Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38
  1. #21

    Reg.datum
    sep 2015
    Namn
    Marcus larsson
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    11
    det har du helt rätt i!
    Kommer rådslå lite med ärtan på PPF angående detta också. Men tror helt klart att du har rätt i det du säger !
    Fick BMW-n såld idag! Gick till Norge, så det blir lite fixa nu ändå. Bygger hus samtidigt. Så detta är inget projekt som ska hända på en kväll. Men köper lite eftersom, lär börja stoppa i motorn och skicka upp den till ppf för att få ett grenrör och insug byggt med så mycket plats som möjligt. Sen är det bara börja köpa botten delen, hur är toppen?
    Måste den portas, byta ventiler, fjädrar och kammar ? Tanken är att jag ska göra det, men hur är dom orginal?
    Är det bara link som kan styra haldexen? Förutom en sån separat Box till haldex? Skulle vilja köra maxxecu!

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Wallin
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    398
    Toppen är fin och behöver inte portas. Det du bör göra är att byta ventiler och fjädrar. Eftersom du har variabla kammar så kommer du kunna justera fint med sprutet och originalkammar

    Ang Maxxecu så, ja det är ett bra sprut men det lämnar en del att önska i form av inställningar och utgångar. Det har helt enkelt för få för att köra haldexen. Jag har mappat 4st bilar med maxxecu så jag har ganska bra koll på det. Linket är lite mer sofistikerat och har det mesta man vill ha inbyggt. Tyvärr ingen inbyggd mapsensor men det är ju en smal sak. Det har istället en hel hög ut/ingångar som fyller dom flesta krav. Dessutom kan det styra all canbus på bilen, det kan dessvärre inte maxxecu.

    Hoppas det blir lite fart i bygget ändå. Det verkar som ett intressant projekt så kämpa på

  3. #23

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 131
    Citat Ursprungligen postat av Plura Visa inlägg
    Visst går det att köra mindre agg men med mindre agg som flödar mindre så måste man även ladda mer vilket känns onödigt på en så stor motor. Större turbo skonar även motor och drivlina betydligt mer än en mindre som ger peak på vridet långt ner. Man ska aldrig ligga på gränsen av kompressormappen. En turbo som jobbar i mitten av sitt effektivitetsområde mår bättre och håller länge! Det gör inte en 62a eller 64a som får jobba ihjäl sig vid dom effekterna. Det har jag 6st bevis på liggande i garaget

    En 6766 är långt ifrån trögspoolad på en r32 eller en vr6.
    fast nu har precision aggregaten ifråga exakt samma avgasdel och turbinhjul, vilket i det stora hela gör att samma ladd = samma effekt.
    ett större kompressorhjul spoolar bara segare, och 800hk kommer inte att vara något högt tryck på en R32a, ~2bar.
    62ans kompressor går utan ansträngning över 3bar.

    om man ist vill ha ut mer effekt vid lägre laddtryck, så är det bättre att köra 62-kompressorn, fast gå upp ett steg i A/R på turbin-sidan, vilket ger en turbo som spoolar som 6766, fast ger betydligt mer effekt vid samma laddtryck.

    finns väldigt dålig info om precisions billethjul, men inget av 62/64/67-hjulen går speciellt ansträngt vid 800hk.

    gjort några R32-turbos + mappning, nu senast med en garrett GTX3582, och håller med om att R32an får bra snurr även på stora aggregat, men om man nu jaga register och körbarhet så äre läge att vara petig


    kommer inom kort att köra en bil med maxxecu och laborera lite med haldex-styrningen, tror inte det ska vara något större problem att styra den.

    maxxecun har moduler med +8 in/utgångar, samt modul för att köra canbus, om någon missat det, så det går att labba med det mesta =)
    Senast redigerad av Sn00k den 2015-09-11 klockan 03:12.

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Wallin
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    398
    Men vänta nu lite. Jag tror det är lite sent på kvällen men du påstår alltså att du får ut samma effekt ur en 6266 som en 6766 vid samma laddtryck pga avgasturbinens storlek? Du kan omöjligt få ut samma effekt på samma ladd som en 6766 mot en 6266. Det är mindre flöde i det mindre hjulet så den matten får inte jag ihop. Det enda du kommer göra med avgashus med större a/r är att turbon håller ut på högre varv och att mottrycket blir lägre.

    Dessutom så ja visst kan du plåga upp en turbo i 3bar ladd men det är inte utan promblem och inte heller speciellt hälsosamt. Ett större kompressorhju som t.ex 67mm flödar mer luft = mer effekt vid samma laddtryck som t.ex en 62mm skulle gjort. Ren enkel fysik.

    Ja jag är fullt medveten om att maxxecu har moduler för utbyggnad av utgångar men någon modul för canbus finns inte. Expansionsmodulerna ansluts bara via canbus till maxxecu. Det här pratade jag med Nathaniel om för bara några veckor sedan.
    Senast redigerad av Plura den 2015-09-11 klockan 04:03.

  5. #25
    Medlem
    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Erik Milberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    74
    Matte,snook>> är de inte dags att du backar upp dina teorier med tex bromspapper? Om du "gjort några R32-turbos + mappning"
    Så bör de ju finnas mer info om dessa bilar?

    Mycket effekt kontra brett register är alltid en kompromiss, inget nytt under solen.
    Har man en R32 med 6766, 0.63 eller 0.82 avgasdelen som är upplevs som segspolad så har man andra problem (förmodligen STORA problem)

    Ts. Lär väl själv kunna berätta om hur "seg" 6766 var på en 3L 2jz??

    Roligt bygge iaf och kul att nån vill satsa rejält! Hoppas de rullar på och inte rinner ut i sanden! Kör hårt!

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 131
    Citat Ursprungligen postat av Plura Visa inlägg
    Men vänta nu lite. Jag tror det är lite sent på kvällen men du påstår alltså att du får ut samma effekt ur en 6266 som en 6766 vid samma laddtryck pga avgasturbinens storlek? Du kan omöjligt få ut samma effekt på samma ladd som en 6766 mot en 6266. Det är mindre flöde i det mindre hjulet så den matten får inte jag ihop. Det enda du kommer göra med avgashus med större a/r är att turbon håller ut på högre varv och att mottrycket blir lägre.

    Dessutom så ja visst kan du plåga upp en turbo i 3bar ladd men det är inte utan promblem och inte heller speciellt hälsosamt. Ett större kompressorhju som t.ex 67mm flödar mer luft = mer effekt vid samma laddtryck som t.ex en 62mm skulle gjort. Ren enkel fysik.
    du skriver det själv.. men jag kan förtydliga ytterliggare, laddtryck är ett mått på restriktion, dvs när flödet genom motorn bromsar så uppstår laddtryck.
    turbinhjul + turbin + avgas är stora bidragande orsaker till avgasmottryck.
    lägre mottryck = högre flöde = lägre laddtryck vid samma givna luftmängd.
    motorns effekt är i högsta grad beroende av luftmängden.

    du kan vispa in luften med ett litet hjul och högre varv, eller ett större hjul och lägre varv, sålänge mottrycket är detsamma, vilket det i stort sett ÄR vid samma luftmängd, då luften ska passera samma fysiska väg, så kommer laddtrycket att ge samma effekt.

    sänker du mottrycket genom större turbinhjul/hus/avgas så kommer samma laddtryck att ge betydligt mer effekt, detta är inte "forumfakta", utan just ren fysik.

    självklart finns där mekaniska förluster i att snurra ett mindre hjul snabbare på glidlager, men den lilla ökningen i varvtalet, vid samma luftmängd, är försumbar.

    jag har studerat detta väldigt noga på bla ett 20-tal mindre td04 och kkk aggregat.

    ang. maxxecut så har du ju rätt, det var modulerna som gick på CAN, men då pratar det ju iaf rätt språk

    erik: 800hk är inte mycket effekt ur 3.2 liters 4-ventilssexa, och med dagens fina sniglar behöver det inte kompromissas särskilt mycket på den fronten =)
    det finns så mycket uppbackat genom åren i både bänk och loggar, och du/ni båda är välkomna över på en öl för vidare diskussioner i ämnet, så slutar vi munhuggas i den här herrens projekttråd och lämnar den åt hans trevliga projekt

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Wallin
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    398
    Detta blir mitt sista inlägg i det här ämnet. Sen får admin ta bort eller vad som nu passar för att inte förstöra tråden.

    Du är bra på att ordbajsa, det kan jag ge dig. Men för att förtydliga. Du skrev ovan att en 6266 levererar samma effekt vid samma laddtryck som storebror 6766.
    För att citera Hans Rosling "Det finns inget att diskutera. Jag har rätt, du har fel" Så enkelt är det.

  8. #28

    Reg.datum
    sep 2015
    Namn
    Marcus larsson
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    11
    Plockade bort grenrör och insug igår! Maskin är ju gjord för att skruva med
    lyfter ur s3 motorn på söndag och får förhoppningsvis i motorn då!
    Sen är det väl köpa intercooler och få plats med den bakom fronten. Fixa lite med soppa systemet!

  9. #29

    Reg.datum
    nov 2014
    Namn
    Silviano Berlusconi
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    27
    Spännande projekt.
    detta kommer att följas.

    Kör så det ryker så är det snart klart!

  10. #30

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 131
    tror bestämt att jag kan ha kvar en guide för att få in en 600x350x76mm intercooler med 2,5" anslutningar, bakom originalfronten på 8L, komplett med mallar, förslag på fästen, vart man ska kapa etc.
    ska kika på laptopen vid tillfälle.
    (KLracing säljer förövrigt dessa IC, billigt)

  11. #31

    Reg.datum
    sep 2015
    Namn
    Marcus larsson
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    11
    Ja skicka gärna det! Är öppen för alla förslag.
    Norrbaggen kommer och hämtar BMW-n imorgon. Sen blir det lite plats på lyften så då är det dags att sätta igång!

  12. #32

    Reg.datum
    sep 2015
    Namn
    Marcus larsson
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    11
    nu står motorn på golvet och ska stoppa i nya motorn. För att måtta lite! Så framåt går det iaf.
    Vet inte riktigt hur man lägger in bilder!

  13. #33

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Vikstrom
    Medlemsnr
    5296
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    311
    Citat Ursprungligen postat av Marcuslarsson Visa inlägg
    nu står motorn på golvet och ska stoppa i nya motorn. För att måtta lite! Så framåt går det iaf.
    Vet inte riktigt hur man lägger in bilder!
    Du måste lägga in bilder! Det är lite klickande men sen går det lätt när du fått in tekniken.
    Jag hade tankar på en S3 motor i en R32. Men det är bara tankar o kommer att förbli så.

  14. #34

    Reg.datum
    sep 2015
    Namn
    Marcus larsson
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    11
    Nån av er som satt i en r32 motor i Audi, skulle ni kunna länka mig till det motorfästet jag behöver för att få motorn i rätt lut och vinkel?
    är det bara rakt av köpa, r32 orginal?

    ska lägga ut bilder, ska bara få lite bilder som är värda att titta på

    Med vänlig hälsning, Marcus

  15. #35

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    Citat Ursprungligen postat av Marcuslarsson Visa inlägg
    Nån av er som satt i en r32 motor i Audi, skulle ni kunna länka mig till det motorfästet jag behöver för att få motorn i rätt lut och vinkel?
    är det bara rakt av köpa, r32 orginal?

    ska lägga ut bilder, ska bara få lite bilder som är värda att titta på

    Med vänlig hälsning, Marcus
    Det är väl samma? jag har nog över till en V6 4 motion...

  16. #36

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Vigge Hellgren
    Ort
    Eskilstuna
    Inlägg
    64
    Mackan!!! Hur går det?

  17. #37

    Reg.datum
    sep 2015
    Namn
    Marcus larsson
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av viGGe Visa inlägg
    Mackan!!! Hur går det?

    Ja du vigge!
    Jag är kass, håller ju på att bygga hus. Så jobbar 07-16 på jobbet och 16-20 i huset.. Blir så dåligt med tid till bilen. Men måste ju erkänna att det byggs upp ett fruktansvärt sug i att sätta igång. 😁
    börjar uppdatera här direkt när det händer nått roligt!

  18. #38

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Vikstrom
    Medlemsnr
    5296
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    311
    Är huset klart?

    Kolla här https://youtu.be/gX4H5Xoophs

Liknande ämnen

  1. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-07-14, 13:45
  2. Lågt laddtryck audi s3
    Av graul i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-06-13, 13:42
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-08, 17:22
  4. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-01-05, 01:27

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin