oljetemp efter service?

    För drygt en vecka sedan var min WRC in på verkstan för första inspektionsservicen 2 år/3000mil (extra oljebyte gjordes vid halva intervallet). Nu under veckan som gått har jag, som jag ofta gör, bläddrat i färddatorn emellanåt och kastat en blick på oljetempen. Jag har inte bevis för att vara 100% säker men enligt min uppfattning verkar det som om oljetempen stiger märkbart långsammare än tidigare, samt att den sätter sig på ett lägre värde.

    Jag har för mig att den alltid brukade ligga i intervallet 93-95 °C vid normal (icke aggressiv) körning när motorn är varm. Nu verkar det som om den knappt når upp till 90 °C vid körning på landsväg eller vid laglig körning på motorväg. Kör man i stan med mycket inbromsningar och starter så kan den nå ända upp till 92 °C, men inte mer. Det verkar också som om tempen nu ökar långsammare från ca. 65 °C och uppåt, och ibland kan den stanna upp och till och med gå ner en grad, innan den långsamt fortsätter öka.

    Effektiv oljekylning är ju inget att klaga över men faktum är ju att vid en enkel inspektionsservice med olje- och filterbyte görs ju inget ingrepp som borde påverka detta. Enligt kvittona är det annat fabrikat på oljan efter denna service men samma spec (5W-30 Longlife 504.00) så det borde ju inte innebära någon märkbar skillnad tycker jag. Oljenivån efter service är densamma som innan. Så jag tycker detta verkar lite konstigt.

    Någon som har några tankar om vad detta kan bero på eller varit med om liknande? Eller helt enkelt kan övertyga mig om att det bara är inbillning?
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    544
    Det behöver ju inte vara inbillning, kanske är förklaringen så enkel som att det nu är ca 5 grader kallare utomhus än för ett par veckor sedan? Utomhustemperaturen kan säkerligen påverka oljetemperaturen.

    m v h Henrik

  3. #3
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    576
    Det har du rätt i, och jag minns inte vad tempen låg på i våras när vi hade liknande temperaturer. Fast på min gamla mk3 GTI så kunde det vara upp till ca. 6 grader skillnad mellan varm sommar och riktig, kall vinter (den visade bara i steg om 2°C), så jag kan tänka mig att skillnaden på grund av lägre utomhustemperatur inte blir så stor i slutändan.

    Vid närmare eftertanke så har jag under de senaste veckorna mest kört kortare resor. Senast jag körde regelbundet landsväg och motorväg var under sommaren när det var betydligt varmare. Så det kanske ligger något i det du säger, att mina referensvärden är från ett 10 grader varmare klimat.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Det är helt riktigt att med mindre friktion blir det mindre värme...
    Byter var 5-600:e mil på mina bilar och även precis efter bytet märks skillnad på temp och tid...
    Kör shell's 507 olja med extra rens...

  5. #5
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 401
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Kör shell's 507 olja med extra rens...
    Vilken Shell olja är det du menar ?
    Vad menar du med extra rens ?

  6. #6

  7. #7
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    576
    Jag har försökt lägga det bakom mig och tänka att det kanske är helt normalt, men idag på väg hem från jobbet att oljetempen i vissa situationer inte alls steg, utan hölls helt stabil och till och med minskade några grader, även fast den var långt under arbetstemperatur. Detta kan jag inte minnas att jag observerat innan.

    På väg hem från jobbet hamnade jag genast i bilkö. När kön stod stilla vid ett rödljus kollade jag att oljan låg på 61 grader, helt stabilt och verkade inte alls öka. När det blev grönt och kön började rulla framåt gick tempen rätt snabbt upp till 67 grader. Vid nästa rödljus när jag stod stilla sjönk tempen inom en minut till 65 grader och la sig stabilt där. Grönt ljus igen, och medan jag rullade framåt gick tempen upp till 70 grader. Ytterligare ett rödljus, och då sjönk tempen under den följande minuten till 67 grader och stabiliserade sig där. Allt detta medan vattnet var varmt, 90 grader alltså. När jag sedan kom ut på en lite större väg ökade tempot något och oljetempen började krypa väldigt sakta uppåt. 85 grader efter 21 minuters körning.

    Vädret var ju fint, 15 grader och torrt så man tycker ju inte att atmosfären borde ha någon överdrivet kylande effekt.

    Är detta verkligen normalt eller är jag bara paranoid att någonting har ändrat? Kan som sagt inte minnas att jag observerat detta beteende innan.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Låter som väldigt låga temperaturer. När jag hade min R WRC så brukade oljetempen ligga mellan 80-97 grader beroende på hur jag körde, oavsett årstid. Märkte aldrig någon skillnad efter byte av olja och filter. 85 grader uppnåddes nog efter 10 minuters körning. Kan tillägga att jag alltid hade oljetempen framme på färddatorn, så jag tycker att jag har ganska bra koll.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Eh, kan det vara samma fel som jag har haft på min Golf GTI?

    För någon månad sen så märkte jag att vattentemperaturmätaren började pendla. Från att tidigare gått upp till 90 grader och ligga still där så gick den först upp till 90 grader med kall motor för att när motorn blivit varm börjat pendla mellan 75 och 90 grader. Jag frågade min Volkswagen verkstad vad det kunde vara för fel, och de sa att de kunde ta in bilen för felsökning men det är troligen inget allvarligt och det kan vi ta vid nästa service i december i år.

    Sen började vattentemperaturmätaren lägga av helt när motorn blev varm. Först så gick nålen upp till 90, men ungefär samtidigt som motoroljans temperatur blev så varm så att den började ge värden så började nålen dala neråt för att senare lägga av helt när oljan var någonstans mellan 60 och 80 grader, men inte alla gånger som jag körde med bilen. Samtidigt så gick motorns fläkt på högvarv och till följd av detta så gick oljans temperatur ner till mellan 50 och 55 grader på landsväg, och start/stopp systemet gav ett felmeddelande. Nu lämnade jag in bilen för felsökning. De prövade att byta givare, och felsökte kablaget utan framgång. Felkoden sa orimliga värden från givarna, men när de mätte spänningen från givarna så var de helt normala.Till sist hittade de en servicemeddelande som förslog att man skulle byta ut termostatventilhuset och uppgradera programvaran som hör till denna del. De skulle beställa hem delar och jag fick en tid några veckor senare.

    Ytterliggare några dagar senare så tändes den gula motorstörningslampan vilket innebär fel på avgasreningen. Jag tror att det var ett följdfel av att jag åkte runt med så låg motoroljetemperatur. Jag åkte förbi verkstaden igen (lättare att åka förbi på lunchen än att ringa och fastna i telefonköer). De sa att motorstörningen var ett känt följdfel enligt servicemeddelandet, men delarna hade redan kommit så jag fick en akut tid nu i förra veckan för säkerhets skull. Jag lämnade in bilen, och när jag hämtade ut den så sa dem att nu fungerar allt. För säkerhets skull så hade fyra olika mekaniker varit ute och prövat och nålen fungerar som den ska. Jag tror att de egentligen bara ville busa runt i en GTI på arbetstid , men gärna för mig bara de får ordning på bilen.

    Bilen fungerar nu som den ska, även om det bara har gått en vecka. Det som jag märker är att oljan blir varmare nu. Från att ha gått upp till 80-85 medan vattentemperaturmätaren pendlade, så går den nu upp till 100-105. Men jag vet inte vad den brukade ligga på innan allt började, så jag vet inte om den alltid legat lågt. Sen så märker jag också att bilen inte ”stönar” lika mycket när man stänger av den, alltså att de olika surrande från motorhuven är mindre markanta efter reparationen.

    Allt har gått på min nybilsgaranti så jag har inte betalat något. Och jag fick inte något kvitto på reparationen så jag vet inte exakt vad de har bytt ut. Men jag antar att delen är det som i Volkswagen Self Study Program 222 kallas för ”coolant distributor Housing”, alltså en central reglercentral som styr kylvattnet till motorns olika delar. Mina symptom var kylvattnet och inte oljetempen, men systemen är så komplexa och hänger ihop så det kan ändå vara samma fel. Och att vattentemperaturmätaren ligger på 90 innebär bara att vattnet ligger på normala temperaturnivåer, inte att det ligger på exakt 90 hela tiden.
    Senast redigerad av Blåbäret den 2015-09-25 klockan 19:45.

  10. #10
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    576
    AXL72: Du säger 80-97 grader, menar du 90-97? För det är i det intervallet min oljetemp alltid hållit sig tidigare. Själv kör jag också med oljetempen framme nästan hela tiden, gillar att ha koll. Det stör mig att färddatorn inte håller sig kvar på oljetemp efter att man stängt av bilen, så som den gör om man lämnar den i något annat läge.

    Blåbäret: Vattentempen pendlar inte utan den går upp till 90 grader och hålls stadigt där. Men jag kan även berätta jag har den senaste tiden även upplevt att mätarnålen börjar ge utslag tidigare, dvs. att den börjar röra sig bara någon minut efter start. Detta har jag nog inte upplevt före servicen heller, men det har inte varit lika uppenbart när man inte tydligt ser siffrorna på digital display som man gör med oljetempen.

    Om du har en GTI med nybilsgaranti antar jag att det är en mk7? Isåfall har du nya EA888 motorn så jag kan tänka mig det skiljer en hel del mot EA113 motorn jag har i min. Men i och med att du såg skillnad på både vatten och oljetemp så känns det som att det kunde vara något liknande fenomen jag har.

    Du sa att oljetempen nu ligger på 100-105 grader. Det tycker jag låter mycket. Enda gångerna jag sett 100 grader är nog under bankörning, eller på motorväg när det är riktigt varmt.

    Det som jag inte förstår är att det helt uppenbart började efter att bilen varit in på normal inspektionsservice med oljebyte. Såvitt jag vet har ingen mjukvara uppdaterats heller, ifall det nu finns någon mjukvara som kan påverka detta på min motor. Jag frågade innan servicen om det är någon mjukvara som ska uppdateras men enda som nämndes var att det finns nya kartor till navigatorn att köpa till om man nu tycker man behöver det. På servicekvittot finns alla delar och utförda steg listade men inget nämns om laddning av ny mjukvara.

    Som sagt var det 2 års servicen, och när jag åkte in sa färddatorn att det var 20 dagar kvar till deadline för 2 års servicen. Jag var rädd att det datumet betyder att det gått 2 år sedan leverans, och isåfall skulle nybilsgarantin gått ut nu i veckan. Nu kollade jag i serviceboken och det står att leveransservice utförts i slutet av oktober 2013, vilket betyder att jag ännu har en månad kvar av nybilsgarantin. I vilket fall som helst borde ju garantin på utfört arbete täcka följdfel efter service, men nu har det ju redan gått 3 veckor sedan servicen. Det blir nog att åka in till VW måndag morgon och be att få tala med mekaniker.

    Edit: Kollade sprängskisser för de olika motorerna och i motsats till EA888-ans monster till kylvattenregulator verkar det nog sitta bara en traditionell termostat i min. Så ifall det är något som kan påverkas av mjukvara i mitt fall så är det nog kontrollen till kylfläktarna, gissar jag
    Senast redigerad av cheba den 2015-09-25 klockan 21:25.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Ja, jag har en Golf 7 GTI -14.

    Jag håller med om att oljetemperaturen ligger lite högt, men enligt mina efterforskningar så är det helt normalt för denna motor. Tidigare så körde jag en Octavia RS TSI -11, och där låg oljan på ungefär samma temperaturer som kylarvätskan, kring 90. Varma sommardagar kunde den ligga över 100 och riktigt kalla vinterdagar låg den ibland strax över 80.

    Tänk på att kylarvätskemätaren inte exakt motsvarar kylarvätskans temperatur. Jag har läst att den ska stå på 200 F när den är mellan 180 och 220 F, vad det nu blir i grader Celsius. Bilköpare blir tydligen nervösa om mätarnålen rör på sig utan föredrar att den alltid ligger still, och därför har nu för tiden alla bilar mätare som bara visar normal eller onormal temperatur och inte den exakta temperaturen. Några biltillverkare har försökt att ersätta mätaren med en varningslampa istället men det gillar inte bilköparna. Det ska vara en nål, och den ska ligga still!

    Det där med garantier kan vara lite komplicerat. Jag köpte bilen begagnad i april 2014. Då hade den gått 220 mil på sex veckor, vilket innebär att bilens första dag i trafik var i mars 2014. Därför blev jag lite förvånad när det ville ha oljeservice redan i december 2014. Det visade sig att leveransservicen var gjord redan i september 2013, alltså ett halvår innan bilen gick i trafik för första gången. När jag frågade om garantierna så sa dem att nybilsgarantin räknas från första dagen i trafik, men att någon annan garanti (vagnskadegarantin?) räknas från leveransservicen. Så ta inte för givet att leveransservicen görs samtidigt som bilen sätts i trafik.
    Senast redigerad av Blåbäret den 2015-09-25 klockan 20:52.

  12. #12
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    576
    Jo, jag är medveten om att nålen ligger still men att temperaturen varierar beroende på körfall. Jag jobbar ju faktiskt med motorer, dock inte riktigt med den mekaniska biten och har inte stenhård koll på just kylsystemet. Sen är det ju annat märke på de motorerna också

    Men att mätaren står på 90 grader borde ju betyda att den har relativt normal arbetstemperatur vilket den ju hursomhelst borde få efter en stunds gång. Och då borde ju oljan så småningom gå upp till arbetstemp också, såvida man inte har riktigt effektiv luft-oljekylning.

    Jag var nyss ute och testade lite. Startade motorn, lät den gå på tomgång. Fläktarna gick genast igång, för att gå stanna efter en stund. Lät den gå på tomgång några minuter, fläktarna gick av och på och efter en liten stund började vattentempmätaren gå upp. När oljetempen nådde 50 grader satte jag mig i bilen och körde en kort sväng, ca 1,5km. Oljetemp låg då på 64 grader. Öppnade huven och kollade fläktarna, de stod stilla en stund innan de gick igång. Körde hem igen, och när jag parkerade låg oljan på 77 grader. Kollade under huven, fläktarna stod stilla en stund innan de gick igång. Lät motorn gå ett par minuter och under den tiden kröp oljan ner till 73 grader. Fläktarna gick av och på. Efter ytterligare nån minut på tomgång började oljetempen sakta krypa uppåt igen.

    Det jag konstaterade är alltså att det inte är fläktarna som kyler för fullt hela tiden utan de verkar funka normalt. Å andra sidan verkar det ju som att oljetempen betedde sig mer normalt nu än när jag körde hem från jobbet tidigare idag.

    Blir inte klok på det här...

    Vad gäller garantin så kollade jag att första dagen i trafik var den 1 november 2013 dvs. efter leveransservicen. Så då borde man ju vara på den säkra sidan.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  13. #13
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 401
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    Oljetempen håller sig mellan 61-85 grader.
    Citat Ursprungligen postat av AXL72 Visa inlägg
    Låter som väldigt låga temperaturer.
    Jag håller helt med AXL72 om att det verkar vara extremt låga oljetempar.
    Frågan är om det bara är någon givare som det är fel på eller om det är något mera invecklat.

    På en av mina VW's där jag kan se oljetempen så visar det:
    Max 120 grader vid hård körning på Sommaren ( ca +25 grader ute temp )
    ner till Min 92 grader mitt i Vintern ( -30 grader kallt utetemp )

  14. #14
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    576
    Citat Ursprungligen postat av 2stroke Visa inlägg
    Jag håller helt med AXL72 om att det verkar vara extremt låga oljetempar.
    Frågan är om det bara är någon givare som det är fel på eller om det är något mera invecklat.

    På en av mina VW's där jag kan se oljetempen så visar det:
    Max 120 grader vid hård körning på Sommaren ( ca +25 grader ute temp )
    ner till Min 92 grader mitt i Vintern ( -30 grader kallt utetemp )
    Det där var inget direkt citat av mig så det finns risk för misstolkning kanske. Om man kör tillräckligt länge så når man nog oftast 90 grader. Men det känns som det tar betydligt längre än förut. Och just idag på väg hem från jobbet verkade det gå särskilt trögt då oljetempen hölls stabil och till och med sjönk under stillastående vid rödljus och det var då den låg länge mellan 60 och 70 grader för att sedan (när snitthastigheten ökade något) slutligen nå 90 grader innan jag var framme. Men iallafall, 90 grader oljetemp vid normal körning med varm motor är ändå 5 grader lägre än vad jag brukar ha.

    Det finns ju förstås en chans att det inte har något med utförd service att göra, men lite konstigt isåfall att jag märkte det direkt veckan efter service (fredag). Man borde ju inte behöva röra någon givare överhuvudtaget när man byter olja.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2010
    Namn
    Axelsson
    Ort
    Sverige
    Inlägg
    315
    Jo, det var jag som slant med fingrarna på den här jäkla mobilen...90 grader ska det stå, inte 80.

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Kan det vara att termostaten, eller om det sitter en någon slags reglerventil istället, har hakat upp sig i öppet eller delvis öppet läge så att kylarvätskan och därmed motorn inte blir lika varm som tidigare? Eftersom kylvätsketemperaturens mätare är så hårt filtrerad så märks det inte på mätarnålen utan den fortsätter visa normala värden men det märks på att oljetemperaturen visar lägre temperaturer än normalt.

  17. #17
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    576
    Det låter ju som en möjlighet. Man tycker inte att termostaten borde krångla på en så pass ny bil, men det kan man nog inte utesluta.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Så resonerade jag också när det gällde min bil.

    Det lustiga är att jag inte vet vad det faktiska vattentemperaturen låg på innan reparationen och jag vet inte vad den ligger på nu efter reparationen så det är kanske ingen som helst skillnad i verkligheten. Bara att mätaren nu ligger stabilt igen.

  19. #19
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    576
    Den här veckan var jag inne hos VW och diskuterade med en mekaniker. Dennes resonemang var att ny olja och svalare utetemperatur helt klart bidrar till lägre oljetemp. Mekanikern trodde inte att det var något fel på någon givare eftersom det borde ge en felkod och tända varningslampa så fort något onormalt upptäckts. Jag vidhöll att jag ändå tycker att oljan är klart svalare än tidigare, så vi kom överens om att de tar in bilen för att kolla upp det närmare. Ingen felkod hittades, och mekanikern mätte upp resistansen på oljetempgivaren och kunde konstatera att allt verkade OK. Vid provkörning uppnåddes 90 graders oljetemp efter en stunds körning. Så bedömningen var att det inte finns något fel.

    En teori är att det helt enkelt är den nya oljan (Castrol till skillnad mot Mobil 1 före service) som har bättre värmeavledningsförmåga. För visst, oljetempen går upp till 90 graders arbetstemp efter en stunds körning, men jag anser fortfarande att det är minst ett par grader lägre än innan bytet. Men hursomhelst, nu har man kollat upp att det inte är något tekniskt fel på bilen, så det är bara att köra vidare.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  20. #20

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Jag tycker inte det låter som låg oljetemp. Jag hade tidigare en Golf R och den låg vid normal körning på ungefär 90 grader oljetemp. Jag lyckades under ganska hård press nå 100 grader men inte mer. På väg till jobbet (13 km,varav hälften motorväg) nådde jag sällan mer än 85 grader.

Liknande ämnen

  1. Lägre bil med vinterdäck?!
    Av Raven i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-11-06, 17:15
  2. Läcker olja efter service HJÄLP!
    Av GTI Hedan i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-27, 10:13
  3. Lägre fjädertallrik Mk1. Funkar bra eller?
    Av matsola i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-02-22, 22:51
  4. Läcker in vatten efter service
    Av jalla i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-03-12, 23:24
  5. Lägre lagringar?
    Av R.Grönberg i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-02-27, 21:19

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin